ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | بررسی گذشته و آینده ZEC | هر آنچه که باید در مورد Zcash بدانیم.

1402/06/26
ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | بررسی گذشته و آینده ZEC | هر آنچه که باید در مورد Zcash بدانیم.

تکنولوژی بلاک چین با شفاف کردن تراکنش های مالی، تعریف جدیدی از سیستم های مالی رو ارائه کرد. اما تو دنیای امروز برخی از افراد اهمیت ویژه ای رو برای حریم خصوصی و حفظ اطلاعاتشون قائلن. برای رفع چنین نیازی، شبکه هایی جدید با امکاناتی بیشتر در دنیای ارز دیجیتال بوجود اومدن. یکی از این شبکه ها، زی کش یا زد کش بود. تو این بلاک چین جدید اهمیت زیادی به حریم خصوصی داده شده.

تو این مقاله میخوایم بگیم که ارز دیجیتال Zcash چیست؟، چرا بوجود اومده؟ و توسط چه کسایی ساخته شده. علاوه بر اون ارز دیجیتال ZEC که توکن رسمی این شبکه است رو مورد بررسی قرار میدیم و در مورد آینده زی کش بحث میکنیم. این مطلب در مورد راه های بدست آوردن ارز زی کش، اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون میزاره؛ مثلا استخراج زی کش و نحوه انجام اون، همچنین راه های خرید زدکش تو این مقاله شرح داده شدن.

پروژه ZEC چیست؟

ارز دیجیتال زد کش چیست؟ | پروژه ی zec

زد کش یا زی کش یه شبکه بلاک چینی هستش که برای انجام پرداخت های غیر متمرکز و همتا به همتا کاربرد داره. تو این شبکه از یه ارز اختصاصی استفاده شده که با نماد ZEC تو بازار کریپتوکارنسی ها معامله میشه. این شبکه شباهت های زیادی رو به بیت کوین و بلاک چینش داره؛ دلیل چنین شباهتی اینه که زی کش یه فورک یا زیر شاخه از بیت کوین هستش. به عبارت دیگه، ارز دیجیتال Zcash همون بیت کوینه که یه سری تغییرات تو کد های برنامه نویسیش ایجاد شده.

تراکنش ها تو بیت کوین کاملا شفاف هستن. به همین خاطر شما میتونین با یه جستجوی ساده تو اینترنت همه ی تراکنش هایی که به یه کیف پول خاص مرتبطن رو ردیابی کنین. این مسئله بزرگترین مزیت بیت کوین و بلاک چین اون هستش. اما عده ای اینطور فکر نمیکنن و این نقطه قوت رو به عنوان ضعف برای این شبکه در نظر میگیرن. در نتیجه کسایی که مخالف این قابلیت رمز ارز ها بودن، دست به کار شدن و یه نسخه خصوصی تر از این ارز رو ساختن.

برخلاف بیت کوین، تو زی کش از حریم خصوصی کاربر ها صیانت میشه. طبق ادعای تیم سازنده ارز دیجیتال Zcash، کاربرا میتونن هر اطلاعاتی که میخوان رو مخفی کنن. در واقع این شما هستین که مشخص میکنه، چه مقدار از داده های حسابتون قابل رویت باشه. درحالی که تو بیت کوین همه ی اطلاعات مربوط به کیف پولتون قابل مشاهده هستش. ارز دیجیتال زی کش بهترین انتخاب برای افراد، سازمان ها و شرکت هاییه که نمیخوان جزئیات تراکنشات و معاملاتشون فاش بشه.

تاریخچه پروژه زی کش

ار دیجیتال زی کش چیست؟ | تاریخچه ی پروژهی zec

 تو سال 2013 پروژه ای با نام Zerocoin بوجود اومد که هدف اصلیش ارائه راه حلی برای مشکلات حریم شخصی تو تراکنش های بلاک چینی بود. البته زیرو کوین ایرادات زیادی رو داشت که باید اصلاح میشدن. بعد از ارتقا و تغییر پروتکل Zerocoin، اسم این پروژه به Zerocash تغییر پیدا کرد. سپس تو اکتبر سال 2016 پروتکل ارز دیجیتال زی کش ساخته شد. این سیستم در ابتدا فقط وظیفه افزایش امنیت کاربرایی که از بیت کوین استفاده میکنن رو به عهده داشت. اما به مرور زمان توسعه دهنده های اون با توجه به موفقیت های بسیار زیادی که این پروژه بدست آورد، یه ارز بومی برای اون ساختن. این ارز زی کش یا زد کش نام داشت و با نماد ZEC به بازار های مالی عرضه شد.

