ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟ ( بررسی کامل ارز Ocean Protocol )

1402/07/04
ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟ ( بررسی کامل ارز Ocean Protocol )


یکی از مطرحترین پروژه های Web 3.0 اوشن پروتکل نام داره. همونطور که میدونین یکی از جدیدترین ترند هایی که تو بازار کریپتوکارنسی ها بوجود اومده، مربوط به وب تری (نسل آینده اینترنت) است. با توجه به محبوبیتی که این حوزه داره و تمایل سرمایه گذار ها به ارزهای وب 3.0، لازم دونستیم که ارز دیجیتال Ocean Protocol رو بهتون معرفی کنیم. البته به این نکته توجه داشته باشین که مطالب عنوان شده، فقط برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال هستن و به هیچ عنوان نباید مبنایی برای خرید و فروشتان قرار گیرند.

تو مقاله ارز دیجیتال Ocean Protocol چیست؟ این رمز ارز و پروزه اون رو بهتون معرفی میکنیم و در مورد اهداف اون باهاتون صحبت میکنیم. همچنین اطلاعاتی رو در مورد تیم سازنده ارز OCEAN در اختیارتون میذاریم. در نهایت هم آینده و پیش بینی هایی که در مورد قیمت اوشن پروتکل وجود داره رو باهم بررسی میکنی. همچنین برخی از بهترین کیف پول های ارز دیجتال Ocean Protocol که می تونین ازشون استفاده کنین رو تو این مقاله بهتون معرفی میکنیم.

پروژه Ocean Protocol چیست؟

همونطور که از اسم این پروژه و ارز دیجیتال اون مشخصه، ارز Ocean متعلق به پروتکلی روی شبکه بلاک چینی اتریوم (Ethereum) هستش. با استفاده از Ocean Protocol، افرادی که داده یا اطلاعات مهمی رو دارن، میتونن از داده هاشون کسب درآمد کنن.

 Ocean Protocol چیست؟

کاربرهای مختلف از سراسر جهان هم میتونن با پرداخت هزینه به این اطلاعات دسترسی پیدا کنن. این پروتکل برای اینکه بتونه بین اطلاعات و کاربرهای این پروژه، ارتباطی رو بوجود بیاره از توکن OCEAN استفاده میکنه. این توکن ها هم روی شبکه اتریوم ساخته شدن و از استاندارد ERC20 پیروی میکنن. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارز دیجیتال اتریوم ما رو مطالعه کنین.

Ocean Protocol دقیقا مثل یه قرارداد هوشمند عمل میکنه که بین کتابخانه های هوشمندی از اطلاعات و کاربرها قرار گرفته. به محض اینکه کاربر هزینه استفاده از این اطلاعات رو پرداخت میکنه، دسترسی های لازم هم بهش داده میشه. در واقع هدف اصلی پلتفرم اوشن پروتکل اینه که تبادل داده ها سریعتر و راحتتر انجام بشن. به این ترتیب کسب و کارها، محققین و هر شخصی که به این اطلاعات حساس نیاز داره، میتونه به راحتی بهشون دسترسی پیدا کنه. نکته مهمی که نباید فراموش کنین اینه که تو این پروتکل کنترل نهایی داده ها به دست صاحبین اصلی اون هاست و بقیه نمیتونن تغییراتی رو تو اون بوجود بیارن.

یکی دیگه از کاربرد هایی که برای این پروتکل در نظر گرفته شده، ایجاد ارتباط بین کساییه که منابع لازم برای ذخیره داده ها رو ندارن و یا فقط قصد استفاده از داده ها رو دارن با افرادیه که میتونن داده ها رو ذخیره کنن و در اختیار بقیه بذارن. این افراد به ازای فضایی که برای ذخیره اطلاعات به شبکه میدن، مقداری از ارز دیجیتال بومی این پروتکل یعنی ارز OCEAN رو به عنوان پاداش دریافت میکنن. 

