راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی کلمبیا به منظور کاهش فرار مالیاتی

1401/05/26
راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی کلمبیا به منظور کاهش فرار مالیاتی

در وضعیت اقتصاد فعلی؛ بسیاری از کشورها در راستای کنترل و ردیابی جریان پولی به دنبال دیجیتالی کردن بخشی از اقتصاد خود می باشند. از این رو؛ دولت کلمبیا نیز همگام با کشورهای دیگر اخیرا اعلام کرده است که برنامه هایی برای راه اندازی ارز دیجیتال خود دارد.

یکی از اهداف راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی کلمبیا جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش قابلیت ردیابی تراکنش های انجام شده توسط شهروندان است.

براساس اظهارات لوئیس کارلوس ریس، رئیس سازمان مالیاتی؛ دولت کلمبیا در حال برنامه ریزی برای راه اندازی ارز دیجیتال خود در آینده نزدیک است. به گفته وی، اقدام پیشنهادی با محدودیت‌ هایی در پرداخت ‌های نقدی و تراکنش ‌های بیش از 10 میلیون پزو کلمبیایی معادل 2400 دلار همراه خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان مالیاتی در مصاحبه با خبرگزاری Semana، این پیشنهاد یکی از طرح های رئیس جمهور گوستاوو پترو، به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است. به گفته کارشناسان فرار مالیاتی در کشور تقریبا بین 6 تا 8 درصد تولید ناخالص داخلی کلمبیا را شامل می شود.

درخصوص اثربخشی طرح؛ رئیس سازمان مالیات دولت کلمبیا اظهار داشته است که با راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی امکان ردیابی تخلفات مالی وجود خواهد داشت و احتمالا 6 تا 8 درصد تولید ناخالص داخلی کلمبیا که حداکثر 1 درصد یا 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی است، بازیابی خواهد شد.

وی درخصوص دیگر ویژگی های ارز دیجیتال یا نحوه عملکرد آن در کنار سیستم‌ های پرداخت سنتی توضیحاتی ارائه نکرده است.

اعمال محدودیت های نقدی همزمان با راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی

معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی با اقدامات دیگری نیز همراه خواهد بود که در حال حاضر در حال بررسی است. یکی از این اقدامات، محدودیت در پرداخت نقدی بیش از مقدار معین خواهد بود.

طبق توضیحات، این تغییرات احتمالا کانال های پرداخت سنتی کلمبیایی ها را مختل خواهد نمود. با این حال، استفاده از پول نقد برای پرداخت در طول همه گیری کووید19 کاهش یافته است و احتمالا پذیرش سیستم دیجیتال برای شهروندان کلمبیایی راحت تر خواهد بود.

در حال حاضر پول نقد یکی از روش های اصلی پرداخت در کلمبیا است. طبق داده های بانک مرکزی کلمبیا؛ پس از بهبود وضعیت همه گیری گردش اسکناس به بالاترین میزان خود در 17 ماه گذشته رسیده است.

همچنین براساس داده های نظارت مالی، کلمبیایی‌ ها هنوز پول نقد را به عنوان روش اصلی پرداخت برای حمل و نقل، مواد غذایی، شارژ تلفن همراه و اجاره ترجیح می دهند.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی کلمبیا به منظور کاهش فرار مالیاتی
سوال امنیتی :1+81 = ?