سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال

1402/07/03

سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ به نظر شما در کدوم رویدادهای بیشتر رمز ارز سرقت شده؟ چرا سرقت و هک در بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش هست؟ بزرگ ترین سرقت های ارز دیجیتال کدامند؟ آیا لازمه نگران باشیم؟ آیا امنیت در ارزهای دیجیتال در حد قابل قبولی هست؟ کل سرمایه سرقت شده رمز ارزها در طول تاریخ چقدر هست؟

با وجود پیشرفت های بزرگ در بازار رمز ارزها، مشکلات امنیتی مختلفی در این حوزه به وجود میاد. به ویژه در پروتکل های همتا به همتا که هر کسی می تونه به صورت ناشناس بهشون اضافی بشه. وقتی که هویت مجرمان ناشناس باشه، ردیابی اون ها تقریبا غیرممکن هست و به سختی میشه سرمایه سرقت شده رو بازیابی کرد. سرقت های مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال و برای انواع صرافی ارز دیجیتال اتفاق افتاده. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امنیت ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم، به معرفی سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال بپردازیم و کل سرمایه به سرقت رفته در بازار رمز ارزها رو مورد بررسی قرار بدیم.

امنیت ارزهای دیجیتال چقدر است؟

سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال

شاید واستون جالب باشه که بدونین پتانسیل اپلیکیشن های بلاک چینی نامحدود هست. بلاک چین طبق بر اساس الگوریتم های رمزنگاری، تمرکززدایی و الگوریتم اجماع ایجاد شده که باعث میشه تراکنش های اون خیلی قابل اعتماد باشن. بلاک چین تا حد زیادی نیاز به واسطه ها رو از بین میبره و صنعت جهانی رو متحول می کنه. رمز ارزها که حاصل تکنولوژی بلاک چین هستن به ما کمک می کنند تا کنترل کامل پول و سرمایه خودمون رو به دست بگیریم و نیازی به بانک نداشته باشیم. به کمک دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز بلاک چین و فرایند رمزگذاری که واسه هر تراکنش انجام میشه، رمز ارزها به صورت کلی امنیت بالایی دارن.

بازار رمز ارزها هنوز در حال توسعه و گسترش هست و بیشتر کاربران هنوز مجبورن واسه نگهداری ارزهای دیجیتال خودشون به ولت های شخص ثالث اعتماد کنند. در اصل، امنیت دارایی های کاربران کاملا به تدابیر حفاظتی و امنیتی شرکت ارائه دهنده کیف پول ارز دیجیتال وابسته هست. همزمان با رشد و پیشرفت رمز ارزها، هکرها و کلاهبرداران هم قدرتمندتر میشن. هکرها تکنیک های خلاقانه تری رو واسه حمله به پروژه های ارز دیجیتال و عبور از موانع و ویژگی های امنیت در بلاک چین ها پیدا می کنند.

مقاله پیشنهادی: حمله خون آشام(Vampire Attack) در بازار رمز ارزها چیست؟

سرمایه سرقت شده از بازار رمز ارزها چقدر است؟

سرمایه سرقت شده از بازار رمز ارزها چقدر است؟

در طی سال های گذشته هکرها و افراد سودجو از نقطه ضعف های پروتکل های شخص ثالث به ویژه پلتفرم های دیفای سوء استفاده کردن و رمز ارزهای زیادی رو به سرقت بردن. همچنین بارها به صورت مستقیم به رمز ارزها حمله شده. مثلا هکرها واسه اجرای طرح های پامپ و دامپ، وام های سریع بدون وثیقه و با مبلغ بالا دریافت کردن. تا الان بیشتر از 7 میلیارد دلار سرمایه در بازار رمز ارزها به سرقت رفته. اگه هکرها رمز ارزهای سرقت شده رو با قیمت های فعلی بفروشن، بیشتر از 40 میلیارد دلار درآمد کسب می کنند.

این عدد فقط مربوط به سرقت ها و حمله های هکری در بازار کریپتو هست و شامل کلاهبرداری های دیگه مثل راگ پول و کلاهبرداری های شراکتی نمیشه. اگه این موارد رو هم حساب کنیم، کل سرمایه سرقت شده از بازار ارزهای دیجیتال به عدد قابل توجهی میرسه.

