آشنایی با مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال

نوشته شده در : 1403/02/16

آشنایی با مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال؛ این روزها سرمایه گذاری و خرید و فروش رمز ارزها به یکی از روش های کسب درآمد تبدیل شده است و روز به روز افراد جدیدی وارد حوزه کریپتو می شوند. به همین دلیل، پلتفرم های متعددی در بازار کریپتو به وجود آمده اند که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

در دنیای امروز، ارزهای دیجیتال به یکی از داغ ترین موضوعات تبدیل شده اند. ارزهای دیجیتال از یک سیستم نقدی دیجیتال همتا به همتا استفاده می کنند و مانند سایر سیستم های تراکنشی افراد به حساب بانکی نیاز دارند. شما می توانید با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال، نسبت به خرید و فروش رمز ارزها اقدام کنید. با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، پلتفرم های مختلفی ایجاد شده اند که هر کدام از این پلتفرم ها مزایای خاصی دارند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پلتفرم ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم، به معرفی مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال بپردازیم و کاربرد هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از پلتفرم ارز دیجیتال چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از پلتفرم ارز دیجیتال چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که پلتفرم ارز دیجیتال به اپلیکیشن یا برنامه ای گفته می شود که به معامله گران و کاربران فعال بازار کریپتو کمک می کنند تا کارهای مختلفی را انجام دهند. از جمله از این کارها می توان به خرید و فروش رمز ارزها، دریافت وام کریپتویی، استیک ارزهای دیجیتال، بریج ارزهای دیجیتال و..... اشاره کرد.

مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال

جالب است بدانید، پلتفرم ارز دیجیتال در هسته خود یک بازار است که به کاربران این امکان را می دهد تا رمز ارزهای مورد نظر خودشان را با سایر دارایی ها مبادله کنند. این پلتفرم ها معمولا به عنوان واسطه عمل می کنند و خریداران و فروشندگان را تطبیق می دهند و انتقال وجه بین آنها را راحت تر می کنند. کاربران می توانند با کمک پلتفرم های ارز دیجیتال، سفارش های خرید و فروش خودشان را در بازار ثبت کنند. برخی از این پلتفرم ها به کاربران این امکان را می دهند تا نسبت به خرید و فروش ان اف تی NFT نیز اقدام کنند.

از اولین باری که ارز بیت کوین(BTC) در یک پلتفرم معامله شد، بیش از 12 سال می گذارد که در این مدت بیش از 300 پلتفرم با هدف ارائه خدمات در حوزه ارزهای دیجیتال، راه اندازی شده است و این مسئله انتخاب پلتفرم مناسب را برای کاربران کمی سخت کرده است. شما ابتدا باید بررسی های لازم را انجام دهید و سعی کنید یک پلتفرم معتبری را انتخاب کنید و معاملات پرسودی با آن انجام دهید. از جمله پلتفرم های معاملاتی مشهور در دنیا می توان به صرافی بایننس، کوکوین، کوینکس و...... اشاره کرد.

پلتفرم ها چه نقشی در معاملات ارز دیجیتال دارند؟

پلتفرم ارز دیجیتال نقش مهمی در تسهیل تراکنش ها و مبادلات ارز دیجیتال دارند. شما می توانید با کمک پلتفرم های ارز دیجیتال، معاملات و تراکنش های خودتان را انجام دهید. به طور کلی، پلتفرم های ارز دیجیتال به عنوان واسطه عمل می کنند و خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می کنند و امکان مبادله ارز دیجیتال را با سایر دارایی های مالی مانند دلار آمریکا فراهم می کنند. بدون وجود پلتفرم های ارز دیجیتال امکان مشارکت در بازار کریپتو سخت می شود و کاربران نمی توانند به اهداف خود برسند.

مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال

مهم ترین نقش پلتفرم های ارز دیجیتال، تامین نقدینگی به بازار است. افزایش نقدینگی به سهولت خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون تاثیر بر قیمت اشاره دارد. پلتفرم های معاملاتی تضمین می کنند که عرضه دائمی خریداران و فروشندگان وجود دارد. به این ترتیب، کاربران می توانند با کمک این پلتفرم ها، معاملات خودشان را سریع تر و کارآمدتر انجام دهند. این نقدینگی برای عملکرد بازار رمز ارزها مهم و ضروری است. برخی از این پلتفرم ها در حوزه دیفای Defi نیز خدمات زیادی را ارائه می دهند.

یکی دیگر از نقش های پلتفرم ارز دیجیتال، کشف و شناسایی قیمت رمز ارزهاست. شناسایی قیمت به فرایندی گفته می شود که در آن بازار قیمت یک رمز ارز را مشخص می کند. در پلتفرم های معاملاتی، قیمت ها با تعامل بین عرضه و تقاضا تعیین می شوند. علاوه بر این، پلتفرم ارز دیجیتال نقش مهمی در تقویت نوآوری در فضای کریپتو دارد. این پلتفرم ها معمولا ارزهای تازه ایجاد شده را لیست می کنند و آنها در معرض خرید و فروش قرار می دهند.

