مقدمات راه اندازی ارز بریکس و افزایش نگرانی سیاستمداران آمریکایی در خصوص هژمونی دلار

1401/05/10
مقدمات راه اندازی ارز بریکس و افزایش نگرانی سیاستمداران آمریکایی در خصوص هژمونی دلار

براساس ادعای کشورهای بریکس، پنج کشور عضو بریکس، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در حال ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی می باشند. از سوی دیگر دونالد ترامپ درباره رکود عظیم ایالات متحده همزمان با معرفی ارز بریکس هشدار داده است رابرت کیوساکی، اقتصادادن ایالات متحده نیز اخیرا در خصوص"بزرگترین سقوط اوراق قرضه" توضیحاتی ارائه داده و احتمال سقوط شاخص دلار را بررسی کرده است.

براساس اظهارات کارشناسان؛ در حالی که داده های تورم اروپا و ایالات متحده در ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، روسیه و دیگر اعضای بریکس با ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی برای رقابت با دلار آمریکا احتمالا هژمونی دلار را به خطر خواهند انداخت. 

به گفته کارشناس سیاسی ایالات متحده، هنری آبراهام؛ هژمونی عبارت است از تسلط یا اقتدار سیاسی یا فرهنگی بر دیگران و از نظر سیاستمداران آمریکا به خطر انداختن هژمونی دلار برابر با سقوط اقتدار ایالات متحده است.

هدف مکانیسم بریکس ارتقای صلح، امنیت، توسعه و همکاری است. همچنین هدف آن کمک به توسعه بشریت و ایجاد جهانی عادلانه تر است. در حال حاضر اعضای بریکس بصورت جدی در مسیر معرفی و راه اندازی ارز ذخیره بین المللی برای مقابله با دلار قرار گرفته اند و احتمالا استفاده از ارز دیجیتال به عنوان گزینه جایگزین، مورد بررسی کارشناسان بریکس قرار خواهد گرفت.

معرفی جایگزینی برای دلار آمریکا در مبادلات جهانی

پژوهشگر بزریلی در جریان نشست بین المللی چین از گروه بریکس خواست بر ایجاد یک سیستم مالی جایگزین جهت مقابله با هژمونی دلار آمریکا در مبادلات جهانی تمرکز نمایند. براساس اظهارات وی؛ مصادره ده ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی و دارایی های کشورهایی مثل ایران و مصادره 300 میلیارد دلار از دارایی های روسیه توسط ایالات متحده و اروپا زنگ خطری را برای جهان به صدا درآورده و معرفی جایگزینی برای دلار را ضرورت بخشیده است.

همچنین به گفته تحلیلگران استفاده اکثریت بازار از دلار به عنوان سلاحی سیاسی علیه کشورهای جهان استفاده شده و کشورهای دیگر مجبور کرده مبادلات تجاری خود را با ارزهای فیات دیگر انجام داده و سهم دلار در ذخایر ارزی کشورهای خود کاهش دهند.

بدین ترتیب هند نیز به عنوان یکی از اعضای بریکس در حال حاضر در حال بررسی جایگزینی یوان چین با دلار در مبادلات نفتی با روسیه است. با این حال، علیرغم گستردگی همکاری مالی کشورهای بریکس و پیوستگی آنها، فعالیت های بریکس در حوزه پولی مورد مطالعه کارشناسان قرار نگرفته است.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد مقدمات راه اندازی ارز بریکس و افزایش نگرانی سیاستمداران آمریکایی در خصوص هژمونی دلار
سوال امنیتی :4+53 = ?