با بلاک چین و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید!

نوشته شده در : 1402/07/23
بلاک چین و کاربردهای آن؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین بلاک چین چیست؟ بلاک چین چه کاری انجام میده؟ ما چرا به فناوری بلاک چین نیاز داریم؟ بلاک چین چه کاربردهایی داره؟ انواع بلاک چین کدامند؟ آیا بلاک چین از امنیت کافی برخوردار هست؟ مزایای استفاده از بلاک چین چیست؟
در 10 سال اخیر ارزهای دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال محبوبیت زیادی به دست آوردن و اگه با رمز ارزها سر و کله زده باشین، احتمالا با فناوری بلاک چین به عنوان یکی از فناوری های ارز دیجیتال هم روبرو شدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این تکنولوژی به دست بیارین. بلاک چین فناوری جدیدی هست که تونسته تغییرات و تحولات زیادی رو در زندگی انسان ها به وجود بیاره و بستر ساخت انواع پروژه های کریپتویی باشه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فناوری بلاک چین واستون ارائه بدیم، به بررسی بلاک چین و کاربردهای آن بپردازیم و انواع بلاک چین ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با فناوری بلاک چین(Blockchain)

شاید واستون جالب باشه که بدونین بلاک چین(Blockchain) یکی از فناوری های جدید و نوظهوری هست که با پیدایش ارزهای دیجیتال تونسته توجه خیلی از کاربران رو به سمت خودش جلب کنه. بلاک چین به عنوان دفتر کل توزیع شده ای عمل می کنه که می تونه اطلاعات شخصی کاربران و تاریخچه تراکنش ارزهای دیجیتال رو در خودش ثبت و ذخیره کنه و کاربران هر موقع که به این اطلاعات نیاز داشتن، می تونن بهشون دسترسی داشته باشن. از اونجایی که بلاک چین با الگوریتم های اجماعی کار می کنه، سطح امنیت بالایی داره. همچنین بلاک چین فناوری غیرمتمرکزی هست که تحت نظارت هیچ دولت یا موسسه ای نیست!
از اونجایی که بلاک چین شباهت های زیادی با بیت کوین داره، اکثر کاربران بازار رمز ارزها این دو اصطلاح رو با همدیگه اشباه می گیرن. بهتره بدونین بیت کوین یکی از رمز ارزهای محبوب در بازار ارزهای دیجیتال هست، در حالی که بلاک چین بستری برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال بیت کوین هست. قبل از اینکه ارزهای دیجیتال ظهور کنند، بلاک چین وجود داشت، ولی مثل الان شناخته شده نبود و کاربردهای زیادی نداشت. ولی امروزه تونسته وارد صنایع مختلفی بشه و عملکردهای مختلفی از خودش نشون بده.

انواع بلاک چین ها کدامند؟

بلاک چین چیست؟
همونطور که گفتیم، بلاک چین نوعی فناوری هست که می تونه بستری برای ساخت انواع پروژه های کریپتویی و بستری واسه انتقال ارزهای دیجیتال باشه واز این طریق امنیت ارزهای دیجیتال رو برقرار کنه. بلاک چین انواع مختلفی داره که هر کدوم از این شبکه ها عملکرد خاصی دارن. در ادامه برخی از انواع بلاک چین ها رو واستون معرفی و بررسی می کنیم:

• بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی یکی از انواع بلاک چین هاست که رمز ارزهای زیادی از این شبکه استفاده می کنند. بیت کوین(Bitcoin) نوعی بلاک چین عمومی هست که افراد زیادی می تونن بهش دسترسی پیدا کنند و تاریخچه تراکنش ها و اطلاعات شخصی خودشون رو مشاهده کنند. البته توجه داشته باشین که دسترسی به بلاک چین به این معنی نیست که بشه اطلاعات ثبت شده در این شبکه رو دستکاری کرد. در بلاک چین عمومی، کاربران می تونن با استفاده از ماینرها، بلاک هایی رو به بلاک چین اضافی کنند و بابت این کار پاداش به دست بیارن.

• بلاک چین خصوصی

یکی دیگه از انواع بلاک چین ها که ویژگی های منحصر به فردی داره، بلاک چین خصوصی هست. کاربران می تونن به بلاک چین خصوصی هم دسترسی پیدا کنند، ولی با محدودیت هایی روبرو هستن. مثلا شرکت ها و سازمان ها برای انجام امور خودشون، از بلاک چین های خصوصی استفاده می کنند. در بلاک چین های خصوصی امکان دسترسی به اطلاعاتی مثل حقوق و دستمزد کارکنان وجود نداره و این اطلاعات به صورت محرمانه و خصوصی باقی می مونن.

