معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال(کتاب های آموزش ارز دیجیتال)

1402/07/08
معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال(کتاب های آموزش ارز دیجیتال)


ما می خواهیم در این مقاله به معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، بپردازیم. همونطور که می دونین مفاهیم مربوط به بازار ارزهای دیجیتال و بلاک چین مفاهیمی هستن که شاید حداقل در ابتدا قابل درک نیستن و در هاله ای ابهام قرار دارن. به این ترتیب تازه واردان سرمایه گذاری ارز دیجیتال نیز باید قبل از ورود به این حوزه از اطلاعات کافی برخوردار باشن. همچنین یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن اطلاعات و دانش در حوزه ارزهای دیجیتال و صرافی های ارز دیجیتال، مطالعه کردن منابع حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال هست. اگه شما نیز تصمیم گرفتین تا به سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال بپردازین، باید بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال پیدا کنین.
امروزه بیشتر از هر وقت دیگه ای صحبت از ارزهای دیجیتال میشه و افراد زیادی به سرمایه گذاری در این بازار روی آوردن. در این میان، دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین به این خاطر که اصطلاحات و مفاهیم تازه ای داره، کمی غیر قابل درک به نظر می رسه، به خصوص برای کسانی که تازه وارد این بازار شدن و اطلاعات کافی در مورد این بازار ندارن. بنابراین بهترین کار اینه که قبل از سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال تحقیق کنین و هیچ وقت نباید روی چیزی که از اون اطلاع ندارین سرمایه گذاری کنین، چون در آخر احتمال داره شکست بخورین.
این روزها اطلاع از رمز ارزها و بلاک چین دیگه محدود به کسانی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارن، نیست. کم کم باید همه ما با پول الکترونیکی یا همون ارز دیجیتال آشنا بشیم، چون که این ارزها تغییر و تحولی اساسی در اقتصاد و تجارت جهانی به وجود میارن و ممکنه به زودی رمز ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بایننس کوین وارد معامله های روزمره کسب و کارهای تجاری بشه. همچنین اگه پیگیر اخبار ارزهای دیجیتال باشین، بعضی وقت ها اصطلاحات ارز های دیجیتال و کلماتی رو می شنوین که به نظرتون عجیب و غریب میاد. به این منظور ما قصد داریم تا با معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، بهترین منابع رو برای کسب اطلاعات از مفاهیم ارز دیجیتال برای شما معرفی کنیم.

آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال:

آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال:

قبل از اینکه به معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال چیست؟ بپردازیم، بهتره با مفهوم بازار ارزهای دیجیتال آشنا بشیم. بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی نیز مثل بقیه بازارهای مالی، این امکان رو داره تا افراد به کسب درآمد بپردازن. بازار کریپتوکارنسی، نوعی بازار پر ریسک هست و افراد برای وارد شدن با این بازار باید ریسک پذیر باشن و صبر کافی داشته باشن. تقریبا امروزه بیشتر افراد در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارن و یا حداقل اسم اون به گوششون رسیده. ارزهای دیجیتالی نوعی پول غیر الکترونیکی و غیر قابل لمس هستن که مثل بازار بورس بر روی اون ها هم سرمایه گذاری میشه و برخی از افراد سرمایه گذاری بلند مدت و برخی دیگه سرمایه گذاری کوتاه مدت رو انتخاب می کنند.
بازار ارزهای دیجیتال هیچ محدودیتی رو برای کاربرانش ایجاد نمی کنه، به خصوص اینکه همه فعالیت های کاربران به صورت غیر حضوری انجام میشه، بازار کریپتوکارنسی رو جذاب تر کرده. همچنین بازار ارزهای دیجیتال بازاری پر نوسان و پر ریسک هست، چون قیمت ارزهای دیجیتال هیچ ثباتی ندارن و قیمت اکثر ارزهای دیجیتال به صورت لحظه ای در حال تغییر هست. علاوه بر این، امروزه با استفاده از فناوری هایی مثل تلفن های هوشمند، کارت های اعتباری و مبادلات آنلاین، میشه نسبت به خرید یا مبادله ارزهای دیجیتال اقدام کرد و میشه اون ها رو به پول نقد تبدیل کرد.
امروزه اخبار بازار کریپتو و بازار ارزهای دیجیتال هر لحظه بیشتر از قبل به گوش میرسه، چون این حوزه که پیوند عمیقی با مفاهیم بلاکچین داره، با سرعت بیشتری در حال پیشرفت هست و بدون شک در اینده نیز به محبوبیت اون اضافی میشه. همچنین در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال در بین بقیه بازارهای مالی جهان قرار گرفته و با عرضه توکن و رمز ارزهای کاربردی بسیاری، برای یه روش پرداختی ایمن و راحت، تونسته علاقه مندان زیادی رو به خودش جلب کنه.

