آیا ارز دیجیتال بیت کوین یک پروژه پانزی است؟

1402/06/20

بررسی پانزی بودن بیت کوین؛ آیا می خواهین تا اطلاعاتی در این زمینه قبل از خرید بیت کوین به دست بیارین؟ آیا ارز دیجیتال بیت کوین یه پروژه پانزی هست؟ اصلا می دونین طرح پانزی چیست؟ پروژه های پانزی چه تفاوتی با بیت کوین دارن؟ طرح پانزی به کجا ختم میشه؟ طرح پانزی چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال داره؟ آیا ارز دیجیتال بیت کوین، نشونه هایی از طرح پانزی داره؟ چجوری پروژه های پانزی رو شناسایی کنیم؟ 

در اوایل سال 2021 میلادی بود که افراد زیادی از رمز ارز بیت کوین(Bitcoin) به عنوان جایگزینی واسه طلا و دلار یاد می کردن، ولی این روزها بعد از ریزش شدید قیمت ارزها دیجیتال، فرضیه پانزی بودن ارز دیجیتال بیت کوین دوباره مطرح شده. با اینکه افراد کمی این فرضیه رو قبول دارن، ولی باید مشخصات یه پروژه پانزی رو با بیت کوین مقایسه کنین تا با خیالی راحت به سرمایه گذاری در بازار کریپتو ادامه بدین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد طرح پانزی بهتون ارائه بدیم، به بررسی پانزی بودن بیت کوین بپردازیم و تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از طرح پانزی چیست؟

منظور از طرح پانزی چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین طرح پانزی روشی واسه کلاهبرداری هست که در اون یه کلاهبردار یا همون طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده میده که اگه سرمایشون رو در اختیار اون قرار بدن، با اون پول ها کار می کنه و سودهای قابل توجهی بهشون پرداخت می کنه، ولی واقعیت این هست که سود سرمایه گذاران قدیمی با پول سرمایه گذاران جدید پرداخت میشه، فقط نوعی بازی با پول هست. ولی در آخر اگه قربانی جدیدی نباشه که پول وارد کنه، این طرح اشباع میشه و سرمایه ها و دارایی های کاربران رو به سرقت می بره. شما قبل از سرمایه گذاری در پلتفرم ها و پروژه های مختلفی، ابتدا باید پانزی بودن طرح رو بررسی کنین.

طرح پانزی در بازار ارزهای دیجیتال هم یه سطح کلاهبرداری متقلبانه هست. در اصل با وعده نرخ بالای بازدهی و کاهش ریسک معامله گران و تریدرها، افراد رو به دام خودش می کشونه. طرح پانزی وضعیتی هست که در اون اعضای اولیه توسط عضویت اعضای جدید و سرمایه گذاری پول خودشون در شرکت، درآمد کسب می کنند. بعدا به اعضای جدید قول داده میشه که سرمایه گذاری اون ها با مقداری سود پرداخت میشه، چون اعضای جدیدتر در آینده بهشون اضافی میشن. افراد زیادی سرمایه های خودشون رو در طرح های پانزی از دست دادن.

مقاله پیشنهادی: چرخه شومپیتری بیت کوین چیست؟

بررسی پانزی بودن بیت کوین

آیا ارز دیجیتال بیت کوین یک پروژه پانزی است؟

کسایی که در بازار رمز ارزها و به ویژه بیت کوین(BTC) سرمایه گذاری می کنند، امیدوار هستن قیمت این رمز ارزها افزایش پیدا می کنه و در آینده سود زیادی کسب می کنند. بعضی از افراد بیت کوین رو طلای دیجیتال می شناسن و برخی دیگه هم باور دارن که به زودی بیت کوین به مهم ترین و کاربردی ترین ارز اینترنتی تبدیل میشه. هیچ شخصی از آینده پادشاه رمز ارزها خبر نداره. ممکنه بیت کوین رکوردهای فوق العاده ای رو در ماه های آینده ثبت کنه و بعید نیست قیمت این ارز دیجیتال تا مرز 10 هزار هم ریزش پیدا کنه.

توجه داشته باشین که بیت کوین نوعی ارز رمزنگاری شده و پر ریسک هست. نمیشه به راحتی حرکات چارت BTC/USD رو پیش بینی کرد. مشکلاتی مثل سخت گیری کشورها، جرم های اینترنتی، پولشویی، عدم پذیرش مردم و.... ممکنه آینده این ارز دیجیتال رو به سمت نابودی هدایت کنه. قیمت بیت کوین در 1 سال اخیر روند ناامید کننده ای داشته. برخی از افراد باور دارن که زمستان دیگه ای در بازار ارزهای دیجیتال شروع شده. با این وجود، این مسئله ها دلیلی واسه پانزی بودن بیت کوین نیستن.

تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین

تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین

آسون ترین روش واسه بررسی فرضیه پانزی بودن ارز دیجیتال بیت کوین، مطالعه توصیه ها و راهکارهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره طرح های پانزی در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی هست. در ادامه برخی از تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین رو بررسی می کنیم:

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری پانزی Ponzi scheme چیست و چگونه انجام می شود؟

بازدهی بالا با ریسک بالا یا پایین

یکی از تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین، بازدهی بالا با ریسک ها و بدون ریسک هست. بیت کوین در سال های اخیر بازدهی زیادی داشته، ولی بعضی از افراد فکر می کنند سرمایه گذاری در بیت کوین ریسک پایین داره یا اصلا هیچ ریسکی نداره. اگه پنج سال پیش بیت کوین می خریدین، دارایی های شما تا امروز 700 درصد رشد کرده بود. با این حال هنوز ابهامات زیادی درباره این ارز دیجیتال وجود داره.

بازدهی ثابت و عاقلانه

یکی دیگه از تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین این هست که بیت کوین بازدهی ثابتی نداره. به عبارت دیگه، اگه بیت کوین یه طرح پانزی بود، باید پاداش هایی به صورت منظم به ولت سرمایه گذاران واریز می کرد. بیت کوین هیچ پاداش یا سود ثابتی رو به معامله گران نمیده. قیمت بیت کوین همواره در حال نوسان هست و ممکنه واسه مدت ها روند نزولی رو در پیش بگیره.

پروژه های بدون مجوز و ناشناس

بهتره بدونین سازمان sec اعلام کرده که پروژه های پانزی در این سازمان ثبت و تایید نمیشن. در بازار ارزهای دیجیتال خبری از احراز هویت، ثبت قانونی نیست. تعداد کمی از ارزهای دیجیتال پروژه های خودشون رو در سازمان sec ثبت کردن. بیشتر رمز ارزها توسط کمیسیون معاملات آتی کالا کنترل میشن. به این ترتیب، بعید نیست در چنین بازاری شاهد توسعه و گسترش پروژه های پانزی باشیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد طرح پانزی بهتون ارائه بدیم، به بررسی پانزی بودن بیت کوین بپردازیم و تفاوت پروژه های پانزی و بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بعضی از افراد بیت کوین رو طلای دیجیتال می شناسن و برخی دیگه هم باور دارن که به زودی بیت کوین به مهم ترین و کاربردی ترین ارز اینترنتی تبدیل میشه. ارز دیجیتال بیت کوین تفاوت های زیادی با پروژه های پانزی داره. میشه با اطمینان کامل گفت که بیت کوین پانزی نیست و میشه روی این رمز ارز سرمایه گذاری کرد.


نظرات کاربران در مورد آیا ارز دیجیتال بیت کوین یک پروژه پانزی است؟
سوال امنیتی :1+47 = ?