ارز دیجیتال تورچین Thorchian چیست؟(بررسی ارز دیجیتال RUNE)

1401/06/16
ارز دیجیتال تورچین Thorchian چیست؟(بررسی ارز دیجیتال RUNE)


ما می خواهیم در مقاله ارز دیجیتال تورچین چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال Thorchian، آینده تورچین و کیف پول ارز دیجیتال RUNE برای شما ارائه کنیم تا با این رمز ارز آشنا بشین. ولی قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشیم برای شما توضیحاتی میدیم که شاید واستون جالب باشه. من یه روز که در یکی از مراکز خرید در حال گشت زنی بودم و ویترین مغازه ها رو تماشا می کردم، کمی بعد خسته شدم و روی صندلی نشستم تا بعد از کمی استراحت دوباره به خرید مشغول بشم که ناگهانی صدایی از دور توجه من رو به خودش جلب کرد.

سرم رو برگردوندم دیدم چند نفر با هم مشغول به حرف زدن بودن و می گفتن در برخی کشورها پرداخت ها رو با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام میدن. در اون لحظه متوجه حرف اون ها نشدم و با مسخره کردن گفتم همچنین چیزی امکان نداره و ارزهای دیجیتال یه نوع شوخی هستن.

بهتره بدونین که در حال حاضر چند سالی هست از اون روز می گذره و حرفم رو پس می گیرم و با خودم می میگم خرید ارز دیجیتال قراره به یکی از مهم ترین شیوه های پرداخت و نقل و انتقال پول تبدیل بشن. داستان ارزهای دیجیتال از شخصی به اسم ساتوشی ناکاموتو شروع شد. اون تصمیم گرفت تا پلتفرمی به وجود بیاره که تا اون زمان کسی همچنین چیزی رو اختراع نکرده بود. ساتوشی تونست اولین ارز دیجیتال رو در اون زمان راه اندازی کنه و عرضه بازار ارزهای دیجیتال بکنه. سپس بعد از این ارز دیجیتال، رمز ارزهای زیادی به وجود اومدن.

به عبارت دیگه با گسترش بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال زیادی به وجود اومدن و هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی های خاصی که دارن، مورد استقبال قرار می گیرن و محبوبیت زیادی به دست میارن. به این ترتیب هر ارزی کاربرد بیشتری داشه باشه، محبوبیت زیادی به دست میاره. شاید در این میان اسم ارز تورچین رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در این مورد به دست بیارین.

به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ارز دیجیتال تورچین چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال Thorchian، آینده تورچین و کیف پول ارز دیجیتال RUNE برای شما ارائه کنیم.

ارز دیجیتال تورچین چیست؟

ارز دیجیتال تورچین چیست؟

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال تورچین چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که ارز دیجیتال تورچین با نماد اختصاری RUNE نوعی ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 2.49 میلیارد دلار و سهم 0.13 درصدی از کل بازار، در رتبه 47 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره.

همچنین ارز تورچین نوعی پروژه بلاک چین هست که بر روی اینترنت بلاک چین راه اندازی شده و هدف اصلی این پروتکل تامین نقدینگی با استفاده از ارزهای دیجیتال هست. به عبارت دیگه ارز تورچین به دنبال این هست تا تجارت دارایی های دیجیتال غیر بومی مثل تجارت بیت کوین برای ارز دیجیتال اتریوم رو فعال بکنه.

اگه بخواهیم به زبان ساده تر تعرفی از ارز تورچین داشته باشیم، می تونیم بگیم که ارز دیجیتال Thorchian نوعی پلتفرم نقدینگی هست و امکان مبادله فوری ارزهای دیجیتال رو فراهم می کنه. همچنین ارز تورچین نوعی پروتکل زنجیره ای به وجود میاره که امکان تبادل ارزهای دیجیتال رو به صورت امن بین بلاک چین های مختلف فراهم می کنه.