آشنایی با مفهوم بلاک چین:

آشنایی با مفهوم بلاک چین

نوبه این رسیده تا در این قسمت از مقاله معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، به بررسی مفهوم بلاک چین بپردازیم. به دفتر کل غیر متمرکزی که برای ثبت اطلاعات، جوری که تغییر و یا جعل در اون به وسیله هکرها سخت و یا غیر ممکن باشه، بلاک چین گفته میشه.. همچنین در بلاک چین در این زنجیره، شامل تعداد تراکنش هست و با انجام هر تراکنش جدید در داخل اون، سابقه ای از این تراکنش در حساب دارنده اون ثبت میشه. علاوه بر این بلاک چین نوعی فناوری جدید و انقلابی در سیستم های مدیرتی هست که هدف اینه که فعالیت هایی رو که به وسیله سازمان ها و نهادهای دولتی انجام میشه، بدون اون ها جلو ببره.
به عبارت دیگه Blockchain نوعی خاصی از پایگاه داده هست که اطلاعات کاربران در اون ذخیره میشن. نکته قابل توجه این هست که بعضی از ویژگی های خاصی وجود دارن که بلاک چین رو از بقیه پایگاه داده ها متمایز می کنه و برای اضافی کردن داده و اطلاعات تازه به Blockchain، برخی از قانون هایی هست که باید اون ها رو رعایت کنین. همچنین بعد از اضافی شدن داده به بلاک چین و ذخیره اون، دیگه نمیشه اون رو ویرایش یا حذف کرد. علاوه بر این، داده ها در شبکه بلاک چین در ساختاری به وجود اومده از بلوک ها وراد پایگاه داده میشن. هر بلوک نیز در ادامه بلوک قبلی درست میشه و شامل اطلاعاتی هست که اون رو به بلوک قبلی متصل می کنه.
Blockchain از دو کلمه بلاک(Bloock) و چین(Chain) تشکیل شده که به معنی زنجیره بلاک یا همون زنجیره بلاک هست. همچنین اطلاعات در فناوری بلاک چین داخل یه سری بلاک هایی قرار می گیرن که این بلاک ها زنجیره وار به همدیگه متصل هستن و از این رو این تکنولوژی، به اسم بلاک چین نام گذاری شده.

بلاک چین چگونه کار میکند

بلاک‌چین (Blockchain) یک تکنولوژی پس‌پشته از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیتکوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) است که به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها و انتقال داده‌ها عمل می‌کند. این تکنولوژی به صورت یک سلسله بلوک‌ها (Blocks) از اطلاعات به صورت زنجیره‌ای (Chain) عمل می‌کند. در زیر توضیحی مختصر از نحوه کار بلاک‌چین آمده است:

1. بلوک‌ها: هر تراکنش یا داده جدیدی که در بلاک‌چین وارد می‌شود، به صورت یک بلوک اضافه می‌شود. این بلوک‌ها حاوی اطلاعات مختلفی از جمله تراکنش‌ها، زمان ثبت، و یک مهر (Hash) هستند. مهر یک مقدار دیجیتال است که از اطلاعات بلوک به وسیله یک الگوریتم رمزنگاری تولید می‌شود.