این سیستم دقیقا مثل بیت کوین، برای نقل و انتقال پول ساخته شده و از تکنولوژی بلاک چین استفاده میکنه. درسته که بین Bitcoin و ارز دیجیتال زی کش شباهت های زیادی وجود داره، ولی تراکنش هایی که تو بلاک چین زی کش انجام میشن، فقط اطلاعات محدودی رو در اختیار عموم مردم میزارن. بنیانگذار های این ارز تعبیر جالبی رو در این مورد دارن که به این شرح است:

" اگه بیت کوین رو مثل پروتکل http بدونیم، زی کش مثل https‌ خواهد بود. زی کش ضمن اینکه از حریم خصوصی کاربر هاش محافظت میکنه، از یه شفافیت نسبی برای تراکنش هاش استفاده میکنه. "

درسته که همه ی تراکنش ها و داده های مربوط به اون تو بلاک چین ذخیره میشه، اما ارز دیجیتال زی کش این قابلیت رو به کاربراش داده تا بتونن اطلاعاتی مثل آدرس فرستنده، آدرس گیرنده، میزان ارزی که جابجا شده و. . . رو محرمانه نگه دارن. اینطوری تراکنش ها از امنیت بیشتری برخوردار هستن. علاوه بر اون ویلکاکس که یکی از مهمترین توسعه دهنده های این پروژه است، در مورد ارز Zcash میگه:

" زی کش یه بلاک چین رمزنگاری شده ی جدید هستش که امکان تراکنش های محرمانه (در کل تبادل اطلاعات و داده ها به شکل محرمانه) رو تو یه بلاک چین عمومی، ایجاد کرده. این رمز ارز به نرم افزار های جدید، کسب و کارها و مشتریانش اجازه داده که با استفاده از یه بلاک چین جهانی که همه میتونن بهش دسترسی داشته باشن، یه سری داده رو از دید بقیه مخفی نگه دارن. "

خالقان پروژه زی کش

ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | خالقان zcash

حالا که فهمیدین ارز دیجیتال زی کش چیست و چه اهدافی داره؟ بهتره که بیشتر با اعضای تیم سازنده و توسعه دهنده اون آشنا بشین. تو این قسمت از مقاله هر چیزی که در این مورد باید بدونین رو براتون جمع آوری کردیم.

ریشه های زی کش به سال 1990 برمیگردن. تو اون دوران فردی به اسم متیو دی گرین (Matthew D. Green)، این رمز ارز رو از روی یه پروژه قدیمی توسعه داد. این شخص در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه جان هاپکینز فعالیت میکنه. Zerocoin یا Zerocash اولین پروژه ای بود که برای انجام تراکنش ها از بلاک چین استفاده میکرد. تو این پروژه از یه روش ریاضی پیشرفته به اسم اثبات دانایی صفر استفاده شده بود. این روش به طوری طراحی شده که محتویات معامله ناشناس میموند.

پروژه ارز زی کش وقتی متولد شد که تیم اصلی این ارز با زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) و تیم اون که زیر مجموعه شرکت Least Authority بود، همکاری کرد. اولین بار تو سال 2015 میلادی بود که از این همکاری پرده برداری شد. در سال 2016 شبکه بلاک چین اصلی زد کش راه اندازی و آماده استفاده شد.

تیم فعلی ارز زی کش از دانشمندان، طراحان، متخصصان و مهندسین مطرح بلاک چین تشکیل شده. بیشتر اعضای این تیم از دانشگاه های مطرحی مثل MIT، جان هاپکینز و دانشگاه تل آویو فارغ التحصیل شدن. علاوه بر اون این ارز دیجیتال یه بنیاد مستقل داره که با اسم “Zcash Foundation” در حال فعالیت هستش. هدف این بنیاد متفاوت تر از توسعه دهنده های این ارزه و بیشتر روی زیرساخت های پرداخت اینترنتی و حفظ حریم خصوصی کاربر ها کار میکنه.

