بلاک خالی بیت کوین چیست چگونه استخراج می شود؟

1402/05/23

بلاک خالی بیت کوین؛ بلاکی که هیچ تراکنشی رو در برنمی گیره! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین بلاک خالی بیت کوین چیست؟ بلاک خالی چجوری استخراج میشه؟ با استخراج بلاک خالی چه اتفاقی در شبکه رخ میده؟ حمله بلاک خالی چیست؟ استخراج بلاک خالی بیت کوین خوب هست یا بد؟ آیا میشه از استخراج بلاک خالی جلوگیری کرد؟ این موضوع در زمان خرید بیت کوین یا فروش آن تاثیرگذار هست؟

بیت کوین(Bitcoin) به عنوان اولین و بزرگ ترین ارز دیجیتال موجود در دنیا شناخته میشه. ویژگی های بیت کوین از جمله موندگاری و مطمئن بودن و امنیت شبکه باعث شده تا این رمز ارز محبوبیت زیادی به دست بیاره. با این وجود، بعضی وقت ها در شبکه بیت کوین اتفاق هایی می افته که بعضی از مخالفان از این شبکه انتقاد می کنند. استخراج بلاک خالی بیت کوین هم یکی از همین اتفاق هاست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک خالی بیت کوین بهتون ارائه بدیم، به بررسی استخراج بلاک خالی بپردازیم و خوب یا بد بودن استخراج بلاک خالی بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از بلاک خالی چیست؟

منظور از بلاک خالی چیست؟

آیا می دونین منظور از بلاک خالی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بلاک خالی بیت کوین به بلاکی گفته میشه که شامل اطلاعاتی مثل هدر هست، ولی هیچ عملکردی نداره و تنها قابلیتی که در این بلاک وجود داره، تراکنش کوین بیس هست که به ماینرها پاداش و جوایزی پرداخت می کنه. با ایجاد یه بلاک خالی یه ماینر می تونه خیلی سریع یه بلاک جدید رو بدون نیاز به منتظر موندن واسه قرار دادن تراکنش ها در بلاک چین اضافه کنه. این می تونه در شرایطی که شبکه ازدحام زیادی داره و تراکنش های معلق زیادی وجود دارن، مناسب باشه.

جالب اینجاست که بدونین بلاک خالی در زمینه ارز دیجیتال بیت کوین به بلاکی گفته میشه که هیچ تراکنشی نداره. در شبکه بیت کوین(Bitcoin) ماینرها واسه حل کردن مسئله های پیچیده ریاضی واسه اضافی کردن بلاک های جدید به بلاک چین و کسب پاداش در قالب بیت کوین های تازه ماین شده و کارمزد تراکنش ها با همدیگه رقابت می کنند. معمولا وقتی که یه ماینر با موفقیت مشکلی رو برطرف می کنه و یه بلاک جدید ایجاد می کنه، تعدادی از تراکنش ها رو در اون بلاک شامل میشه.

مقاله پیشنهادی: سختی شبکه بیت کوین چیست و چه مزایایی دارد؟

نحوه استخراج بلاک خالی چگونه است؟

نحوه استخراج بلاک خالی چگونه است؟

به منظور پیدا کردن بلاک معتبر و اضافه شدن اون به انتهای بلاک چین، باید فیلدهای مختلفی رو واسه هدر بلاک جدید تنظیم کنین، ولی دو فیلد وجود دارن که به داده های بلاک قبلی وابسته هستن که یکی از اون ها هش بلاک قبلی و اون یکی ریشه مرکل همه تراکنش های موجود در بلاک جدید هست. از وقتی که شما هدر آخرین بلاک رو به دست میارین، تا دانلود و اعتبارسنجی همه تراکنش های موجود در اون بلاک، بازه زمانی کوتاهی فرصت دارین. از اونجایی که فرایند استخراج رمز ارزها مسابقه ای جهانی واسه پیدا کردن بلاک هست، حتی ثانیه ها هم از اهمیت زیادی برخوردار هستن. شما واسه بلاک قبلی قدرت هش و زمان زیادی صرف کردین و شاید فکر کنین باید به روشی اون رو جبران کنین.