برای اینکه تبادل داده ها تو این پروتکل سریعتر باشه، یه بازار منبع باز به اسم Ocean Market برای داده ها بوجود اومده. این پلتفرم هم روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی شده. البته با توجه به هزینه بالای تراکنش ها تو شبکه اتریوم، توسعه دهنده های این پروزه سعی دارن که از بلاک چین های دیگه ای برای Ocean Protocol استفاده کنن. یکی از امکانات بسیار جذابی که این پروژه داره، استفاده از بازارساز خودکار (AMM) است که برای تعیین خودکار قیمت مورد استفاده قرار میگیره.

تیم سازنده اوشن پروتکل

یکی از مهمترین مواردی که موقع بررسی یه پروژه باید بهش توجه کنیم، تیم سازنده اون پروژه و ارز دیجیتال و سوابق کاری اون هاست. این مسئله در مورد ارز دیجیتال Ocean Protocol هم صدق میکنه و به همین خاطر میخوایم در ادامه مقاله ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟ اطلاعاتی رو در مورد تیم سازنده و توسعه دهنده این ارز بهتون بدیم.

تیم سازنده اوشن پروتکل

ترنت مک کانهی (Trent McConaghy) که به عنوان یه محقق هوش مصنوعی شناخته میشه و بروس پون (Bruce Pon) تو سال 2017 پروژه اوشن پروتکل رو بوجود آوردن. قبل از اینکه Ocean Protocol بوجود بیاد، بروس پون روی یه شرکت نرم افزاری که تو حوزه پایگاه داده در بلاک چین فعالیت میکرد، فعالیت داشت.

این شرکت که BigChainDB نام داره، در حال حاضر به وسیله یه سازمان غیرانتفاعی و غیر متمرکز به نام بنیاد اوشن پروتکل مدیریت میشه.

کریستینا پون (Cristina Pon) یکی دیگه از بنیانگذار های این پروژه است که تلاش های زیادی رو برای پیشرفت و توسعه اوشن پروتکل انجام داده. در حال حاضر مدیریت بازرگانی این پروژه و کمپانی BigChainDB به عهده کریستینا پون گذاشته شده. از اعضای مهم دیگه تیم بنیانگذاری پروژه و ارز Ocean Protocol، رضوان اولتیانو (Razvan Olteanu) است که بیش از 20 سال تو پروژه های مختلف فعالیت کرده. تجربه اصلی رضوان تو حوزه نقش های ارشد مدیریتی و فنی بوده.

علاوه بر بنیانگذار های اصلی این پروژه، تیمی از متخصصان حوزه های مختلف مثل هوش مصنوعی، کلان داده، تجارت، سیاست و بلاک چین روی این پروژه فعالیت دارن. همچنین بعد از آغاز فعالیت این پروژه تو نوامبر سال 2017 و ارائه توکن OCEAN و چهارچوب Marketplace اوشن پروتکل، تعداد توسعه دهنده های این پروژه هم افزایش پیدا کردن. در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر توسعه دهنده از 100 کشور مختلف تو سراسر جهان روی Ocean Protocol کار میکنن. همچنین شرکت های IBM، Watson AI و XPRIZE با این پروژه همکاری میکنن. 

توکنOcean  چیست؟

توکنOcean  چیست؟

توکن Ocean (OCEAN) یک ارز دیجیتال است که بر اساس بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) ایجاد شده و به عنوان جزء اکوسیستم توکنومیکس (Tokenomy) استفاده می‌شود. این توکن به عنوان واحد مبادله و انتقال ارزش در اکوسیستم توکنومیکس عمل می‌کند و دارای مقادیر مختلف در بازارهای رمزارزی معتبر معاملاتی می‌شود.

