استاندارد ORC-20 چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/04/24

استاندارد توکن ORC-20؛ نوعی استاندارد باز برای توکن های معمولی در شبکه بیت کوین! آیا تا الان چیزی درباره این استاندارد شنیدین؟ آیا می دونین استاندارد ORC20 چیست؟ نحوه عملکرد استاندارد توکن ORC20 چجوریه؟ چجوری ORC-20 از هزینه مضاعف جلوگیری می کنه؟ توکن ORC20 چه کاربردهایی داره؟ ویژگی های شبکه ORC-20 چیست؟ چرا باید از استاندارد ORC-20 استفاده کرد؟

برطرف کردن محدودیت ها و چالش های گذشته از مهم ترین ویژگی های هر سیستم نوظهور و جدید هست و فناوری بلاک چین در این زمینه پرچم دار هست. یکی از آخرین پیشرفت های این حوزه، استاندارد توکن ORC20 هست، اتفاقی جدید و بزرگ برای بلاک چین بیت کوین که اون رو به عنوان جانشین BRC20 و با هدف بهبود سازگاری، امنیت و مقیاس پذیری معرفی می کنند و بر روی قیمت بیت کوین هم می تواند تاثیر گذار باشد. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد استاندارد ORC-20 بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های شبکه ORC20 بپردازیم و کاربرد توکن های ORC-20 رو مورد بررسی قرار بدیم.

استاندارد توکن ORC-20 چیست؟

استاندارد توکن ORC-20 چیست؟

آیا می دونین استاندارد توکن ORC-20 چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استاندارد ORC20 یه استاندارد باز و جدید مخصوص توکن های معمولی در بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین هست که با اضافی کردن قابلیت های جدید به شبکه BRC-20 به وجود اومده. هدف از پیدایش این استاندارد سازگاری با شبکه BRC-20 هست تا مقیاس پذیری و امنیت رو بهبود بده و در عین حال هزینه های اضافی رو که واسه بعضی از افراد مشکل ساز بوده رو از بین ببره. خیلی از توسعه دهنده ها از این شبکه واسه ساخت توکن های خودشون استفاده می کنند.

جالب اینجاست که بدونین استاندارد ORC20 در حال حضار موقتی و پروژه آزمایشی هست و هیچ تضمینی وجود نداره که توکن های ساخته شده طبق این شبکه ارزش یا کاربرد منحصر به فردی داشته باشن. توجه داشته باشین که استاندارد ORC20 می تونه به بلاک چین ویژگی ها و قابلیت های جدیدی رو به وجود بیاره، ولی همچنان می تونه تعداد زیادی از مشکلات جدید رو به دنبال داشته باشه و باعث سوء استفاده بعضی از کاربران و معامله گران بازار رمزارزها قرار بگیره. در زمان استفاده از شبکه ORC20 باید به نکات مهمی توجه کنین.

ویژگی های شبکه ORC20 چیست؟

ویژگی های شبکه ORC20 چیست؟

همونطور که گفتیم، توکن ORC20 نوعی استاندارد اوپن سورس هست که برای بهبود و توسعه استاندارد BRC-20 در بلاک چین بیت کوین به وجود اومده. هدف اصلی راه اندازی شبکه ORC20 حفظ سازگاری با استاندارد توکن BRC-20، در عین حال انعطاف پذیری، بالا بردن میزان مقیاس پذیری و افزایش سطح امنیت بلاک چین هست. این شبکه ساخت توکن ویژگی های زیادی داره. در ادامه برخی از ویژگی های شبکه ORC20 رو بررسی می کنیم:

  • یکی از ویژگی های شبکه ORC20 این هست که انتقال از توکن BRC-20 رو واسه کاربران ارائه میده که این انتقال ها غیرقابل برگشت هستن. کاربران می تونن از قابلیت های شبکه BRC20 استفاده کنند.
  • بهتره بدونین توکن ORC-20 توانایی ارتقا و آپدیت رو داره، در حالی که این قابلیت واسه توکن های شبکه BRC-20 وجود نداره. عرضه توکن بر اساس نیاز بازار متغیر هست.
  • یکی دیگه از ویژگی های شبکه ORC20 این هست که با کمک UTXO هر تراکنش میزان دارایی قابل ارسال رو تعیین می کنه و باقی مونده رو به فرستنده برمی گردونه.
  • فضای نام گذاری انعطاف پذیر هم یکی دیگه از ویژگی های شبکه ORC20 هست. توجه داشته باشین که توکن ORC-20 محدودیتی واسه اسم شناسه توکن وجود نداره و می تونین شناسه های خاصی رو به وجود بیارین.

مقاله پیشنهادی: استاندارد TRC10 و TRC20 چیست و چه فرقی با هم دارند؟

توکن ORC-20 چه کاربردهایی دارد؟

توکن ORC-20 چه کاربردهایی دارد؟

توجه داشته باشین که استاندارد ORC-20 فرصتی رو واسه تریدرها و کاربران بازار رمزارزها فراهم می کنه تا توکن های زیادی رو در شبکه بیت کوین به وجود بیارن، تغییرات بیشتری رو اعمال کنند، عرضه رو تغییر بدن و کمبود مصنوعی واسه این توکن ها ایجاد کنند، فقط برای سوء استفاده از تقاضای هیپ با انتشار ارزهای دیجیتال جدید به منظور دامپینگ در شبکه بیت کوین. معامله گران می تونن انتقال ولت های معمولی رو بدون استفاده از کنترل کوین واسه محافظت از کوین های خودشون راحت تر کنند.

نکته قابل توجه این هست که این مسئله کمک می کنه تا توکن ها یا رمزارزهای تازه ساخته شده به بازار ثانویه و مبادلات واسه همه گیری معاملات برسن. همچنین این کار فعالیت ماینرها رو راحت تر می کنه تا توکن های خودشون رو به بازار بفروشن، به نقدینگی زیادی دسترسی داشته باشن و مثل سارقانی با ساتوشی های زنجیره ای ناپدید بشن که بعد از تایید تراکنش ها قابل بازیابی نیستن.

مقاله پیشنهادی: استاندارد ERC-4337 چیست؟(جدیدترین استاندارد اتریوم)

چالش های توکن ORC20 چیست؟

کسایی که می خوان روی توکن های ORC20 سرمایه گذاری کنند، اول باید بفهمن که شبکه ORC-20 نوعی پروژه تجربی هست و هیچ تضمینی درباره ارزش یا کاربرد رمزارزهای ساخته شده بر اساس این استاندارد وجود نداره. با اینکه ORC20 ممکنه استانداردهای توکن ORC20 در بلاک چین بیت کوین رو بهبود بده، ولی به دلیل پیچیدگی اون و عدم ارائه مزیت های فوق العاده نسبت به استانداردهای موجود، مورد بررسی قرار گرفته.

آینده توکن های ORC-20 به ین بستگی داره که جامعه چجوری به اون عکس العمل نشون میده و توانایی اون در مقابله با این مسائل چجوریه. به کاربران بازار رمزارزها توصیه میشه تا با احتیاط و پژوهش و تحقیق بزرگ قبل از استفاده از توکن ORC20 اقدام به سرمایه گذاری کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد استاندارد ORC-20 بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های شبکه ORC20 بپردازیم و کاربرد توکن های ORC-20 رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، استاندارد ORC20 یه استاندارد باز و جدید مخصوص توکن های معمولی در بلاک چین بیت کوین هست که با اضافی کردن قابلیت های جدید به شبکه BRC-20 به وجود اومده. توکن هایی که با استفاده از استاندارد ORC20 ساخته شدن، کاربردهای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارن که همین مسئله باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از سرمایه گذاران و معامله گران بازار قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.


نظرات کاربران در مورد استاندارد ORC-20 چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :2+40 = ?