فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟

1402/01/08

فرصت های سرمایه گذاری در دیفای؛ دوست دارین با این موارد آشنا بشین؟ آیا باید فرصت های سرمایه گذاری در دیفای رو غنیمت شمرد؟ اصلا می دونین دیفای(DeFi) چیست؟ سرمایه گذاری در دیفای چجوریه؟ آیا برای سرمایه گذاری در دیفای آماده هستین؟ چجوری از طریق دیفای درآمد داشته باشیم؟ آیا سرمایه گذاری در دیفای امنه؟ اکوسیستم فعلی دیفای چجوریه؟ چرا دیفای مهمه؟

افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین از سه ماهه دوم سال 2020 تاکنون سرتیتر اخبار حوزه ارزهای دیجیتال بوده. با این حال سال 2020 شاهد رشد صنعت جدید دیگه هم در فضای ارزهای دیجیتال بود که با افزایش موارد استفاده بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها به رشد پروژه های این حوزه کمک زیادی کرد. بدون شک در سال 2021 دیفای بعد از بیت کوین داغ ترین بخش در فضای ارزهای دیجیتال هست که سرزمین گسترده ای از صرافی های غیرمتمرکز، وام دهی همتا به همتا، وام گیری، معامله گری و نوآوری هایی مثل توکن های NFT رو پیش پای سرمایه گذاران قرار میده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های کسب درآمد از دیفای بپردازیم تا با این روش ها آشنایی داشته باشین.

دیفای(DeFi) چیست؟

دیفای(DeFi) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دیفای یا DeFi رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیفای به معنی امور مالی غیرمتمرکز هست. از این اصطلاح برای انواع برنامه های مالی در ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک چین به منظور برهم زدن واسطه های مالی استفاده میشه. دیفای از بلاک چین، فناوری پشت ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته شده که به چندین نهاد امکان میده نسخه ای از تاریخ معاملات رو نگه دارن.

جالب اینجاست که بدونین دیفای یا صنعت مالی غیرمتمرکز اکوسیستمی دیجیتالی از برنامه های جدید مالی هست که بر اساس چندین پروتکل غیرمتمرکز اجرا میشه و هدف اون ایجاد انقلابی در سیستم های مالی هست. دیفای از فناوری بلاک چین استفاده می کنه تا نیاز به اشخاص ثالث، مثل بانک ها، شرکت های بیمه و بروکرها رو از تراکنش های مالی حذف و اون ها رو کاملا منسوخ کنه. هدف از این اقدام رفع نقاط ضعف سیستم های مالی سنتی هست، مشکلاتی مثل تراکنش های کند، کاغذبازی اداری و همچنین سیستم ها و عملیات متمرکز منسوخ.

بیشتر بخوانید: تاثیر هوش مصنوعی(AI) بر دیفای چیست؟

آیا برای سرمایه گذاری در دیفای آماده هستید؟

آیا برای سرمایه گذاری در دیفای آماده هستید؟

چشم انداز سرمایه گذاری در دیفای خیلی گسترده هست و نیاز به توجه بیشتری داره. با این حال، بیشتر سرمایه گذاران معمولا بیش از حد بازده درصدی سالانه طرح های دیفای هستن، جوری که به سایر جوانب مهم پروژه های دیفای توجهی نمی کنند. بازده درصدی سالانه به بازده مورد انتظار هر سرمایه گذاری طی یه سال گفته میشه. خیلی از عوامل دیگه وجود دارن که کاربر جدید دیفای برای روبرو شدن با اون ها باید آماده باشه. از جمله از این موارد می تونیم به امنیت قرارداد هوشمند، امانی یا غیر امانی بودن، حاکمیت، داده های تاریخی و... اشاره کنیم.

آیا سرمایه گذاری در دیفای امن است؟

در این مورد باید بگیم خیر؛ سرمایه گذاری در دیفای کار پر ریسکی هست! البته خیلی از افراد این باور رو دارن که دیفای آینده مالی جهان هست و سرمایه گذاری زودهنگام در این فناوری غیرمتمرکز می تونه به دستاوردهای بزرگی باعث بشه. ولی تشخیص پروژه های خوب از بد برای تازه واردان سخت هست. علاوه بر این، اشکالات دیفای متاسفانه هنوز هم خیلی رایج هستن. قراردادهای هوشمند قدرتمند هستن، ولی وقتی قوانین در پروتکل ایجاد میشن، نمیشه دیگه تغییراتی در اون ها ایجاد کرد که معمولا اشکالات رو دائمی و در نتیجه ریسک رو افزایش میده.