2. ارتباط بلوک‌ها: هر بلوک دارای مهر (Hash) بلوک قبلی است، به این ترتیب یک زنجیره از بلوک‌ها به وجود می‌آید. این ارتباط باعث ایجاد سلسله مراتبی و امنیتی بیشتر در سیستم می‌شود. اگر یک تغییری در یک بلوک اعمال شود، تمام بلوک‌های بعدی نیز تغییر می‌کنند که این به تغییرات نادرست جلوگیری می‌کند.

3. تأیید تراکنش: تراکنش‌های اعمال شده در یک بلوک توسط شبکه بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها معتبر و صحیح هستند. این فرایند به عنوان "اعتبارسنجی" یا "ماینینگ" شناخته می‌شود. در بلاک‌چین‌های مبتنی بر اثبات کار (Proof of Work)، ماینرها برای انجام این عملیات از قدرت محاسباتی خود استفاده می‌کنند.

4. تایید توسط شبکه: بعد از اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن بلوک جدید به زنجیره، تغییرات در بلوک‌چین توسط شبکه انتشار می‌یابد و برای همه اعضای شبکه قابل مشاهده است. این امکان را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها را بدون نیاز به واسطه‌گری انجام داد.

5. امنیت: امنیت بلاک‌چین بر اساس رمزنگاری و ارتباط بلوک‌ها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استوار است. همچنین، در بلاک‌چین‌های مبتنی بر اثبات کار، امنیت به وسیله میاینرها و توان محاسباتی که برای حل مسائل ریاضی مورد نیاز است، تضمین می‌شود.

 

کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال:

کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال

امروزه با افزایش روز افزون محبوبیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم، منابع یادگیری مفاهیم مرتبط با این ارزها هم در حال افزایشه. به همین منظور هست که ما قصد داریم تا به معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال بپردازیم تا به بهترین منابع دسترسی داشته باشین. الان کافیه تا همین حال عبارت بیت کوین چیست؟ یا بلاک چین چیست؟ رو در گوگل سرچ کنین و مشاهده می کنین که صدها مقاله و ویدیوی آموزشی مختلف و رایگان وجود دارن که هر کدوم به نحوی مفاهیم ارز دیجیتال و بلاک چین رو برای شما توضیح میدن. همچنین دوره های آموزشی بسیاری هم به وجود اومدن که به صورت حضوری و غیر حضوری این مفاهیم رو به شما آموزش میدن.
با وجود این مطالب و ویدیوهای آموزش ارز دیجیتال، هنوز هم یکی از ارزشمندترین و مهم ترین منبع آموزشی، کتاب هست. فرقی نمی کنه که چه زمانی با حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین آشنا شدین یا توسعه دهنده یا برنامه نویس با تجربه باشین که در مورد این تکنولوژی جدید اطلاعات بیشتری به دست بیارین، در هر صورت کتاب ها یکی از مهم ترین و بهترین منابعی هستن که برای یادگیری مفاهیم بلاک چین و ارزهای دیجیتال، می تونین به اون ها مراجعه کنین. البته این مسئله به موضوعی که می خواهین در مورد اون جستجو یا آموزش ببینین هم بستگی داره.
برخی از مفاهیم در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حال تغییر هستن و به روزرسانی میشن، ولی بخش بخش هایی مثل شروع، تاریخچه و مفاهیم بنیادی مربوط به حوزه بلاک چین امور اساسی هستن که گذر زمان هم از تازگی اون ها کم نمی کنه. همچنین کتاب های زیادی وجود دارن که اطلاعاتی رو در این حوزه برای شما ارائه میدن که در ادامه برخی از این کتاب ها رو برای شما معرفی می کنیم.