مصرف اصلی توکن Ocean در ارتباط با تجارت داده (Data Marketplace) و بازار داده (Data Market) است. ایده اصلی این پروژه این است که افراد و سازمان‌ها بتوانند داده‌های خود را به فروش بگذارند و از داده‌های دیگران به عنوان منبع اطلاعاتی برای تحلیل‌ها و تحقیقات خود بهره‌برداری کنند. در اینجا نمایشی از استفاده‌های توکن Ocean آمده است:

1. فروش و خرید داده: صاحبان داده‌های مختلف می‌توانند اطلاعات خود را در بازار داده Ocean عرضه کنند و از طریق توکن‌های OCEAN به عنوان پاداش برای اشتراک داده‌هایشان درآمد کسب کنند. افراد و شرکت‌ها نیز می‌توانند با استفاده از OCEAN داده‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

2. حکمرانی دهنده پروژه: دارندگان توکن OCEAN می‌توانند در مسائل مرتبط با حکمرانی پروژه Ocean شرکت کنند و تصمیم‌گیری در مورد تغییرات در پروتکل و توسعه‌های آینده را انجام دهند.

3. استفاده در محیط‌های تحلیل داده: برخی شرکت‌ها و تحلیلگران از توکن OCEAN برای پردازش و تحلیل داده‌ها در محیط‌های تحلیل داده استفاده می‌کنند.

توکن Ocean از تکنولوژی بلاک‌چین برای امنیت و شفافیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند و از طریق قراردادهای هوش مصنوعی (Smart Contracts) در اتریوم اجرا می‌شود. این توکن در بازارهای رمزارزی معتبر معامله می‌شود و ارزش آن ممکن است تغییر کند، لذا مهم است که برای اطلاعات دقیقتر در مورد قیمت و مصرف این توکن به منابع معتبر مراجعه کنید.

دلایل منحصر به فردی اوشن پروتکل چیست؟

• تو پروژه Ocean Protocol از ارز بومی این پروژه برای تبدیل داده ها به دارایی استفاده میشه. چنین قابلیتی تو بازار داده ها وجود نداشت و به همین خاطر پروژه اوشن پروتکل مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفت. به این ترتیب افرادی که مالکیت داده ها رو دارن، میتونن از طریق به اشتراک گذاری اون ها درآمد مناسبی رو کسب کنن. از طرفی دسترسی به داده ها ساده تر میشه و همه میتونن با پرداخت هزینه ای ناچیز به اطلاعات متنوع و دلخواهشون دسترسی پیدا کنن.

توکن اوشن

• یکی دیگه از حوزه هایی که این پروژه روی اون متمرکز شده و تلاش هایی رو برای گسترشش انجام میده، هوش مصنوعی (AI) هستش. پروژه و ارز Ocean Protocol منابع و ابزار هایی رو به عنوان کتابخانه Ocean Python بوجود آورده که دانشمندان داده و مهندسین میتونن با این داده ها به شکل مستقیم ارتباط برقرار کنن.

 

با معرفی فناوری بلاک چین در حوزه هوش مصنوعی، از یک منبع امن برای رمزنگاری اطلاعات استفاده میکنه.

• در Ocean Market یه بازارساز خودکار وجود داره که قیمت ها رو به شکل اتوماتیک تعیین میکنه. همچنین یک استخر نقدینگی برای هر توکن و کوین تو این بازار وجود داره که میزان کارمزد های آن ها بسیار پایینه.

• تو پروژه اوشن پروتکل امکان استیک با استفاده از ارز دیجیتال OCEAN وجود داره. البته سهام گذاری که تو این پروژه وجود داره، با موارد مشابه تفاوت هایی رو داره. تو این پروژه سهام گذار ها نقدینگی لازم برای استخر های AMM رو تامین میکنن و با اینکار سود مناسبی رو کسب میکنن. علاوه بر اون افراد استیک کننده، توانایی نظارت به داده ها رو دارن.

• این واقعیت که ارز دیجیتال اوشن پروتکل یه توکن ERC-20 هستش، باعث میشه که بتونیم برای نگهداری این رمز ارز، از کیف پول های اتریوم استفاده کنیم.

• ماموریت و اهداف اصلی Ocean Protocol، باز کردن قفل داده ها، گسترش ثروت و قدرت، رعایت محدوده های اخلاقی و قانونی، و مقاومت در برابر سانسور و غیرقابل اعتماد بودن هستن. این اهداف کلیدی برای هدف سطح بالای این پروژه که گسترش مزایای هوش مصنوعی است، بسیار مهم و تاثیر گذار بودن.

