ارائه پیشنهاد ارز مشترک آمریکای لاتین در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکا

1401/05/26
ارائه پیشنهاد ارز مشترک آمریکای لاتین در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکا

اخیرا دو پیشنهاد برای ایجاد ارز مشترک جدید در آمریکای لاتین ارائه شده است. رئیس جمهور سابق برزیل، لوئیس داسیلوا در ماه می این پیشنهاد را ارائه کرده و رئیس کنگره کلمبیا، روی بارراس در جریان تحلیف رئیس جمهور جدید گوستاوو پترو در اوایل ماه جاری ایده مشابه ای را به منظور کاهش وابستگی منطقه به دلار آمریکا ارائه کرده است.

پیشنهاد ایجاد واحد پول مشترک جدید بین کشورهای آمریکای لاتین با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، بار دیگر احیا شده و دو سیاستمدار منطقه، رئیس جمهور سابق برزیل و رئیس کنگره کلمبیا خواستار تجدید نظر و بررسی مجدد این طرح شده اند.

ماه گذشته، رئیس جمهور سابق برزیل اظهار داشت که اگر در انتخابات رای گیری عمومی ریاست جمهوری در ماه اکتبر پیروز شود، از ایجاد یک واحد پولی مشترک برای سراسر منطقه آمریکای لاتین حمایت خواهد کرد. این واحد پولی که "SUR " نامیده شده است، در راستای تقویت یکپارچگی کشورهای منطقه طراحی شده است.

اهداف ایجاد ارز مشترک

طبق اظهارات رئیس جمهور پیشین برزیل، هدف اصلی و اساسی از ایجاد یک ارز دیجیتال مشترک در آمریکای لاتین عدم وابستگی به دلار آمریکا عنوان شده است. علاوه بر این، ایجاد ارز مشترک فرصت جدیدی برای مهار تورم در منطقه خواهد بود، مشکلی که کشورهایی مانند آرژانتین و ونزوئلا درگیر آن می باشند.

به گفته وی؛ ارز سور می تواند استقلال بانک های مرکزی کشورهای آمریکای لاتین را برخلاف مدل اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا حفظ کنند. همچنین در صورت راه اندازی؛ گردش دوگانه ارزهای ملی فیات و سور مجاز خواهد بود.

پیش از این در ماه جولای نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طرحی را برای راه ‌اندازی یک ارز مشترک برای کشورهای بریکس، سازمانی که برزیل نیز عضو آن است، ارائه کرده است، به اعتقاد تحلیلگران این اقدام تلاشی برای رقابت با دلار آمریکا است.

پیش زمینه ارز مشترک رایج

پیشنهاد و ایده ارز مشترک برای آمریکای لاتین جدید نیست. در واقع پیش از این نیز ارز مشترکی وجود داشت که برای تسویه بیش از یک میلیارد دلار مبادلات تجاری در سراسر قاره استفاده می شد. این واحد پولی "sucre" نام داشت و نتیجه ادغام چندین کشور در ALBA، سازمان جایگزین بولیواری و مخالف FTAA مورد حمایت ایالات متحده بوده است.

رئیس جمهور ونزوئلا هوگو چاوز مسئول ایجاد آن در سال 2009 و پذیرش آن در ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا، بولیوی و اکوادور بوده است. با این حال، این ارز به دلیل چندین اتفاق از جمله اعمال تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و مرگ حامی اصلی آن کنار گذاشته شد.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد ارائه پیشنهاد ارز مشترک آمریکای لاتین در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکا
سوال امنیتی :5+85 = ?