تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟

1402/06/02

تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به دست بیارین؟ آیا می دونین ییلد فارمینگ چیست؟ استیکینگ چطور؟ ییلد فارمر و استکر چه کسایی هستن؟ تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟ استیکینگ و ییلد فارمینگ چه مزایا و معایبی به همراه دارن؟ عملکرد پروژه های ییلد فارمینگ چجوریه؟ چجوری میشه با استیکینگ درآمد کسب کرد؟ آیا خرید تتر و استیک آن در این زمینه میتونه سودآور باشه؟

اصطلاحات و مفاهیم موجود در بازار رمز ارزها، بعضی وقت ها سخت و تخصصی به نظر میرسن و در خیلی وقت ها پیش میاد که اون ها رو به جای هم استفاده کنیم. یکی از دو اصطلاحی که درباره کسب درآمد از رمز ارزها بوده و بیشتر به جای هم استفاده میشن، عبارت هستن از ییلد فارمینگ و استیکینگ. شما می تونین با استفاده از این دو مورد، درآمد زیادی از رمز ارزها به دست بیارین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ییلد فارمینگ(Yield Farming) و  استیکینگ(Staking) بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ بپردازیم و مزایا و معایب این دو روش رو مورد بررسی قرار بدیم.

ییلد فارمینگ چیست؟

ییلد فارمینگ چیست؟

ییلد فارمینگ یا Yield Farming به عنوان یکی از روش های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشه که به ارائه نقدینگی به پروتکل دیفای در مقابل بازده اشاره می کنه. فارمرها افرادی هستن که به صورت فعال به دنبال بالاترین عملکرد رمز ارزهای خودشون هستن و بین استخرها می چرخن تا بازده خودشون رو به حداکثر برسونن. ییلد فارمینگ به این معنی هست که شما به کمک یه قرارداد هوشمند قسمتی از دارایی های خودتون رو به سایر افراد قرض میدین و بابت این قرض دادن، کارمزدهایی به صورت ارز دیجیتال در اون پلتفرم دریافت می کنین.

جالب اینجاست که بدونین ییلد فارمینگ در پروتکل های دیفای(DeFi) کاربرد داره که شامل صرافی های غیرمتمرکز و یا پلتفرم های وام دهی هست. ییلد فارمینگ به فرایندی گفته میشه که شما واسه کسب سود بیشتر از ارزهای دیجیتال، دارایی ها و رمز ارزهای خودتون رو واسه مدت زمان مشخصی در اختیار پروتکل های مختلفی قرار میدین تا نقدینگی موجود در این پروتکل ها رو تامین کنین.

مقاله تکمیلی:همه چیز درباره ییلد فارمینگ

آشنایی با استیکینگ(Staking)

استیکینگ(Staking) به معنی سپرده گذاری ارزهای دیجیتال در پلتفرم ها و کیف پول های رمزنگاری شده هست که میشه اون به به سپرده گذاری در بانک های سنتی تشبیه کرد. استیکینگ چیزی بیش از سرمایه گذاری هست و معمولا با هدف اعتبارسنجی تراکنش ها در شبکه هایی صورت می گیره که از الگوریتم های اثبات سهام استفاده می کنند. شما می تونین ارزهای دیجیتالی رو که مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام هستن رو در پلتفرم هایی استیک کرده و سود سالانه به دست بیارین. میزان سود هر کدوم از رمز ارزها متفاوت هست.

به عبارت ساده تر، Staking به معنی کسب سود بابت نگهداری رمز ارزها در یه جای مشخص هست. فضای نگهداری این رمز ارزها می تونه کیف پول شما یا یه صرافی ارز دیجیتال باشه. در روش استیکینگ افراد برای مشارکت در شبکه و تبدیل شدن به نود در اون شبککه، فقط باید ارزهای دیجیتال اصلی اون شبکه رو سپرده گذاری کنند. این سپرده گذاری تضمین می کنه که افراد انگیزه ای واسه خرابکاری در شبکه ندارن، چون در این صورت سپرده خودشون رو از دست میدن و دیگه سودی به دست نمیارن.

مقاله تکمیلی: استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟

تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟

توجه داشته باشین که استیکینگ و ییلد فارمینگ هر کدوم از روش های کسب درآمد در بازار رمز ارزها هستن که شما می تونین از اون ها استفاده کنین. ییلد فارمینگ با سوددهی که داره، ممکنه سودآورین ترین گزینه واسه سرمایه گذاری های غیرفعال باشه، ولی باید دقت کنین که این روش ریسک های زیادی به همراه داره. هزینه های گس اتریوم می تونه میزان APY رو که اخیره به دست آوردین، کاهش بده و اگه بازارها به شدت نزولی یا صعودی بشن، نرخ سودآوری به دلیل ضرر دائمی خیلی زیاد کاهش پیدا می کنه.

نکته قابل توجه این هست که از نظر امنیتی، ییلد فارمینگ یا Yield Farming در پروژه های جدیدتر ممکنه باعث ضرر کامل بشه، چون توسعه دهنده ها و سازنده ها دوست دارن پروژه های Rugpull رو ایجاد کنند. بعد از لیست بندی یه توکن جدید و اجازه به کاربران واسه واریز وجوه نقدینگی، سازنده ارز دیجیتال، پروژه رو تعطیل کرده و با بودجه ناپدید میشه. ییلد فارمینگ و استیکینگ مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن که باید به این موارد هم توجه کنین.

ییلد فارمینگ و استیکینگ هر کدوم دو دنیای کاملا متفاوت هستن که هر کدوم از این روش ها اهداف متفاوتی دارن. در حالی که ییلد فارمینگ به کسب بیشترین بازده ممکن تمرکز داره، استیکینگ به حفظ امنیت شبکه و کسب پاداش تمرکز داره. همچنین میزان پذیرش ریسک شما یکی از عواملی هست که به شما کمک می کنه تا بهترین تصمیم رو برای انتخاب ییلد فارمینگ یا استیکینگ بگیرین. اگه به توانمندی های خودتون مطمئن هستین و باور دارین که به دست آوردن سود بیشتر در مدت زمان کوتاهی ارزش ریسک کردن رو داره، ییلد فارمینگ می تونه گزینه مناسبی باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ییلد فارمینگ(Yield Farming) و  استیکینگ(Staking) بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ بپردازیم و مزایا و معایب این دو روش رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ییلد فارمینگ و استیکینگ از روش های مختلف کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال هستن که شما می تونین با استفاده از این روش ها درآمد قابل توجهی به دست بیارین. استیکینگ به معنی قفل کردن رمز ارزها در کیف پول و صرافی هاست. ییلد فارمینگ نیز به معنی کشت سود هست.


نظرات کاربران در مورد تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟
سوال امنیتی :4+45 = ?