اشتیاق بازارهای مالی به افزایش اخیر نرخ بهره فدرال رزرو

1401/05/10
اشتیاق بازارهای مالی به افزایش اخیر نرخ بهره فدرال رزرو

به گفته کارشناسان اقتصادی ایالات متحده؛ سیاست های انقباضی فدرال رزو احتمالا در چند ماه آینده کاهش یافته و به مرور ملایمتر خواهد شد، بدین ترتیب سهام پس از نشست هفته گذشته فدرال رزرو افزایش یافته است.

اگر این تفسیر درست باشد، می تواند یک سیگنال صعودی برای بازار باشد و احتمالا پایان روشن تری برای مارکت نزولی تحت حمایت فدرال رزرو وجود خواهد داشت.
با این حال، افزایش ارزش سهام و دیگر بازارهای مالی نشان دهنده کاهش شرایط مالی در زمانی است که فدرال رزرو در تلاش است تا شرایط مالی را در راستای اهداف مهار تورم سخت تر نماید. به عبارت دیگر، ایالات متحده در دوره ای است که بازارها مقابل اقدامات فدرال رزرو قرار دارند و این نبرد هیچ برنده ای ندارد.
براساس اظهارات رئیس بخش اقتصاد ایالات متحده، نیل دوتا؛ وضعیت بازارهای امروز یک معضل اقتصادی جهنمی است که در آن  هر خبر خوب یک خبر بد است. به گفته وی؛ با افزایش75 واحد پایه نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شرایط مالی کاهش یافته است.

بدین ترتیب شرایط مالی ضعیف تر، دستیابی به اهداف فدرال رزرو را دشوارتر می کند و احتمالا فدرال رزرو در نشست بعدی خود نرخ بهره را برای بهبود بازارهای مالی کاهش خواهد داد. با این حال اشتیاق کنونی بازار برای چیزی که احتمالادر ماه های آینده اتفاق خواهد افتاد، دقیقاً برعکس چیزی است که فدرال رزرو در حال حاضر به آن نیاز دارد و احتمالا بانک مرکزی را مجبور به واکنش تهاجمی تری خواهد کرد.

قیمت بیت کوین نیز بلافاصله پس از جلسه فدرال رزرو افزایش یافت، بیت کوین از روز چهارشنبه 27 جولای بیش از 10 درصد رشد کرده است و اتریوم  نیز بیش از 15 درصد افزایش داشته است.

واکنش بازار سهام به افزایش نرخ بهره

با افزایش تورم، فدرال رزرو نرخ های بهره را افزایش می دهد تا تورم را مهار کند. نرخ بهره بالاتر نیز بر کل اقتصاد تاثیر می گذارد. وام مسکن، وام خودرو و وام های تجاری با درصد بیشتری ارائه می شوند و جریان نقدینگی کاهش می یابد، بدین ترتیب احتمالا رشد اقتصادی کاهش می یابد.

همچنین در بازار سهام، نرخ‌ های بالاتر می ‌تواند سرمایه‌ گذاران را برای فروش دارایی‌ ها و کسب سود تشویق کند، به ‌ویژه در زمان کنونی که چند سال بازدهی دو رقمی سهام وجود داشته است.

با این حال به عنوان یک قانون کلی، زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می دهد، باعث بالا رفتن بازار سهام می شود و زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می دهد، باعث افت بازار سهام می شود.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد اشتیاق بازارهای مالی به افزایش اخیر نرخ بهره فدرال رزرو
سوال امنیتی :4+73 = ?