13 نوع تریدر در بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید

1401/06/06


13 نوع تریدر در بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید؛معامله گران ممکنه از طرف خود،مشاغل یا افراد دیگه کار کنن.آنها سهام و سایر دارایی های مالی خود رو در تلاش برای کسب سود معامله میکنن.با این حال،هر معامله گر اهداف منحصر بفردی داره و ممکنه از تکنیک های معاملاتی مختلفی برای دستیابی به اونها استفاده کنه.

 مثل هر فعالیت دیگه ای که ممکنه هر کدوممون در طول زندگی انجام بدیم،نحوه سرمایه گذاری در بازار های ارزدیجیتال هم به سلیقه و خصوصیات اخلاقی سرمایه گذار بستگی داره.بعضی افراد زمان کافی برای معامله و بررسی روزانه ندارن و ترجیح میدن بصورت بلند مدت سرمایه گذاری کنن؛

در مقابل یه عده هم صبر نمیکنن و ترجیح میدن با استفاده از استراتژی های خاص در عرض چند روز به سوددهی برسن.در این مقاله میخواییم چنینی افرادی رو بررسی کنیم و ببینیم انواع تریدر ها کدوم هستن و چه سبکی دارن.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری ارز های دیجیتال بهتر است یا ترید؟

تریدر کیست؟

در ابتدا بهتره تفاوت بین تریدر و سرمایه گذار رو بدونیم چون برخی جاها این دو واژه بصورت مترادف به کار میره ولی درواقع تفاوت ظریفی بینشون وجود داره.

سرمایه گذار به کسی گفته میشه که با هدف طولانی مدت یک دارایی رو خریداری کرده و تا مدت ها قصد فروشش رو نداره.ولی تریدر ها با هدف کسب سود از اختلاف قیمت یه دارایی اقدام به خرید و فروش آن در زمان کوتاه میکنن.

تریدر کیست

فرض کنید کسی مقداری بیت کوین خریداری کنه و تا چندین سال بهش دست نزنه در واقع این فرد روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده ولی اگر همین فرد بعد از خرید بیت کوین و پس از گذشت مدت نسبتا کوتاهی در قیمت بالاتر اون رو بفروشه و بعد از پایین اومدن قیمت دوباره بیت کوین خریداری کنه این شخص تریدر نامیده میشه.

انواع تریدر 

تریدر ها انواع مختلفی دارن که عوامل مختلفی در طبقه بندی اونها تاثیر گذاره.معمولا در حالت کلی تریدرهارو به چند قسمت طبقه بندی میکنن که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1. تریدر فاندامنتال:

اولین تریدر در مقاله 13 نوع تریدر در بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید تریدر فاندامنتال هستش.یک تریدر فاندامنتال رویداد های خاص شرکت رو تجزیه و تحلیل میکنه تا تصمیم بگیره که اون سهام رو بخره یا نه و اینکه چه زمانی ممکنه برای خرید سودمندتر باشه.

تریدر فاندامنتال

 آنها براساس منطق و حقایق تصمیم میگیرن و معمولا بجای روش های معاملاتی کوتاه مدت بر استراتژی های بلندمدت یا خرید و نگه داری تمرکز میکنن

2. تریدر تکنیکال:

این نوع تریدر ها از نمودارها،گراف ها و سایر ابزارها برای بررسی داده های تاریخی استفاده میکنن.اونها به دنیال نشانه های بالقوه ای هستن که میتونه زمان خوبی رو برای خرید و فروش داراییی نشون بده.

تریدر تکنیکال

 

تریدرهای تکنیکال(فنی)تصمیمات خودشون رو براساس گذشته و نه رویدادهای کنونی قرار میدن چون معتقدند که تاریخ تکرار میشه. 

3. تریدر نوسان گیر:

تریدری هست که معمولا فاصله زمانی بین خرید و فروش دارایی اش از یک روز بیشتر و از یک ماه کمتره.در واقع این تریدر میتونه سهام یک شرکت یا ارز دیجیتال رو خریداری کنه و بعد از یکی دو هفته که قیمتش افزایش داشت اون رو بفروشه.

