کندل استیک یا نمودار شمعی چیست؟

1402/06/02

کندل استیک یا نمودار شمعی؛ یکی از پرکاربردترین نمودارهای قیمتی در تحلیل تکنیکال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این نمودار به دست بیارین؟ آیا می دونین کندل استیک چیست؟ نمودارهای شمعی چه کاربردی دارن؟ انواع کندل استیک کدامند؟ نکات مهم درباره کندل استیک ها چیست؟ چجوری نمودار کندل استیک رو بخونیم؟ تفسیر نمودار کندل استیک رو چجوری انجام بدیم؟

واسه پیش بینی قیمت رمز ارزها در هنگام خرید ارز دیجیتال لازمه تا تغییرات قیمتی اون تجزیه و تحلیل بشه. برای این کار اول باید روند تغییرات قیمت رو در یه چارت نشون داد. به روش های بررسی این نمودارها برای پیش بینی روند بازار تحلیل تکنیکال گفته میشه. با اینکه انواع مختلف نمودار خطی، میله ای وجود داره، ولی نمودار شمعی معروف ترین اون هاست. واسه بررسی رفتار نمودار کندل استیک به دانش کندل شناسی و شناخت الگوها نیاز داریم. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد کندل استیک یا نمودار شمعی بهتون ارائه بدیم، به بررسی انواع کندل استیک بپردازیم و نحوه خواندن کندل استیک ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

کندل استیک چیست؟

کندل استیک چیست؟

آیا می دونین کندل استیک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کندل استیک یا Candle Stick یه معنی نمودار شمعی و در واقع نمودار قیمتی هست که قیمت های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن یه ارز دیجیتال رو در یه بازه زمانی مشخص به تریدرها و معامله گران نشون میده. کندل استیک به وسیله شخصی به اسم هم ما ایجاد شد و به همین دلیل اون به پدر الگوهای کندل استیک معروف شد. با توجه به گفته این شخص، کندل استیک ها زبان بازار هستن و اگه دانش خوندن اون ها رو یاد بگیرین، می فهمین که بازار چه چیزی به شما میگه.

جالب اینجاست که بدونین کندل استیک یا نمودارهای شممعی داده های بازار رو در یه بازه زمانی مشخص منعکس می کنه و اطلاعات و داده هایی که درباره قیمت باز شدن و بسته شدن در اون تایم فریم مشخص رو به تریدرها و معامله گران ارائه میده. هر کندل نمادی از یه بازه زمانی مشخص هست. توجه داشته باشین که کندل ها از یه بدنه شبیه به شمع و همچنین فتیله بالایی و پایانی ایجاد شدن. واسه هر بازه زمانی مشحص، قیمت باز شدن تا بسته شدن رو نشون میده. شما می تونین با استفاده از کندل استیک ها تحلیل های خودتون رو انجام بدین.

مقالخ پیشنهادی: چگونه می توانیم با کندل ها معامله کنیم؟

انواع مختلف کندل استیک کدامند؟

انواع مختلف کندل استیک کدامند؟

همونطور که گفتیم، کندل استیک(CandleStike) یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال هست که تحلیلگران می تونن با استفاده از این نمودار قیمت رمز ارزهای مورد نظر خودشون رو تجزیه و تحلیل کنند. در نمودار شمعی در طی زمان قیمت هایی که در معاملات رمز ارزها ثبت میشن در یه کندل قرار می گیرن و کنار هم چیده میشن. کندل استیک انواع مختلفی داره. در ادامه سعی می کنیم تا انواع مختلف کندل استیک رو واستون معرفی کنیم تا با این کندل ها آشنایی داشته باشین:

مقاله پیشنهادی: معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

کندل دوجی(Doji)

یکی از انواع کندل استیک در تحلیل تکنیکال، کندل دوجی یا Doji هست. وقتی که نقطه باز و بسته شدن یه کندل تقریبا مساوی باشه، کندل دوجی در چارت قیمتی ایجاد میشه. بدنه کندل دوجی به صورت یه خط نازک به نظر میرسه و طول سایه های بالا و پایین می تونه متفاوت باشه. کندل دوجی نشون دهنده این هست که نواحی عرضه و تقاضا به صورت برابر روی هم منطبق هستن و ممکنه تغییر روند نزدیک باشه. کندل دوجی به تنهایی به عنوان الگوی خنثی محسوب میشه و واسه نشون دادن تغییر روند کافی نیست.

