بیت کوین کاستدی چیست و چه مزایایی دارد؟

1402/05/31

بیت کوین کاستدی(Bitcoin Custody)؛ کلید امنیتی دارایی های رمزنگاری شده! آیا می خواهین اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین بیت کوین کاستدی چیست؟ بیت کوین کاستدی چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ بیت کوین کاستدی چجوری کار می کنه؟ انواع بیت کوین کاستدی کدامند؟ به نظر شما بیت کوین کاستدی امن هست؟ و تاثیری در خرید بیت کوین داره؟ آیا واسه رمز ارزهای دیگه هم کاستدی وجود داره؟

در سال های گذشته، کاربران فناوری بلاک چین و بازار رمز ارزها باعث شد تا راهکارهای مختلفی واسه نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال ظهور کنند. در حال حاضر، ارائه دهنده های خدمات مختلف، انواع روش های محافظت از رمز ارزها رو ارائه میدن که به کمک اون ها به شما این اجازه داده میشه تا کلیدهای خصوصی خودتون رو با خیال راحت ذخیره کنین. یکی از این راه حل ها، بیت کوین کاستدی هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بیت کوین کاستدی یا Bitcoin Custody بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب بیت کوین کاستدی بپردازیم و عملکرد بیت کوین کاستدی رو مورد بررسی قرار بدیم.

بیت کوین کاستدی چیست؟

بیت کوین کاستدی چیست؟

آیا می دونین بیت کوین کاستدی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بیت کوین کاستدی یا Bitcoin Custody در قراردادها و تراکنش های منحصر به فردی به کار گرفته میشه. به عبارت دیگه، یه طرف معامله کمی بیت کوین(BTC) رو به عنوان ضمانت قرارداد به طرف دیگه می پردازه و در این میان، حفاظت از بیت کوین به عهده یه کیف پول سخت افزاری به صورت آفلاین میشه. در طی مدت زمان قرارداد، اون یکی طرف معامله به بیت کوین هیچ دسترسی نداره و نمی تونه با اون معامله ای انجام بده و فقط به عنوان یه ضمانت نامه عمل می کنه.

جالب اینجاست که بدونین در زمان تموم شدن مدت زمان قرارداد، ارز دیجیتال بیت کوین به مالک قرارداد برگردونده میشه. البته باید توجه داشته باشین که در زمان برگشت بیت کوین به مالک قرارداد، باید هزینه های کارمزد اون هم پرداخت بشه که معمولا بین 0.1 تا 0.4 درصد متغیر هست. امکان استفاده از اینجور حفاظت واسه ضمانت کرایه دارایی ها یا ارزهای دیجیال، کرایه کردن کارمندان و حتی در مذاکرات خاصی بدهی هم وجود داره. میشه ارز دیجیتال بیت کوین رو یه دارایی رمزنگاری شده در نظر گرفت.

مقاله پیشنهادی: کیف پول بیت کوین چیست؟ معرفی بهترین کیف پول های بیت کوین

عملکرد بیت کوین کاستدی چگونه است؟

عملکرد بیت کوین کاستدی چگونه است؟

توجه داشته باشین که روش های نگهداری ارزهای دیجیتال، ارائه دهنده های خدماتی هستن که به عنوان محافظ رمز ارزهای شما فعالیت می کنند. وظیفه اون ها حفظ امنیت کلید خصوصی کیف پول شما هست. همچنین اون ها ذخیره سازی خارج از زنجیره رو ارائه میدن که در اون می تونین کلیدهای خصوصی خودتون رو ذخیره کرده و رمز ارزهای خودتون رو از سرقت در امان نگه دارین.