نکته قابل توجه این هست که پروتکل Thorchain دارای استخر نقدینگی هست و از استخرهای این پروتکل برای مبادله های سریع، وام و بقیه خدمات پرداخت استفاده میشه. بهتره بدونین که پروتکل تورچین نوعی صرافی غیر متمرکز هست.

صرافی تورچین در سال 2018 با تمرکز بر ساخت بستری برای مبادله ارزهای دیجیتال راه اندازی شد و در این پلتفرم ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم و بیت کوین قابل خرید و فروش هستن. همچنین این صرافی از تکنولوژی Cross Chain برای اتصال با بقیه بلاک چین ها به این صرافی استفاده کرده که باعث میشه تا این پلتفرم محبوبیت زیادی به دست بیاره. همچنین پروتکل تورچین از الگوریتم اثبات سهام نیز استفاده می کنه.

تاریخچه ارز دیجیتال تورچین:

ارز دیجیتال تورچین

نوبه این رسیده تا در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال تورچین چیست؟ اطلاعاتی در مورد تاریخچه ارز دیجیتال تورچین برای شما ارائه کنیم. بهتره بدونین که ارز تورچین در سال 2018 راه اندازی شد. این پروژه در ابتدا تصور می کرد که استفاده از صرافی های متمرکز برای انتقال ارزهای دیجیتال بین شبکه های بلاک چینی کار درستی نیست و به این منظور راه اندازی شد تا بستری مناسب برای انتقال ارزهای دیجیتال باشه.

همچنین تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال RUNE سعی کردن تا یه بلاک چین مستقل به وجود بیارن که می تونه به شبکه های خارجی متصل بشه و انتقال بین شبکه بلاک چینی رو راحت تر بکنه.

بهتره بدونین که ارز دیجیتال RUNE به وسیله یه تیم ناشناس ساخته شده. همونطور که گفتیم، ارز تورچین در سال 2018 طراحی شد. همچنین شبکه چند زنجیره ای این پروتکل در سرانجام در آوریل 2021 بعد از توسعه اولیه در چند شبکه آزمایشی راه اندازی و تاسیس شد.

نکته قابل توجه این هست که تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال RUNE این هدف رو دارن تا نقدینگی غیر متمرکز رو برای برطرف کردن نیاز به شبکه ها و سازمان های متمرکز رو به وجود بیارن تا واسطه ها اجازه نداشته باشن تا به محصولات یا دارایی های مالیدسترسی داشه باشن و اون ها رو کنترل کنند. به عبارت دیگه واسطه ها این امکان رو ندارن تا دارایی های افراد رو دستکاری کنند.

پروتکل Thorchain توسط به تیم ناشناس به وجود اومد. همچنین Chaosnet چند زنجیره ای پروتکل هست که در یه هکاتون در سسال 2018 به وجود اومد و در آخر در تاریخ آوریل 2021 بعد از توسعه اولیه در چند شبکه ازمایشی شروع به فعالیت کرد. همچنین بهتره بدونین که هدف این پروژه ایجاد نقدینگی غیر متمرکز هست.

نحوه کار پروتکل Thorchain چگونه است؟

پروتکل Thorchain

موضوعی که می خواهیم در این بخش از مقاله ارز دیجیتال RUNE چیست؟ برای شما توضیحاتی برای شما ارائه کنیم، در مورد نحوه کار پروتکل Thorchain هست. بهتره بدونین که پروتکل تورچین با استفاده از سیستم های وام دهی غیر متمرکز به ویژه وام دهی پشت سر هم Bancor معامله ها و مبادلات رو راحت و اسون می کنه.

همچنین دارایی های در استخرهای نقدینگی مشترک با دارایی های دیگه هستن. توکن بومی پروتکل تورچین نیز توکن RUNE هست و در همه صرافی های، ارز دیجیتال RUNE در مقابل بقیه دارایی ها معامله میشه.

