توکن لوریج دار(Leveraged Tokens) یا اهرم دار چیست؟

1402/05/11

توکن لوریج دار(Leveraged Tokens)؛ یکی از جذاب ترین قسمت های آموزش ترید در بازار ارزهای دیجیتال! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این توکن ها به دست بیارین؟ آیا می دونین توکن اهرم دار چیست؟ توکن های لوریج دار چه مزایایی دارن؟ بهترین توکن های اهرم دار کدامند؟ لوریج توکن ها چجوری کار می کنند؟ نحوه خرید و فروش توکن های اهرم دار چجوریه؟ کاربردهای توکن لوریج دار چیست؟

اگه شما هم ار معامله گران یا فعالان بازار رمز ارزها هستین، احتمالا با اصطلاج بازار نزولی یا بازار خرسی آشنایی دارین و همیشه بابت از دست دادن ارزهای دیجیتال و دارایی های خودتون در این بازار نگران هستین. در عوض، شاید وقتی که روند قیمت صعودی میشه، از وارد نکردن سرمایه بیشتر به بازار ناراحت میشین. بازار رمز ارزها دارای مفاهیم زیادی هست که یکی از این مفاهیم، توکن های لوریج دار هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن لوریج دار یا Leveraged Tokens بهتون ارائه کنیم، به بررسی مزایای توکن های اهرم دار بپردازیم و عملکرد لوریج توکن ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکن لوریج دار چیست؟

توکن لوریج دار چیست؟

آیا می دونین توکن لوریج دار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن لوریج دار(Leveraged Tokens) یا توکن های اهرم دار نوعی دارایی هست که مثل معاملات مارجین، دائمی یا آتی اجازه استفاده از اهرم رو به تریدرها و معامله گران میده، ولی ریسک لیکویید شدن نداره. البته توجه داشته باشین که اهرم این رمز ارزها به وسیله پلتفرم ارائه دهنده تعیین میشه و کاربران و معامله گران نمی تونن اهرم مورد نظر خودشون رو در این توکن ها اعمال کنند. تغییر قیمت این رمز ارزها، به اندازه حاصل ضرب اهرم واقعی در تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال پایه میشه. به این ترتیب، سود و زیان در این توکن ها چند برابر میشه.

جالب اینجاست که بدونین توکن های اهرم دار به تریدرها و معامله گران کمک می کنند تا با افزایش یا کاهش قیمت رمز ارزها چند برابر سود کنند. همچنین رمز ارزهای لوریج دار برخلاف معاملات مارجین به وثیقه نیازی ندارن و درست مثل توکن های معمولی خرید و فروش میشن. در قسمت مشتقات صرافی های ارز دیجیتال معتبری مثل بایننس، می تونین این دارایی ها رو مثل توکن های دیگه بخرین. البته توجه داشته باشین که صرافی ها واسه انجام اینجور معاملات از کاربران و معامله گران، کارمزدهایی دریافت می کنند.

مقاله پیشنهادی: اهرم معاملاتی Leverage در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

توکن های اهرم دار چه مزایایی دارند؟

توکن های اهرم دار چه مزایایی دارند؟

همونطور که گفتیم، توکن اهرم دار وضعیتی مشابه موقعیت لوریج دار ایجاد می کنه و به معامله گران و تریدرها این امکان رو میده تا سود چند برابری به دست بیارن. این توکن ها معمولا با استاندارد ERC-20 به وجود میان و به تریدرها کمک می کنند تا بدون مشکلات موقعیت های اهرمی، در بازار رمزارزها از لوریج استفاده کنند. توکن های اهرم دار مزیت های فوق العاده ای به همراه دارن. در ادامه برخی از مزایای توکن های اهرم دار رو بررسی می کنیم:

  • یکی از مزایای توکن های اهرم دار(Leveraged Tokens) این هست که تریدرها مجبور نیستن نگران مدیریت کردن فاندینگ ریت، هزینه های دریافت وام و یا نظارت کردن روی موقعیت های معاملاتی واسه روبرو نشدن با خطرات کال مارجین باشن.
  • تعدیل روزانه هم یکی دیگه از مزایای توکن های اهرم دار هست. هر توکن واسه حفظ شدن نسبت اهرم ثابت رمز ارزهای پایه به طور روزانه تعدیل میشن. این مسئله از لیکویید شدن تریدر، وقتی که در زمان استفاده از لوریج در معاملات فیوچرز می افته، جلوگیری می کنه.
  • توکن های اهرم دار در صرافی های ارز دیجیتالی مثل پلتفرم بیت کوین دات کام در لیست خرید و فروش قرار گرفتن و این ورود به پوزیشن ها و خروج از اون ها در بازار ثانویه رو راحت تر می کنه.
  • یکی دیگه از مزیت های فوق العاده توکن های لوریج دار، پایین آوردن ریسک لیکویید شدن هست. وقتی تریدر ضرر می کنه، توکن های اهرم دار میزان سرمایه گذاری تریدر رو کاهش میدن و به این ترتیب احتمال لیکویید شدن موقعیت معاملاتی رو کاهش میدن.

عملکرد توکن های اهرم دار چگونه است؟

عملکرد توکن های اهرم دار چگونه است؟

توجه داشته باشین که توکن های لوریج دار(Leveraged Tokens) رو میشه در صرافی های ارز دیجیتال ارائه دهنده اون عرضه و یا در پلتفرم معاملاتی خرید و فروش کرد. زمانی که با پرداخت تتر یه توکن اهرم دار ایجاد می کنین، در واقع یه موقعیت معاملات با لوریج مشخص در بازار دائمی جفت ارز مورد نظر باز میشه و تعدادی از رمز ارزهای پایه به سبد پوزیشن Pepetual اضافه میشه. با این تفاوت که کنترل کردن این موقعیت معاملاتی رو الگوریتم توکن اهرم دار به جای شما انجام میده و البته کارمزد این فعالیت رو هم از شما دریافت می کنه.

نکته قابل توجه این هست که توکن های اهرم دار مثل یه ارز دیجیتال معمولی در بازار اسپات تریدینگ، عرضه در گردش و قیمت خالص مشخصی دارن. قیمت این دسته از توکن ها بر اساس تعداد رمز ارزهای پایه، قیمت دارایی پایه و لوریج واقعی تعیین میشه. معمولا متناسب با تغییرات قیمت ارز دیجیتال، NAV توکن اهرم دار هم تغییر می کنه. اگه کسی بخواد توکن جدیدی رو ایجاد کنه، تعداد در گردش و میزان دارایی در موقعیت معاملاتی جوری تغییر می کنه که NAV توکن ثابت بمونه و هیچ تغییری نکنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن لوریج دار یا Leveraged Tokens بهتون ارائه کنیم، به بررسی مزایای توکن های اهرم دار بپردازیم و عملکرد لوریج توکن ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن لوریج دار(Leveraged Tokens) یا توکن های اهرم دار نوعی دارایی هست که مثل معاملات مارجین، دائمی یا آتی اجازه استفاده از اهرم رو به تریدرها و معامله گران میده، ولی ریسک لیکویید شدن نداره. توکن های اهرم دار مزیت های فوق العاده ای به همراه دارن که همین امر باعث میشه تا به محبوب ترین رمز ارزها تبدیل بشن. امروزه تریدرها و معامله گران زیادی روی توکن های لوریج دار سرمایه گذاری کردن.


نظرات کاربران در مورد توکن لوریج دار(Leveraged Tokens) یا اهرم دار چیست؟
سوال امنیتی :2+72 = ?