اندازه یا سایز بلاک(Block Size) بیت کوین چیست؟

1402/04/08

اندازه بلاک(Block Size)؛ اصطلاحی رایج در دنیای بلاک چین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این اصطلاح به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از اندازه بلاک چیست؟ چرا اندازه بلاک بیت کوین مهم هست؟ چرا بلاک های بیت کوین مجاز نیستن خیلی کوچیک باشن؟ اهمیت سایز بلاک چیست؟ کاهش حجم بلاک چه تاثیری بر روی معاملات شبکه و خرید بیت کوین داره؟ چه اقداماتی واسه افزایش سایز بلاک بیت کوین انجام شد؟

در بازار پرهیاهوی ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها، هر اصطلاح یا واژه ای به توضیح و بررسی دقیق نیاز داره. واسه اینکه بشه بهترین نتیجه رو از معاملات در این بستر به دست اورد، باید عبارت های مربوط به اون و کاربرد و اهمیت هرکدوم از اصطلاحات رو به صورت دقیق بلد باشین. اندازه بلاک بیت کوین هم یکی از این اصطلاحات هست که توصیه می کنیم تا باهاش آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اندازه بلاک بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی درباره اندازه بلاک بیت کوین یا Block Size به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب افزایش اندازه بلاک بپردازیم و اهمیت سایز بلاک بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

اندازه بلاک بیت کوین چیست؟

اندازه بلاک بیت کوین چیست؟

احتمالا این سوال رو از خودتون بپرسین که منظور از اندازه بلاک بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندازه بلاک(Block Size) بیت کوین جایی هست که تعدادی از تراکنش های ارز دیجیتال بیت کوین در اونجا جای می گیرن. توجه داشته باشین که این بلاک ها در یه دفتر کل غیرمتمرکز به اسم بلاک چین ذخیره و نگهداری میشن. در اولین روزهای پیدایش بیت کوین(Bitcoin) اندازه بلاک در بلاک چین بیت کوین می تونست 36 مگابایت اطلاعات و داده های تراکنش ها رو در خودش ذخیره کنه.

جالب اینجاست که بدونین اندازه بلاک بیت کوین با گذشت زمان در سال 2010 به 1 مگابایت کاهش پیدا کرد. نکته قابل توجه اینجاست که بدونین کاهش اندازه بلاک بیت کوین با اهداف مختلفی انجام میشه. از جمله از این اهداف می تونیم به جلوگیری از کاهش کلاهبرداری و جلوگیری از انواع حمله های اینترنتی اشاره کنیم، ولی در مقابل این کاهش سایز بلاک بیت کوین، سرعت انجام تراکنش ها در شبکه بیت کوین کاهش پیدا کرد و ظرفیت کمی واسه افزایش مقیاس تراکنش ها و معاملات ارز دیجیتال بیت کوین به وجود اومد.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین کور(Bitcoin Core) چیست؟

مزایا و معایب افزایش اندازه بلاک چیست؟

مزایا و معایب افزایش اندازه بلاک چیست؟

همونطور که گفتیم، از اونجایی که تعداد تراکنش در هر ثانیه در شبکه بلاک چینی به اندازه بلاک ها بستگی داره، افزایش سایز بلاک یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات واسه بهبود عملکرد بلاک چین هاست. افزایش اندازه بلاک بیت کوین می تونه مزایا و معایب مختلفی رو به همراه داشته باشه. به همین دلیل ما تلاش می کنیم در این قسمت از مطلب به بررسی و ارزیابی مزایا و معایب افزایش اندازه بلاک Bitcoin بپردازیم.

