راهکارهایی برای حفظ امنیت عبارت بازیابی

نوشته شده در : 1402/04/04

راهکارهایی برای حفظ امنیت عبارت بازیابی؛ آیا دوست دارین با این روش ها آشنا بشین؟ آیا می دونین منظور از عبارت بازیابی یا Seed Phrase چیست؟ عبارت بازیابی چجوری تولید میشه؟ به نظر شما چرا حفظ امنیت عبارت بازیابی مهمه؟ نکات ایمنی برای نگهداری عبارت بازیابی کدامند؟ نگهداری عبارت بازیابی روی کاغذ چه خطراتی به همراه داره؟ چجوری به بهترین شکل ممکن عبارت بازیابی کیف پول رو نگهداری کنیم؟

با توسعه و پیشرفت تکنولوژی بلاک چین و رشد روزافزون رمزارزها، نیاز به روش های امن برای نگهداری و دسترسی به کیف پول های ارز دیجیتال بیشتر شده. خیلی از معامله گران و تریدرها در نگهداری عبارت بازیابی یا Seed خودشون با چالش ها و مشکلاتی روبرو هستن که سعی می کنند تا روش هایی رو پیدا کنند تا با اطمینان بیشتر کلمات کلیدی خودشون رو نگهداری کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله راهکارهایی برای حفظ امنیت عبارت بازیابی، اطلاعاتی درباره عبارت بازیابی یا Seed Phrase به شما ارائه کنیم و به بررسی راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی بپردازیم تا امنیت کیف پول خودتون رو در هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال و خرید تتر تامین کنین.

عبارت بازیابی(Seed Phrase) چیست؟

عبارت بازیابی(Seed Phrase) چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که عبارت بازیابی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که عبارت بازیابی یا Seed Phrase تعدادی از کلماتی هست که برای به دست آوردن اطلاعات درباره کیف پول مورد استفاده کاربران بازار رمزارزها قرار می گیره. این عبارت با توجه به کیف پولی که کاربران انتخاب می کنند، معمولا حداقل از 12 کلمه به وجود اومدن. در مرحله اول نصب کیف پول دیجیتالی، اپلیکیشن از کاربر می خواد تا کلمات بازیابی رو در جایی امن یادداشت کنند. بعضی از ولت های سخت افزاری مثل SafePal، صفحات فلزی رو در اختیار مشتریان خودشون قرار میدن که عبارت بازیابی رو میشه با خیال راحت در اون ها ذخیره کرد.

جالب اینجاست که بدونین کلمات بازیابی(Seed Phrase) خیلی مهم هستن. چون اگه به هر دلیلی دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال خودتون رو از دست بدین و عبارت بازیابی خودتون رو فراموش کنین، باید واسه همیشه با رمزارزها و دارایی های موجود در کیف پولتون خداحافظی کنین. همونطور که می دونین، این کلمات هیچ ربطی با همدیگه ندارن و در کنار هم معنی خاصی رو نمیدن، ولی به دلیل به یاد داشتن هر کدوم از این کلمات خیلی آسون تر از مجموعه اعداد و حروف هست. توصیه میشه تا در زمان نگهداری عبارت بازیابی کیف پول به نکات مهمی توجه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: آموزش بازیابی کیف پول و ارزهای دیجیتال گم شده

اهمیت حفظ امنیت کلمات بازیابی چیست؟

اهمیت حفظ امنیت کلمات بازیابی چیست؟

حائز اهمیت هست که بدونین حفظ امنیت کلمات بازیابی موضوع خیلی مهمی در زمینه امنیت اطلاعات و حریم خصوصی در بازار ارزهای دیجیتال هست. کلمات یا گذرواژه های بازیابی معمولا برای دسترسی به اطلاعات مهم و حساس مورد استفاده قرار می گیرن، بنابراین حفظ امنیت اون ها به دلایل زیر مهم هست:

  • یکی از دلایل اهمیت حفظ امنیت کلمات بازیابی، حفظ حریم خصوصی هست. کلمات بازیابی معمولا برای ورود به حساب های کاربری در سیستم های مختلف از جمله حساب های بانکی، ایمیل، رسانه های اجتماعی و.... استفاده میشن اگه حفاظت رمز بازیابی رو دور بزنین، افراد غیرمجاز و هکرها می تونن بهشون دسترسی داشته باشن و به حریم خصوصی شما نفوذ کنند.
  • جلوگیری از دسترسی هم یکی دیگه از دلایل اهمیت حفظ امنیت کلمات بازیابی هست. اگه رمز بازیابی شما ساده یا ضعیف باشه، مهاجمان می تونن به راحتی اون رو حدس بزنن و به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگه، اگه کلمه بازیای قوی و پیچیده باشه، حملاتی مثل براندازی و حملات احتمالی به طور خودکار توسط مهاجمان خنثی میشن.

مقاله پیشنهادی: تگ یا ممو (Memo) در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی

راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی

توجه داشته باشین که عبارت بازیابی یا Seed Phrase تنها کلید بازیابی بیت کوین و رمزارزهاست. اگه کسی عبارت بازیابی شما رو به دست بیاره، می تونه به ولت شما دسترسی پیدا کنه و دارایی های اون رو سرقت کنه. بنابراین، شما باید سعی کنین تا با استفاده از روش هایی امنیت عبارت بازیابی کیف پول خودتون رو افزایش بدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی بپردازیم.

  • تقسیم کردن عبارت بازیابی به قسمت های مختلف

یکی از راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی، تقسیم کردن عبارت بازیابی به قسمت های مختلف هست. به عبارت دیگه، شما می تونین کلمات بازیابی یا Seed Phrase کیف پول خودتون رو به چند قسمت مختلف تقسیم کنین و در جاهای مختلف ازشون نگه داری کنین. به این ترتیب، ریسک نقطه تکی شکست رو کاهش میدین. البته این روش هم بی عیب نیست، چون با از دست یه بخش از عبارت بازیابی، کل عبارت بدون استفاده میشه. بنابراین، سعی کنین تا بخش های مختلف عبارت بازیابی خودتون رو در جاهای امنی ذخیره کنین.

  • استفاده از کیف پول چند امضایی

یکی دیگه از راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی، استفاده از کیف پول های چند امضایی هست. واسه تایید تراکنش در کیف پول های Multi-sig، وجود همه امضاها لازم هست. مثلا، می تونین یه ولت با 2 یا 3 امضا به وجود بیارین. واسه دسترسی به دارایی های این ولت، حداقل به 2 امضا نیاز هست. با واگذاری مسئولیت نگهداری و ذخیره کلمات بازیابی به افراد قابل اعتماد، می تونین ریسک ها و خطرات امنیتی خودتون رو کاهش بدین.

  • نگهداری در فضای امن

نگهداری کلمات بازیابی هم یکی دیگه از راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی هست. برای این کار می تونین از گاوصندوق استفاده کنین. البته باید گاوصندوق مورد نظر شما با کیفیت باشه و از امنیت زیادی برخوردار باشه. نگهداری عبارت بازیابی یا Seed Phrase در این نوع فضاها، خطر سرقت و دسترسی غیرمجاز به اون رو کاهش میده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله راهکارهایی برای حفظ امنیت عبارت بازیابی، اطلاعاتی درباره عبارت بازیابی یا Seed Phrase به شما ارائه کنیم و به بررسی راهکارهای حفظ امنیت عبارت بازیابی بپردازیم تا امنیت کیف پول خودتون رو تامین کنین. همونطور که گفتیم، عبارت بازیابی تعدادی از کلماتی هست که برای به دست آوردن اطلاعات درباره کیف پول مورد استفاده کاربران بازار رمزارزها قرار می گیره. این عبارت با توجه به کیف پولی که کاربران انتخاب می کنند، معمولا حداقل از 12 کلمه به وجود اومدن. امنیت عبارت بازیابی از اهمیت زیادی برخوردار هست.


نظرات کاربران در مورد راهکارهایی برای حفظ امنیت عبارت بازیابی
سوال امنیتی :6+66 = ?