ویژگی های بلاک چین چیست؟

1401/06/07


ما سعی می کنیم در مقاله ویژگی های بلاک چین چیست؟اطلاعاتی در مورد بلاک چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های بلاک چین بپردازیم و منحصر به فرد بودن بلاک چین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

بهتره قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشیم، اطلاعاتی در مورد ارزهای دیجیتال و فعالیت اون ها در بلاک چین برای شما ارائه کنیم تا بتونین مفهوم بلاک چین رو به خوبی درک کنین. بهتره بدونین ارزهای دیجیتال شکل دیجیتالی یا مجازی پول های واقعی هستن که فقط در محیط اینترنت مورد استفاده و معامله قرار می گیرن.

به عبارت دیگه، ارزهای دیجیتال شکل ملموسی یا قابل لمس ندارن و شما نمی تونین ارزهای دیجیتال رو همانند پول های واقعی لمس کنین. بلکه فقط می تونین اون ها رو مشاهده کنین.

جالب اینجاست که بدونین ارزهای دیجیتال شباهت های زیادی با پول های واقعی دارن، ولی در کنار این شباهت ها تفاوت هایی نیز در این میان دیده میشه که باعث منحصر به فرد شدن ارزهای دیجیتال میشه.

برای مثال پول های واقعی به صورت متمرکز فعالیت می کنند و تراکنش های اون ها تحت نظارت بانک مرکزی قرار داره، در حالی که ارزهای دیجیتال به صورت غیر متمرکز فعالیت دارن و همه تراکنش های اون ها در دفتر کل توزیع شده ای به اسم بلاک چین ثبت و ذخیره میشه.

مقاله پیشنهادی: بررسی کامل فناوری ارز های دیجیتال

بلاکچین چیست

بلاک چین نیز نوعی دفتر کل توزیع شده هست که اطلاعات و تاریخچه تراکنش ارزهای دیجیتال در اونجا ذخیره میشه و شما می تونین هر زمان که دوست داشته باشین، به این اطلاعات دسترسی داشته باشین. البته نمی تونین در این اطلاعات دستکاری انجام داده و اون ها رو تغییر بدین.

بلاک چین ها ویژگی ها و خصوصیات زیادی که دارن که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ویژگی های بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد بلاک چین ها برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های بلاک چین بپردازیم و منحصر به فرد بودن بلاک چین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این ویژگی ها اشنا بشین.

بلاک چین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، قطعا اسم بلاک چین رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این فناوری به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که بلاک چین چیست؟

ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بلاک چین در واقع نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز برای ثبت و ذخیره اطلاعات در قالب تراکنش های متفاوت هست، به طوری که هر عضو از شبکه یه نسخه از این دفتر رو پیش خودشون نگهداری می کنند و هر زمان که دوست داشته باشن به این اطلاعات و تاریخچه تراکنش ها دسترسی پیدا می کنند.

نکته قابل توجه این هست که اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین امکان دستکاری یا تغییر ندارن و اگه دستکاری در اون ها انجام بشه، بلاک مربوطه حذف میشه و بلاک دیگه ای جایگزین اون میشه.

جالب اینجاست که بدونین فناوری بلاک چین رو میشه نوعی خاصی پایگاه داده محسوب کرد که می تونه اطلاعات مختلف رو به صورت امن و غیرقابل دستکاری نگهداری کنه. همچنین بلاک چین یکی از زیرمجموعه های فناوری دفتر کل توزیع شده یا همون DLT هست.

این فناوری حتی از قبل راه اندازی بیت کوین نیز وجود داشت، ولی بیشتر کاربرها این تکنولوژی رو با بلاک چین و همچنین بیت کووین و همه ارزهای دیجیتال یکسان در نظر می گیرن که تفکر درستی نیست.

ویژگی های بلاک چین کدامند

چون با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، بلاک چین های مختلفی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها مزایای خاص خودشون رو دارن. از جمله از این بلاک چین ها می تونیم به بلاک چین بیت کوین، اتریوم و... اشاره کنیم.

بلاک چین نوعی فناوری جدید در سیستم های مدیریت دنیا محسوب میشه که هدفش این هست که فعالیت هایی رو که توسط سازمان ها و نهادهای دولتی انجام میشه، بدون اون ها جلو برد. همچنین بلاک چین نوعی خاصی از پایگاه داده هست که اطلاعات زیادی در اون ذخیره میشه. به عبارت دیگه، بلاک چین به وجود اومده تا وجود واسطه هایی مثل بانک ها رو از تراکنش های مالی از بین ببره.

ویژگی های بلاک چین چیست؟

همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، بلاک چین ها ویژگی های زیادی دارن و همین موضوع باعث منحصر به فرد بودن بلاک چین ها میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله ویژگی های بلاک چین چیست؟ به بررسی ویژگی های بلاک چین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این ویژگی های منحصر به فرد Block Chain آشنا بشین.

