کاربرد NFT در متاورس و روش های کسب درآمد از آن

1402/01/16

کاربرد NFT در متاورس در راستای کسب سود و سرمایه گذاری هست و به کاربران اجازه میده تا کالاهای مختلف رو به شکل مجازی خریداری کنند! ان اف تی NFT و متاورس رو میشه به عنوان دو موضوع داغ یا دو حوزه با پتانسیل عظیم برای مشاغل توصیف کرد. در حالی که این مفاهیم باعث ایجاد سروصدا، عناوین و علاقه شدید رسانه های مختلف شده، به همون اندازه سوالات متعددی هم به وجود آورده.

دنیای متاورس همون زندگی واقعی ما در یه دنیای مجازی سه بعدی هست. ما در متاورس می تونیم تجربیات خاصی رو داشته باشیم. ازت تفریح گرفته تا جلسات کاری و معاشرت با دوستان. از جمله فعالیت هایی هستن که میشه در متاورس انجام داد. برای ورود به دنیای متاورس ما باید قطعه یا قطعاتی از زمین های مجازی بخریم تا بتونیم در اون کسب درآمد یا حتی سرمایه گذاری داشته باشیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کاربرد NFT در متاورس، اطلاعاتی در مورد NFT به شما ارائه کنیم و به برسی کاربردهای NFT در متاورس بپردازیم.

آشنایی با متاورس(Metaverse)

آشنایی با متاورس

قبل از اینکه وارد بحث اصلیمون یعنی کاربرد NFT در متاورس بشیم، بهتره تا اطلاعاتی در مورد متاورس به شما ارائه کنیم تا با این دنیای مجازی آشنایی داشته باشین.

متاورس در حقیقت یه نسخه خیلی پیشرفته از دنیای امروز، در قالب دنیای مجازی هست. برقراری ارتباط در این دنیای مجازی سه بعدی همراه با هدست، عینک های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام میشه. در این دنیا شما امکان برقراری ارتباط و معاشرت با دوستان خودتون از راه دور رو دارین. همچنین این فضای مجازی فقط در زندگی روزمره کاربرد نداره، بلکه برگزاری کنسرت، کنفرانس، سمینار و جلسات کاری در متاورس ممکن هست. با کمک متاورس، شرکت های محدودیت جغرافیایی برای استخدام کارمندان و افراد متخصص رو ندارن و به راحتی می تونن افراد رو در سراسر دنیا استخدام کنند و مشغول به کار بشن.

بیشتر بخوانید: عوامل تعیین کننده ارزش NFT

آشنایی با توکن های NFT

جالب اینجاست که بدونین NFT به توکن های غیرقابل تعویض گفته میشه که مالکیت شخصی بر دارایی های دیجیتالی مثل پست های رسانه های اجتماعی، هنر دیجیتال، نقاشی، امضا و.... رو نشون میده. NFT علاوه بر تبدیل محتوای دیجیتالی به توکن می تونن نسخه توکنیزه شده دارایی های دنیای واقعی مثل زمین و ساختمون رو هم به نمایش بذاره. NFTها در بستر بلاک چین به وجود میان که ابتدا برای تجارت دارایی های دیجیتال مورد استفاده قرار می گرفتن ولی هم اکنون موارد استفاده مختلفی دارن.

توجه داشته باشین که NFTها در ادغام با فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تنظیم کل فضا رو بر عهده می گیرن. این یعنی با استفاده از NFTها میشه مالکیت هر چیزی رو در متاورس نشون داد. از جمله از این موارد میشه به دارایی های درون بازی، آواتارهای مجازی و املاک و.... اشاره کرد. در همین راستا بازار NFT مبتنی بر متاورس به آواتارهای کاربر امکان میده تا به کاوش در بازار بپردازن.

کاربردهای NFT در متاورس

کاربردهای NFT در متاورس

NFTها در متاورس خیلی مورد نیاز هستن و تبدیل به پایه ای برای زیرساخت های داخلی و اقتصاد متاورس شدن. این در حالیست که برخی از جزئیات دنیای متاورس هنوز نسبتا انتزاعی هستن. کاربران از NFTها در متاورس برای کسب مجوز رویدادهای مجازی، خرید زمین های مجازی، آواتارها و.... استفاده می کنند. این توکن ها در متاورس کاربرد مختلفی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای NFT در متاورس بپردازیم تا با این موارد آشنایی لازم رو داشته باشین.