نکته قابل توجه این هست که بیت کوین کاستدی یا سایر ارزهای دیجیتال کاستدی، بیمه ای واسه دارایی ها و رمز ارزهای شما ارائه میدن تا در صورت بروز هر اتفاق بدی، خسارت و ضررهای شما رو پوشش بدن. همچنین بیت کوین کاستدی(Bitcoin Custody) می تونه مالکیت ارزهای دیجیتال شما رو تایید کنه. از اونجایی که این ارائه دهنده های خدمات، کلیدهای خصوصی شما رو ذخیره می کنند، مدرکی دارن که نشون میده شما مالک ارزهای دیجیتال در ولت هستین. با این وجود، ارائه دهنده های خدماتی مثل بیت کوین کاستدی تنها روش واسه محافظت از ارزهای دیجیتال نیستن. راه های مختلفی وجود داره که سرمایه گذاران می تونن با کمک اون ها، امنیت رمز ارزهای خودشون رو حفظ کنند.

مزایا و معایب بیت کوین کاستدی چیست؟

مزایا و معایب بیت کوین کاستدی چیست؟

همونطور که گفتیم، بیت کوین کاستدی(Bitcoin Custody) به فرایند ایمن سازی رمز ارزهای شما اشاره داره. علاوه بر اینکه، رمز ارزها در یه شبکه بلاک چینی ذخیره میشن، محافظت از کلید خصوصی خاص کیف پول رمزنگاری شما ضروری و مهم هست. کلید خصوصی شما یه رشته کدی از حروف و اعداد هست که امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال شما رو فراهم می کنه. بیت کوین کاستدی مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه دارن. در ادامه برخی از مزایا و معایب بیت کوین کاستدی رو بررسی می کنیم:

مزایای بیت کوین کاستدی

  • یکی از مزایای بیت کوین کاستدی این هست که متولیان رمز ارزهای تحت کنترل خودشون رو قرض میدن و واسه مشتریان خودشون سود زیادی به ارمغان میارن.
  • کاستدی ها معمولا موسسه ها و مراکز با تجربه و متخصصی در حضانت محسوب میشن که اون ها رو نسبت به افراد، امن تر و قابل اعتمادتر می کنه.
  • یکی دیگه از مزیت های بیت کوین کاستدی این هست که بیت کوین کاستدی معمولا راحتی زیادی رو واسه مشتریان و کاربران خودش فراهم می کنه و به اون ها انعطاف زیادی در مورد رمز ارزهای خود میده.
  • هیچ راهی واسه بازیابی بیت کوین های از دست رفته وجود نداره. به این ترتیب، اگه کسی در مورد مهارت خودش واسه نگهداری امن بیت کوین خودش مطمئن نباشه، یه گزینه نگهداری ممکنه مناسب تر باشه که بیت کوین کاستدی یکی از این گزینه هاست.

معایب بیت کوین کاستدی

  • یکی از معایب بیت کوین کاستدی این هست که اگه بیت کوین کاستدی هک یا خراب بشه، امکان اینکه مشتری نتونه رمز ارزهای خودش رو بازیابی کنه، وجود داره.
  • یکی دیگه از معایب بیت کوین کاستدی این هست که بیت کوین کاستدی ممکنه دچار تعطیلی بشه و یا در آخر هفته فعالیت نکنه. این مسئله باعث کاهش میزان دسترسی مشتری ها به ارزهای دیجیتال شده و محدودیت به وجود میاره.

مقاله پیشنهادی: مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بیت کوین کاستدی یا Bitcoin Custody بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب بیت کوین کاستدی بپردازیم و عملکرد بیت کوین کاستدی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بیت کوین کاستدی یا Bitcoin Custody در قراردادها و تراکنش های منحصر به فردی به کار گرفته میشه. به عبارت دیگه، یه طرف معامله کمی بیت کوین(BTC) رو به عنوان ضمانت قرارداد به طرف دیگه می پردازه. بیت کوین کاستدی مزیت ها و مشکلات زیادی به دنبال داره که باید این موارد رو بررسی کنین و بهترین تصمیم رو برای استفاده از این روش محافظت از دارایی ها بگیرین.


نظرات کاربران در مورد بیت کوین کاستدی چیست و چه مزایایی دارد؟
سوال امنیتی :3+58 = ?