• غیر متمرکز بودن

یکی از ویژگی های بلاک چین ها که باعث میشه تا منحصر به فرد شده و مورد استقبال افراد و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که غیر متمرکز هستن. بهتره بدونین بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز هست که تحت نظارت هیچ دولت یا نهادی قرار نداره و همه فعالیت ها و تراکنش های انجام شده در بلاک چین به صورت ناشناس ذخیره میشه و امکان دستکاری اون ها وجود نداره.

• ذخیره اطلاعات

یکی دیگه از ویژگی های بلاک چین ها که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که به عنوان دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز محسوب میشن و همه اطلاعات و داده های ارزهای دیجیتال رو در خودشون ذخیره می کنند و شما می تونین به این اطلاعات دسترسی داشته باشین. همچنین اطلاعات در بلاک چین در داخل یه بلاک نگهداری میشه.

• امنیت

یکی دیگه از ویژگی های بلاک چین که باعث منحصر به فرد بودن بلاک چین میشه این هست که سطح امنیت اون ها بالا هست. اطلاعات در بلاک چین رمزنگاری شده و سپس ذخیره میشن که این موضوع باعث افزایش امنیت اطلاعات میشه. مسائل مربوط به هش نیز در جهت افزایش امنیت هست.

• شفافیت بلاک چین

یکی دیگه از ویژگی های بلاک چین که از خصوصیات اصلی فناوری Blockchain محسوب میشه این هست که شفافیت زیادی دارن. بهتره بدونین در بلاک چین ها اطلاعات برای همه اعضا و کاربران اون قابل مشاهده هست. بنابراین شفافیت و واضح بودن در اوج خودش قرار داره.

ویژگی های بلاک چین کدامند

البته توجه داشته باشین که در بلاک چین های ضد انحصاری و به طور کلی برای اعضایی که مجوز تایید و مشاهده تراکنش ها رو دارن. به این ترتیب، شما می تونین اطلاعات و داده های ذخیره شده در بلاک چین مربوط به تراکنش های ارز دیجیتال خودتون رو در بلاک چین مشاهده کرده و اون ها رو بررسی کنین. همچنین امکان دستکاری اون ها رو ندارین.

• غیر قابل دستکاری بودن

یکی دیگه از خصوصیات بلاک چین این هست که امکان دستکاری یا تغییر دادن اطلاعات و داده های ذخیره شده در بلاک چین وجود نداره. جالب اینجاست که بدونین اطلاعات در بلاک چین بدون تایید اکثریت قابل تغییر و یا قابل حذف شدن نیست.

یعنی اگه اطلاعاتی ثبت بشه، دیگه تمومه. اولا همه کاربران می تونن اون ها رو ببینن و دوما قابل حذف یا تغییر نیست و سوما از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار هست.

• کاهش هزینه ها

یکی دیگه از خصوصیات بلاک چین که تا مورد استفاده کاربران قرار بگیره این هست که هزینه های انجام تراکنش ها رو کاهش میده. از اونجایی که بلاک چین به شخص ثالثی نیاز نداره، هزینه های کسب و کارها رو کاهش میده. همچنین بلاک چین در بسیاری از خدمات می تونه هزینه ها رو تا حد زیادی کاهش بده. بنابراین بهترین گزینه برای تراکنش های مالی استفاده از فناوری بلاک چین هست.

• دسترسی آزادانه

ویژگی های بلاک چین چیست

یکی دیگه از خصوصیات بلاک چین که باعث منحصر به فرد بودن بلاک چین میشه این هست که می تونین به صورت ازادانه به بلاک چین دسترسی داشته باشین و اطلاعات و داده های ذخیره شده در بلاک چین رو مشاهده کنین.

به عبارت دیگه، دسترسی آزادانه در اصلی ترین مزایای بلاک چین ها نیز محسوب میشه. این موضوع به این معنی هست که همه افراد می تونن در بلاک چین مشارکت کرده و برای پیوستن به شبکه توزیع شده نیازی به دریافت مجوز از فردی یا گروهی ندارن و می تونن به بلاک چین دسترسی داشته باشن.

• ثبت داده ها به صورت دائمی

یکی دیگه از خصوصیات بلاک چین این هست که اطلاعات و داده ها به صورت دائمی در بلاک چین ثبت و ذخیره میشه. به عبارت دیگه، اطلاعات و همچنین سوابق در بلاک چین به صورت دائمی ذخیره میشه. یعنی به هیچ عنوان نباید نگران از دست رفتن اطلاعات باشین. همچنین بلاک چین نوعی شبکه غیر متمرکز هست که تعداد Node یا اعتبارسنج قابل اعتماد برای تایید و ثبت تراکنش ها داره.

مقاله پیشنهادی: بلاک در بلاک چین چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ویژگی های بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد فناوری بلاک چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی خصوصیات بلاک چین ها بپردازیم و منحصر به فرد بودن بلاک چین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

همونطور که گفتیم، بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز هست که اطلاعات و تاریخچه تراکنش ارزهای دیجیتال شما به صورت امن و غیر قابل دستکاری در اون ثبت و ذخیره میشه و هر زمان که دوست داشته باشین، می تونین به این اطلاعات و داده ها دسترسی داشته باشین.

 


نظرات کاربران در مورد ویژگی های بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :6+94 = ?