کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول Nano کدام است؟ | آموزش ساخت کیف پول نانو

1402/06/27
کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول Nano کدام است؟ | آموزش ساخت کیف پول نانو


پشت هر رمز ارزی که تو بازار معامله میشه، یه پروژه و هدف وجود داره. هر کدوم از ارز ها بتونن مشکل بزرگتری رو برطرف کنن یا ایده ی ناب تری رو نسبت به نسل های قبلی داشته باشن، بیشتر مورد توجه سرمایه گذار ها و فعالای این بازار قرار میگیرن. ارز دیجیتال نانو که حاصل تلاش های طولانی تیم خود هستش، سعی داره یکی از بزرگترین مشکلاتی که از همون اول تو بلاک چین وجود داشته رو حل کنه. تو مقاله ارز Nano چیست؟ مفصلا در این مورد صحبت کردیم.

ارز نانو یکی از پتانسیل دار ترین رمز ارز های دنیاست؛ به همین دلیل سرمایه گذاری بلند مدت روی اون و خرید نانو میتونه سود زیادی رو نصیبتون کنه. اما برای نگهداری این ارزبعد از خرید ارز دیجیتال، به یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر و امن نیاز دارین. تو این مقاله میخوایم که بهترین کیف پول نانو رو بهتون معرفی کنیم. همچنین تو انتهای این مطلب آموزش ساخت کیف پول Nano رو براتون میذاریم تا بدون هیچ مشکلی بتونین کیف پول مورد نظرتون رو راه اندازی کنین.

ارز دیجیتال نانو چیست؟

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول Nano کدام است؟ | آموزش ساخت کیف پول نانو

ریشه ی پیدایش ارز NANO به سال 2015 برمیگرده. تو اون زمان یه مهندس نرم افزار با نام کولین لماهو (Colin LaMahieu) روی پروژه ری بلاکز (RaiBlocks) کار میکرد. بعد ها با توسعه پیدا کردن این پروژه، تیمش تصمیم گرفت که برای مقاصد تجاری خودش اسم این پروژه و رمز ارزش رو عوض کنه. اینطوری بود که ارز XRB به NANO و پروژه ری بلاکز به نانو تغییر پیدا کرد. با وجود اینکه سال ها از اون دوران میگذره، همچنان بعضی از افراد و صرافی های از نام های قدیمی این رمز ارز استفاده میکنن.

پروژه نانو به دنبال اینه که با روشی ساده و آسان، بشه به همه جای دنیا با کمترین کارمزد ممکن پول فرستاد. از طرفی این ارز دیجیتال به لطف فناوری منحصر به فردی که ازش استفاده میکنه، مشکل مقیاس پذیری بلاک چین های بزرگ رو حل کرده. این تکنولوژی جدید که به شکل اختصاصی بهش DAG گفته میشه، یه روش برای دسته بندی و سر و سامان دادن به اطلاعات هستش. اخیرا به خاطر سیل عظیم افرادی که به دنیای رمز ارز ها پیوستن، اهمیت مقیاس پذیری بیشتر از هر زمان دیگه ای مشخص شد.

اگه Nano بتونه با بلاک چین های معروف و بزرگ همکاری داشته باشه، خیلی زود پیشرفت میکنه. همچنین پروژه های دیگه ای باهاش همکاری میکنن. همه ی این ها میتونه دست به دست هم قیمت نانو رو افزایش بده و سود خوبی رو به سرمایه گذار های این ارز برسونه. در حال حاضر بزرگترین پلتفرمی که از این رمز ارز استفاده میکنه، توییچ (Twitch) هستش. توییچ یه شبکه اجتماعی برای استریم و پخش زنده است که بیشتر گیمر ها ازش استفاده میکنن. نکته مهم اینه که این برنامه متعلق به کمپانی آمازون هستش.