کتاب تسلط بر بیت کوین نوشته Andreas M. Antonopoulos

کتاب تسلط بر بیت کوین نوشته Andreas M. Antonopoulos

یکی از بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، کتاب تسلط بر بیت کوین هست که در سال 2014 منتشر شده و بدون شک کتاب تسلط بر بیت کوین با عنوان فرعی برنامه نویسی بلاک چین باز، یکی از کامل ترین و بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال و مربوط به رمز ارزهاست. کتابی که در خصوص بیت کوین و ارز دیجیتال دقیق تر و جزئی تر توضیح میده، جوری که شاید بشه گفت نظراتی که بهش داده میشه هم به دلیل همین پرداختن به جزئیات ماجرا هست. بعیده که دنبال فهرستی از کتاب های برتر این حوزه باشین و اسم این کتاب رو نشنیده باشین. در این کتاب از مفاهیم اولیه گفته میشه تا بحث های تخصصی تری برای راه اندازی بازار بیت کوین با هزاران تراکنش.
به طور خلاصه باید گفت که کتاب تسلط بر بیت کوین یک کتاب مرجع برای کارشناسان و متخصصان فنی، یه راهنمای خودآموز برای کارآفرینی مرتبط با بیت کوین و یه جزوه درسی برای گذروندن دوره های تخصصی درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال محسوب میشه. همچنین شخصی به نام آندریاس آنتونوپلوس نویسنده کتاب تسلط بر بیت کوین، فقط یه نظریه پرداز نیست و به طور عملی وارد خوزه ارزهای دیجیتال شده و تونسته سه کسب و کار بر پایه بیت کوین رو راه اندازی کنه. علاوه بر این، او فعالیت های دیگه ای هم در پیوند با بیت کوین داره، از جمله از اون ها مشاوره دادن به استارتاپ ها، میزبان پادکستی تخصصی درباره بیت کوین و نوشتن مقاله های آموزشی در این حوزه.
آنتونوپلوس کارش رو با معرفی مفاهیم اصلی بیت کوین به خوانننده ها با اصطلاحات غیر فنی شروع می کنه که این موضوع برای افرادی که علاقه ای به مطالعه ساختارهای برنامه نویسی بلاک ها ندارن، بسیار مناسب هست. همچنین این کتاب برای مدیرانی که قصد دارن در مورد برنامه نویسی بلاک چین اطلاعاتی به دست بیارن هم گزینه مناسبی هست.

کتاب استاندارد بیت کوین:

کتاب استاندارد بیت کوین:

یکی دیگه از انواع بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، کتاب استاندارد بیت کوین هست که در سال 2018 منتشر شده. نویسنده کتاب استاندارد بیت کوین، شخصی به نام دکتر سیف الدین آموس هست که در این کتاب برای شما میگه که چجوری بیت کوین به عنوان پاسخی برای رفع مشکل بانکداری متمرکز مطرح شده. همچنین برخلاف بسیاری از سیستم عامل های رمزنگاری بعدی، بیت کوین فقط بر مشکل پول متمرکز بود. مردم باید بتونن ارزش خود رو منتقل کرده و با یک پول با ثبات پس اندار کنن و در عصر مدرن، بانک های مرکزی نقش انتشار این دارایی اجتماعی مهم رو بر عهده گرفتن.
دکتر آموس خواننده کتاب استاندارد بیت کوین رو در جریان تاریخ پول قرار میده و ایده هایی رو که بیت کوین در عصر دیجیتال به اینجا رسونده رو به خواننده نشون میده. همچنین به جای استفاده از ارز فیات، نویسنده نشون میده که ایده انتخاب در هنگام انتقال از طریق اینترنت چقدر می تونه قوی و قدرتمند باشه. به این ترتیب دکتر آموس تصور می کنه که به وجود اومدن بیت کوین تصادفی نیست. علاوه بر این، سیف الدین آموس یکی از اقتصاد دان های برجسته عصر حاضر هست که در کتاب استاندارد بیت کوین کاربردهای بیت کوین رو به صورت واقع بینانه و از دید یک اقتصاد دان بررسی می کنه.
دکتر آموس در کتاب استاندارد بیت کوین اینجوری توضیح میده که در فلسفه ارز و پول، بیت کوین چه جایگاهی داره و در آینده و با توسعه عصر دیجیتال، بیت کوین چه شکلی به خودش می گیره. همچنین دکتر آموس اعتقاد داره که در سیستم های بین المللی که هر روز پیچیده تر و سخت تر میشه، بیت کوین می تونه نقش ذخیره ارزش رو مهیا می کنه. کتاب استانداردهای بیت کوین برای کسایی مناسبه که به صورت جدی در مورد آینده و اتفاق های اون فکر می کنند، افرادی که این دغدغه رو دارن و به این فکر می کنند و می خوان بدونن که آیا ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین می تونند به استاندارد آینده تجارت جهانی تبدیل بشن یا نه.