ارز دیجیتال ZEC چیست؟

ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | ارز دیجیتال zec

شبکه ی زد کش یه ارز بومی داره که به همین اسم نام گذاری شده. با خرید ارز دیجیتال Zcash، هم میتونین از امکانات این شبکه استفاده کنین و هم تو آینده زی کش سهم داشته باشین و از افزایش قیمت زد کش بهره ببرین. تعداد ارز ZEC به 21 میلیون کوین محدود شده و قرار نیست که بیشتر از این مقدار عرضه ای برای اون انجام بشه. یکی از راه های بدست آوردن این ارز دیجیتال، استخراج زی کش میباشد. طبق محاسبات حدودا 131 سال طول میکشه که این تعداد ارز به طور کامل استخراج بشن.

نحوه استخراج و تعداد ارز های Zcash شباهت زیادی به بیت کوین داره اما تو شبکه این ارز برای ساخت هر بلاک به جای 10 دقیقه به 2.5 دقیقه زمان احتیاجه. علاوه بر اون پاداش هر بلاک زی کش چهار برابره بیت کوینه. در این بلاک چین هم از هاوینگ استفاده شده که هر 4 سال یکبار میزان این پاداش رو نصف میکنه. تو چهار سال اول، 20 درصد از کل سکه هایی که استخراج شدن به عنولن پاداش بنیانگذاران، بین توسعه دهنده ها، سازندگان، سرمایه گذار های اولیه و یه بنیاد خیریه غیر انتفاعی توزیع شد.

الان که مشغول نگارش این مقاله هستیم، ارز دیجیتال ZEC با 1.5 میلیارد دلار سرمایه تونسته تو جایگاه 75 ام بازار کریپتوکارنسی ها قرار بگیره. از 21 میلیون کوینی که تو این شبکه وجود داره، حدودا 12.8 میلیون واحد در دسترس قرار گرفته.

سرمایه اولیه ارز دیجیتال زی کش برخلاف بیشتر پروژه ها، بدون پیش فروش و عرضه اولیه (ICO) بدست اومده. این پروژه سرمایه گذار های معروف و مطرح بسیار زیادی رو داره که بعضی از اون ها رو بهتون معرفی میکنیم. Naval Ravikant که موسس سایت AngelList است، راجر ور یکی از اولین سرمایه گذاران بیت کوین، Erik Voorhees بنیانگذار Shapeshift، بری سیلبرت بنیانگذار شورای ارز های دیجیتال و فرد ارسام (Fred Ehrsam) که یکی از بنیانگذاران Coinbase است، روی این پروژه سرمایه گذاری کردن. حمایت چنین افراد تاثیر گذاری برای ارز دیجیتال ZEC بسیار مهمه.

شبکه Zcash چطور کار میکنه؟

ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | شبکه ی zec چطور کار می کند؟

حالا که همه ی اطلاعات لازم رو در مورد اینکه شبکه و ارز دیجیتال Zcash چیست؟ فهمیدین، میتونیم در مورد نحوه عملکرد این شبکه بحث کنیم. برای درک بهتر این شبکه بهتره که برای توضیحش از یه مقایسه استفاده کنیم. همونطور که میدونین بیت کوین محبوب ترین ارز دنیاست. با این وجود خلا های امنیتی زیادی تو این ارز وجود داره. همه افراد میتونن به راحتی به اطلاعات مربوط به سوابق و تراکنش های هر کیف پول دسترسی پیدا کنن. با استفاده از این روش میشه به اطلاعات مختلفی در مورد صاحب اون حساب رسید.

علاوه بر اون با دسترسی به آدرس کیف پول های مختلف، میتونین قرارداد های اون فرد رو دنبال کنین. همچنین در مورد میزان موجودی هر حساب و مبلغ قرارداد ها اطلاع پیدا کنین. به همین خاطره که تو بیت کوین امنیت کافی برای حریم خصوصی افراد وجود نداره. بنیاد ارز Zcash از این نقطه ضعف بیت کوین استفاده کرده و تو پروژه خودش از اون بهره برده. تو بلاک چین زد کش هیچ داده و اطلاعاتی از کاربر ها به اشتراک گذاشته نمیشه و هیچ کس نمیتونه به هویت واقعی صاحبان حساب دسترسی پیدا کنه.