مزایا و معایب اوشن پروتکل

تا اینجا بهتون توضیح دادیم که پروژه اوشن پروتکل و ارز دیجیتال OCEAN چیست و چه کاربرد هایی رو داره؟ تو ادامه این مطلب میخوایم مزایا و معایب پروژه Ocean Protocol رو مورد بررسی قرار بدیم. تو دنیای امروز تجاری کردن داده ها بسیار مهم و ضروریه. البته هر داده ای ارزش انتشار به شکل عمومی رو نداره و به همین خاطر باید اطلاعاتی که مهمتر و دارای پتانسیل هستن رو برای تجاری شدن مشخص کرد.

در صورتی که شرکت های بزرگ فناوری چنین وظیفه ای رو به عهده بگیرین، ممکنه برخی از اطلاعات شخصی افراد به شکل عمومی منتشر بشن که این مسئله به معنی نقض حریم شخصی افراد جامعه است. از طرفی پیدا کردن یه راه حل برای برطرف کردن این مشکل میتونه هزینه زیادی رو داشته باشه. اما در Ocean Protocol تعادلی بین تجاری سازی اطلاعات و محفاظت از حریم خصوصی کاربر ها بوجود اومده.

پلتفرم اوشن پروتکل یه اکوسیستم اختصاصی داره که از ترکیب چندین محصول مختلف این پروتکل بوجود اومده. با استفاده از این اکوسیستم، کاربر ها میتونن داده هایی که منتشر شده رو آپلود، ذخیره و کنترل کنن. توجه داشته باشین که این قابلیت ها حتی زمانی که از داده ها درآمد کسب میکنین هم امکان پذیره. یکی از محصولات مهم این اکوسیستم بازار داده ها است که برای تبادل دارایی و داده ازش استفاده میشه. برای اینکار ارتباط مستقیمی با استفاده از قرارداد های هوشمند بین خریدار و فروشنده اطلاعات بوجود میاد که به شکل اتوماتیک عمل میکنه. تو این حالت، به محض پرداخت هزینه، داده ها به شکل آنی مخاطب ارسال میشن.

اما همه نکاتی که در مورد ارز دیجیتال اوشن پروتکل وجود داره، مثبت نیستن و این پروتکل ایراداتی رو هم داره. بزرگترین ایرادی که میتونیم از Ocean Protocol بگیریم، مربوط به شبکه اتریوم است. این شبکه به خاطر ترافیک بالایی که داره، سرعت پایین و کارمزد های زیادی رو داره. از طرف دیگه، نمیتوان از شبکه های دیگه برای انتقال داده های اوشن پروتکل استفاده کرد. البته همونطور که قبلا گفتیم، تیم ارز دیجیتال Ocean Protocol به دنبال توسعه این اکوسیستم تو بلاک چین های مختلف است.

یکی دیگه از ایرادات بزرگی که از این رمز ارز گرفته میشه، نداشتن همه ابزار های لازم برای تبدیل شدن به یک پلتفرم کاربردیه. از طرف دیگه رابط کاربری این پلتفرم بسیار سخت و پیچیده ساخته شده. وجود یه رابط کاربری ساده، برای جذب مخاطبین جدید بسیار مهم است. البته تیم توسعه دهنده پروژه اوشن پروتکل تو این حوزه تلاش هایی رو میکنن. یکی دیگه از مشکلات این پروژه که آینده اون رو مبهم میکنه، راه دور و دراز هوش مصنوعی برای توسعه و پیشرفت هستش.

آینده و پیش بینی قیمت Ocean Protocol

در ادامه مقاله Ocean Protocol چیست؟ میخوایم در مورد آینده این پروژه و ارز دیجیتال صحبت کنیم. هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین بسیار پیچیده هستن و راه طولانی رو تا رسیدن به اهدافشون دارن. 

