توکن چیست و مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

نوشته شده در : 1402/07/23
توکن(Token)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین با این اصطلاح آشنا بشین و بدانید توکن چیست؟ به چه رمز ارزهایی توکن گفته میشه؟ اصلا می دونین توکن چیست؟ مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟ هدف ساخت توکن ها چیست؟ توکن ها چه ویژگی هایی دارن؟ آیا می دونین توکن سوزی چیست؟ چجوری میشه توکن های کلاهبرداری رو تشخیص داد؟
اگر شما هم با خرید ارز دیجیتال سر و کار داشته باشید حتما اسم توکن به گوشتون خورده. بازار ارزهای دیجیتال در 10 سال اخیر موفق شده سود زیادی رو واسه سرمایه گذاران و معامله گران به ارمغان بیاره و به یکی از بهترین بازارهای مالی دنیا تبدیل بشه. همواره افراد زیادی وارد این بازار میشن و برخی از اون سود به دست آوردن و بعضی هاشون ضررهای بزرگی می کنند. واسه اینکه بتونین از این بازار پرنوسان سود کسب کنین، باید سطح دانش خودتون رو بالا ببرین و با انواع مفاهیم رایج آشنا بشین. یکی از این اصطلاحات، توکن هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن یا Token واستون ارائه بدیم، به معرفی مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و ویژگی های توکن ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

به کدام رمز ارزها توکن گفته می شود؟

توکن چیست
اگر با مباحث آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید حتما میدانید که توکن چیست. شاید واستون جالب باشه که بدونین توکن(Token) یکی از اصطلاحات رایج در بازار کریپتوکارنسی هاست و به ارزهای دیجیتالی گفته میشه که که روی بلاک چین اختصاصی خودشون قرار ندارن. از جمله از این رمز ارزها میشه به تتر، چین لینک، دای، یرن فایننس و... اشاره کرد. توجه داشته باشین که توکن ها از طریق فرایندی به اسم عرضه اولیه توکن یا ICO عرضه بازار میشن و افراد می تونن این توکن ها رو خرید و فروش کنند. توکن ها کاربردهای زیادی دارن و می تونن در موارد متعددی مورد استفاده کاربران قرار بگیرن. واسه اینکه بتونین توکن های مورد نظر خودتون رو خریداری کنین، باید به یه صرافی مراجعه کنین.
نکته قابل توجه این هست که توکن ها از بلاک چین سایر ارزهای دیجیتال استفاده می کنند و از این رو نمی تونن پروژه هایی در بستر خودشون داشته باشن. اولین توکن موجود در بازار رمز ارزها، روی شبکه بلاک چینی اتریوم ساخته شد و راه رو واسه ساخت و تولید انواع ارزهای دیجیتال باز کرد. در ابتدا فقط از بلاک چین اتریوم واسه ساخت و تولید توکن ها استفاده میشد، ولی در حال حاضر بلاک چین های زیادی امکان ساخت توکن ها رو فراهم کردن. کوین با توکن تفاوتی زیادی داره همین مسئله باعث میشه تا هر کدوم از این مفاهیم متمایز بشن.

 هدف از ایجاد توکن چیست؟

توکن چیست
همانطور که گفتیم، به ارزهای دیجیتالی که خودشون بلاک چین اختصاصی ندارن و روی بلاک چین سایر رمز ارزها ساخته میشن، توکن گفته میشه. توکن ها با اهداف مشخصی ساخته و عرضه بازار میشن که همین مسئله باعث میشه تا کاربردی تر بشن. از جمله از این اهداف میشه به موارد زیر اشاره کرد:
• پایین آوردن هزینه ها: بهتره بدونین ساخت و ایجاد توکن ها با هزینه های پایینی انجام میشه. شما فقط با داشتن دانش و آگاهی لازم، می تونین توکن های خودتون رو بسازین و در صرافی های ارز دیجیتال مختلفی اون ها رو لیست کنین.
• آسون بودن فرایند ساخت: از اونجایی در ساخت توکن به ایجاد بلاک چین نیازی نیست، شما به تیم برنامه نویسی قوی نیاز ندارین و فقط کافیه با اسمارت کانترکت های بلاک چین آشنایی داشته باشین و توکن های خودتون رو روی این قراردادهای هوشمند پیاده سازی کنین.
• داشتن سطح امنیت بالا: اکثر توکن ها روی شبکه بلاک چینی اتریوم ساخته میشن و این شبکه سطح امنیت بالایی رو واسه توکن ها تامین می کنه.
• کلاهبرداری: از اونجایی که ایجاد توکن آسونه، کلاهبرداران هم سعی کردن تا توکن هایی بسازن و اون ها رو به عنوان ارز دیجیتال خوب به کاربران و سرمایه گذاران معرفی کنند تا بتونن از این طریق دارایی های کاربران رو به سرقت ببرن.

مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

توکن چیست
ارزهای دیجیتال متنوع هستند اما این انوع ارزهای دیجیتال کدامند؟ توکن نوعی ارز دیجیتال هست که می تونه به سایر آدرس ها منتقل بشه و به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار بگیره. از اونجایی که توکن ها تونستن در موارد مختلفی مورد استفاده قرار بگیرن، روز به روز به تعداد اون ها افزوده میشه و شما می تونین روی اون ها سرمایه گذاری کنین. بعضی از توکن های موجود در بازار رمز ارزها، پتانسیل رشد زیادی دارن. در ادامه مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال رو واستون معرفی می کنیم:

• توکن های دیفای(DeFi)

یکی از مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال، توکن های دیفای(DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز هست. شما می تونین با استفاده از این دسته از توکن ها، عملکردهای امور مالی سنتی رو بازتولید کنین و بتونین با استفاده از پلتفرم های وام دهی غیرمتمرکز، وام بگیرین و رمز ارزهای خودتون رو به افراد دیگه ای قرض بدین و بابت این کار سود به دست بیارین. توکن های دیفای می تونن مثل سایر توکن ها خرید و فروش بشن.

• توکن های حاکمیتی

یکی دیگه از انواع توکن های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، توکن های حاکمیتی هستن که می تونن در امور مالی غیرمتمرکز هم مورد استفاده قرار بگیرن. با کمک این توکن ها شما می تونین در مورد آینده پروتکل های دیفای تصمیم گیری کنین. مثلا پروتکل کامپاند، توکنی به اسم COMP به کاربران خودش ارائه میده که کاربران می تونن نظرات و ایده های خودشون رو درباره ارتقا پروتکل کامپاند ارائه بدن!

• توکن های کاربردی(Utility)

توکن های کاربردی یا Utility Token هم به عنوان مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشن. بهتره بدونین این توکن ها به دنبال پیدایش ارز دیجیتال اتریوم ایجاد شدن و تونستن محبوبیت زیادی به دست بیارن. توکن های کاربردی به دارنده های خودشون کمک می کنند تا به پروتکل ها و محصولات مورد نظر خودشون دسترسی داشته باشن و بتونن کارهای لازم رو انجام بدن.

• توکن های مبتنی بر پرداخت

رمز ارز سولانا(SOL) و رمز ارز ریپل(XRP) دو مورد از بهترین توکن های مبتنی بر پرداخت هستن که شما می تونین پرداخت های خودتون رو با استفاده از این توکن ها انجام بدین. توکن های مبتنی بر پرداخت می تونن واسه خرید و فروش یا انجام معامله دارایی های مختلف مورد استفاده قرار بگیرن. رفته رفته به کاربرد این توکن ها افزوده میشه و سرمایه گذاران انتظار دارن که این دسته از توکن ها بتونن آینده خوبی داشته باشن.
 
جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن چیست واستون ارائه بدیم، به معرفی مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و ویژگی های توکن ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن یکی از مفاهیم رایج در بازار رمز ارزهاست و به ارزهای دیجیتالی گفته میشه که که روی بلاک چین اختصاصی خودشون قرار ندارن. از جمله از این رمز ارزها میشه به تتر، چین لینک، دای، یرن فایننس و... اشاره کرد.

نظرات کاربران در مورد توکن چیست و مهم ترین توکن های بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟
سوال امنیتی :5+43 = ?