پروتکل تورچین نه تنها به عنوان یه پروتکل کار نمی کنه، بلکه امکان پرداختن به چندین مسئله در فضای دیفای رو فراهم می کنه. همچنین این پروتکل از فناوری بازار خودکار یا همون AMM استفاده می کنه و به کاربران این امکان رو میده تا دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودشون رو به روشی خودکار معامله کنند. بهتره بدونین که این پلتفرم به جای پیدا کردن خریداران و فروشنده ها، از مکانیزم CLP خودش برای تایمن نقدینگی استفاده می کنه.

نکته قابل توجه این هست که پروتکل تورچین نوعی پلتفرم مبتنی بر Tendermint هست. Tendermint نیز نوعی نرم افزار هست که به توسعه دهنده ها امکان ساخت بلاک چین های سفارشی و برنامه های غیر متمرکز یا همون Dapp ها رو میده.

شما می تونین در پروتکل Thorchain و با کار بردن الگورتیمی که ازش استفاده می کنین، ارزهای دیجیتال مختلف رو به همدیگه تبدیل کنین و در مقابل این کار پاداش به دست بیارین که کارمزد دریافت شده برای انجام و پردازش تراکنش در بلاکگ چین های دیگه مورد استفاده قرار می گیره تا به این صورت سرعت انجام تراکنش ها رو سریع تر کنین. همچنین پروتکل تورچین نوعی بلاک چین اثبات سهام هست و توسط برخی از پلتفرم ها پشتیبانی میشه و می تونه توکن RUNE رو به صورت امن نگهداری و ذخیره بکنه.

کاربرد ارز دیجیتال RUNE:

پروتکل Thorchain

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، با گسترش بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال زیادی به وجود اومدن که هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی های خاص خودشون، مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن. ارز دیجیتال RUNE نیز کاربردهای زیادی داره که باعث شده تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال RUNE چیست؟ اطلاعاتی در مورد کاربردهای ارز دیجیتال RUNE برای شما ارائه می کنیم.

• جلوگیری از کاهش میزان نقدینگی

یکی از کاربردهای ارز دیجیتال RUNE، جلوگیری از کاهش میزان نقدینگی هست. بهتره بدونین که ارز دیجیتال RUNE رمز ارز اصلی پروتکل تورچین هست و لازمه در کنار هر دارایی در استخرها ارائه بشه. به این ترتیب اگه پروتکل تورچین از 1000 بلاک چین پشتیبانی کنه فقط نیاز داره تا از 1000 استخر استفاده کنه، در حالی که در پلتفرم های دیگه برای پشتیبانی از این تعداد بلاک چین نیازمند به داشتن 499500 استخر هست.

• ارزش دارایی های جمع شده رو به ارث می بره

یکی دیگه از کاربردهای ارز دیجیتال RUNE این هست که ارزش دارایی های جمع شده رو به ارث میبره. از اونجایی که توکن RUNE به دارایی های موجود در استخر خودش پیوند داده میشه، به این ترتیب با افزایش ارزش اون دارایی ها، ارزش ارز تورچین نیز زیاد میشه.

• تامین دارایی

یکی دیگه از کاربردهای ارز دیجیتال RUNE اسن هست که برای تامین دارایی مورد استفاده قرار می گیره. بهتره بدونین اگه استخرها 1 میلیون دلار سرمایه داشته باشن، ارزش توکن RUNE در اوراق قرضه کل 2 میلیون دلار هست. به این ترتیب همه دارایی ها این امکان رو دارن تا پذیره نویسی داشته باشن.

مشارکت های تورچین:

پروتکل Thorchain

جالب اینجاست که پروتکل Thorchian با شرکت ها و پروژه های زیادی مشارکت داره و این نقطه مثبتی برای آینده تورچین هست. به همین دلیل در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال RUNE چیست؟ قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد مشارکت های ارز تورچین برای شما ارائه کنیم. بهتره بدونین که شبکه سازی و همکاری با بقیه شرکت ها و پروژه ها همیشه جزو نکات مثبت برای یه کسب و کار در فضای بلاک چین هست. همچنین این فضا جوری هست که بدون کمک و همکاری بقیه پروژه ها سرعت پیشرفت یه پروژه کم میشه و به دلیل رقابتی بودن این حوزه به ضرر کسب و کار تموم میشه.