آینده و پیش بینی قیمت Ocean Protocol

از طرفی ترکیب این فناوری ها با هم برای بوجود آوردن یه بازار خرید و فروش داده ها، با وجود جذابیت بسیار بالایی که داره، بسیار پیچیده و گیج کننده است. در کل میتونیم بگیم که آینده ارز اوشن پروتکل هم مثل سایر ارزها و پروژه هایی که تو این حوزه وجود دارن، قابل پیش بینی نیست و نمیتونیم نظری قطعی رو در مورد اون ارائه بدیم.

طبق نظر تحلیلگر های وب سایت Digital Coin Price، ارز دیجیتال اوشن پروتکل آینده بسیار خوبی رو داره و میتونه رشد قابل توجهی رو تجربه کنه. پیش بینی هایی که تو این سایت برای قیمت Ocean Protocol ارائه شده، نشون میدن که تا سال 2026 این ارز دیجیتال میتونه به 3 دلار برسه. یکی دیگه از پلتفرم هایی که قیمت این رمز ارز رو پیش بینی کرده، Wallet Investor است. طبق اطلاعاتی که تو این سایت منتشر شده، هر واحد از ارز اوشن پروتکل تا 5 سال دیگه بیش از 3 دلار ارزش داره.

در مجموع میتونیم بگیم که دید کلی بیشتر سرمایه گذار ها و تحلیلگر های روی این ارز دیجیتال مثبته و این رمز ارز پتانسیل بسیار بالایی رو داره. خرید اوشن پروتکل میتونه سود قابل توجهی رو بهتون برسونه. اما برای کسب سود های حداکثری از این ارز باید یه موقعیت خوب رو برای خرید Ocean Protocol پیدا کنین. ایران بایننس یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال داخلی برای ورود به دنیای رمز ارزهاست که از اوشن پروتکل هم پشتیبانی میکنه.

بهترین کیف پول Ocean Protocol

تا به این جای مطلب فهمیدیم که ارز دیجیتال OCEAN چیست؟ حالا میخایم بهترین کیف پول ها برای نگهداری این ارز رو بهتون معرفی کنیم. همونطور که بارها تو این مقاله اشاره کردیم، ارز دیجیتال Ocean Protocol روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و به همین خاطر میتونیم از هر کیف پولی که از شبکه اتریوم پشتیبانی میکنه، برای نگهداری این رمز ارز استفاده کنیم.

با توجه به محبوبیتی که ETH داره، بیشتر کیف پول های ارز دیجیتال ازش پشتیبانی میکنن. به همین خاطر مشکلی تو این زمینه نداریم؛ ولی برای انتخاب یه والت دیجیتالی مناسب باید به یه سری نکات توجه کنیم تا خدایی نکرده دارایی های دیجیتالیمون رو از دست ندیم.

مهمترین موردی که باید موقع انتخاب کیف پول بهش توجه بشه، امنیت است. بهتره کیف پول هایی رو انتخاب کنین که کلید های خصوصی حساب کاربریتون رو تو یک فضای آفلاین ذخیره میکنه. اینطوری احتمال هک شدن و به سرقت رفتن اطلاعاتتون به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکنه. البته احتمال به سرقت رفتن داده ها وجود داره ولی در صورتی که موارد امنیتی رو رعایت کنین، این احتمال کمتر میشه. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کیف پول چیست؟ رو مطالعه کنید.

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

یکی از کیف پول های محبوب ارز دیجیتال که فقط برای گوشی های موبایل عرضه شده، تراست والت است. این کیف پول که مالکیت اون متعلق به صرافی بایننسه، اعتبار و امنیت بالایی رو داره. البته لازم نیست که نگران تحریم ایرانی ها توسط بایننس باشین، چون استفاده از این کیف پول هیچ محدودیتی رو نداره. برای ذخیره کلید های خصوصی هر کاربر تو این کیف پول، از حافظه دستگاه اون فرد استفاده میشه. به این ترتیب تا وقتی که گوشی شما هک نشه، هیچ کس نمیتونه ارزهایی که تو این کیف پول ذخیره کردین رو به سرقت ببره.