مقاله پیشنهادی:حمله خسوف Eclipse Attack چیست؟

بزرگ ترین سرقت های تاریخ ارزهای دیجیتال

بزرگ ترین سرقت های تاریخ ارزهای دیجیتال

از اونجایی که رمز ارزها ماهیت دیجیتالی دارن، هکرها به راحتی می تونن بهشون دسترسی پیدا کنند. همچنین قابلیت انباشتن تعداد زیادی از این ارزهای دیجیتال و انتقال اون ها به صورت ناشناس کار سارقان رو آسون تر کرده. سرقت ها و هک های مختلفی در بازار رمز ارزها اتفاق افتاده و رمز ارزهای زیادی به سرقت رفتن. در ادامه برخی از سرقت های بزرگ تاریخ ارزهای دیجیتال رو واستون بررسی می کنیم:

  • سرقت از صرافی MT Gox

یکی از سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال، سرقت از صرافی MT Gox هست. در این سرقت بیشتر از 850 هزار ارز دیجیتال بیت کوین بین سال های 2011 تا 2014 به سرقت برده شد. با اینکه این صرافی ادعا کرده اتفاقی که باعث این سرقت شده به دلیل یه نقص در خود رمز ارز بیت کوین انجام شده، در سپتامبر 2011 معلوم شد کلیدهای خصوصی این صرافی به خطر افتاده و این شرکت هیچ اقدام واسه پیدا کردن مشکل نکرده.

  • هک شدن صرافی کوکوین

هک شدن صرافی کوکوین هم یکی دیگه از بزرگ ترین سرقت های تاریخ ارزهای دیجیتال هست. صرافی کوکوین در سپتامبر 2020 اعلام کرد که هکرها کلیدهای خصوصی ولت های آنلاین این صرافی رو به دست آوردن و تعداد زیادی از رمز ارزهای مختلف مثل اتریوم، بیت کوین، لایت کوین، استلار لومن و.... رو به ارزش 275 میلیون دلار به سرقت بردن. البته این صرافی با اقدام به موقع موفق شد تقریبا 240 میلیون دلار از این خسارت رو جبران کنه.

  • سرقت از صرافی FTX

یکی دیگه از سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال، سرقت از صرافی FTX هست. بهتره بدونین در حمله هکرها به صرافی FTX در تاریخ نوامبر سال 2022، تقریبا 323 میلیون دلار از ارزهای دیجیتال پلتفرم Alameda Research و 90 میلیون دلار از دارایی های پروتکل آمریکایی اون به سرقت برده شد. این صرافی ادعا کرده 107 میلیارد دلار پول نقد، 3.5 میلیارد دلار رمز ارزهای نقد شده و 300 میلیون دلار سهام نقد شده رو تونسته برگردونه.

  • هک شبکه Poly Network

هک شدن شبکه بلاک چینی Poly Network هم یکی دیگه از بزرگ ترین سرقت ها در تاریخ ارزهای دیجیتال هست. توجه داشته باشین که در آگوست 2021 یه هکر در یکی از بزرگ ترین سرقت ها تقریبا 600 میلیون دلار توکن دیجیتال رو با استفاده از یه ضعف موجود در شبکه پالی که نوعی پلتفرم دیفای هست سرقت کرد. این هکر کلاه سفید روز بعد از سرقت با این شبکه ارتباط برقرار کرد و همه پول های نقد سرقت شده به جز 33 میلیون دلار تتر که مسدود شده بود رو تونست پس بگیره.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امنیت ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم، به معرفی سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال بپردازیم و کل سرمایه به سرقت رفته در بازار رمز ارزها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، در طی سال های گذشته هکرها و افراد سودجو از نقطه ضعف های پروتکل های شخص ثالث به ویژه پلتفرم های دیفای سوء استفاده کردن و رمز ارزهای زیادی رو به سرقت بردن.


نظرات کاربران در مورد سرقت های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :8+44 = ?