همچنین پروتکل تورچین با چند شبکه دیگه هم اعلام همکاری داشته که در ادامه برخی از این شرکت ها رو برای شما معرفی می کنیم. پلتفرم Synthetix نوعی پلتفرم معاملاتی بر روی شبکه اتریوم هست که در تاریخ نوامبر 2019 اعلام کرد که با پروتکل تورچین همکاری می کنه. BEPswap نیز اولین برنامه شبکه بلاک چین هست که در اواخر سال 2019 با پروتکل تورچین اعلام همکاری کرد. این همکاری ها نشون میده که تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال Thorchain به دنبال توسعه جامعه خودش هست و برای این کار از پتانسیل بقیه پروژه ها استفاده می کنه.

امنیت پروتکل Thorchian چگونه است؟

همه شبکه ها و بلاک چین های بازار ارزهای دیجیتال امنیت زیادی دارن. ولی بعضی از این شبکه ها مثل پروتکل تورچین از مکانیزم امنیتی خاصی استفاده می کنند. به عبارت دیگه پروتکل Thorchian از حمله های مختلفی جلوگیری می کنه، چون سیستم امنیتی جدیدی اون رو کنترل می کنه. به این ترتیب اعتبارسنج ها با پشتکار و حرفه ای برای نهایی کردن بلوک های بستر توریچنی حاضر میشن و امنیت این شبکه در زمان اجرای معامله ها تا جایی که ممکنه حفظ میشه. بهتره بدونین که پیشنهادهای امنیتی این شبکه در زمان انجام معامله ها بسار چشمگیر و مثال زدنی هست.

بررسی قیمت و اینده تورچین:

پروتکل Thorchain

همونطور که می دونین بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی دارن و همین امر باعث شده تا پیش بینی قیمت و اینده تورچین و بقیه ارزهای دیجیتال کار سختی بشه. همچنین باید برای پیش بینی قیمت و آینده تورچین و هر ارز دیجیتال دیگه ای، عوامل و فاکتورهای زیادی رو مورد بررسی قرار بدیم. بهتره بدونین که بررسی قیمت تورچین می تونه به شما کمک بکنه تا بهترین تصمیم رو برای خرید این رمز ارز و سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال بگیرین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال RUNE چیست؟ به بررسی قیمت و آینده تورچین می پردازیم تا بهترین تصمیم رو برای خرید این رمز ارز بگیرین.

راه حل هایی که پروتکل Thorchian فراهم می کنه، همانند پلتفرم یونی سواپ هست. برای اینکه بررسی کنیم که آیا ارز دیجیتال RUNE برای سرمایه گذاری خوب هست یا نه و آینده RUNE چجوری میشه، باید ببینیم که پروتکل تورچین که این توکن رو ارائه داده چه مزیت هایی در مقایسه با بقیه صرافی ها داره و آیا آینده RUNE خوب میشه و می تونه توسعه پیدا کنه یا خیر. بهتره بدونین که مزیت پروتکل تورچین تین هست که کاملا غیر متمرکز هست و امکان تعویض دارایی های رمزنگاری متعلق به زنجیره های مختلف رو فراهم می کنه که این یه مزیت عالی برای این پروتکل هست که باعث میشه تا اینده RUNE درخشان بشه.

همونطور که گفتیم، پروتکل Thorchain با شرکت ها و پروژه های مطرح زیادی همکاری داره و این پروژه ها به توسعه و گسترش از پروتکل کمک ها زیادی می کنند. به این ترتیب این همکاری ها و مشارکت ها باعث میشه تا این ارز دیجیتال گسترش پیدا بکنه و آینده RUNE رو درخشان تصور کنیم. علاوه بر این، ارز دیجیتال RUNE کاربردهای زیادی داره که این نیز باعث افزایش محبوبیت این پروژه میشه و این نیز نقطه مثبتی برای اینده RUNE هست.

