توکن های NFT چه کاربردی در زنجیره تامین دارند؟

نوشته شده در : 1402/06/15

کاربرد توکن های NFT در زنجیره تامین؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ اصلا می دونین زنجره تامین یا SCM چیست؟ با توکن های غیرمثلی آشنا هستین؟ راهکار توکن های NFT واسه حل مشکلات حوزه زنجیره تامین چیست؟ NFTها چه کاربردی در زنجیره تامین دارن؟ چالش های استفاده از توکن های غیرقابل تعویض در مدیریت زنجیره تامین چیست؟

علاقه زیادی زیاد افراد به توکن های غیرمثلی باعث گسترش قابل توجه توکن های NFT هنری و آیتم های کلکسیونی در حوزه رمز ارزها شده. این ها فقط دو مورد از کاربردهای توکن های غیرمثلی هست. کمیاب و خاص بودن باعث میشه تا توکن های NFT به ابزاری خوب در حوزه دارایی های واقعی، زنجیره تامین، موسیقی و موارد دیگه تبدیل بشن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال اینانس، توضیحاتی در مورد زنجیره تامین بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای NFT در زنجیره تامین بپردازیم و چالش های استفاده از توکن های NFT در مدیریت زنجیره تامین رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با توکن های غیرمثلی(NFT)

توکن غیرمثلی یا NFT یکی از دارایی های غیرقابل تعویض در حوزه ارزهای دیجیتال هست که با استفاده از فناوری بلاک چین به وجود میان. بنابراین، از اونجایی که مثل رمز ارزها، تراکنش ها و داده های مربوط به اون ها در هر بلوک ثبت میشه، امکان اثبات مالکیت واسه اون ها وجود داره. برخلاف توکن های قابل معاوضه مثل بیت کوین و اتریوم که قیمت هر توکن از اون ها با اون یکی برابر هست، هر NFT خصوصیات خاص خودش رو دارن و ارزش اون با هیچ توکن غیرمثلی دیگه ای در بازار یکی نیست. با استفاده از توکن های NFT امکان خرید و فروش محتواهای دیجیتال مثل تصاویر، ویدیوها، آهنگ ها و.... وجود داره.

مقاله پیشنهادی: آموزش نحوه خرید NFT

منظور از زنجیره تامین چیست؟

منظور از زنجیره تامین چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین زنجیره تامین، مجموعه ای عوامل یا زنجیره ای از عوامل تاثیرگذار بر ارزش آفرینی در صنعت و اقتصاد هست. همچنین زنجیره تامین شبکه ای به هم تنیده از ارتباط بین یه شرکت با همه تامین کننده ها شامل واحدهای تولیدی، لجستیک، برنامه ریزی و طراحی محصول هست. پس در واقع همه مراحلی که یه محصول از مراحل ابتدایی یعنی برنامه ریزی واسه توسعه و طراحی تا تامین مواد اولیه و تولید تا رسیدن به دست خریدار نهایی طی می کنه، در زنجیره تامین وجود داره.

توجه داشته باشین که مدیریت زنجیره تامین یا SCM به همه فعالیت های طراحی، برنامه ریزی، پیاده سازی، کنترل و مدیریت فعالیت های زنجیره تامین با هدف ایجاد ارزش خالص اشاره داره. توجه داشته باشین که یه زنجیره تامین می تونه به شکل یه زنجیره تامین مبتنی بر محصول یه سرویس باشه که در اون خدمات دور هم جمع میشن تا یه خدمات کلی به مشتری رو در ازای دریافت محصول نهایی ارائه بدن.

مقاله پیشنهادی: توکن NFT اوردینال چیست و چه مزایایی دارد؟

کاربردهای NFT در زنجیره تامین چیست؟

کاربردهای NFT در زنجیره تامین چیست؟

همونطور که گفتیم، توکن های غیرمثلی(NFT) سندی واسه مالکیت یه اثر هنری، آهنگ یا هر فایل دیجیتالی هست. این توکن ها در اصل کدهایی هستن که در یه عملیات تبادل به خریدار مالکیت انحصاری دارایی دیجیتال رو انتقال میدن و از طرف دیگه شناسنامه ای واسه احراز اصالت هم هستن. توکن های NFT کاربردهای زیادی در مدیریت زنجیره تامین دارن. در ادامه برخی از کاربردهای توکن NFT در زنجیره تامین رو بررسی می کنیم:

  • قابلیت ردیابی

یکی از کاربردهای توکن NFT در زنجیره تامین، قابلیت ردیابی تراکنش ها و فعالیت هاست. NFT ها نشون دهنده کالاهایی در دنیای واقعی هستن و به همین دلیل زنجیره تامین می تونه با کمک توکن های غیرقابل تعویض کالاها و مواد اولیه رو ردیابی کنه. واسه ممکن بودن عملیات ردیابی، مالک کالا باید یه شناسنامه یا توضیحات دیجیتال از کالای فیزیکی رو بر روی بلاک چین ثبت کنه تا معاملات مربوط به اون کالا بتونن ذخیره و ردیابی بشن.

  • احراز اصالت کالا

احراز اصالت کالا هم یکی دیگه از موارد استفاده از توکن های NFT در مدیریت زنجیره تامین هست. از اونجایی که توکن های غیرمثلی تاریخچه ای غیرقابل تغییر از تراکنش ها و معاملات رو نگه می دارن، طرفین یه معامله می تونن به راحتی اصالت و مبدا ساخت کالا رو مشاهده کرده و همچنین در مسیر عبور کالا در زنجیره تامین مالک ها یا موقعیت های اون رو هم مشاهده کنند. به عنوان مثال، برند ساعت سازی برایتلینگ پاسپورت دیجیتالی مبتنی بر NFT رو واسه هر کدوم از ساعت های خودش به وجود اورده که به خریداران این اجازه رو میده تا با خرید هر ساعت فیزیکی معادل NFT اون رو هم در اختیار داشته باشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد زنجیره تامین بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای NFT در زنجیره تامین بپردازیم و چالش های استفاده از توکن های NFT در مدیریت زنجیره تامین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، زنجیره تامین، مجموعه ای عوامل یا زنجیره ای از عوامل تاثیرگذار بر ارزش آفرینی در صنعت و اقتصاد هست. توکن های غیرمثلی کاربردهای زیادی در مدیریت زنجیره تامین دارن. از جمله از این کاربردها میشه به قابلیت ردیابی و احراز اصالت کالا در زنجیره تامین اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد توکن های NFT چه کاربردی در زنجیره تامین دارند؟
سوال امنیتی :5+84 = ?