کیف پول نانو چیست؟ | چرا باید از کیف پول استفاده کنیم؟

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول Nano کدام است؟ | آموزش ساخت کیف پول نانو

همه ما برای اینکه پول کاغذی و اسکناس هامون گم نشن و سالم بمونن، از کیف پول استفاده میکنیم. برای نگهداری از رمز ارز هامون و به منظور این که آسیبی بهشون وارد نشه، باید از کیف پول های دیجیتالی استفاده کنیم. این نوع ولت ها یه بستر دیجیتالی برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال به امن ترین شکل ممکن است. هر کسی که بخواد تو این حوزه سرمایه گذاری کنه، باید یه کیف پول برای خودش داشته باشه.

عده ی زیادی وجود دارن که بعد از تکمیل خریدشون از صرافی ارز دیجیتال، از حساب کاربری که تو اون صرافی دارن برای نگهداری ارز هاشون استفاده میکنن. این کار یکی از بزرگترین اشتباهاتیه که هر معامله گر میتونه انجامش بده. متاسفانه تو چند سال گذشته، اخبار بسیار زیادی درباره هک شدن صرافی ها یا کلاهبردار از آب در اومدنشون منتشر شده. به همین دلیله که تاکید میکنیم، نباید از صرافی ها برای نگهداری رمز ارز هاتون استفاده کنین.

ویژگی های یک کیف پول خوب چیست؟

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول Nano کدام است؟ | آموزش ساخت کیف پول نانو

پیدا کردن کیف پول ارز دیجیتالی که بتونه همه ی نیاز های شما رو پوشش بده، کار سختیه. شما باید برای این منظور ساعت ها وقت بزارین و کیف پول های مختلف رو بررسی کنین. تو بسایت رسمی این ارز دیجیتال، کیف پول هایی که از این رمز ارز پشتیبانی میکنن، به طور کامل معرفی شدن. البته کیف پول های دیگه ای هم هستن که ویژگی های بیشتر و بهتری رو دارن و از نانو پشتیبانی میکنن. چند مورد از ویژگی هایی که باید حتما تو کیف پولتون وجود داشته، به عبارت زیر هستن:

  1. تو بعضی از کیف پول ها کلید های خصوصی کاربر تماما در اختیار خودشه، درحالی که تو برخی دیگه این کلید ها روی سرور های آنلاین کیف پول ذخیره میشن. ولت های دسته اول امنیت بیشتری رو دارن و به همین خاطر استفاده از اون ها رو بهتون پیشنهاد میدیم.
  2. بدون شک مهمترین مرحله ساخت کیف پول Nano، بکاپ گرفتن از اونه. تو بیشتر ولت های دیجیتالی 12 کلمه به کاربر داده میشه که برای برگردوندن حساب های از دست رفته کاربرد داره. البته بعضی از کیف پول ها سخت گیرتون و تعداد عبارات بازیابیشون 24 کلمه هستش.
  3. سعی کنین که همیشه از آخرین نسخه کیف پول هاتون استفاده کنین. یکی از ویژگی هایی که نشون دهنده امنیت و اعتبار یه کیف پوله، بروز رسانی های دوره ای و دائمی اونه. به این ترتیب اگه مشکلی تو سیستم امنیتی اون ولت وجود داشته باشه، شناسایی و برطرف میشه.
  4. یکی از راه های کمتر کردن ریسک های سرمایه گذاری، داشتن یه سبد متنوع هستش. برای اینکه بتونین همه ی ارز هاتون رو روی یه کیف پول مدیریت کنین و دسترسی بهشون ساده تر باشه، باید از کیف پول های چند ارزی استفاده کنین. چنین کیف پول هایی از بلاک چین های متنوعی پشتیبانی میکنن.
  5. برای اطلاع در مورد اعتبار یه کیف پول، میتونین به قسمت نظرات صفحه دانلودش تو پلتفرم های معتبر برین. همچنین امتیاز و تعداد دانلود های یه ولت میتونه راهی برای اطلاع از اعتبار و امنیت اون کیف پول باشه.
  6. اگه تازه کار هستین، بهتره سراغ کیف پول هایی برین که رابط کاربری ساده ای دارن.
  7. کیف پول هایی که از برنامه های غیر متمرکز (DApps) پشتیبانی میکنن، برای کسایی که قصد خرید شت کوین و سرمایه گذاری روی چنین ارز هایی رو دارن، بهترین انتخابه.