کیف پول ارز دیجیتال تورچین:

کیف پول ارز دیجیتال تورچین

شاید بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال تورچین و بررسی قیمت و اینده RUNE، دوست داشته باشین تا روی این ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنین و اقدام به خرید ارز تورچین بکنین، ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید و سرمایه گذاری این ارز دیجیتال بکنین، با انواع کیف پول ارز دیجیتال تورچین آشنا بشین. به همین منظور ما در این بخش از مقاله ارز دیجیتال RUNE چیست؟ اطلاعاتی در مورد انواع کیف پول ارز دیجیتال تورچین برای شما ارائه کنیم تا مشکلی در ذخیره و نگهداری از ارز تورچین نداشته باشین.

بازار ارزهای دیجیتال در سال های گذشته رشدهای قیمتی زیادی داشت و همین موضوع باعث شد تا افراد زیادی به سمت سرمایه گذاری در این بازار روی بیارن. همچنین همیشه با مشکلی که باهاش روبرو بودن، پیدا کردن جایی امن برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال خودشون هست.

به همین منظور کیف پول های دیجیتالی زیادی به وجود اومدن تا سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال، این امکان رو داشته باشن تا رمز ارزهای خودشون رو در این والت ها ذخیره و نگهداری کنند. هر کدوم از این والت ها نیز به دلیل داشتن ویژگی ها و سطح امنیت مخصوص خودشون، مورد استقبال افراد قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست آوردن.

کیف پول های سخت افزاری نمونه هایی از والت های دیجیتالی هستن که سطح امنیت بالایی دارن، ولی برای اینکه بتونین از والت های سخت افزاری استفاده کنین، باید هزینه زیادی پرداخت کنین که به این دلیل زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرن.

در مقابل والت های نرم افزاری نیز وجود دارن که به دلیل داشتن سطح امنیت بالا و رابط کاربری راحت و هزینه رایگان، محبوبیت زیادی به دست آوردن و شما می تونین به راحتی از این والت ها استفاده کنین. در ادامه برخی از انواع کیف پول ارز دیجیتال تورچین رو برای شما معرفی می کنیم.

کیف پول لجر(Ledger):

کیف پول ارز دیجیتال تورچین

یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال تورچین، والت سخت افزاری لجر هست. بهتره بدونین که Ledger کیف پول سخت افزاری هست که شما می تونین ارزهای دیجیتال و دارایی های خودتون رو در این والت ذخیره و نگهداری کنین. همچنین کیف پول نرم افزاری لجر سطح امنیت بالایی داره و همین امر باعث شده تا محبوبیت زیادی گیدا کنه و مورد استقبال خیلی از افراد قرار بگیره. این والت توسط کمپانی لجر در دو نسخه لجر نانو اس و لجر نانو ایکس راه اندازی و عرضه بازار شده. جالب اینجاست که این والت به صورت آفلاین فعالیت می کنه و جزو کیف پول های سرد قرار می گیره و به این دلیل سطح امنیت بالایی داره.

کیف پول سخت افزاری لجر ظاهری شبیه به فلش داره و دو دکمه فیزیکی در سطح بدنه این والت وجود داره که شما می تونین با استفاده از این دکمه ها، معامله های خودتون رو تایید کنین و ارزهای دیجیتال خودتون رو انتقال کنین. همچنین شما می تونین این کیف پول رو با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل کنین. در زمان راه اندازی و نصب این والت نیز برای شما کلمات بازیابی داده میشه که می تونین با استفاده از کلمات، والت و دارایی های خودتون رو در صورتی که کیف پولتون شکست، بازیابی کنین.