  • بازار مجازی

یکی از کاربردهای NFT در متاورس، ایجاد بازار مجازی هست. VRChat یکی از راه های ارتباطی در دنیای متاورس بوده که ارتباطات VR رو تا حد زیادی افزایش داده. افراد یا شرکت های بزرگ می تونن از طریق VR چشم اندازی یا پیش نمایشی از دارایی های خودشون بر روی وب رو به صورت NFT به مشتریان خود ارائه بدن. مثلا شرکت نایک از این ارتباط استفاده و در NikeLand خودش در متاورس یا استودیو به اسم RTFKT خریداری کرد.

  • گالری هنری

یکی دیگه از کاربردهای NFT در متاورس، گالری هنری هست. واقعیت مجازی در دنیای متاورس تا الان یکی از بهترین فناوری ها برای دیدن و تماشای یه اثر هنری بوده. با کمک واقعیت مجازی شما امکان دیدن جزئیات اثر از هر زاویه ای رو دارین. ارزش این آثاری که در واقعیت مجازی می بینین، از قبل مشخص شده و این آثار همشون ترکیب های هنری هستن. به طور مثال، خیلی از موزه ها آثار هنری NFT رو در متاورس هایی مثل Cryptovoxels قرار میدن. این متاورس ها توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی میشه.

  • اجاره زمین مجازی

یکی دیگه از کاربردهای NFT در متاورس، اجازه زمین مجازی هست. بسته به تقاضای بازار، افراد می تونن NFTهای خودشون رو برای کسب درآمد غیرفعال اجازه کنند. مالکان زمین در متاورس می تونن زمین رو از طریق پروتکل IQ در شبکه Parsiq اجاره بدن. پروتکل IQ یه پلتفرم دیفای یا غیرمتمرکز هست که راه هایی برای کسب درآمد برای توسعه دهنده های بازی فراهم می کنه. پروتکل IQ به مالکان اجازه میده تا مثل املاک سنتی با وام گیرنده ها مذاکره کنند و اجاره رو از طریق شرایط از قبل مشخص شده به دست بیارن.

  • کسب سود مازاد با استفاده از NFT

کسب سود مازاد با استفاده از NFT

یکی دیگه از کاربردهای NFT در متاورس، کسب سود مازاد با استفاده از این توکن هاست. هر هنرمند بعد از ساخت یه اثر NFT می تونه مشخصات فروشش رو جوری تنظیم کنه که با هر بار فروش دارایی مقدای سود به حساب اصلی اثر واریز بشه. برای مثال در ماه دسامبر 2020 بخشی از یه پیست مسابقه دیجیتال موناکو در بازی F1 Delta Time به قیمت 222 هزار دلار فروخته شد.

  • NFT و صنعت گیمینگ در متاورس

بهتره بدونین NFTها در صنعت بازی ویدیویی خیلی زیاد استفاده میشن. ما امروزه بازی هایی رو می بینیم که به گیمرها این امکانرو میده تا NFTها رو به عنوان آیتم های درون بازی برای موارد غیرضروری و صرفا تزئینی بخرن و با در بعضی موارد کل بازی مبتنی بر مالکیت NFTهاست. مثلا دیسنترالند یا استار اطلس که در اون بازیکن ها می تونن درون بازی رو خریداری کنند. علاوه بر این، NFTها مفهوم اصلی بازی برای کسب درآمد رو در بازی هایی مثل اکسی اینفینیتی و سندباکس به وجود میارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کاربرد NFT در متاورس، اطلاعاتی در مورد NFT به شما ارائه کنیم و به برسی کاربردهای NFT در متاورس بپردازیم. همونطور که گفتیم، متاورس در واقع یه نسخه خیلی پیشرفته از دنیای امروز، در قالب دنیای مجازی هست. برقراری ارتباط در این دنیای مجازی سه بعدی همراه با هدست، عینک های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام میشه. NFTها با سایت ها در ارتباط هستن و تراکنش های مربوط به اون ها از طریق مرورگرها انجام میشه. ولی متاورس به طور کلی با واقعیت مجازی در ارتباط هست.


نظرات کاربران در مورد کاربرد NFT در متاورس و روش های کسب درآمد از آن
سوال امنیتی :1+64 = ?