آشنایی با کاربردهای اتریوم؛ ملکه ارزهای دیجیتال!

1401/12/08
آشنایی با کاربردهای اتریوم؛ ملکه ارزهای دیجیتال!

آشنایی با کاربردهای اتریوم؛ ملکه ارزهای دیجیتال! بهتره بدونین یکی از بزرگ ترین رویای انسان ها در دنیای امروز زندگی در یه دنیای کاملا غیرمتمرکز و بی واسطه هست. اولین جرقه ای که برای تحقق این رویا به وجود اومد، اتریوم بود که فناوری بلاک چین هم با بیت کوین پدید اومد

یکی از جذاب ترین پروژه های موجوود در زمینه کریپتوکارنسی از لحاظ فنی، ارز دیجیتال اتریوم هست که به عنوان پرکاربردترین بلاک چین دنیا هم شناخته میشه. بازار رمزارزها شامل ارزهای دیجیتال زیادی هست که اتریوم به عنوان محبوب ترین اون ها در رتبه دوم بعد از بیت کوین قرار داره. اتریوم برخلاف بیت کوین به دنبال غیرمتمرکز کردن سایر امور زندگی با استفاده از تکنولوژی های بیت کوین هست و کاربردهای زیادی در دنیای واقعی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آشنایی با کاربردهای اتریوم، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال اتریوم یا Ethereum به شما ارائه کنیم و به معرفی کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، قطعا اسم ارز دیجیتال اتریوم یا Ethereum رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این رمزارز به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اتریوم نوعی سیستم ازاد و مبتنی بر پایه فناوری بلاک چین هست که دارای مرورگر، زبان برنامه نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خودش هست. این ارز هیچ کنترل کننده واحد و مرکزی نداره و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا اون رو کنترل می کنند. این کاربران نود یا گره نام دارن و امنیت شبکه رو بر عهده دارن.

جالب اینجاست که بدونین اتریوم نسل جدید بلاک چین و پایه گذار قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت هاست و هدف اون از بین بردن مشکلات شبکه بیت کوین و باز کردن راهی تازه برای توسعه پروژه های مالی غیرمتمرکز یا دیفای هست. اتریوم می خواد چیزی فراتر از یه واسطه مبادله یا سرمایه گذاری باشه و خودش رو به عنوان یه شبکه محاسباتی غیرمتمرکز بر پایه فناوری بلاک چین معرفی کرده. ارز دیجیتال ETH به عنوان کوین رسمی شبکه اتریوم رتبه دوم خرید و فروش رو در رتبه بندی کوین مارکت کپ داره. این یعنی خیلی از افراد خرید اتریوم رو سرمایه گذاری عادلانه و آینده نگرانه می دونن و کار پر سودی محسوب می کنند.

آشنایی با کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم

کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم

همونطور که گفتیم، اتریوم نوعی پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاک چین و منبع باز هست که امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز رو فراهم می کنه و به منظور پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و تراکنش های مالی ایمن ایجاد شده. کاربرد اتریوم زیاد بوده و بعد از اینکه به دنیای ارزهای دیجیتال راه پیدا کرد تغییرات زیادی ایجاد کرد. ارز دیجیتال اتریوم کاربردهای زیادی داره که همین موارد باعث شده تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم بپردازیم.

·سازمان های مستقل غیرمتمرکز(DAO)

یکی از کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم این هست که در سازمان های مستقل غیرمتمرکز بکار گرفته میشه. بهتره بدونین DAO ها توسط اعضای خودشون مدیریت میشن و بر اساس اسمارت کانترکت ها عمل می کنند. سازمان های خودمختار غیرمتمرکز مبتنی بر اینترنت هستن و خزانه های داخلی دارن که بدون اجازه گروه دسترسی به اون ها وجود نداره. اون ها با رای گیری تصمیم می گیرن تا مطمئن بشن نظرات همه افراد گفته میشه.

·ارائه امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

یکی دیگه از کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم، ارائه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای هست. توجه داشته باشین که ارائه دیفای به عنوان کاربرد اتریوم به محصولات و خدمات مالی اشاره می کنه و در دسترس استفاده کننده های اتریوم قرار داره. دیفای ابزارهای مالی سنتی رو در محیطی غیرمتمرکز ارائه می کنه و مثل بازارهای پولی به کاربران اجازه کسب درآمد میده. هیچ مرجعی نمی تونه دسترسی کاربران رو از بین ببره یا پرداخت ها رو مسدود کنه.

بیشتر بخوانید: دیفای DEFI چیست؟

·ماشین مجازی اتریوم(EVM)

کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم

ماشین مجازی اتریوم یا EVM هم یکی دیگه از کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم هست. هر گره اتریوم یه ماشین مجازی داره که مسئولیت اجرای قراردادهای هوشمند رو بر عهده می گیره. اتریوم با درک قراردادهای هوشمند امکان تعامل با اون ها رو به وجود میاره. اسمارت کانترکت ها به زبان برنامه نویسی هستن که افراد توانایی خوندن اون رو دارن، ولی کامپیوترها از این توانایی برخوردار نیستن. برای فهمیدن کامپیوترها باید این قراردادها به Bytecode تبدیل بشن که ماشین مجازی اتریوم زمام کار رو در دست می گیره.

·توکن های غیرقابل تعویض(NFT)

یکی دیگه از کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم، توکن های غیر قابل تعویض یا NFT هاست. توکن های NFT منحصر به فرد هستن و می تونن از نظر ارز دیجیتال به هنر، موسیقی و.... ارزش بدن. این توکن ها در بلاک چین اتریوم وجود دارن و می تونن در هر زمانی فقط یه مالک داشته باشن. این توکن ها رو نمیشه کپی یا جایگذاری کرد و هیچ کدوم از توکن های غیرمثلی نمی تونن یکسان باشن. این توکن ها با هرچیزی که در بستر پلتفرم اتریوم ساخته بشه سازگار هستن و میشه اون ها رو در هر جایی به فروش برسونه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آشنایی با کاربردهای اتریوم، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال اتریوم یا Ethereum به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین. همونطور که گفتیم، اتریوم نسل جدید بلاک چین و پایه گذار قراردادهای هوشمند هست و هدف اون از بین بردن مشکلات شبکه بیت کوین و باز کردن راهی تازه برای توسعه پروژه های مالی غیرمتمرکز هست. اتریوم شبکه ای خودمختار هست و هیچ شخصی یا نهادی مدیریت و کنترل اون رو بر عهده نداره.


نظرات کاربران در مورد آشنایی با کاربردهای اتریوم؛ ملکه ارزهای دیجیتال!
سوال امنیتی :7+53 = ?