کتاب انقلاب بلاک چین:

کتاب انقلاب بلاک چین

یکی دیگه از بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، کتاب انقلاب بلاک چین هست که در سال 2016 منتشر شد. در کتاب انقلاب بلاک چین مشخص شده که چجوری بلاک چین، پول و کسب و کارهای جهان رو در آینده تغییر میده. همچنین این کتاب توانایی استفاده از فناوری بلاک چین در صنایع مختلف رو بررسی می کنه. به این ترتیب فعالیت های بیت کوین در بستتر فناوری بلاک چین صورت می گیرن و بلاک چین نوعی دفتر کل دیجیتال هست.
اشخاصی به اسم های دان تپسکات و پسرش الکس تپسکات در حوزه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال تخصص کافی رو دارن و در سال 2016 کتابی رو در این زمینه منتشر کردن. این پدر و پسر برای توضیح تاثیر ارزهای دیجیتال، اقدام به نگارش این کتاب شدن. بستر کاملا باز فناوری بلاک چین به صورت آنلاین، نحوه انجام اون و افراد مشارکت کننده در این بستر می تونن شکل بازارهای مالی رو تغییر بدن. همچنین در کتاب انقلاب بلاک چین به چگونگی تاثیر بلاک چین روی سیستم جهانی پرداختن و برای افراد تازه کار و کسانی که با فناوری بلاک چین آشنایی کافی ندارن، پیشنهاد میشه که کتاب انقلاب بلاک چین رو مطالعه کنند.
به ادعای نویسندگان این کتاب یعنی دان تپسکات و پسرش الکس تپسکات، این فناوری ارائه خدمات مالی گسترده و حفاظت از اطلاعات شخصی رو با اهعمیت زیادی بهبود داده. همچنین به ارتقای قراردادهای تجاری و توسعه اینترنت اشیا نیز کمک می کنه. علاوه بر این، در کتاب انقلاب بلاک چین نحوه استفاده از فناوری بلاک چین برای تغییر آینده معاملات مالی و تجاری نیز مورد بررسی قرار داده شده و توضیخ دقیق این فناوری و استفاده از پتانسیل های وسیع اون در آینده به خوبی در این کتاب بررسی شده.

کتاب پول نقد دیجیتال:

کتاب پول نقد دیجیتال:

یکی دیگه از انواع کتاب های حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، کتاب پول نقد دیجیتال هست که توسط شخصی به نام فین برونتون نگارش شد و توسط انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده. پول نقد دیجیتال روایتی تاریخی و کمتر شننیده شده از پول هست. تلاشی برای معرفی تاریخجه ناشناس کریپتوکارنسی ها و روایتی از رسیدن به مفهوم پول نقد دیجیتال! بعضی از افراد تصور می کنند کریپتوکارنسی هایی مثل بیت کوین مفهومی جدیدی هستن، چیزی که کتاب پول نقد دیجیتال تلاش می کنه که اون رو رد کنه. این کتاب وقایع تاریخی رو نشون میده که بیت کوین ریشه تاریخی بیش از اون چیزی داره که ما تصور می کنیم.
کتاب پول نقد دیجیتال یه استاد رسانه، فرهنگ و ارتباطات نوشته و تلاشی هست برای پاسخ به سوال هایی مثل اینکه ما چجوری یاد گرفتیم که اعتماد کنیم و از انواع متفاوت پول رو استفاده کنیم. چه چیزی اشیای دیجیتال رو ارزشمند می کنه؟ ارزها چجوری به عنوان یک واقعیت پذیرفته میشن؟ چجوری دیجیتال معادل پول نقد میشه و چیزی که می تونه ساخته بشه، ولی نمی تونه جعل یا کپی بشه و چیزی درباره کاربرانش افشا نمی کنه. همچنین کتاب پول نقد دیجیتال کتاب متفاوتی هست و برای کسانی مناسبه که می خوان فلسفه کریپتوکارنسی ها رو بدونند.
این کتاب محتواش یکم سخته و برای افرادی کعه تازه می خوان با حوزه ارزهای دیجیتال آشنا بشن و شناخت کافی ای این حوزه رو دارن پیشنهاد نمیشه. خوندن این کتاب حداقل نیاز به این داره که خواننده مفاهیم ارزهای دیجیتال رو بدونه و همچنین علاقه داشته باشه تا با تاریخچه اون ها آشنا بشه. این کتاب تلاش افراد و گروه های متعددی که قبل از ساتوشی ناکاموتو در صدد ساخت پول فارغ از کنترل دولت ها بودن رو بیان می کنه. هر چند کتاب پول نقد دیجیتال متن سختی داره ولی اگه باهاش همراه بشین براتون خیلی جذاب میشه.