بزرگترین مزیت زد کش اینه که به استفاده از یه تکنولوژی برای تامین و افزایش امنیت شبکه اکتفا نکرده. تو این بلاک چین از چندین فناوری مختلف استفاده میکنه. طبق الگوریتمی که تو این پلتفرم به کار رفته، همه اطلاعات به شکل کامل تو هر دو طرف تراکنش رمزنگاری میشه. به این ترتیب به جز صاحبان حساب ها، هیچ شخص دیگه ای نمیتونه به این اطلاعات دسترسی پیدا کنه.

ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | پروژه ی زی کش چطور کار می کند

تو زدکش یه گزینه دیگه با نام تراکنش محافظت شده (shielded transaction) وجود داره. این فناوری از یه شیوه رمزنگاری پیشرفته استفاده میکنه که به ساخت گواه اثبات بدون دانش (zero-knowledge proof construction) معروفه. این سیستم توسط تیم زی کش ساخته شده و به همین خاطر به شکل اختصاصی تو این شبکه وجود داره.

تو این روش به خصوص از رمز نگاری، امکان تعیین اعتبار تراکنش‌ها و اطمینان پیدا کردن از از موجودی درست دفتر کل وجود داره. این دقیقا همون روشیه که تو بیت کوین و رمز ارز های دیگه ازش استفاده شده. همچنین این شبکه یه قابلیت دیگه هم داره که اطلاعات کاربر ها و مقدار تراکنش هاشونو مخفی نگه میداره. قبلا در این مورد بار ها صحبت کردیم. درسته که ارز زی کش از یه لایه امنیتی بیشتر نسبت به بیت کوین بهره برده، اما قیمت ZEC بسیار کمتر از بیت کوینه.

پرداخت هایی که روی شبکه Zcash صورت میگیرن، تو یه بلاک چین عمومی منتشر میشن. به کاربر های این شبکه ویژگی های امنیتی اختیاری داده شده. به این ترتیب کاربر ها میتونن تمامی اطلاعات تراکنش هاشون رو مخفی کنن. این قابلیت به خاطر استفاده از دو نوع ادرس مختلف تو شبکه زی کش امکان پذیر شده. این آدرس ها به شرح زیر هستن:

  • Z-addr: این آدرس همونیه که از سیستم اثبات دانایی صفر استفاده کرده. در واقع آدرسی که خصوصی است و از اطلاعاتتون حفاظت میکنه، زد آدرس هستش. در صورتی که از این ادرس برای تراکنش هاتون استفاده کنین، اطلاعات شما رمزنگاری میشه.
  • T-addr: عملکرد این آدرس مثل بیت کوین و ارز های دیجیتال دیگه است. تراکنش های این آدرس ها کاملا شفاف هستن.

ویژگی های ارز دیجیتال زی کش

ارز دیجیتال زی کش یکی از پیشروان در دنیای ارزهای دیجیتال است که به عنوان یک جایگزین برای ارزهای سنتی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد زی کش، سرعت بالا در انجام تراکنش های مالی است. این به این معناست که در مقایسه با ارزهای سنتی، فرآیند انتقال وجه به سرعت بیشتری صورت می گیرد. علاوه بر این، زی کش نیز از نظر امنیتی بسیار پایدار است. این ارز بر اساس تکنولوژی بلاک چین عمل می کند که از رمزنگاری قوی برای حفاظت از تراکنش ها استفاده می کند. یکی دیگر از ویژگی های جذاب زی کش، قابلیت قطع هیچگونه وابستگی به بانک های مرکزی یا دولت هاست. این به معنای این است که کاربران این ارز دیجیتال می توانند به طور مستقل و بدون نیاز به شخص ثالثی از آن استفاده کنند. به طور کلی، ویژگی های منحصر به فرد زی کش آن را به یک ارز دیجیتال پرطرفدار و قابل اعتماد در دنیای مالی تبدیل کرده است.

کاربرد ارز دیجیتال زد کش چیست؟

کاربرد ارز دیجیتال زی کش | ارز دیجیتال zec ]dsj?

درسته که ماهیت غیرمتمرکز و شفاف ارز های دیجیتال کاربرد های مختلفی رو براشون بوجود آورده، اما استفاده از اونا تو اکوسیستم های مالی میتونه مشکلاتی رو بوجود بیاره. ریشه این مشکلات مربوط به شفافیت افراطی بلاک چین هستش. برای این که این اکوسیستم ها بتونن سیستم اقتصادی رو تو آینده بسازن، باید روی حریم خصوصی و حفاظت از داده های کاربراشون اقداماتی رو انجام بدن. اداره ی سیستمی با شفافیت کامل، عملا غیر ممکنه.