تریدر نوسان گیر

سپس دوباره چند روز تا چند هفته صبر کنه تا در موقعیت خرید خوب دیگری وارد معامله بشه. این نوع تریدر ها معمولا با هدف کسب سود از از موج های مختلف نوسانی که چند روز تا چند هفته ادامه پیدا میکنه وارد معامله میشن.

 

4. تریدر روزانه:

تریدر روزانه مشهورترین تریدر هست. یک تریدر روزانه در عرض یک روز وارد معامله شده و در زمان مناسب هم از اون خارج میشه.

تریدر روزانه

به عبارت دیگه تریدر های روزانه سعی میکنن از تغییرات قیمتی یک دارایی در همان روز کسب سود کنن.برای مثال سهام شرکت ممکنه صبح یک قیمت و عصر قیمت دیگه ای باشه.اما علیرغم سوددهی بالایی که این تریدرها دارن،فشار و استرس زیادی رو مجبورن تحمل کن.

 

5. اسکالپر یا تریدر ریزه خوار:

به تریدری گفته میشه که ممکنه در طول روز چندین بار وارد معامله بشه و از اون خارج بشه.این تریدر ها کاری با تغییرات قیمتی بزرگ ندارن و سعی میکنن از تغییرات قیمتی کوچک ولی با دفعات زیاد کسب سود کنن.

اسکالپر یا تریدر ریزه خوار

تریدر های اسکالپر تمایل زیادی به نگه داری دارایی خود به مدت طولانی ندارن و حتی ممکنه در عرض ثانیه دارایی خود را خریده و بفروشن.این تریدر در صورت اینکه یه نقطه ضعف در بازار های مالی مثل ارزدیجیتال پیدا کنه میتونه سودهای کلانی به دست بیاره.

اگرچه سود دریافتی او در معاملات پایینه ولی بخاطر تعدد خرید و فروشی که داره این سود ها روی هم جمع شده و درنهایت مبلغ قابل توجهی میشن.

6. مارکت تایمرز:

تایمرهای بازار تلاش میکنن تا مشخص کنن که یک اوراق بهادار خاص در کدوم جهت در بازار حرکت میکنه و تلاش میکنه تا از این حرکت سود ببره.آنها معمولا از داده های اقتصادی و یا سایر شاخص های فنی برای پیش بینی های خودشون استفاده میکنن.

زمان بندی بازار اغلب با تلاش های تجاری کوتاه مدت رایج تره چون پیش بینی حرکت بلند مدت بازارها دشوارتره.

7. تریدر آربیتراژ:

این نوع تریدر تلاش میکنه از تفاوت قیمت گذاری ابزارهای مشابه در اشکال یا بازارهای مختلف یا اشتباهات عمومی قیمت گذاری با خرید و فروش دارایی بطور همزمان سود ببره.

تریدر آربیتراژ

با این حال،پیشرفت های فناوری اکنون سرمایه گذاری در قیمت گذاری نادرست رو دشوارتر میکنه چون ممکنه شرکت ها به سرعت متوجه اشتباه شده و اون رو تصحیح کنن.

8. تریدر مومنتوم:

در ادامه مقاله 13 نوع تریدر در بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید نوبت میرسه به تریدرمومنتوم؛یک تریدر مومنتوم سهامی رو جستجو و خریداری میکنه که به طور قابل توجهی در یک جهت حرکت میکنن.آنها سعی میکنن از شتاب افزایش ناگهانی سرمایه گذاری کنن. 

تریدر مومنتوم

 

معاملات مومنتوم بسته به سرعت حرکت سهام یا تغییر جهت حرکت ممکنه در عرض چند ساعت یا طی چند روز اتفاق بیفته.

9. تریدر موقعیت:

این نوع تریدر بر روند های اقتصاد کلان و پتانسیل رشد دارایی ها تمرکز میکنه.آنها روند های بازار و روند های اقتصاد کلان رو دنبال میکنن تا مشخص کنن که کدوم دارایی ها به نظر اونها بیشتر در طول زمان افزایش پیدا میکنه.

تریدر موقعیت

 

تریدر های موقعیت برای سودهای بلند مدت تلاش میکنن و برخی از معاملات اونها ممکنه در طول هفته ها،ماه ها و سال ها بسته به زمانیکه باارزش ترین گزینه ها برای دارایی های آنها رخ میده،انجام بشه.

