اسیلاتور(Oscillator) چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/06/02

اسیلاتور(Oscillator)؛ یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این ابزار به دست بیارین؟ آیا می دونین اسیلاتور چیست؟ اسیلاتور چه تفاوتی با اندیکاتور داره؟ نحوه استفاده از اسیلاتور چجوریه؟ بهترین اسیلاتورهای بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟ اسیلاتور چه کاربردی در تحلیل تکنیکال داره؟ اسیلاتور چه کمکی به تریدرها و معامله گران می کنه؟

در بازار های مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال، پی بردن به روند قیمتی و پیدا کردن بهترین نقاط خرید ارز دیجیتال و فروش رمز ارزها واسه معامله گران از اهمیت زیادی برخوردار هست. ولی با توجه به بازار بزرگ و پرنوسان رمز ارزها، همه تریدرها از خرید ارزهای دیجیتال سود می برن؟ قطعا نه! افراد برای موفقیت در بازار باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنند که یکی از این ابزارها، اسیلاتور هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اسیلاتور یا Oscillator بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور بپرازیم و بهترین اسیلاتورهای بازار ارزهای دیجیتال رو واستون معرفی کنیم تا با این ابزار آشنا بشین.

اسیلاتور چیست؟

اسیلاتور چیست؟

آیا می دونین اسیلاتور چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسیلاتور یا Oscillator شاخص نموداری هست که در شناسایی شرایط اشباع خرید یا فروش یه ارز دیجیتال در بازار کریپتو به تریدرها و معامله گران کمک می کنه. در حال حاضر کاربران بازار رمز ارزها، اسیلاتورها رو در مواردی مثل تشخیص حداکثری دامنه نوسانات، واگرایی و نقاط ورود و خروج مورد استفاده قرار میدن. اسیلاتورها به نوبه خودشون از میزان اطمینان بالایی برخوردار هستن، ولی نباید یادمون بره که در معاملات هیچ ابزاری 100 درصد تضمینی و دقیق نیست.

جالب اینجاست که بدونین اسیلاتور(Oscillator) یکی از پرکاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال هست که از داده ها و اطلاعات قیمتی فرمول سازی شده به دست میان. اسیلاتورها در بین محدوده نوسانی حد بالا و حد پایین حرکت می کنند و با بررسی نوسانات و تغییرات قیمتی رمز ارزها، مومنتوم قیمت و میزان هیجانی بازار و سرمایه گذاران رو ارزیابی می کنه و خروجی این بررسی رو در قالب اعداد یا چارت در پایین نمودار تحلیل تکنیکال به تریدرها نشون میده. شما هم می تونین با کمک اسیلاتورها، بهترین نقاط ورود و خروج بازار رو پیدا کنین.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور چیست و چگونه از آنها می توان استفاده کرد؟

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور چیست؟

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور چیست؟

همونطور که گفتیم، اسیلاتور(Oscillator) یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هست که کمک زیادی به تریدرها و معامله گران می کنه. اسیلاتور نوعی اندیکاتور هست، ولی تفاوت هایی با خود اندیکاتور داره. خیلی از تریدرها تفاوت بین اسیلاتورها و اندیکاتور رو متوجه نمیشن و از این ابزارها به اشتباه به جای همدیگه استفاده می کنند. در ادامه برخی از تفاوت های اسیلاتور و اندیکاتور رو بررسی می کنیم:

  • اسیلاتورها به صورت پیش فرض در یه لایه جداگونه در پایین کندل های قیمتی قابل مشاهده هستن. در حالی که اندیکاتورها در پس زمینه نمودار قیمت قرار می گیرن. بنابراین، نحوه قرار گرفتن در نمودار قیمت یکی از تفاوت های آشکار اسیلاتور و اندیکاتور هاست.
  • یکی دیگه از تفاوت های اسیلاتور و اندیکاتور، نواحی اشباع خرید و فروش هست. در Oscillatorها محدوده نوسانی وجود داره که از اون به عنوان نواحی اشباع خرید و اشباع فروش یاد میشه.
  • یکی از معتبرترین سیگنال های خرید و فروش در بازار رمز ارزها، واگرایی هست. این ساختار یکی دیگه از تفاوت های اسیلاتور و اندیکاتور هست. چون تشکیل واگرایی فقط با مقایسه قیمت و اسیلاتورهای پرکاربردی مثل مکدی، استوکاستیک و RSI قابل تشخیص هست.

نحوه کار با اسیلاتور چگونه است؟

نحوه کار با اسیلاتور چگونه است؟

نحوه کار با اسیلاتور در تحلیل تکنیکال آسونه. در شروع کار شما باید دو سطح رو به عنوان نقطه بالا و نقطه پایین تعیین کنین تا این ابزار بتونه بین این نقاط نوسان کنه. با شروع حرکت اسیلاتور بین این دو نقطه، یه شاخص روند به وجود میاد که با بررسی نوسانات این ابزار، تریدرها و معامله گران متوجه میشن که شرایط بازار چجوریه. اسیلاتور معمولا تحت شرایطی به کار برده میشه که تریدرها نتونن روند بازار ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کنند.

  • وقتی اسیلاتور به سمت قیمت های بالا در حرکت باشه، نشون دهنده اشباع خرید هست.
  • وقتی اسیلاتور به سمت قیمت های پایین حرکت کنه، نشون دهنده اشباع فروش هست.

اسیلاتور(Oscillator) بیشتر در معاملات یا خرید و فروش های کوتاه مدت مورد استفاده تریدرها و معامله گران قرار می گیره و در صورت خنثی بودن بازار رمز ارزها، نتایج و داده های بهتری رو به تحلیلگران ارائه میده. اگه اشباع خرید و فروش شناسایی بشه، میشه با استفاده از اون بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو مشخص کرد.

مقاله پیشنهادی: چگونه با اندیکاتور مکدی(MACD) سود کسب کنیم؟

اسیلاتور بهتر است یا اندیکاتور؟!

نمیشه جواب دقیقی واسه این سوال داد، چون اسیلاتور و اندیکاتور از ابزارهای پرکاربردی در تحلیل تکنیکال هستن که به تریدرها این امکان رو میدن تا بهترین استراتژی معاملاتی رو ایجاد کنند و در نقاط مناسبی از بازار خارج یا به اون وارد بشن. نمیشه یکی از این دو ابزار رو به اون یکی برتری دونست. همونطور که بین تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انتخاب یه گزینه برتر عاقلانه به نظر نمیرسه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اسیلاتور یا Oscillator بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور بپرازیم و بهترین اسیلاتورهای بازار ارزهای دیجیتال رو واستون معرفی کنیم تا با این ابزار آشنا بشین. همونطور که گفتیم، اسیلاتور یا Oscillator شاخص نموداری هست که در شناسایی شرایط اشباع خرید یا فروش یه ارز دیجیتال در بازار کریپتو به تریدرها و معامله گران کمک می کنه. تریدرها و تحلیلگران می تونن با کمک اسیلاتورها، روند بازار رمز ارزها رو شناسایی کنند.


نظرات کاربران در مورد اسیلاتور(Oscillator) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :5+66 = ?