مزیت های کیف پول نانو

کیف پول نانو یکی از ابزارهای بسیار محبوب برای ذخیره سازی امن ارزهای دیجیتال است. یکی از مزیت های اصلی این کیف پول، امنیت بالای آن است. با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری قوی، این کیف پول امکان انتقال و ذخیره سازی ارزهای دیجیتال را با حفظ کامل امنیت فراهم می کند. همچنین، کیف پول نانو دارای صفحه نمایش است که به شما اجازه می دهد تراکنش های خود را بررسی کنید و آنها را تأیید کنید. این ویژگی به شما امکان می دهد کنترل کاملی بر روی اموال خود داشته باشید و از احتمال تقلب و سرقت برخوردار نباشید. به علاوه، کیف پول نانو قابلیت اتصال به کامپیوترها و دستگاه های همراه را دارد، بنابراین شما می توانید به راحتی اطلاعات خود را به روز رسانی کنید و تراکنش های خود را انجام دهید. در کل، مزیت های کیف پول نانو شامل امنیت، کنترل، قابلیت اتصال و سهولت استفاده است که آن را به انتخابی ایده آل برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

بهترین کیف پول Nano کدام است؟

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول لجر

قبل از نگارش این مقاله، همه ی کیف پول هایی که از ارز نانو پشتیبانی میکردن رو به طور کامل بررسی کردیم. در کل باید بگیم که انتخاب یکی از این ولت ها به عنوان بهترین کیف پول نانو کار ناعادلانه ایه. چون هر کیف پول مزیت هایی رو داره که ممکنه تو کیف پول دیگه ای مشابه اون وجود نداشته باشه. به همین خاطر تصمیم داریم که تو ادامه ی این مطلب لیستی از بهترین ها رو بهتون ارائه بدیم.

هر کدوم از خواننده های این مقاله میتونن با توجه به انتظاراتی که دارن کیف پول محبوبشون رو پیدا کنن. ناگفته نمونه که تو انتهای همین مقاله آموزش ساخت کیف پول نانو در تراست ولت رو به شکل مرحله به مرحله برتون گذاشتیم. دلیل انتخاب Trust Wallet رو تو ادامه باهاتون در میون میزاریم، اما در صورتی که شما کیف پول دیگه ای رو برای نگهداری ارز دیجیتال Nano انتخاب کرده باشین، میتونین از اون آموزش استفاده کنین؛ چون معمولا ساخت کیف پول نانو تو همه ی کیف پول ها به یه شکل انجام میشه.

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول لجر |

بین نسخه های سخت افزاری که برای نگهداری رمز ارز ها وجود داره، کیف پول های لجر جزو برترین ها قرار گرفتن. این کیف پول ها توسط یه شرکت فرانسوی ساخته میشه. این کمپانی مدل های مختلفی رو تا به امروز طراحی و روانه بازار کرده که، کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) پرفروش ترین مدل های اون بودن. دلیل این که ما مدل اس رو تو این مقاله بهتون معرفی میکنیم، قیمت کمتر اونه.

این ولت دیجیتالی لقب مقرون به صرفه ترین کیف پول سخت افزاری رو به خودش اختصاص داده. لجر نانو اس به خاطر امکانات گسترده ای که کاربراش میده، از همون ابتدا مورد توجه خیلی ها قرار گرفت. تو این کیف پول امکانات زیادی به کاربر ها داده شده. نانو اس کاملا با سیستم عامل های مختلف همخوانی داره. شما میتونین برای دسترسی به تنظیمات اون، حذف یا اضافه یه ارز، خارج کردن سرمایه و. . . از دستگاه هایی با سیستم عامل اندروید، آی او اس، مک، ویندوز و لینوکس استفاده کنین.