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

نکته دیگه ای که امنیت این کیف پول رو به میزان قابل توجهی افزایش داده، استفاده از احراز هویت دو عاملی برای ورود به این کیف پوله.استفاده از یه رابط کاربری ساده باعث شده که کار با تراست ولت خیلی راحت باشه. به طوری که حتی اگه آماتور هستین و تجربه استفاده از این ابزار ها رو ندارین، با چند باراستفاده کاملا به این کیف پول و امکاناتش مسلط میشین.

 

اگه می خواین این کیف پول رو نصب کنین مقاله و ویدئوی آموزش نصب کیف پول تراست ولت رو مشاهده کنین.

کیف پول مای اتر والت (MyEterWallet)

 همونطور که از اسم مای اتر والت معلومه، این کیف به شکل اختصاصی برای ارز دیجیتال اتریوم و توکن هایی که روی بلاک چین اون وجود دارن ساخته شده.

کیف پول مای اتر والت (MyEterWallet)

یکی از بزرگترین مزیت هایی که مای اتر ولت داره، پشتیبانی از کیف پول های سخت افزاریه. بیشتر افراد به خاطر رابط کاربری ساده و راحتی استفاده، از مای اتر والت به عنوان مکمل کیف پول های سخت افزاری استفاده میکنن. تنها ایراد این کیف پول اینه که به خاطر تک ارزی بودن، نمیتونیم ازش برای ارزهای مهم دیگه ای مثل بیت کوین استفاده کنیم.

کیف پول متامسک (MetaMask)

متامسک یکی از معروف ترین کیف پول ها اتریومی دنیاست؛ مخصوصا اگه با NFT ها و بازی های متاورسی سرو کار داشته باشین، حتما اسم این کیف پول رو شنیدین.

کیف پول متامسک (MetaMask)

متامسک از همه توکن هایی که روی بلاک چین اتریوم ساخته شدن پشتیبانی میکنه که ارز دیحیتال اوشن پروتکل هم یکی از اون هاست. نکته جذابی که در مورد این والت دیجیتالی وجود داره اینه که، تو نسخه هی مختلفی ارائه شده و از دستگاه های اندرویدی و IOS پشتیبانی میکنه. 

برای استفاده از متامسک روی دسکتاپ، میتونین افزونه مرورگر متامسک رو روی گوگل کروم نصب کنین. البته متامسک فقط یه کیف پول ساده نیست و بیشتر فعالای حوزه کریپتوکارنسی از این ولت به عنوان پلی برای اتصال به بلاک چین اتریوم یاد میکنن.

کیف پول های لجر (Ledger)

چون کیف پول های سخت افزاری از یه محیط آفلاین برای نگهداری کلید های خصوصی استفاده میکنن، بیشترین امنیت ممکن برای ارزهای دیجیتالتون تو این کیف پول فراهم میشه.

کیف پول های لجر (Ledger)

 کمپانی لجر هم یکی از معروفترین سازنده های کیف پول های سخت افزاریه که تا به الان مدل های مختلفی رو ارائه کرده. البته دو مدل لجر نانو اس و ایکس محبوبیت بیشتری رو دارن. عمده ترین فرقی که بین این ارزها وجود داره، قیمت اونهاست. در حال حاضر قیمت جهانی کیف پول لجرنانواس69 دلاره که به عنوان بهترین کیف پول سخت افزاری جهان شناخته میشه.

 

کلام پایانی

تو این مقاله بهتون شرح دادیم که ارز دیجیتال Ocean چیست؟ همچنین اطلاعات کاملی رو در مورد این پروژه در اختیارتون گذاشتیم. فراموش نکنین که بازار ارز های دیجیتال نوسانات شدیدی رو داره و میتونه ضرر های هنگفتی بهتون وارد کنه. به همین خاطر باید بعد از دیدن آموزش های کافی و بررسی کردن جنبه های مختلف پروژه های هر ارز دیجیتال به این حوزه وارد بشین. صرافی  ارز دیجیتال ایران بایننس از ارز دیجیتال اوشن پروتکل پشتیبانی میکنه. پیشنهاد میکنیم که برای خرید ارز Ocean Protocol از این صرافی استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟ ( بررسی کامل ارز Ocean Protocol )
سوال امنیتی :3+33 = ?