10. تریدر درون روزی

این تریدر مشابه تریدر روزانه هست چون آنها تمام موقعیت هارو در طول روز میبندن و هیچ یک رو در طول شب باز نمیذارن.آنها معمولا زمان باز کوتاه تری رو دارن و معاملات مکرر بیشتری نسبت به تریدرهای روزانه انجام میدن.

تریدرهای روزانه اغلب از تجزیه و تحلیل فنی و شاخص ها استفاده میکنن و ممکنه در خرید و فروش ابزارهایی که فقط در ساعات کاری استاندارد در دسترس هستند تخصص داشته باشن.

11. تریدر پرایس اکشن:

این نوع تریدر معیارهای تحلیل بنیادی رو نادیده میگیره و بر معاملات فنی تمرکز میکنه.آنها حرکت قیمت یک دارایی خاص رو در یک دوره معین ترسیم میکنن و براساس حرکات قیمت و فعالیت های کلی بازار،تصمیمات ذهنی درمورد خرید و فروش میگیرند.معاملات پرایس اکشن برای همه دارایی ها کار میکنه و برای سایر روش خاص تحلیل تکنیکال مفیده و عموما برای کسانیکه به دنبال معاملات کوتاه مدت هستن محبوب هست.

12. تریدر الگوریتمی

آنها از برنامه های کامپیوتری برای انجام معاملات با بهترین قیمت ها استفاده میکنن.

13 نوع تریدر که بایدبشناسیدآنها ممکنه دستورالعمل های خاصی رو برای این معاملات ارائه بدن یا اونهارو با استفاده از الگوریتم های معاملاتی با فرکانس بالا تنظیم کنن.

در حالیکه معاملات الگوریتمی به درک عالی از نمودار های فنی و فناوری نیاز داره،ممکنه برای تریدر هایی که به دنبال انجام معاملات در هر زمانی از روز و در هر بازه زمانی هستند،مفید باشه.

13. تریدر رویداد محور:

این تریدر اخبار جهان و به ویژه رویدادهای سیاسی و اقتصادی رو رصد میکنه تا از اون برای تصمیم گیری های تجاری خود استفاده کنه.

13 نوع تریدر که باید بشناسید

آنها این رویداد هارو تجزیه و تحلیل میکنن و از دیگر ابزارهای تحلیل بنیادی برای اطلاع رسانی تصمیمات خود استفاده میکنن.به این امید که از هرگونه افزایش احتمالی ناشی از رویداد های مهم جهانی بهره مند بشن.معاملات مبتنی بر رویداد ممکنه برای سودهای کوتاه مدت و بلندمدت موثر باشه.

مقاله پیشنهادی: انواع مختلف ترید ارز های دیجیتال

حال که با انواع تریدر آشنا شدیم بهتره مهارت های لازم برای این حرفه رو بدونیم تا با دید بهتر و اطلاعات بیشتری این حرفه رو دنبال کنیم:

مهارت های لازم برای تریدرها

• سازگاری

سازگاری به توانایی تغییر روش ها یا برنامه ها براساس شرایط متغیر اشاره داره.برای تریدر ها ضروریه که بتونن خودشونو با شرایط متغیر بازار وفق بدن.

• تفکر تحلیلی

مهارت های تحلیلی از تریدرها در ارزیابی اطلاعات برای تعیین تصمیماتی که باید بگیرن حمایت میکنه.این ممکنه شامل تجزیه و تحلیل بازار برای شناسایی روند ها یا بررسی فعالیت های قبلی باشه.

• مهارت های تصمیم گیری

این مهارت به تریدرها کمک میکنه تا تصمیم بگیرن کدوم تجارت رو دنبال کنند.برای تریدرها مهمه که در تصمیمات خود مطمئن باشن و بدونن که کدوم معاملات ممکنه برای اونها سودمندتر باشه.

• مهارت های عددی

این مهارت تریدرها رو قادر میکنه تا از ریاضیات برای درک و حل مسائل دنیای واقعی استفاده کنن.این مهارت ها شامل توابع پایه ریاضی و تمرینات پیچیده تره.

• مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به توانایی تعیین اقداماتی برای کاهش خطرات ناشی از معاملات مربوط میشه. این مهارت برای کمک به تریدرها برای جلوگیری از انجام معاملات بد و تجربه ضررهای مالی بسایر مهمه. 