مقال پیشنهادی: دیفای 2 چیست؟ آشنایی با ارزهای دیجیتال DeFi 2.0

فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟

فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟

حوزه دیفای طرفداران پروپاقرص زیادی داره که مشغول کسب درآمد از اون ها هستن. ایده امور مالی غیرمتمرکز در حال تبدیل شدن به واقعیت هست. کسب سود در حوزه دیفای چند روش موثر داره که همه می تونن در اون سرمایه گذاری کرده و سود به دست بیارن. به عبارت دیگه، تولد دیفای باعث خلق روش های جدیدی برای کسب درآمد در بازارهای مالی شد. کاربران می تونن با استفاده از این روش ها سود زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های کسب درآمد از دیفای بپردازیم.

  • صرافی ها

یکی از فرصت های سرمایه گذاری در دیفای، صرافی هاست. در حال حاضر در بین صرافی های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم، صرافی یونی سواپ پیشتاز هست. با اینکه حجم نقدینگی یونی سواپ وابسته به مسیر بازار هست، ولی نشونه ها حاکی از این هست که ایجاد انگیزه های مناسب یا تغییر ساختار بر حجم نقدینگی اون تاثیر می ذاره. شما می تونین با استفاده از این صرافی ها کسب درآمد کنین.

  • بیمه دیفای

یکی دیگه از فرصت های سرمایه گذاری در دیفای، بیمه هست. دنیای کریپتو پر از هک قراردادهای هوشمند، سرقت کلیدهای خصوصی و سقوط های ناشی از طرح های پانزی هست. گرچه این بخش حساسیت های بیشتری داره، ولی هنوز بیشترین فضای خالی و آسیب پذیری رو داره که احتمالا ناشی از پیچیدگی تعهدات پذیره نویسی هست. در این حوزه، پروتکل بیمه نکسوس میوچوال پیشتاز رقبا هست، ولی هنوز در ابتدای راه قرار داره.

  • بازارهای پول(Money Markets)

فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟

یکی دیگه از فرصت های سرمایه گذاری در DeFi، بازارهای پول هست. در این بخش صنایع مختلفی با محصولات مختلف فعال هستن. بزرگترین ایراد برطرف نشده این حوزه وام دهی و قرض دهی با وثیقه گذاری های کمتر هست. موضوعی که باعث میشه سوددهی این بخش در حد طرح های پانزی نباشه، تا الان کپی برداری از این بخش امور مالی سنتی در حوزه کریپتوکارنسی کار پیچیده ای بوده.

  • پل های دیفای(Bridges)

پل های دیفای یا Bridge هم یکی دیگه از فرصت های سرمایه گذاری در امور مالی غیرمتمرکز هست. از اونجایی که اینده مبتنی بر بلاک چین های چند زنجیره ای هست، بریج ها یه ضرورت برای آینده هستن. ولی در این بخش رقابت زیاد هست و فهمیدن تفاوت ها کار پیچیده و سختیه. پروتکل تعاملی چندزنجیره ای LayerZero و Synapse در این بخش فعال هستن.

  • گیم فای(GameFi)

بخش کسب درآمد از بازی در سال گذشته با محبوبیت دو بازی اکسی اینفینیتی و استپن توجه جهانی رو به خودش جلب کرد. شاید برخی از کاربران با دید شک و تردید معتقد باشن که این بازی ها عمدتا طرح های پانزی هستن و سقوط اون ها به همون سرعت رشدشون اتفاق می افته، ولی دیدگاه بهتر این هست که بازی های Play To Earn نوع جدیدی از گیمرها رو به وجود میاره.

شاید برایتان مفید باشد: اصطلاح گیم فای Game FI چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های کسب درآمد از دیفای بپردازیم تا با این روش ها آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، فضای کریپتو به سرعت در حال تکامل هست و توجه سرمایه گذاران نباید فقط معطوف به ارزهای دیجیتال باشه. افراد و شرکت ها باید فرصت های سرمایه گذاری در دیفای رو غنیمت بدونن. فرصت های جدیدی در محصولات مالی مبتنی بر جریان نقدینگی، توکنیزه کردن دارایی های دنیای واقعی و.... وجود داره.


نظرات کاربران در مورد فرصت های سرمایه گذاری در دیفای کدامند؟
سوال امنیتی :6+39 = ?