صرافی غیرمتمرکز بالانسر(Balancer) چیست؟

1402/03/04

صرافی بالانسر یا Balancer؛ یکی از معروف ترین صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این صرافی به دست بیارین؟ اصلا می دونین صرافی بالانسر چیست؟ به نظر شما پلتفرم بالانسر چجوری کار می کنه؟ چه چیز خاصی درباره پلتفرم بالانسر وجود داره؟  با استفاده از بالانسر چه کارهایی می تونین انجام بدین؟ استخرهای موجود در صرافی بالانسر کدامند؟

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای قدم های بزرگی برای تحول مبادلات سنتی و حذف واسطه های مالی برداشته. با شروع فعالیت پلتفرم های این حوزه، الان همه افراد بدون نیاز به دریافت مجوز از نهادهای ثالث می تونن از دارایی های دیجیتال خودشون درآمد به دست بیارن. صرافی بالانسر یکی از پلتفرم های محبوب و شناخته شده حوزه دیفای هست که به کاربران کمک می کنه تا در مسیر معامله گری سود به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله صرافی غیرمتمرکز بالانسر چیست؟ اطلاعاتی درباره صرافی بالانسر یا Balancer به شما ارائه کنیم و به بررسی استخرهای پلتفرم بالانسر بپردازیم و عملکرد صرافی ارز دیجیتال بالانسر رو مورد بررسی قرار بدیم.

صرافی بالانسر چیست؟

صرافی بالانسر چیست؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که صرافی بالانسر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بالانسر یا Balancer صرافی غیرمتمرکز و متن بازی هست که با هدف رفع مشکلات موجود در صرافی های سنتی و متمرکز روی بلاک چین اتریوم به وجود اومده. این مدیر خودکار پورتفو سعی می کنه تا با حذف واسطه های متمرکز، نقدینگی فضای دیفای رو چند پله ارتقا بده. زیربنای اصلی این صرافی غیرامانی مثل سایر صرافی های غیرمتمرکز دیگه، بازارساز خودکاری هست که بدون استفاده از سیستم ثالث کار می کنه.

جالب اینجاست که بدونین بالانسر(Balancer) نوعی پروتکل سازنده بازار به صورت اتوماتیک هست که باعث کاهش هزینه برای تبدیل رمزارزهای مختلف میشه. بالانسر یه جایگزین غیرمتمرکز برای تولیدکننده های سنتی بازار هست که به عنوان یه نهاد شخص ثالث، نقدینگی رو برای رمزارزها فراهم می کنه. پلتفرم Balancer رو میشه از طریق سیستم عامل های تجاری غیرمتمرکز مختلف مورد استفاده قرار داد تا به صورت خودکار بهترین نرخ تراکنش و قیمت های معاملات رو با استفاده از سیستم هوشمند سفارش تعیین کنند.

عملکرد پلتفرم بالانسر چگونه است؟

مهم ترین و اصلی ترین ویژگی پلتفرم Balancer، استفاده از الگوریتم هایی هست که ارتباط بین ارائه دهنده های نقدینگی و استخرهای نقدینگی و تریدرها رو تسهیل می کنه. اهداف این الگوریتم ها متوازن سازی استخرها و شناسایی بهترین قیمت در بین استخرهای نقدینگی هست. در صرافی بالانسر وقتی که تریدر قصد داشته باشه رپد بیت کوین رو در ازای اتر بخره، الگوریتم های پروتکل استخرهای نقدینگی رو بررسی می کنند تا بهترین قیمت رو در اختیار تریدر قرار بدن. در این میان الگوریتم های Balancer برای متوازن سازی و ایجاد تعادل دوباره بین نسبت رپد بیت کوین به رپد اتر وارد عمل میشه و رپد بیت کوین رو به تریدر میده.

استخرهای پلتفرم بالانسر کدامند؟

استخرهای پلتفرم بالانسر کدامند؟

حائز اهمیت هست که بدونین پلتفرم بالانسر از تعداد مختلفی استخر نقدینگی تشکیل شده. این استخرها به نوعی قرارداد هوشمند هستن، ولی میشه اون ها رو به چندین حالت مختلف تعریف کرد. ارزش استخرها با حضور دو یا چند توکن اتریومی یکسان و برابر نگه داشته میشه. ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی استخرهای پلتفرم بالانسر بپردازیم تا با این استخرها آشنایی داشته باشین.