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet):

کیف پول ارز دیجیتال تورچین

یکی دیگه از انواع کیف پول ارز دیجیتال تورچین، والت نرم افزاری تراست ولت هست. Trust Wallet نوعی کیف پول نرم افزاری محبوب هست که شما می تونین به راحتی ارزهای دیجیتال و دارایی های خودتون رو در اون ذخیره کنین و از امن بودن دارایی های خودتون مطمئن باشین.

همچنین تراست ولت نوعی کیف پول چند ارزی و متن باز هست که توسط صرافی بایننس پشتیبانی میشه و برای سیستم عامل های اندروید و IOS طراحی شده و امکان ذخیره، دریافت و پرداخت ارزهای دیجیتال رو برای کاربران فراهم کرده. همچنین این والت توسط شخصی اوکراینی به اسم ویکتور رادچنکو راه اندازی و ساخته شده.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت رابط کاربری ساده ای داره و همین امر باعث شده تا این والت محبوبیت زیادی به دست بیاره. همچنین این والت برای افزایش سطح امنیت دارایی ها و کلیدهای خصوصی کاربران، ویژگی های امنیتی زیادی رو فراهم می کنه که یکی از این ویژگی ها، دادن کلمات بازیابی به کاربران در زمان راه اندازی و نصب این والت هست. به این ترتیب شما می تونین با استفاده از این کلمات از کیف پول خودتون نسخه پشتیبان تهیه کنین و در مواقع لزوم از اون استفاده کنین. مقاله راهنمای نصب و استفاده تراست ولت در سایت ایران بایننس قرار داره و شما می تونین این مقاله رو در صورت لزوم مطالعه کنین.

کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet):

کیف پول ارز دیجیتال تورچین

یکی دیگه از انواع کیف پول ارز دیجیتال RUNE، والت نرم افزاری اتمیک ولت هست. بهتره بدونین که Atomic Wallet نوعی کیف پول نرم افزاری و صرافی غیر متمرکز هست که از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می کنه. همچنین این والت ویژگی های زیادی که باعث شده تا این مقاله مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره.

یکی از این ویژگی ها، صرافی غیر متمرکز اون به اسم اتمیک سواپ هست که این والت نیز بر اساس اسم این صرافی نامگذاری شده. بهترته بدونین که این والت رابط کاربری ساده ای داره و شما می تونین به راحتی ارزهای دیجیتال و دارایی های خودتون رو در این والت ها ذخیره و نگهداری کنین.

کیف پول نرم افزاری اتمیک ولت با سیستم عامل های ویندوز، مک، اوبونتو، فدورا و دبیان در دسکتاپ و اندروید و IOS در موبایل سازگار هست. همچنین این والت بدون استفاده از یه صرافی متمرکز امکان خرید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، لایت کوین و اتریوم رو توسط کارت بانکی فراهم می کنه. بهتره بدونین که این والت سطح امنیت بالایی داره و همانند تراست ولت ویژگی های امنیتی زیادی رو فراهم می کنه.

شما می تونین از این والت نیز نسخه پشتیبان تهیه کنین. منظور از تهیه نسخه پشتیبان، یادداشت کردن کلمات بازیابی هست که در زمان نصب این والت برای شما داده میشه. مقاله آموزش ساخت کیف پول اتمیک ولت در سایت ایران بایننس قرار داره و شما می تونین این مقاله رو مطالعه کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال RUNE چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال تورچین، آینده RUNE و کیف پول ارز دیجیتال تورچین برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال تورچین نوعی پروژه بلاک چین هست که بر روی اینترنت بلاک چین راه اندازی شده و هدف اصلی این پروتکل تامین نقدینگی با استفاده از ارزهای دیجیتال هست. همچنین اگه قصد خرید ارز دیجیتال تورچین رو دارین، می تونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال تورچین Thorchian چیست؟(بررسی ارز دیجیتال RUNE)
سوال امنیتی :9+33 = ?