فالینگ نایف(Falling Knife)؛ قاتل معامله گران ارزهای دیجیتال!

نوشته شده در : 1402/04/01

فالینگ نایف(Falling Knife)؛ قاتل معامله گران ارزهای دیجیتال! آیا می خواهین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از فالینگ نایف چیست؟ به نظر شما فالینگ نایف نشون دهنده چه چیزی هست؟ دلایل رخ دادن فالینگ نایف کدامند؟ سطوح حمایتی جعلی در فالینگ نایف چجوریه؟ نحوه تعیین عمق فالینگ نایف در زمینه مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چگونه است؟ چرا باید از فالینگ نایف جلوگیری کرد؟

فالینگ نایف یکی از مشکلات رایج و جدی در بازار ارزهای دیجیتال هست. بهتره بدونین از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال، بازارهای مربوط به اون ها تحت تاثیر تغییرات و نوسانات ناگهانی قیمت قرار گرفتن. بعضی از این تغییرات ممکنه به دلیل عوامل اقتصادی، سیاسی یا فنی رخ بدن، ولی در برخی از موارد فالینگ نایف رخ میده. تریدرها و معامله گران زیادی سعی می کنند تا از فالینگ نایف جلوگیری کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فالینگ نایف چیست؟ اطلاعاتی درباره فالینگ نایف یا Falling Knife به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل ایجاد فالینگ نایف بپردازیم و نحوه تعیین عمق فالینگ نایف رو مورد بررسی قرار بدیم.

فالینگ نایف چیست؟

فالینگ نایف چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فالینگ نایف چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فالینگ نایف یا Falling Knife وضعیتی هست که ریزش شدید قیمت ارز دیجیتال رو نشون میده. عدد یا فرمول قطعی نمی تونیم واسه فالینگ نایف در نظر بگیریم. ولی در الگوی چاقوی در حال سقوط با افت ارزش دارایی در مدت زمانی کوتاه روبرو هستیم. این ریزش قیمت معمولا باید بیشتر از 20 درصد نسبت به بیشترین رکورد خودش در 52 هفته گذشته باشه. مفهوم فالینگ نایف نشون دهنده میزان خطری هست که تریدر یه معامله گر باید به جون بخره تا وارد بازار بشه تا با انجام معاملات سود کسب کنه.

جالب اینجاست که بدونین فالینگ نایف یا Falling Knife نوعی الگوی قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال هست که در خیلی از مواقع باعث میشه تا تریدرها و معامله گران محتمل ضررهای بزرگی میشن. الگوی فالینگ نایف در واقع افت شدید ارزش یه دارایی رو در مدت کوتاهی نشون میده. طبق الگوی فالینگ نایف، اگه قیمت ارز دیجیتال به سرعت 30 تا 50 درصد کاهش پیدا کنه، پس امکان سقوط بیشتر رو هم داره. بنابراین، به سرمایه گذاران و معامله گران توصیه میشه تا برای خرید دارایی های در حال سقوط عجله نداشته باشن.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری دوگانه(Dual Investment) چیست؟

دلایل ایجاد فالینگ نایف چیست؟

دلایل ایجاد فالینگ نایف چیست؟

همونطور که گفتیم، فالینگ نایف(Falling Knife) در بازارهای مالی به نوعی الگوی رفتاری گفته میشه که در اون قیمت یه دارایی یا ارز دیجیتال به طور ناگهانی و شدید کاهش پیدا می کنه. این الگو معمولا به زمانی اشاره داره که یه ارز دیجیتال در مدت زمان کوتاهی قیمت خودش رو از دست میده. ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل ایجاد فالینگ نایف در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

  • عوامل تکنیکال

یکی از دلایل ایجاد فالینگ نایف، عوامل تکنیکالی هست. تریدرها باید همیشه عوامل تکنیکال نمودار رو بر سایر دلایل چاقوی در حال سقوط اولویت بدن. برای برخی از ارزهای دیجیتال، سطوح حمایتی خیلی آسون میشه. بعد از شکستن، سطح حمایتی تبدیل به سطح مقاومت میشه. اگه سطح قوی باشه، شانس بازگشت به حداقل میرسه. به همین دلیل، تبدیل سطوح حمایتی به مقاومت می تونه حرکت به سمت پایین رو سریع کنه و در نهایت یه سناریوی فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط رو به ثمر برسونه.

