ضریب ناکاموتو چیست و چه کاربردی دارد؟

ضریب ناکاموتو چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در : 1402/06/16

ضریب ناکاموتو؛ روشی واسه اندازه گیری میزان غیرمتمرکز بودن بلاک چین! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین ضریب ناکاموتو چیست؟ استفاده از ضریب ناکاموتو چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ آیا ضریب ناکاموتو واقعا مفید هست؟ ضریب ناکاموتو چه کاربری در زمینه استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یا استیکینگ داره؟ ضریب ناکاموتو چجوری کار می کنه؟ در زمینه خرید بیت کوین این مورد کاربرد داره یا نه؟

پروژه های کریپتویی در بازار رمز ارزها با ادعاهای مختلفی در زمینه اینترنت، حفظ حریم خصوصی و البته غیرمتمرکز بودن عرضه بازار میشن. این پروژه ها همیشه از مزیت ها و مشکلات زیادی برخوردار هستن و چالش های پیش روی ما، ارزیابی درستی ادعاهای هر کدوم از پروژه های جدید و بررسی و مقایسه پروژه های قدیمی و معروف در این حوزه هست. ضریب ناکاموتو یکی از معیارهای اندازه گیری غیرمتمرکز بودن بلاک چین هاست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ضریب ناکاموتو بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب ضریب ناکاموتو بپردازیم و کاربرد ضریب ناکاموتو در زمینه استخراج رمز ارزها رو مورد بررسی قرار بدیم.

ضریب ناکاموتو چیست؟

ضریب ناکاموتو چیست؟

آیا می دونین منظور از ضریب ناکاموتو چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ضریب ناکاموتو یکی از شاخص های اندازه گیری غیرمتمرکز بودن شبکه های بلاک چینی هست که کاربرد زیادی داره. به عبارت دیگه، ضریب ناکاموتو تمرکززدایی رو اندازه گیری می کنه و حداقل تعداد گره های لازم واسه ایجاد اختلال در شبکه بلاک چین رو نشون میده. ضریب ناکاموتو بالا به این معنی هست که یه بلاک چین غیرمتمرکزتر هست. هرچقدر تعداد اعتبارسنج های مورد نیاز واسه دستکاری بلاک چین بیشتر باشه، به این معنی هست که ریسک افتادن در این حادثه کمتر میشه و بنابراین شبکه غیرمتمرکزتر میشه.

جالب اینجاست که بدونین ضریب ناکاموتو که کاربردهای زیادی در شبکه های بلاک چینی داره، واسه اولین بار در سال 2017 میلادی به وسیله شخصی به اسم Balaji Srinivasan مدیر ارشد فناوری کوین بیس راه اندازی و عرضه دنیای بلاک چین شد. درسته که این ضریب به اسم ساتوشی ناکاموتو، خالق ارز دیجیتال بیت کوین نام گذاری شده، ولی فقط واسه شبکه بیت کوین کاربرد نداره، بلکه میشه از اون واسه تجزیه و تحلیل انواع شبکه های بلاک چینی هم استفاده کرد. در صورتی که ضریب ناکاموتو بالا باشه، یعنی ایجاد اختلال در عملکرد شبکه های بلاک چین به زحمت زیادی نیاز داره و کار آسونی نیست.

مقاله پیشنهادی: هیدرو ماینینگ چیست؟ استخراج ارز دیجیتال با انرژی برق آبی

بررسی مزایا و معایب ضریب ناکاموتو

بررسی مزایا و معایب ضریب ناکاموتو

همونطور که گفتیم، ضریب ناکاموتو(NC) روشی واسه اندازه گیری تمرکززدایی پروژه های کریپتویی هست و در واقع تعداد گره هایی هست که 50 درصد یا بیشتر بخش های شبکه رو در اختیار دارن. استفاده از ضریب ناکاموتو واسه بررسی پروژه های بلاک چینی، مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره که باید با این موارد آشنا باشین. در ادامه برخی از مزایا و معایب ضریب ناکاموتو رو بررسی می کنیم:

مزایای ضریب ناکاموتو

  • یکی از مزایای استفاده از ضریب ناکاموتو، تشخیص سریع بلاک چین های غیرمتمرکز هست. وقتی این شاخص رو واسه چند شبکه به کار بردین، خیلی آسون می تونین بفهمین که کدوم پروزه متمرکزتر هست و کدوم پروژه به تمرکززدایی نیاز داره.
  • بررسی قابلیت های مختلف شبکه های بلاک چینی هم یکی دیگه از مزیت های ضریب ناکاموتو هست. این شاخص انعطاف پذیر هست و میشه اون رو در وضعیت های مختلفی واسه آنالیز قابلیت های مختلف بلاک چین ها مورد استفاده قرار داد.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از ضریب ناکاموتو، شناسایی ریسک های بالقوه هست. این معیار تعیین می کنه که چقدر زحمت واسه ایجاد اختلال در کارکرد بلاک چین لازم هست. به این ترتیب، میشه گفت از ضریب ناکاموتو واسه ارزیابی سایر مسئله های امنیتی در حوزه رمز ارزها استفاده کرد.
  • بهینه سازی و تمرکززدایی در شبکه های بلاک چینی هم یکی دیگه از مزایای ضریب ناکاموتو هست. این شاخص می تونه میزان اثرگذاری آپدیت ها بر درجه تمرکززدایی بلاک چین ها رو خیلی سریع محاسبه کنه و در اختیار کاربران بذاره.

مقاله پیشنهادی: معرفی 5 تا از بهترین استخرهای استخراج بیت کوین

معایب ضریب ناکاموتو

  • یکی از معایب ضریب ناکاموتو، دستکاری پذیری با اطلاعات انتخابی هست. در زمان استفاده از ضریب ناکاموتو، مجموعه داده ها می تونه نقش قابل توجهی رو بازی کنه. مثلا وقتی می خواهین درجه تمرکززدایی مالکیت رو در یه شبکه محاسبه کنین، بررسی ولت های دارای کمینه مقدار ارز دیجیتال می تونه کمی فریب دهنده باشه.
  • محاسبات آماری سخت و پیچیده هم یکی دیگه از معایب استفاده از ضرب ناکاموتو هست. بهتره بدونین این شاخص رو نمیشه به راحتی و با چند مرحله ساده ضرب و تقسیم کرد.

ضریب ناکاموتو در زمینه حق مالکیت چه کاربردی دارد؟

ضریب ناکاموتو در زمینه حق مالکیت چه کاربردی دارد؟

توجه داشته باشین که حق مالکیت طبق آدرس ولت های ارز دیجیتال یکی دیگه از آمارهای قابل توجه واسه غیرمتمرکزسازی کمی، محسوب میشه. معمولا هیچ کدوم از موجودیت های داخل یه شبکه قدرت تغییر روند قابل توجه بازار رمز ارزها رو با استفاده از دارایی های خود در اختیار نداره. در اصل نهنگ های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن که هرچقدر تعداد رمز ارزهای تحت مالکیت نهنگ ها بیشتر باشه، میزان غیرمتمرکز بودن توزیع اون رمز ارزها کمتر میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ضریب ناکاموتو بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب ضریب ناکاموتو بپردازیم و کاربرد ضریب ناکاموتو در زمینه استخراج رمز ارزها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ضریب ناکاموتو یکی از شاخص های اندازه گیری غیرمتمرکز بودن شبکه های بلاک چینی هست که کاربرد زیادی داره. به عبارت دیگه، ضریب ناکاموتو تمرکززدایی رو اندازه گیری می کنه. استفاده از ضریب ناکاموتو مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره که باید به این موارد توجه کنین.


نظرات کاربران در مورد ضریب ناکاموتو چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :2+52 = ?