مزایای افزایش اندازه بلاک

  • یکی از مزایای افزایش اندازه بلاک بیت کوین این هست که کارمزد انجام تراکنش ها در شبکه بلاک چینی بیت کوین کاهش پیدا می کنه.
  • یکی دیگه از مزایای افزایش سایز بلاک Bitcoin، ظرفیت تراکنش های بیشتر به منظور رقابت با سیستم های پرداخت دیگه هست.
  • استفاده از بیت کوین برای پرداخت های خرد یا کوچیک هم یکی دیگه از مزایای افزایش اندازه بلاک در شبکه بیت کوین هست.

معایب افزایش اندازه بلاک

  • در صورت تحقق طرح کلی، نگرانی در مورد تمرکز افزایش پیدا می کنه.
  • یکی دیگه از معایب افزایش اندازه بلاک ان هست که مشکلات امنیتی ناشی از گره های کامل گروه بندی شده که نقاط شکست به وجود میاره.
  • تبدیل شدن به یه گره کامل به دلیل بلوک های بزرگ تر گرون تر میشه.
  • از اونجایی که هیچ کسی به طور رسمی مسئول ارز دیجیتال بیت کوین نیست، دسترسی به اجماع در این شرایط با مشکلات زیادی همراه میشه.

مقاله پیشنهادی: 5 روش کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین

اهمیت سایز بلاک بیت کوین

اهمیت سایز بلاک بیت کوین

به نظر شما چرا اندازه بلاک بیت کوین از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ بهتره بدونین سایز بلاک(Block Size) محدودیت هایی درباره تعداد تراکنش هایی که بلاک چین Bitcoin می تونه در یه ثانیه پردازش بشه اعمال می کنه و بنابراین باعث تشکیل مانعی در قابلیت مقیاس پذیری بلاک چین میشه. وقتی که بلاک ها با تراکنش هایی پر میشن، شبکه بلاک چینی ازدحام میشه و کارمزد تراکنش ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کنه.

توجه داشته باشین که اندازه بلاک ها در شروع کار ارز دیجیتال بیت کوین 36 مگابایت بود، ولی در سال 2010 به دلیل مقابله با حمله های اسپم، توسعه دهنده های شبکه بیت کوین این حجم رو به 1 مگابایت کاهش دادن. بعضی از توسعه دهنده ها در اون موقع باور داشتن که این اندازه بلاک در آینده با گذشت زمان بر اساس میزان رشد معاملات و تراکنش ها، جوابگوی تراکنش ها نمیشه. در حال حاضر ثانیه بین 2 تا 7 تراکنش در شبکه بیت کوین(Bitcoin) انجام میشه که با توجه به بزرگی بلاک چین و تعداد کاربران زمان خیلی طولانی هست.

چه اقداماتی برای افزایش سایز بلاک Bitcoin انجام شد؟

بعد از مشکلاتی که حجم کم بلاک ها به وجود اوردن، پیشنهادها و توصیه های مختلفی از طرف توسعه دهنده ها واسه افزایش اندازه بلاک ارائه شد. بهتره بدونین افزایش حجم و سایز بلاک ها باعث شد کارمزد تراکنش ها کمتر بشه، تعداد تراکنش ها در ثانیه بیشتر بشه و بیت کوین رو واسه رقابت با سایر رمزارزها کارآمدتر کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندازه بلاک بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی درباره اندازه بلاک بیت کوین یا Block Size به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب افزایش اندازه بلاک بپردازیم و اهمیت سایز بلاک بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اندازه بلاک(Block Size) بیت کوین جایی هست که تعدادی از تراکنش های ارز دیجیتال بیت کوین در اونجا جای می گیرن. توجه داشته باشین که این بلاک ها در یه دفتر کل غیرمتمرکز به اسم بلاک چین ذخیره و نگهداری میشن. افزایش اندازه بلاک شبکه بیت کوین مزایا و معایب زیادی به همراه داره که باید به این موارد توجه لازم رو داشته باشین تا مشکلی واستون پیش نیاد.


نظرات کاربران در مورد اندازه یا سایز بلاک(Block Size) بیت کوین چیست؟
سوال امنیتی :7+54 = ?