کتاب ارز دیجیتال:

کتاب ارز دیجیتال

یکی دیگه از انواع کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال، کتاب ارز دیجیتال هست که توسط اشخاصی به اسم های ماروین نیوفیند و مارجین کاسپرچیک نوشته شده. از این کتاب به عنوان اثر تخصصی در حوزه ارز دیجیتال یاد میشه و در اون به زبانی ساده مفاهیم پیچیده ای مثل ارز دیجیتال، بیت کوین، دنیای رمز ارزی و... به طور کامل و جامع توضیح داده شده. همچنین در کتاب ارز دیجیتال ابتدا مفهوم کلی ارزهای دیجیتال به زبانی ساده بیان شده و سپس با ذکر نمونه های و مثال های مختلفی، این موضوع به شکل کامل تر و دقیق تری توضیح داده شده.
دیدگاه های عملی موجود در کتاب ارز دیجیتال و بیان روش های سرمایه گذاری درست باعث شده تا این کتاب یه کتاب جامع برای ورود ساده و اثربخش در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال باشه. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما این کتاب رو از ابتدا تا انتها و با دقت بخونین. همچنین در بخش های ابتدایی کتاب ارز دیجیتال مفاهیمی مثل بلاک چین و استخراج ارز دیجیتال پرداخته میشه و در بخش دوم روش های سرمایه گذاری معرفی شدن هم می تونه یه بخش بسیار مهم و کاربردی برای افراد حرفه ای این حوزه باشه. علاوه بر این، کتاب ارز دیجیتال به ترجمه ابوالفضل آدرسی و امید خیاط در نشر نوین منتشر شده.
همونطور که کفتیم، کتاب ارز دیجیتال توسط نیوفیند و کاسپرچیک نوشته شده و هدف اون ها به عنوان سرمایه گذرانی که تمام وقت در رمز ارزها در کتاب ارز دیجیتال، جمع آوری کردن و ارائه مفهومی راحت برای این مبحث سخت و پر تناقض هست. همچنین امروزه با توجه به این که روز به روز توجه رسانه ها و عموم مردم به این موضوع جلب میشه، لازمه تا مردم آموزش ببینن که چجوری باید با این انقلاب روبرو بشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در این مقاله شما رو با انواع کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال آشنا کنیم. همونطور که گفتیم، این روزها با توجه به استقبال مردم از فناوری بلاک چین و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، مطالب و ویدیوهای آموزشی زیادی رو می تونین به دست بیارین، با وجود این مطالب و ویدیوهای آموزش ارز دیجیتال، هنوز هم یکی از ارزشمندترین و مهم ترین منبع آموزشی، کتاب هست. به این ترتیب شما می تونین کتاب هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم رو دانلود یا خریداری کنین و به خرید ارز دیجیتال مشغول بشین.


نظرات کاربران در مورد معرفی بهترین کتاب های حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال(کتاب های آموزش ارز دیجیتال)
سوال امنیتی :1+58 = ?