مقاله پیشنهادی: برای ترید کردن باید آموزش دید؟

نکاتی برای انتخاب سبک ترید

• برنامه خودتون رو درنظر بگیرین:به این فکر کنین که میخوایین چقدر زمان به معاملات خود اختصاص بدین و چه زمانی از روز رو پیش بینی میکنین که معاملات خود رو تکمیل کنید.بسیاری از استراتژی های معاملاتی نیاز به نظارت دقیق و تعامل منظم دارن بنابراین مهمه که روشی رو انتخاب کنین که با برنامه شما همسو باشه.

• تمایل خود را برای ریسک کردن بسنجین:درنظر بگیرین که آیا تمایل بیشتری به انجام معاملات پرخطر دارین یا خیر.برخی از روش ها شامل سطوح بالایی از ریسک هستن بنابراین ضروریه روشی رو انتخاب کنین که با اون راحت باشین و توانایی ایجاد یه استراتژی مدیریت ریسک رو داشته باشین.

• تجربه خود را مرور کنین:به این فکر کنین که چقد با شیوه های معاملاتی راحت هستین. برخی از معاملات به دانش فنی بیشتری نیاز دارن بنابراین مهمه که نوعی رو انتخاب کنین که دانش لازم برای تکمیلش رو داشته باشین.

• به نوع درآمدی که میخوایین فکر کنین:در نظر بگیرین که بیشتر به سودهای کوتاه مدت علاقه دارین یا بلند مدت.اکثر انواع معاملات،یکی رو بر دیگری ترجیح میدن بنابراین مهمه روشی رو انتخاب کنین که با ترجیحات سرمایه گذاری شما همسو باشه.

کلام پایانی

ترید ارزهای دیجیتال به معنی خرید و فروش و کسب درآمد از طریق خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت های بالاتر اونهاست.کارشناسان براساس استراتژی های مورد استفاده در ترید،خرید و فروش ارز دیجیتال رو به روش های مختلفی طبقه بندی کردن،که در بالا توضیح داده شد.

به طور کلی بهتره هر شخص ابتدا استراتژی مناسب با روحیاتش رو انتخاب و سپس به ترید بپردازه.تریدرهای فعال میتونن یک یا چند استراتژی رو به کار بگیرن. بنابراین قبل از تصمیم گیری درمورد کاربرد و ترکیب این استراتژی ها بهتره خطرات و هزینه های مربوط به هرکدوم رو دقیق بررسی کنیم.


نظرات کاربران در مورد 13 نوع تریدر در بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید
  • تو این شرایط بازار باید تریدر بود نه هولدر

    • با مطالعه و بعد از کسب دانش لازم تصمیم گیری کنید.

    • با مطالعه و بعد از کسب دانش لازم تصمیم گیری کنید.

    به اونی که به جای ترید، سرمایه گذاری می کنه بهش چی میگن؟ اصطلاحش

    آربیتراژ تو صرافی های ایرانی هم میشه انجام داد؟

    • بله می تونین

    تریدرهایی که اطلاعاتشون رو تو شبکه های مجازی به اشتراک میذارن تا چه حد قابل اعتمادن؟

    • صد در صد قابل اعتماد نیستن باید سابقه قبلی این افراد مورد بررسی قرار بگیره. 

    به نظر شما در این شرایط بازار ترید خوبه یا هولد کردن؟

    • نمیشه پاسخ قطعی داد. اگه تحلیل تکنیکال خوب بلدید در هر شرایطی می تونین بخشی از سرمایه تون رو به ترید و بخشی رو هم در کنار به هولد ارزهای دیجیتال اختصاص بدید

    تریدر باید قبل از هر چیزی روحیه تریدر بودن رو داشته باشه

    برای ترید کردن تحلیل فاندامنتال بهتر جواب میده یا تکنیکال؟

    • به شرایط بازار بستگی داره

      هر کدوم جای خودشون موثرن. تحلیل فاندامنتال در حالت کلی مهمتره ولی به هر دو تاش یک تریدر مسلط باشه بهترین نتیجه رو میگیره

    لازمه یه ترید موفق صبر و غلبه بر طمع هس دوستان اینم از من به شما یه نصیحت😎

سوال امنیتی :5+62 = ?