توجه داشته باشین که در مدت زمان کوتاهی که ماینرهای زیادی درگیر اعتبارسنجی بلاک های جدید هستن، تایید بلاک جدید رو کنار می ذارین و بلاک جدیدی رو درست می کنین و سریع تر از سایر افراد تلاش می کنین تا عدد نانس رو پیدا کنین. همچنین با وجود حتی یه تراکنش تکراری، شبکه بلاک شما رو نامعتبر می شناسه. بنابراین، باید با بلاک خالی کار و تلاش کنین تا نانس اون رو پیدا کنین. چون رقابت کمتری وجود داره، اگه شانس داشته باشین، در مدت چند میلی ثانیه اون رو پیدا می کنین.

استخراج بلاک خالی خوب است یا بد؟!

استخراج بلاک خالی خوب است یا بد؟!

نکته قابل توجه این هست که همه هدف بلاک چین بیت کوین، تایید و پردازش تراکنش ها و معاملات ارزهای دیجیتال هست. بنابراین، استخراج بلاک خالی می تونه به عنوان رفتار مناسب محسوب بشه. دلیل این مسئله این هست که ماینر به جای اینکه بر اساس فرایند معمولی ایجاد بلاک، اول بلاک جدید رو اعتبارسنجی کنه و بعدا به سراغ ایجاد بلاک چدید بره، اعتبارسنجی رو معوق نگه می داره و اثبات کار بلاک بعدی رو شروع می کنه.

این کار فرصت رو از ماینرهای درست کار می گیره. با این وجود، از یه طرف میشه استخراج بلاک خالی رو نوعی متعادل کننده واسه تمرکززدایی شبکه در نظر گرفت، چون وقتی ماینر یا استخر ماینینگ بلاک جدید ایجاد می کنه، خودش می دونه که کدوم تراکنش ها رو در این بلاک قرار داده بود و لازم نیست منتظر بمونه تا ممپول بروز بشه.

حمله بلاک خالی چیست؟

استخراج بلاک های خالی در شبکه بیت کوین معمولا مشکلی رو واسه شبکه به وجود نمیاره، ولی اگه ماینری قصد داشته باشه شبکه بیت کوین رو با تاخیر روبرو کنه، می تونه حمله بلاک خالی انجام بده تا در اون فقط بلاک های بدون تراکنش ماین بشن. همین مسئله باعث میشه تا بیشتر تراکنش ها در وضعیت معلق قرار بگیرن و تا وقتی که حمله ادامه داره، استفاده از شبکه بیت کوین متوقف میشه.

بهتره بدونین، در حمله بلاک خالی بیشتر قدرت ماینینگ به استخراج بلاک های خالی اختصاص داده میشه. در حقیقت، افراد سودجو با این حمله سافت فورکی رو اجرا می کنه و زنجیره دوم کاملا خالی می مونه. تصور میشه که چون مهاجمان زیادی قدرت هش رو در اختیار دارن، زنجیره طولانی تر در اختیار اون ها قرار می گیره. به این ترتیب، زنجیره خالی موفق میشه تا زنجیره دیگه رو از بین ببره.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک خالی بیت کوین بهتون ارائه بدیم، به بررسی استخراج بلاک خالی بپردازیم و خوب یا بد بودن استخراج بلاک خالی بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بلاک خالی بیت کوین به بلاکی گفته میشه که شامل اطلاعاتی مثل هدر هست، ولی هیچ عملکردی نداره و تنها قابلیتی که در این بلاک وجود داره، تراکنش کوین بیس هست که به ماینرها پاداش و جوایزی پرداخت می کنه.


نظرات کاربران در مورد بلاک خالی بیت کوین چیست چگونه استخراج می شود؟
سوال امنیتی :6+75 = ?