الگوهای ستاره ای

یکی دیگه از انواع کندل استیک در تحلیل تکنیکال، الگوهای ستاره ای هستن. در صورتی که یه کندل استیک یا Candlestike با یه شکاف قیمتی از کندل استیک قبلی روی چارت قیمتی فاصله بگیره، جوری به نظر برسه با روند قبلی جدا هست، به اون کندل ستاره ای گفته میشه. شمع اول معمولا بدنه نسبتا بزرگی داره. شمع دوم هم بدنه کوچیکی داره. الگوهای مختلفی روی چارت قیمتی وجود دارن که از موقعیت ستاره بهره می برن.

الگوهای هارامی(Harami)

الگوهای هارامی هم یکی دیگه از انواع کندل استیک در تحلیل تکنیکال هست. الگوی Harami در زبان ژاپنی به معنی حامله هست. اگه کندل استیکی با یه شکاف قیمتی در درون بدنه کندل استیک قبلی ایجاد بشه، در وضعیت حارامی قرار می گیره. بنابراین، شمع اول معمولا بدنه بزرگی داره و شمع دوم دارای بدنه کوچیک هست. واسه تشکیل الگوهای حارامی، سایه های شمع دوم در داخل شمع اول قرار می گیرن.

نحوه خواندن کندل استیک ها چگونه است؟

نحوه خواندن کندل استیک ها چگونه است؟

توجه داشته باشین که نمودارهای شمعی به دلیل تعداد زیادی اطلاعات و داده های معاملاتی که واسه ما ارائه میدن، همراه با طراجی که خوندن و تفسیر اون ها رو راحت تر می کنه. بهتره بدونین کندل استیک نسبت به سایر نمودارهای میله ای سنتی کاربرد زیادی دارن. خیلی از تریدرها و معامله گران این نمودار رو از نظر بصری جذاب تر رو تفسیر اون ها رو راحت تر می کنه. رابطه بین قیمت باز شدن و بسته شدن داده های مهمی رو واسه تریدرها و معامله گران ارائه میده. یه تریدر می تونه خیلی سریع روند قیمت رو تجزیه و تحلیل کنه.

نکته قابل توجه این هست که اسیلاتور در نمودار کندل استیک ابزاری هست که با استفاده از اون ها میشه نمودار شمعی رو دقیق تر تحلیل کرد. این ابزارها از اطلاعات و داده های کندل ها برای محاسبات قیمت های خودشون استفاده می کنند. همچنین واگرایی و سیگنال های برگشتی که در اندیکاتور به دست میاد، می تونه به وسیله الگوهای نمودار شمعی تایید بشه. معمولا این الگوها در نمودار شمعی ارزش بیشتری رو واسه معامله دارن. البته اندیکاتورهای مجزایی وجوود دارن که واسه تشخیص الگوهای شمعی روی نمودار شمعی مورد استفاده قرار می گیرن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد کندل استیک یا نمودار شمعی بهتون ارائه بدیم، به بررسی انواع کندل استیک بپردازیم و نحوه خواندن کندل استیک ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کندل استیک یا Candle Stick یه معنی نمودار شمعی و در واقع نمودار قیمتی هست که قیمت های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن یه ارز دیجیتال رو در یه بازه زمانی مشخص به تریدرها و معامله گران نشون میده.


نظرات کاربران در مورد کندل استیک یا نمودار شمعی چیست؟
سوال امنیتی :9+84 = ?