اصلی ترین دلیلی که برای انتخاب این کیف پول وجود داره، امنیت بسیار بالای اون هستش. شما میتونین با خیال راحت همه ی رمز ارز هاتون رو تو این کیف پول ذخیره کنین. دلیل اصلی چنین امنیتی اینه که کلید های خصوصی روی یه سخت افزار ذخیره شدن؛ به همین خاطر امکان هک یا سرقت این داده مهم وجود نداره. بزرگترین ایراد این کیف پول استفاده ی سخت و پر دردسرشه. در کل لجر نانو اس برای افرادی مناسبه که میخوان ارز های یجیتالشون رو برای یه مدت طولانی نگه دارن.

کیف پول نانو ولت (Nano Vault)

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول نانو والت|

این کیف پول نسخه رسمی ولت های تحت وبی هستش که برای این ارز معرفی شدن. مزیتی که تو کیف پول نانو ولت وجود داره، امکان استفاده از اون روی همه ی سیستم عامل ها هست. همچنین یه نسخه دسکتاپی با توسعه دادن این کیف پول ساخته شده که میتونین از اون هم استفاده کنین. با این حال شهرت نسخه تحت وب Nano Vault بسیار بیشتر از نسخه دسکتاپی اونه.

یکی از مزایای بزرگی که تو این کیف پول وجود داره، اُپن سورس بودنشه. به این ترتیب سایر توسعه دهنده ها میتونن با بررسی کد های اون، ضعف های امنیت نانو ولت رو شناسایی کنن. همچنین کاربر ها بعد از دانلود و نصب این ولت، با تغییر کد های برنامه نویسی اون، میتونن نانو ولت رو شخصی سازی و به شکل دلخواهشون در بیارن. هنگام ساخت کیف پول Nano تو این ولت یه سری عبارت بازیابی بهتون داده میشه که باید اونا رو یادداشت کنین و سپس جای امنی رو برای نگهداری ازشون پیدا کنید. البته بازیابی نسخه دسکتاپی این ولت راحت تره.

کیف پول نالی (Nalli Wallet)

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول نالی|

همونطور که میدونین، این روزا گوشی های موبایل کاربرد بسیار زیادی رو تو زندگی روزمره ما دارن. در صورتی که نمیتونین از نسخه تحت وب یا دسکتاپی که بهتون معرفی کردیم استفاده کنید، بهتره که نرم افزار های موبایلی که از ارز دیجیتال نانو پشتیبانی میکنن رو نصب کنید. کیف پول نالی کاملا رایگانه. توجه داشته باشین که تو این کیف پول هم قابلیت پشتیبان گیری از حساب هاتون وجود داره. در صورتی که این عبارت ها رو گم کنین و کیف پولتون به هر دلیل از بین بره، دیگه نمیتونین سرمایه تون رو برگردونین.

برای دانلود کیف پول نالی میتونین به پلتفرم های معتبری مثل گوگل پلی و اپ استور یا وب سایت رسمی این کیف پول به آدرس Nalli.APP مراجعه کنین. مزیت دیگه ای که تو این کیف پول وجود داره ذخیره اطلاعات کاربرانشه. تو تالی ولت کلید های خصوصی هر کاربر در اختیار خودش گذاشته شده.

کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول اتمیک والت|

اتمیک ولت یکی از معتبر ترین کیف پول های بازاره که تو سال 2014 ساخته شده. رابط کاربری ساده و امنیت بسیار بالا تنها گوشه ای از مزایای این کیف پوله. با استفاده از این کیف پول به بیش از 500 رمز ارز و توکن مختلف دسترسی پیدا میکنین. همچنین با استفاده از قابلیت Atomic Swap میتونین بدون نیاز به هیچ صرافی ارز های دیجیتالتون رو مبادله کنید. این کیف پول تقریبا برای همه ی سیستم عامل ها منتشر شده. با نصب نسخه های مختلف اتمیک ولت روی دستگاه های مختلفتون، میتونین تو هر جا و شرایطی به سرمایه هاتون دسترسی پیدا کنین.