• بلاک چین هیبرید

بلاک چین هیبرید هم یکی دیگه از انواع بلاک چین هاست که در اون عملکرد بلاک چین های عمومی و خصوصی ترکیب شده و از مزیت هر دو بلاک چین بهره می بره. در بلاک چین هیبرید یه شخص مسئول کنترل دسترسی هاست و اگه اجازه نده هیچ کسی نمی تونه در بلاک چین عضو بشه. همچنین این شخص می تونه محدودیت هایی رو در فعالیت های بلاک چین اعمال کنه.

بلاک چین چه کاربردهایی دارد؟

بلاک چین چیست؟
فناوری بلاک چین و کاربردهای آن با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، تونست در موارد مختلفی مورد استفاده کاربران قرار بگیره. بلاک چین فناوری نوظهوری هست که می تونه کمک زیادی به افراد در زمینه های مختلفی کنه. برخی از کاربردهای فناوری بلاک چین عبارت هستن از:

• بانکداری و امور مالی

در بانکداری و امور مالی میشه از فناوری بلاک چین استفاده کرد. بهتره بدونین بانک ها ساعت کاری مشخصی دارن و اگه شما در خارج از تایم اداری نمی تونین کار بانکی انجام بدین. مثلا اگه بخواهین از طریق بانک ها واریزی در ساعت 6 ظهر پنجشنبه انجام بدین، باید تا صبح شنبه منتظر بمونین تا فرایند انتقال شما صورت بگیره. ادغام بلاک چین در امور مالی باعث شده تا افراد هر زمان که قصد واریز یا انتقال پول رو داشته باشن، بتونن تراکنش مالی خودشون رو در کمتر از 10 دقیقه با حداقل کارمزد انجام بدن.

• استفاده در حوزه بهداشت و سلامت

یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین، مربوط به حوزه بهداشت و سلامت هست. بیمارستان ها و درمانگاه ها می تونن از قابلیت های بلاک چین برای ثبت و ذخیره اطلاعات و سوابق بیماران استفاده کنند. وقتی یه بیمار به بیمارستان مراجعه می کنه، باید یه پرونده پزشکی تشکیل بده که در حال حاضر میشه این پرونده رو در بلاک چین ایجاد و امضا کرد. بیماران با این کار مطمئن میشن که کسی به اطلاعات شخصی اون ها دسترسی نداره و پرونده اون ها قابل دستکاری و تغییر نیست.

• استفاده از حوزه املاک

خرید و فروش ملک یا املاک هم یکی از حوزه هایی هست که بلاک چین تونسته واردش بشه و تحولاتی در اون به وجود بیاره. در حوزه املاک برای خرید و فروش زمین یا خونه به نوشتن قراردادی نیاز داریم که امکان جعل و تقلب در اون وجود داره. امروزه املاک ها می تونن با استفاده از فناوری بلاک چین، قراردادهای خودشون رو به شکل امنی بنویسن و امکان دستکاری، جعل و تقلب از بین میره.

• استفاده در سیستم رای گیری

در حال حاضر میشه از بلاک چین در سیستم های رای گیری هم استفاده کرد. توجه داشته باشین که در سیستم رای گیری امکان تقلب و دستکاری وجود داره. واسه اینکه از این تقلب ها و دستکاری های جلوگیری کرد، میشه از فناوری بلاک چین بهره برد. همچنین بلاک چین باعث میشه تا رای گیری به صورت کاملا شفاف انجام بشه و آرا واسه همه قابل مشاهده باشن تا از تصمیم گیری درست اطمینان حاصل بشه.
 
جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فناوری بلاک چین واستون ارائه بدیم، به بلاک چین و کاربردهای آن بپردازیم و انواع بلاک چین ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بلاک چین(Blockchain) یکی از فناوری های جدید و نوظهوری هست که با پیدایش ارزهای دیجیتال تونسته توجه خیلی از کاربران رو به سمت خودش جلب کنه. بلاک چین به عنوان دفتر کل توزیع شده ای عمل می کنه که می تونه اطلاعات شخصی و سابقه تراکنش های ارز دیجیتال رو ثبت و ذخیره کنه.

نظرات کاربران در مورد با بلاک چین و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید!
سوال امنیتی :5+38 = ?