اگه یه سیستم بخواد با سایر پلتفرم های این حوزه رقابت کنه، باید تراکنش هاشو با توجه به موقعیت و توازن بازار انجام بده. این کار با استفاده از افزایش لگاریتمی نرخ کارمزد ها انجام میشه. استفاده از این روش باعث میشه که بازار در برابر تغییرات مقاومت کنه. به همین خاطره که میگیم چنین پیشرفت هایی برای سلامت کلی سیستم های مالی مضر هستن.

البته زد کش ادعا میکنه که از یه سیستم توزیع شده جدید به نام " لایه امنیتی صفر " یا ZSL برای حل این مشکل استفاده میکنه. ZSL رو میشه روی هر بلاک چینی به منظور بهره بردن از عملکرد پیشرفته تر، پیاده کرد. این تراکنش ها حالت نیمه شفاف دارن که میشه ازش تو بازار های مالی استفاده کرد. داده های این تراکنش ها به شکل انتخابی مخفی یا آشکار میشن. مثلا شما میتونین داده هایی مربوط به زمان و تاریخ یه تراکنش رو برای بلاک چین عمومی آشکار ، و جزئیات حساس هویت خودتون و طرف مقابل رو مخفی کنین. یکی از بزرگترین کمپانی هایی که از زی کش و شبکه منحصر به فردش استفاده کرده، جی پی مورگان (JPMorgan) هستش. این مجتمع مالی از این فناوری برای دفتر توزیع شرکت هاش، بستری برای قرارداد های هوشمند و Quorum هاش استفاده کرده.

یکی دیگه از کاربرد های مهم ارز دیجیتال ZEC، محافظت از داده های کاربراشه. تراکنش های مالی که روی یه بلاک چین بین المللی و شفاف انجام میشن، در معرض دستکاری واسطه ها قرار میگیرن؛ ولی این حد از شفافیت یه سری ایرادات خاصی رو داره. مثلا همه اطلاعات مالی که به تراکنش ها مربوط میشن، کاملا به شکل شفاف روی این شبکه ثبت میشن. شما هم میتونین با خرید ZEC و استفاده از اون برای تراکنشاتتون، از داده ها و اطلاعاتتون حفاظت کنین.

نحوه استخراج Zcash

ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | نحوه ی استخراج zec

برای بدست آوردن ارز زی کش دو راه مختلف وجود داره. اولیش خرید زی کش هستش. روش دوم استخراج زی کشه. برای استخراج Zcash اولین چیزی که بهش احتیاج دارین، یه کامپیوتر با قدرت سخت افزاری بالا است. سیستم شما باید بتونه محاسبات پیچیده رو پردازش کنه. البته اینکار با کامپیوتر های ضعیف هم قابل انجام دادنه اما اصلا به صرفه نیست و مدت زیادی طول میکشه تا به نتیجه برسین.

برای ماینینگ ارز دیجیتال زی کش باید از پردازنده های مرکزی (CPU) و گرافیکی (GPU) استفاده کنین. البته برای خرید چنین سخت افزار هایی باید هزینه ی زیادی بکنین. اما اگه توان پردازشیتون کم باشه، میتونین از استخراج ابری استفاده کنید. سایت هایی مثل Genesis Mining به استخر های بزرگ زی کش وصل هستن. با اتصال به این استخر ها میتونین با هر سیستمی که دارین تو استخراج زی کش سهیم باشین.

در کل ساز و کار استخراج این ارز مثل بیت کوین هستش. اما یک تفاوت اساسی بین الگوریتم استخراج زد کش و بیت کوین وجود داره. تو ماینینگ زدکش از الگوریتم Equihash استفاده شده که یه الگوریتم گواه اثبات کار (POW) هستش. این روش کاملا نامتقارن و متکی به حافظه رم سیستم شماست. تو استخراج این رمز ارز نیز مثل اتریوم تلاش های بسیاری برای مقابله با دستگاه های ASIC انجام داده.