کیف پول نتریوم (Natrium Wallet)

 

نتریوم ولت یه کیف پول HD هستش. با استفاده از این کیف پول نیازی نیست که برای هر حساب جدیدی که میسازین، مراحل پشتیبان گیری رو بگذرونین. این کیف پول برای سیستم عامل های اندروید و IOS منتشر شده. تو نتریوم تدابیر امنیتی کافی برای تامین امنیت رمز ارز های شما وجود داره. در صورتی که شما هم نکات امنیتی لازم رو رعایت کنین، میتونین با خیال راحت رمز ارز هاتون رو تو این کیف پول ذخیره کنین.

فقط با یه بار ساخت کیف پول نانو در کیف پول نتریوم، میتونین حساب های مختلفی رو ایجاد و مدیریت کنین. تو این کیف پول هم عبارات امنیتی و کلید های خصوصی در اختیار شما قرار میگیره. توجه داشته باشین که فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری از این موراد کاملا به عهده شماست.

کیف پول گواردا (Guarda Wallet)

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول نتریوم|

یکی دیگه از کیف پول های معروفی که برای ذخیره نانو کاربرد داره، گواردا والت هستش. این کیف پول از چندین ارز مختلف پشتیبانی میکنه و مدیریت اون به شکلی کاملا غیر متمرکز انجام میشه. شما میتونین از این کیف پول روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و آی او اس نصب کنین. علاوه بر اون، گواردا ولت یه نسخه تحت وب هم داره. همچنین میتونین کیف پول های سخت افزاری لجر، ترزور و. . . رو هم به این کیف پول وصل کنین.

تیم سازنده این کیف پول تمام تلاششون رو کردن که امن ترین پلتفرم رو برای کاربر هاشون بوجود بیارن. استفاده از این ولت به لطف رابط کاربری ساده اون بسیار ساده است. همچنین با وجود صرافی داخلی، این کیف پول امکان مبادله مستقیم رمز ارز ها رو فراهم کرده. برای دانلود نسخه های مختلف این کیف پول میتونین به سایت guarda.com مراجعه کنید.

تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول کدام است؟ | کیف پول تراست والت|

تراست ولت بیشتر از یه کیف پول ساده است. درسته که تو این نرم افزار امکان ذخیره و نگهداری رمز ارزها وجود داره، اما کیف پول تراست ولت امکانات بیشتری رو در اختیار شما قرار میده. این کیف پول مثل یه مرورگر برای برنامه ها و صرافی های غیر متمرکزه. همچنین امکان استیک و سرمایه گذاری ارزهاتون رو به شما میده. به این ترتیب میتونین علاوه بر افزایش قیمت یه ارز، به شکل ماهیانه یا سالانه مقدار ارزهاتون رو افزایش بدین و سود بدست بیارین.

از نظر اعتبار و امنیت تراست ولت خاطرتون جمع باشه. چون این کیف پول متعلق به بایننسه و تیم این صرافی ازش حمایت میکنن. همچنین این ولت دیجیتالی به شکلی طراحی شده که کلید های خصوصی هر کاربر رو تو گوشی خودش ذخیره میکنه. از بین همه ی کیف پول هایی که تا به الان بهتون معرفی کردیم، تراست ولت بهترین گزینه هستش. امکانات بسیار زیاد در کنار رابط کاربری ساده، این کیف پول رو به گزینه مناسبی برای افراد حرفه ای و آماتور های بازار تبدیل کرده.

در صورتی که بخواین موارد بیشتری از کیف پول های این ارز رو مورد بررسی قرار بدین، میتونین به قسمتی از سایت این ارز که توش کیف پول های مختلف رو معرفی کرده برین. البته سایت nanowallet.guide هم میتونه کمک زیادی رو برای مقایسه کیف پول های مختلف به شما بکنه.

آموزش ساخت کیف پول نانو در تراست ولت

بعد از دانلود و نصب کیف پول Trust Wallet، این برنامه رو تو گوشیتون اجرا کنین. تو اولین صفحه به شما دو تا گزینه داده میشه. چون ما میخوایم یه کیف پول جدید بسازیم، باید گزینه اول که Create A New Wallet است رو بزنیم. تو این صفحه یه گزینه دیگه هم وجود داره که برای بازیابی کیف پول های قدیمیتون میتونین ازش استفاده کنین. البته برای اینکار به عبارات بازیابی حساب قبلیتون نیاز دارید.

