دامنه نوسان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نوشته شده در : 1402/05/17

دامنه نوسان؛ مفهومی رایج در بازارهای مالی به ویژه در بازار رمز ارزها! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین دامنه نوسان چیست؟ دامنه نوسان چه تاثیری در خرید ارز دیجیتال داره؟ مزایا و معایب دامنه نوسان در بازارها چیست؟ معامله در محدوده نوسان چجوریه؟ انواع دامنه نوسان در بازارهای مالی کدامند؟ کاهش دامنه نوسان چه تاثیری در بازارهای مالی داره؟

تریدرهایی که در بازارهای مالی به خصوص بازار رمز ارزها فعالیت می کنند، باید ریسک پذیر باشن و از دانش کافی نسبت به ابزارها و اصطلاحات مهم بازار برخوردار باشن. ابزارهای مختلفی مثل دامنه نوسان به تریدرها واسه داشتن معاملات پرسود کمک می کنه. البته به شرطی که به درستی از اون استفاده بشه. دامنه نوسان در بازارهای مالی ابزاری هست که مزیت ها و مشکلات زیادی به دنبال داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دامنه نوسان بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب دامنه نوسان در بازارها بپردازیم و تاثیر دامنه نوسان در معاملات ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از دامنه نوسان چیست؟

منظور از دامنه نوسان چیست؟

آیا می دونین دامنه نوسان چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دامنه نوسان قیمت یکی از اصلی ترین قوانینی هست که در بازارهای مالی از اون به عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان های قیمت ارزهای دیجیتال و با هدف کاهش نوسانات بازار، دستکاری در قیمت ها و ضرر سرمایه گذاران در اثر تصمیمات هیجانی استفاده میشه. دامنه نوسان محدوده قیمتی سقف و کفی هست که هر ارز دیجیتال در هر روز کاری می تونه داشته باشه و قیمت فقط می تونه در این محدوده حرکت کنه. در اصل این دامنه محدوده مجاز واسه نوسان قیمت رمز ارزهاست. دامنه نوسان تاثیرات قابل توجهی بر معاملات ارزهای دیجیتال داره.

جالب اینجاست که بدونین بازار ارزهای دیجیتال یه بازار کاملا رقابتی هست. قیمت رمز ارزها در این بازار به وسیله معامله گران و فعالان بازار و طبق فرایند عرضه و تقاضا مشخص میشه. به عبارت دیگه، دامنه نوسان به بیشترین افزایش و کاهش قیمت در یه روز معاملاتی نسبت به قیمت پایانی ارز دیجیتال در روز معاملاتی قبلی گفته میشه. شما می تونین معاملات خودتون رو بر اساس دامنه نوسان انجام بدین و سود زیادی به دست بیارین. برای استفاده از دامنه نوسان باید از دانش و تجربیات کافی برخوردار باشین.

مقاله پیشنهادی: آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب دامنه نوسان در بازارها چیست؟

مزایا و معایب دامنه نوسان در بازارها چیست؟

همونطور که گفتیم، دامنه نوسان به عنوان یه عامل کنترل کننده خوب واسه تغییرات یا نوسان قیمت ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی محسوب میشه. جوری که یه محدوده قیمتی واسه اون مشخص می کنه و قیمتش در اون روز فقط در همون محدوده مجاز به نوسان میشه. دامنه نوسان مزیت ها و معایب مختلفی به همراه دارن. در ادامه برخی از مزایا و معایب دامنه نوسان در بازارها رو بررسی می کنیم:

مزایای دامنه نوسان

  • یکی از مزایای دامنه نوسان، کشف قیمت واقعی رمز ارزهاست. تریدرها و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال می تونن با استفاده از دامنه نوسان، قیمت واقعی رمز ارزها رو بدونن. در این صورت افراد نسبت به بازه تغییر قیمت اون رمز ارز مطلع هستن و در زمان انجام معامله از روی هیجان تصمیم نمی گیرن.
  • یکی دیگه از مزایای دامنه نوسان این هست که از تغییر قیمت های ناگهانی جلوگیری می کنه. هدف از این کار این هست که شدت ریزش های قیمت رفته بشه تا معامله گران محتمل ضررهای بزرگی نشن.
  • جلوگیری از سوء استفاده شدن هم یکی دیگه از مزیت های فوق العاده دامنه نوسان هست. وقتی ارز دیجیتالی از یه نوسان مشخص برخوردار باشه، احتمال دست بردن افراد سودجو در قیمت اون خیلی کم هست.

مقاله پیشنهادی: بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارزهای دیجیتال

معایب دامنه نوسان

  • یکی از معایب دامنه نوسان، ایجاد تاخیر در شناسایی قیمت واقعی رمز ارزهاست. ممکنه قیمت روز ارز دیجیتال، قیمت واقعی اون نباشه و تریدرها رو به اشتباه بندازه. بنابراین، ممکنه شاهد آشوب و بی نظمی در فرایند خرید و فروش اون رمز ارز باشیم.
  • دامنه نوسان ممکنه باعث بشه تا آشوب و هرج و مرج موجود در بازار واسه یه ارز دیجیتال در چند روز پشت سر هم، موندگار باشه. چون تغییرات قیمت اون ارز دیجیتال با دامنه نوسان محدود میشه.

تاثیر دامنه نوسان بر معاملات رمز ارزها

تاثیر دامنه نوسان بر معاملات رمز ارزها

توجه داشته باشین که دامنه نوسان مثل یه ابزار پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی واسه تریدرها کار می کنه. تریدرها و معامله گران با استفاده از دامنه نوسان، می تونن معاملات و فعالیت های امن تری انجام بدن. چون دامنه نوسان به حفظ ارزهای دیجیتال افراد و تصمیم گیری های عاقلانه اون ها کمک زیادی می کنه و از ضررهای بزرگ و جبران ناپذیر جلوگیری می کنه. دامنه نوسان در بازاری مثل بورس که دارایی ها از ارزش ذاتی برخوردار هستن، می تونه مورد استفاده قرار بگیره. ولی در بازار ارزهای دیجیتال حرف زیادی واسه گفتن نداره. وسه استفاده از ابزارهای کاربردی مثل دامنه نوسان در بازار رمز ارزها باید از دانش کافی برخوردار باشین.

یکی از تاثیرات دامنه نوسان در بازارها این هست که امکان کاهش قیمت یه ارز دیجیتال بیشتر از دامنه نوسان مجاز، نسبت به قیمت پایانی روز قبل وجود نداره. همچنین در صورت ایجاد فشار فروش و کاهش قیمت ارز دیجیتال، سفارشات خرید زیادی ایجاد میشن که به دلیل وجود دامنه نوسان و محدوده مجاز واسه رشد و کاهش قیمت، این اتفاق رخ میده. علاوه بر این، اگه تقاضا باعث بشه تا قیمت رمز ارز بالا بره، سفارشات خریدی به وجود میان که دلیل اون وجود دامنه نوسان هست. دامنه نوسان از افزایش هیجانی قیمت رمز ارزها جلوگیری می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دامنه نوسان بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب دامنه نوسان در بازارها بپردازیم و تاثیر دامنه نوسان در معاملات ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دامنه نوسان قیمت یکی از اصلی ترین قوانینی هست که در بازارهای مالی از اون به عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان های قیمت ارزهای دیجیتال و با هدف کاهش نوسانات بازار، دستکاری در قیمت ها و ضرر سرمایه گذاران در اثر تصمیمات هیجانی مورد استفاده تریدرها و معامله گران قرار می گیره.


نظرات کاربران در مورد دامنه نوسان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
سوال امنیتی :2+59 = ?