  • احساسات بازار ارزهای دیجیتال

یکی از دلایل ایجاد فالینگ نایف در بازار رمزارزها، احساسات بازار هست. الگوی چاقوی در حال سقوط، زیاد به چارچوب زمانی وابستگی نداره. اگه انگیزه مناسب پشت اون باشه، می تونه هم به صورت بلند مدت و هم به صورت کوتاه مدت ظاهر بشه. در بازار رمزارزها عوامل احساسات می تونن تا حد زیادی بر قیمت ها تاثیر بذارن. ولی قیمت ها در بازار سهام هم به شدت به احساسات بازار عکس العمل نشون بدن.

مقاله پیشنهادی: چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟

  • عدم تعادل عرضه و تقاضا

تعادل عرضه و تقاضا هم یکی دیگه از دلایل رخ دادن الگوی فالینگ نایف در بازار ارزهای دیجیتال هست. افزایش عرضه یه رمزارز فراتر از انتظارات بازار و کاربران باعث میشه تا قیمت ارزهای دیجیتال به شدت ریزش کنند. این عرضه توکن می تونه یه رویداد مجرک برای عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار باشه.

  • دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

دستکاری بازار هم یکی دیگه از دلایل رخ دادن فالینگ نایف در بازار رمزارزهاست. موسسه هایی که رمزارزها رو در اختیار دارن، ممکنه واسه دستکاری قیمت ها اون ارزهای دیجیتال رو به مقدار انبوه بخرن و یا حتی بفروشن. مثل سفارش فروش انبوه به ارزش 30 هزار بیت کوین در دسامبر 2017 که باعث کاهش قیمت شد.

نحوه تعیین عمق فالینگ نایف چگونه است؟

نحوه تعیین عمق فالینگ نایف چگونه است؟

توجه داشته باشین همه چاقوهای در حال سقوط مثل لونا حرکت نمی کنند. چون ممکنه قیمت به حرکت رو به پایین ادامه بده، ولی با برگشت های گاه گاه، ضربه زدن و تست مجدد همراه باشه. شاخص قدرت نسبی(RSI) کاملا قابل اعتماد هست و به شما کمک می کنه تا کف چاقوهای در حال سقوط رو حد بزنین. اگه حرکت نزولی سطوح در منطقه خنثی به منطقه اشباع خرید نزدیک بشه، میشه انتظار داشت که قیمت همچنان به سقوط ادامه بده.

با این وجود، اگه شاخص قدرت نسبی یا RSI زیر 30 بمونه و یا در مقطعی به 20 برسه، ممکنه قیمت ارز دیجیتال به سمت بالا حرکت کنه. حجم معاملات کمتر هم می تونه هر حرکتی به سمت نزول رو تسریع بده. با این حال در هر نقطه ای شاهد افزایش حجم خرید باشین، میشه انتظار داشت که قیمت به سمت بالا حرکت کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فالینگ نایف چیست؟ اطلاعاتی درباره فالینگ نایف یا Falling Knife به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل ایجاد فالینگ نایف بپردازیم و نحوه تعیین عمق فالینگ نایف رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فالینگ نایف الگوی در بازار ارزهای دیجیتال هست که تشکیل اون به معنی سقوط ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال هست. تریدرها و معامله گران الگوی چاقوی در حال سقوط فرار می کنند.


نظرات کاربران در مورد فالینگ نایف(Falling Knife)؛ قاتل معامله گران ارزهای دیجیتال!
سوال امنیتی :9+46 = ?