تو فدم بعدی باید شرایط و قوانینی که موقع استفاده از این کیف پول باید رعایتشون کنین رو بپذیرید. بعد از فعال کردن تیک و زدن گزینه Continue، کیف پول نکاتی رو در مورد اهمیت بکاپ گرفتن از حساب کاربری و نحوه انجام اون میگه. توجه داشته باشین که فاز بکاپ گیری یکی از مهمترین مراحل ساخت کیف پول نانو هستش.

آموزش ساخت کیف پول نانو در تراست ولت

تو عکس پایین همه ی مراحل بکاپ گیری رو براتون گذاشتیم. تو این مرحله به هر کاربر 12 کلمه به شکل اتفاقی و رندوم داده میشه. شما باید این عبارت ها رو روی یه برگه ماغذ یادداشت کنین یا با استفاده از گزینه کپی، یه نسخه از اون ها رو تو یه جای امن مثل ایمیل تون نگه دارین. توجه داشته باشین که اگه بخواین از این عبارات اسکرین شات بگیری مثل تصویر وسط بهتون در این مورد اخطار داده میشه.

تو مرحله بعد از شما خواسته میشه که این عبارات رو تایید کنید. به این منظور باید از لیستی که براتون باز میشه، عبارت ها رو به ترتیب انتخاب کنید. اگه بتونین این مرحله رو با موفقیت بگذرونین، اجازه عبور از این مرحله به شما داده میشه.

توجه: بعد از نوشتن این عبارت ها روی یک برگه کاغذ، باید اونا رو تو جای امنی نگه دارین. بهترین مکان گاو صندوق یا صندوق امانات بانکه.

آموزش ساخت کیف پول نانو در تراست ولت

اگه مراحلی که تو آموزش ساخت کیف پول Nano بهتون گفتیم رو به درستی طی کرده باشین، الان باید پیام زیر بهتون نمایش داده بشه. تو این پیام بهتون میگه که کیف پولتون با موفقیت ساخته شد. با زدن OK پیام دیگه رو مشاهده میکنید که مربوط به نوتیفیکیشن های دریافت و ارسال این کیف پوله. به همین راحتی کیف پول شما ساخته شد و میتونین ازش استفاده کنین.

آموزش ساخت کیف پول نانو در تراست ولت

اضافه کردن نانو به تراست ولت

تو صفحه اول تراست ولت معمولا فقط چند مورد از ارز های معروف و پر کاربرد وجود دارن. تو بیشتر موارد ارز دیجیتال نانو تو این صفحه بهتون نشون داده نمیشه. برای اضافه کردن ارز دیجیتال Nano به تراست والت، باید گزینه ای که تو گوشه سمت راست صفحه وجود داره رو بزنین. تو این قسمت همه ی ارز هایی که به طور پیش فرض تو تراست ولت وجود دارن، بهتون نمایش داده شده.

تو قدم بعدی باید ارز نانو رو تو این صفحه پیدا کنین. برای اینکه راحتتر این کار رو انجام بدین اسم Nano رو تو قسمت جستجو بنویسید. بعدش باید گزینه ای که در مقابل این ارز وجود داره رو فعال کنین. حالا اگه به صفحه اصلی برین، مشاهده میکنید که این ارز به این صفحه اضافه شده.

آموزش ساخت کیف پول نانو در تراست ولت | اموزش اضافه کردن نانو به تراست والت

جمع بندی

تو این مقاله سعی کردیم که بهترین کیف پول های ارز دیجیتال نانو رو بهتون معرفی کنیم. خرید نانو و نگهداری اون میتونه براتون بسیار پر سود باشه. برای سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال میتونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنید. این صرافی یکی از معدود پلتفرم های داخلی هستش که از این کریپتوکارنسی پشتیبانی میکنه.


نظرات کاربران در مورد کیف پول نانو چیست؟ | بهترین کیف پول Nano کدام است؟ | آموزش ساخت کیف پول نانو
سوال امنیتی :7+45 = ?