بازده غیرعادی(Abnormal Return) در کریپتو چیست؟

نوشته شده در : 1402/05/17

بازده غیرعادی(Abnormal Return)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین بازده غیرعادی چیست؟ بازده غیرعادی در ارز دیجیتال چه معنی داره؟ اهمیت شاخص بازده غیرعادی در رمز ارزها چیست؟ روش قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای چجوریه؟ به نظر شما بازده غیرعادی خوبه یا بد؟

بازده غیرعادی یکی از اصطلاحات و مفاهیم مهم در بازارهای مالی به ویژه بازار رمز ارزهاست که به منظور توصیف بازده به دست اومده از اوراق بهادار یا پرتفوی ارز دیجیتال در یه تایم فریم مشخص مورد استفاده قرار می گیره که متفاوت از نرخ بازده مورد نظر هست. نرخ بازده مورد انتظار، بازده محاسبه شده ای هست که با توجه به مدل قیمت گذاری دارایی ها به دست میاد. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بازده غیرعادی یا Abnormal Return بهتون ارائه بدیم، به بررسی اهمیت بازده غیرعادی در رمز ارزها بپردازی و روش قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از بازده غیرعادی چیست؟

منظور از بازده غیرعادی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که منظور از بازده غیرعادی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بازده غیرعادی یا Abnormal Return یکی از معیارهای مهم و کاربردی به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد پرتفوی سرمایه گذاری و میزان ریسک هست. ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای پرنوسان در بین بازارهای مالی هست. در چنین بازاری، سوددهی غیرعادی یا ضررهای بزرگ، اتفاقات عجیبی نیستن. پارامترهای مختلفی ارائه شدن که می تونن ریسک و میزان کسب سود رو افزایش بدن. بازده غیرعادی یکی از همیت شاخص هاست که در بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست.

جالب اینجاست که بدونین بازده غیرعادی یا Abnormal Return به کسب سود توسط سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی گفته میشه. این سود احتمالا بیش از حد بالا یا خیلی کمتر از انتظار باشه. بعضی وقت ها ممکنه سود کسب شده منفی باشه که نشون دهنده کاهش ارزش دارایی ها و رمز ارزهای کاربران هست. در این وضعیت، فرایند سرمایه گذاری و بازدهی رمز ارزهای مورد نظر از حالت معمولی خارج میشه. تاثیرات بازده غیرعادی موقتی هست و ممکنه تحت تاثیر فعالیت کلاهبرداری در بازار رمز ارزها صورت بگیره.

مقاله پیشنهادی: انواع روش های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

اهمیت بازده غیرعادی در رمز ارزها

اهمیت بازده غیرعادی در رمز ارزها

توجه داشته باشین که وقتی می خواهین عملکرد سبد سرمایه گذاری خودتون رو نسبت به وضعیت بازار یا شاخص های مهم، تجزیه و تحلیل کنین، باید به بازده غیرعادی یا Abnormal Return توجه زیادی داشته باشین، چون از اهمیت زیادی برخوردار هست. این کار باعث میشه تا دقت در بررسی وضعیت و بهبود درک مفهوم تعدیل ریسک بیشتر بشه. علاوه بر این، توجه به شاخص بازده غیرعادی در بازار رمز ارزها به سرمایه گذاران و معامله گران حرفه ای نشون میده که چه عملکردی در سطح ریسک تعیین شده، داشتن.

نکته قابل توجه این هست که مفهوم بازده غیرعادی در بازار ارزهای دیجیتال با مفهوم بازدهی منفی در بازار کریپتو کاملات متفاوت هست، ولی خیلی از تریدرها این دو مفهوم رو با همدیگه اشتباه می گیرن. بهتره بدونین بازده غیرعادی در بازار رمز ارزها ممکنه مثبت یا منفی باشه. عدد نهایی به دست اومده شاخص بازدهی غیرعادی در ارزهای دیجیتال خلاصه ای از تفاوت بین سود یا ضرر واقعی و بازده مورد انتظار هست. به طور کلی شاخص بازده غیرعادی یا Abnormal Return یه شاخص ارزشمند واسه مقایسه بازدهی با عملکرد و روند ارزهای دیجیتال هست.

مقاله پیشنهادی: آموزش کامل استراتژی های معاملاتی ارزهای دیجیتال

روش قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای

روش قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای

روش قیمت گذاری یا تعیین ارز دارایی های سرمایه ای که با نماد اختصاری CAPM هم شناخته میشن، نرخ بازده مورد انتظار رو واسهیه سبد سرمایه گذاری مشخص رو اندازه گیری می کنه. بهتره بدونین شاخص بازده غیرعادی ارتباط بین ریسک و سوددهی مورد انتشار رو واسه تریدرها و معامله گران توصیف می کنه. بعد از تعیین درآمد مورد انتظار، درآمد غیرعادی از تفاضل بازده مورد انتشار با نرخ بازدهی تحقق یافته به دست میاد. بازدهی غیرعادی در ارزهای دیجیتال با توجه به عملکرد توکن ها و سبد سرمایه گذاری مشخص میشه.

با استفاده از شاخص بازده غیرعادی ارزهای دیجیتال میشه عملکرد تعدیل شده ریسک سد سرمایه گذاری رو نسبت به شرایط مارکت ارزیابی کرد. بنابراین، میشه فهمید که سرمایه گذاری های انجام شده در بازار رمز ارزها به اندازه ریسک محتمل شده سودآور بوده یا نه. بازدهی غیرعادی مثبت یا منفی در بازار کریپتوکارنسی ها از محاسبه تفاضل بازدهی واقعی از بازده پیش بینی شده به دست میاد.

نمونه هایی از بازده غیرعادی در رمز ارزها

یکی از اصلی ترین و شناخته شده ترین نمونه های شاخص بازده غیرعادی در بازار رمز ارزها(Abnormal Return) فعالیت افراد معروف در رسانه های اجتماعی یا شبکه های مجازی هست. همونطور که می دونین، توییت های ایلان ماسک در طی دو سال گذشته باعث ایجاد موج های جدید و نامتعرافی در بازار ارزهای دیجیتال و چارت قیمتی رمز ارزهایی مثل دوج کوین، بیت کوین و.... شده. این اتفاق فقط مخصوص بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها نیست و در بازار نزدک هم با این اتفاقات روبرو شدیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بازده غیرعادی یا Abnormal Return بهتون ارائه بدیم، به بررسی اهمیت بازده غیرعادی در رمز ارزها بپردازی و روش قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بازده غیرعادی یا Abnormal Return یکی از معیارهای مهم و کاربردی به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد پرتفوی سرمایه گذاری و میزان ریسک هست. ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای پرنوسان در بین بازارهای مالی هست. بررسی بازده غیرعادی در بازار رمز ارزها از اهمیت زیادی برخوردار هست.

 


نظرات کاربران در مورد بازده غیرعادی(Abnormal Return) در کریپتو چیست؟
سوال امنیتی :3+70 = ?