  • استخرهای عمومی(Public)

یکی از انواع استخرهای پلتفرم بالانسر، استخر عمومی یا Public هست. این استخرها بدون محدودیت این امکان رو به کاربران میدن تا با اضافی کردن رمزارزهای خودشون، نقدینگی به وجود بیارن. سازنده های استخرهای عمومی می تونن قبل از راه اندازی، پارامترهایی رو تعریف کنند، ولی بعد از فعال شدن استخر این پارامترها قابل تغییر نیستن. استخرهای عمومی برای افرادی که می خوان رمزارزهای هولد شده خودشون رو در اختیار این استخرها قرار بدن و در عوض اون درآمد به دست بیارن، خیلی جذاب میشه.

  • استخرهای خصوصی(Private)

یکی دیگه از انواع استخرهای پلتفرم بالانسر، استخرهای خصوصی یا Private هست. در این استخرها فقط سازنده می تونه ارز دیجیتال اضافی یا برداشت کنه. سازنده استخر خصوصی امکان تغییر پارامترهای استخر مثل وزن، رمزارزهای مورد قبول، هزینه ها و کارمزدها رو داره. استخرهای خصوصی برای مدیران دارایی که دارای پورتفولیوهای بزرگ هستن و می خوان برای رمزارزهای خاص کارمزد بگیرن، گزینه خوب محسوب میشه.

  • استخرهای هوشمند(Smart)

استخرهای هوشمند یا Smart هم یکی دیگه از انواع استخرهای پلتفرم بالانسر هست. این استخرها ساختاری شبیه استخرهای خصوصی دارن، ولی شخصی اون ها رو کنترل نمی کنه بلکه یه اسمارت کانترکت، کنترل کننده استخرهای هوشمند هست. طراحی آزادانه بالانسر باعث شده تا هر کسی بتونه استخر مورد نظر خودش رو ایجاد و ویژگی ها و گزینه های قیمتی مورد نظر خودش رو به وجود بیاره.

موارد استفاده از بالانسر کدامند؟

موارد استفاده از بالانسر کدامند؟

صرافی غیرمتمرکز بالانسر ابتدا برای معامله توکن های مبتنی بر شبکه ERC-20 مورد استفاده قرار می گیره، ولی چندین کاربرد اصلی دیگه هم داره. شما می تونین با استفاده از پلتفرم Balancer کارهای مختلفی انجام بدین. برخی از موارد استفاده از بالانسر عبارت هستن از:

  • کاربران پلتفرم بالانسر می تونن نقدینگی رو به استخرهای عمومی اضافی کرده و بخشی از کارمزدهای دریافت شده رو به دست بیارن.
  • کاربران می تونن انواع مختلفی از استخرهای نقدینگی مثل استخرهای خصوصی، عمومی و هوشمند رو به وجود بیارن.
  • برنامه نویس ها می تونن به راحتی برنامه های نرم افزاری خودشون رو با استفاده از لایبری های بالانسر(Library) بسازن.
  • دارنده های توکن بالانسر(BAL) می تونن درباره تصمیمات مدیریتی پیشنهاد و رای بدن.

مقاله پیشنهادی: صرافی بیکری سواپ(BakerySwap) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله صرافی غیرمتمرکز بالانسر چیست؟ اطلاعاتی درباره صرافی بالانسر یا Balancer به شما ارائه کنیم و به بررسی استخرهای پلتفرم بالانسر بپردازیم و عملکرد صرافی بالانسر رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بالانسر نوعی پروتکل سازنده بازار به صورت اتوماتیک هست که باعث کاهش هزینه برای تبدیل رمزارزهای مختلف میشه. بالانسر یه جایگزین غیرمتمرکز برای تولیدکننده های سنتی بازار هست که به عنوان یه نهاد شخص ثالث، نقدینگی رو برای رمزارزها فراهم می کنه.


نظرات کاربران در مورد صرافی غیرمتمرکز بالانسر(Balancer) چیست؟
سوال امنیتی :2+45 = ?