معرفی مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال

مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال

همانطور که گفته شد، امروزه با گسترش فضای معاملاتی ارزهای دیجیتال، پلتفرم های زیادی به وجود آمدند که شما می توانید با استفاده از این پلتفرم ها معاملات و تراکنش های متعددی انجام دهید. همچنین شما می توانید با کمک این پلتفرم ها، به قسمت های مختلف بازار کریپتو دسترسی پیدا کنید. در ادامه سعی می کنیم تا به معرفی مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال بپردازیم:

• بایننس(Binance)

یکی از مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال، صرافی بایننس Binance است. این صرافی با بیش از 5 میلیارد دلار حجم معاملات در روز، در رتبه اول صرافی های ارز دیجیتال قرار دارد. بالا بودن تعداد معامله گران در این پلتفرم باعث تسریع در انجام معاملات می شود. نرخ کارمزد این پلتفرم معاملاتی 0.1 درصد است. این صرافی به کاربران ایرانی خدماتی ارائه نمی دهد. احراز هویت در این پلتفرم اجباری است و کاربران ایرانی نمی توانند در این صرافی ارز دیجیتال احراز هویت انجام دهند. بنابراین، شما باید به دنبال جایگزینی برای این صرافی باشید.

• کوین بیس(Coinbase)

کوین بیس نیز یکی دیگر از مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال در دنیاست که می توانید با استفاده از این پلتفرم معاملات متعددی انجام دهید. این پلتفرم به دلیل راحتی و سهولت استفاده در بین مبتدیان از محبوبیت زیادی برخوردار است. کوین بیس(Coinbase) سطح امنیت بالایی دارد و شما می توانید با خیال راحت با این پلتفرم کار کنید. توجه داشته باشید که کوین بیس از طیف گسترده ای از رمز ارزها مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، لایت کوین، سولانا، ریپل، کاردانو و...... پشتیبانی می کند.

• کراکن(Kraken)

صرافی کراکن(Kraken) نیز یکی دیگر از مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال است که به دلیل ویژگی های متعددی که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. این پلتفرم نیز مانند صرافی کوین بیس، تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال را در معرض خرید و فروش قرار می دهد. علاوه بر این، صرافی کراکن گزینه های معاملاتی مارجین و معاملات فیوچرز را به کاربران ارائه می دهد که آن را به یک انتخاب محبوب در بین کاربران فعال ارز دیجیتال تبدیل می کند. امروز کاربران زیادی از این پلتفرم معاملاتی استفاده می کنند.

• بیترکس(Bittrex)

یکی دیگر از محبوب ترین پلتفرم های معاملاتی در بازار ارز دیجیتال، صرافی بیترکس یا Bittrex است. این پلتفرم معاملاتی تعداد زیادی رمز ارز را برای معامله ارائه می دهد. همچنین این صرافی ارز دیجیتال به دلیل اقدامات امنیت قوی و انتخاب گسترده آلت کوین ها شناخته شده است. بیترکس یک رابط کاربرپسند ارائه می دهد و ویژگی های معاملاتی پیشرفته ای مانند سفارش های توقف ضرر و برداشت سود را به کاربران ارائه می دهد. شما می توانید در این پلتفرم معاملاتی، سفارش های خرید و فروش ایجاد کرده و معاملات پرسودی انجام دهید.

• بیت مکس(BitMex)

اگر یک تریدر حرفه ای در بازار ارزهای دیجیتال هستید و می خواهید از یک پلتفرم حرفه ای برای انجام معاملات و تراکنش های خود استفاده کنید، ما به شما پلتفرم معاملاتی بیت مکس(BitMex) را پیشنهاد می کنیم. این صرافی برای تعداد زیادی از کاربران ارز دیجیتال مناسب است. شما می توانید به تمام ابزارهای مورد نیاز به عنوان یک تریدر حرفه ای و مبتدی دسترسی داشته باشید. دلیل اینکه پلتفرم معاملاتی بیت مکس به یکی از محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال در دنیا تبدیل شده است، احتمالا مسئله شلوغ بودن بستر انجام معاملات این صرافی است. شما در این پلتفرم با محدود معامله روبرو هستید. این صرافی نیز از رمز ارزهای متعددی پشتیبانی می کند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پلتفرم ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم، به معرفی مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال بپردازیم و کاربرد هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، با گسترش بازار ارز دیجیتال، پلتفرم های زیادی ایجاد شدند که در میان کاربران فعال ارز دیجیتال محبوبیت زیادی به دست آوردند. از جمله از این پلتفرم ها می توان به بیت مکس، بایننس، کوین بیس، کراکن و.... اشاره کرد. در زمان انتخاب پلتفرم ارز دیجیتال شما باید فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرید تا با مشکلی روبرو نشوید.

منبع مقاله(Investopedia.com)


نظرات کاربران در مورد آشنایی با مهم ترین پلتفرم های ارز دیجیتال
سوال امنیتی :7+48 = ?