تله سرمایه گذاری(Investing Trap) چیست؟

1402/04/06

تله سرمایه گذاری(Investing Trap)؛ اصطلاحی رایج در بازارهای مالی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره تله سرمایه گذاری به دست بیارین؟ منظور از تله سرمایه گذاری در بازارهای مالی چیست؟ انواع تله های سرمایه گذاری کدامند؟ روش های مقابله با تله سرمایه گذاری کدامند؟ مهم ترین تله هایی که ممکنه در زمان سرمایه گذاری درگیر اون ها بشیم چیست؟ مواردی که در زمینه آموزش مدیریت سرمایه بسیار مهم به نظر می رسند.

نمیشه سرمایه گذاری در بازارهای مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال رو به عنوان فرایندی آسون و یکنواخت شمرد، چون سرمایه گذاری در این بازارها چالش ها و مشکلاتی به همراه داره که یکی از این مشکلات تله سرمایه گذاری هست. دام سرمایه گذاری به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات و چالش ها بر سر راه تریدرها قرار می گیره و شناسایی اون کار خیلی سختیه. به همین منظور ما سعی می کنیم تا در مقاله تله سرمایه گذاری چیست؟ اطلاعاتی درباره تله سرمایه گذاری یا Investing Trap به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع تله های سرمایه گذاری بپردازیم و نحوه شناسایی تله سرمایه گذاری در بازار رمزارزها رو به شما یاد بدیم.

منظور از تله سرمایه گذاری چیست؟

منظور از تله سرمایه گذاری چیست؟

شاید این سوال واسه شما پیش اومده باشه که منظور از تله سرمایه گذاری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تله سرمایه گذاری یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال هست که تریدرها و معامله گران باهاش روبرو میشن. توجه داشته باشین که تله سرمایه گذاری به دو بخش اصلی شناختی و احساسی تقسیم میشه بیشتر مواقع با ترکیبی از این دو مورد روبرو هستیم که بهش سوگیری رفتاری گفته میشه. سوگیری یعنی اینکه تریدرها ناخودآگاه دوست داره در یه موقعیت خاص به روش خاصی معامله یا رفتار کنه.

جالب اینجاست که بدونین اگه به عنوان یه سرمایه گذار در بازار ارزهای دیجیتال در تله سرمایه گذاری قرار بگیریم، آینده معاملاتی خوبی در انتظار ما نمیشه و نمی تونیم به اهداف خودمون برسیم. به همین دلیل مهمه که علاوه بر شناسایی تله های مختلف سرمایه گذاری، نحوه تلاش واسه غلبه بر این تله ها رو هم یاد بگیریم. از اونجایی که سرمایه گذاری در بازارهای مالی همیشه پر از اطلاعات و داده های ناقص و تعداد زیادی از احتمالات هست، معامله گران و سرمایه گذاران خیلی ساده می تونن در تله سرمایه گذاری بیفتن و محتمل ضررهای سنگینی بشن.

مقاله پیشنهادی: فالینگ نایف(Falling Knife)؛ قاتل معامله گران ارزهای دیجیتال!

معرفی انواع تله های سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

معرفی انواع تله های سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

همونطور که گفتیم، در زمان سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی، خیلی چیزها از مدیریت ما خارج هستن. بعضی وقت ها به نتیجه خاصی امیدوار هستیم، ولی به دلیل مشکلات جانبی و تصمیم های اشتباه احتمالی، هیچ وقت نمی تونیم از نتیجه اون اطمینان حاصل کنیم. تله های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی ممکنه در شکل های مختلفی ظاهر بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع تله های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

  • اعتماد به نفس بیش از حد

یکی از تله های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، اعتماد به نفس بیش از حد هست. سرمایه گذاران و معامله گران با روحیه بالا، توانایی ها و مهارت های خودشون رو بیش از حد اندازه گیری می کنند. اون ها همچنین به نتایج به دست اومده بدون در نظر گرفتن تعداد زیادی از احتمالات خوش بین هستن. بنابراین، اعتماد بیش از حد باعث میشه تا مشکلاتی به وجود بیاد که سرمایه گذاران در نهایت محتمل ضررهای بزرگی بشن. اگه می خواهین تا در تله سرمایه گذاری نیفتین، سعی کنین تا اعتماد به نفس خودتون رو کنترل کنین.

  • فومو(Fomo)

فومو یا Fomo هم یکی دیگه از تله های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هست که ممکنه شما در زمان خرید ارز دیجیتال و فروش رمزارزها درگیرش بشین. توجه داشته باشین که احساس فومو یا Fomo به معنی ترس از دست دادن فرصت هاست. وقتی سرمایه گذاران دچار احساس فومو در بازار میشن، سعی می کنند تا معاملات زیادی رو پشت سر هم انجام بدن. از اونجایی که معاملات سریع انجام میشه، ممکنه هیچ سرمایه گذاران هیچ معیار یا تحلیلی رو در نظر نگیرن. بنابراین، با ریزش قیمت ارزهای دیجیتال سرمایه خودشون رو از دست میدن.

مقاله پیشنهادی: فومو FOMO یا ترس از دست دادن ارز دیجیتال چیست؟

  • لنگر انداختن(Anchoring)

یکی دیگه از انواع تله های سرمایه گذاری در بازار رمزارزها، تله انداختن یا Anchoring هست. لنگر انداختن به این معنی هست که شخص قیمتی که دوست داره رو واسه ارز دیجیتال یا دارایی مالی در نظر می گیره و بر اساس این فرضیات معاملات خودش رو انجام میده. مثلا تصور کنین قیمت یه ارزی به 30 دلار میرسه، ما تصور می کنیم که قیمت این رمزارز قطعا دوباره با 30 دلار برمی گرده و معاملات خودمون رو بر این اساس انجام میدیم. بنابراین، اگه قیمت ارز دیجیتال به 30 دلار نرسه، ضرر می کنیم و در تله سرمایه گذاری میفتیم.

  • آشنایی(Familiarity)

آشنایی یا Familiarity هم یکی دیگه از انواع تله های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هست که سرمایه گذاران و معامله گران زیادی ممکنه در این تله قرار بگیرن و محتمل ضررهای سنگینی بشن. بیشتر افراد معمولا در چیزهایی سرمایه گذاری می کنند که زیاد اسمش رو می شنون. مثلا این افراد سهام شرکتی که در اون فعالیت می کنند رو می خرن. به همین دلیل هست که پروژه های کریپتویی هزینه های زیادی رو صرف تبلیغات می کنند. اگه پروژه آشنایی که افراد در اون سرمایه گذاری کردن، عملکرد ضعیفی داشته باشه، ارزش دارایی های افراد کاهش پیدا می کنه. به این ترتیب، سعی کنین تا با تحقیق و بررسی پروژه های مختلفی کریپتویی، رمزارزی رو واسه سرمایه گذاری انتخاب کنین که مستعد رشد هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تله سرمایه گذاری چیست؟ اطلاعاتی درباره تله سرمایه گذاری یا Investing Trap به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع تله های سرمایه گذاری بپردازیم و نحوه شناسایی تله سرمایه گذاری در بازار رمزارزها رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، تله سرمایه گذاری یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال هست که تریدرها و معامله گران باهاش روبرو میشن. توجه داشته باشین که تله سرمایه گذاری به دو بخش اصلی شناختی و احساسی تقسیم میشه. تله سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی ممکنه به شکل های مختلفی ظاهر بشه و افراد با قرارگیری در این تله ها ضررهای بزرگی کنند.


نظرات کاربران در مورد تله سرمایه گذاری(Investing Trap) چیست؟
سوال امنیتی :6+44 = ?