هاوینگ زی کش مثل بیت کوین هر 4 سال یه بار اتفاق میفته. طبق این فرآیند هر 4 سال یه بار میزان پاداشی که به هر بلاک اختصاص داره نصف میشه. اولین هاوینگ زی کش تو سال 2020 اتفاق افتاده. بعد از استخراج بلاک 1046400، میزان پاداش استخراج زی کش از 6.25 به 3.125 کاهش پیدا کرده. در مجموع طی فرآیند هاوینگ میزان عرضه یه ارز دیجیتال کاهش پیدا میکنه. طبق قانون عرضه و تقاضا، قیمت ارز دیجیتال ZEC میتونه بعد از هر هاوینگ افزایش قابل توجهی رو تجربه کنه.

آیندهZEC 

ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | آینده zec

کارشناسای حوزه کریپتوکارنسی معتقدن که زدکش به خاطر امنیت بالاش و احترامی که برای حریم خصوصی کاربر هاش قائله، میتونه پیشرفت و رشد بسیاری رو داشته باشه. در کل آینده ZEC بسیار روشنه. انتظارات زیادی برای رشد و افزایش قیمت زی کش وجود داره. توسعه دهنده های این ارز در تلاش هستن تا زد کش رو به محبوبیت و اعتبار اتریوم و بیت کوین برسونن.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که تو این پروژه وجود داره و میتونه تاثیر زیادی روی آینده Zcash بزاره، متن باز یا اپن سورس بودن اونه. این ویژگی باعث شده که برنامه نویس های مختلف بتونن روی این پروژه و توسعه اون کار کنن. از طرف دیگه این قابلیت باعث شده که امنیت این شبکه بسیار بالا بره. زد کش ثابت کرده که قابلیت های رمز ارز ها تو آینده بیشتر میشه. مثلا در آینده زد کش برای مسائل حقوقی میتونه کاربرد پیدا کنه؛ چو این شبکه به خوبی از اطلاعات و حریم شخصی کاربراش حفاظت میکنه.

پلتفرم زد کش طوری طراحی شده که معامله گرای اون میتونن با استفاده از گزینه افشای انتخابی (selective disclosure) هر اطلاعاتی که مدنظرشونه رو به شکل عمومی منتشر کنن. یکی از اصلی ترین دلایل وجود چنین ویژگی، مطابقت پیدا کردن این رمز ارز با مقررات مالیات و ضد پولشویی هستش. علاوه بر اون تو این ارز از View Key برای انجام تراکنش های شبکه اش استفاده شده. به این ترتیب میشه سابقه معاملاتی هر فرد رو در صورت نیاز بررسی کرد. View Key باعث شده که از ارز دیجیتال ZEC برای کار های غیرقانونی و دارک وب نشه استفاده کرد.

بررسی قیمت زی کش

ارز دیجیتال zcash چیست؟ | بررسی قیمت زی کش

همونطور که تو نمودار قیمت Zcash مشاهده میکنین، این ارز تا به امروز نوسانات زیادی رو تجربه کرده. قبلتر در مورد هاوینگ این ارز دیجیتال صحبت کردیم. اگه به روند نمودار این ارز بعد از سال 2020 نگاه کنین، متوجه تاثیر Halving روی قیمت زی کش میشین. در حال حاضر این ارز یه روند صعودی داره و میتونه به اهداف بسیار بالایی تو بلند مدت برسه.

طبق پیش بینی هایی که تو سایت Wallet Investor درباره قیمت ارز دیجیتال Zcash وجود داره، این ارز میتونه تا سال 2025 به بیش از 450 دلار برسه. پلتفرم Digital Coin Price هم یکی از سایت های معروف پیش بینی قیمت رمز ارز هاست. تو این وبسایت هم تحلیل مشابهی در مورد این ارز منتشر شده. طبق داده های این سایت ارز دیجیتال زد کش میتونه تا پنج سال دیگه به 420 دلار برسه.

جمع بندی

در کل ارز دیجیتال زد کش یا زی کش رو میتونیم یکی از کاربردی ترین رمز ارزهایی بدونیم که تو حوزه پرداخت ازش استفاده میشه. در آینده Zcash میتونه یکی از تاثیرگذارترین ارز ها روی تراکنشات مالی باشه. این ارز تو صرافی ایران بایننس وجود داره و شما میتونین برای خرید زی کش از این صرافی ارز دیجیتال استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال زی کش چیست؟ | بررسی گذشته و آینده ZEC | هر آنچه که باید در مورد Zcash بدانیم.
سوال امنیتی :2+38 = ?