فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

نوشته شده در : 1401/06/07

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟ در حقیقت، استخراج ارز های دیجیتال اصطلاحی هستش که به فرایند جمع ‌آوری ارز های دجیتال به عنوان پاداش کار گفته میشه. تعدادی از مردم به دنبال منبع درآمد دیگه و تعدادی به دنبال کسب آزادی مالی بیشتر بدون دخالت دولت ‌ها یا بانک ‌ها هستن به همین خاطر به سمت استخراج ارز های دیجیتال روی آوردن.

ولی حالا به هر علتی هم که باشه، ارز های دیجیتال زمینه ای جالب برای علاقه مندان به فناوری و سرمایه ‌گذاری هستش. در مقاله " فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟ " قصد داریم فرایند ماینینگ را با ریز جزئیات بیشتر بررسی کنیم ولی اول می بایست متوجه بشین استخراج ارز دیجیتال به چی معنی هستش تا زمینه ای در این خصوص داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: بررسی کامل فناوری ارز های دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز های دیجیتال یعنی به دست آوردن ارز دیجیتال از طریق حل مسائل رمز نگاری شده از طریق رایانه ها. این فرایند شامل اعتبارسنجی بلاک ‌های داده و ثبت سابقه های تراکنش‌ ها در دفتر کل هستش که به عنوان بلاک چین شناخته میشه.

فنآوری ماینینگ در ارزهای دیجیتال

استخراج ارز های دیجیتال پروسه مبادلاتی هستش که شامل بهره گیری از رایانه و فرایند های رمز نگاری جهت حل نمودن مسائل دشوار و پیچیده و ثبت داده ‌ها در بلاک چین هستش؛ در واقع شبکه‌ های گسترده ای از دستگاه‌ ها وجود دارن که در رمز نگاری نقش داشته و از طریق اونا، بلاک چین ‌ها سابقه های مشترکی را نگهداری میکنن.

لازم به ذکر هستش که بازار ارز های دیجیتال جایگزینی مناسب برای سیستم ‌های سنتی بانکی هستش که در سطح جهانی از اونا بهره گیری میشه. پس، برای درک کردن بیشتر مفهوم استخراج ارز های دیجیتال ، می بایست نخست فرق میان سیستم ‌های متمرکز و غیر متمرکز را درک کنین.

بانک‌ های سنتی، سیستم ‌هایی متمرکز 

در بانکداری سنتی، پایگاهی مرکزی موجود هست که سابقه های تراکنش ‌ها را کنترل، حفظ و نگهداری و به روز میکنه. یعنی هر تراکنش از طریق سیستم بانکی مرکزی انجام میشه و نیز این سیستمی محدود هستش که فقط برخی از سازمان‌ ها همچون بانک ‌ها مجاز به ارتباط مستقیم با اون هستن.

بهره گیری ارز های دیجیتال از سیستم ‌های غیر متمرکز و توزیع شده 

با پا به عرصه گذاشتن ارز های دیجیتال ، دیگه پایگاه و دفتر کل مرکزی وجود نداره، به این خاطر که ارز های دیجیتال در سیستمی غیر متمرکز با دفتر های توزیع شده که به عنوان بلاک چین شناخته میشه، فعالیت میکنن.

بر عکس سیستم ‌های سنتی بانکی، هر شخصی قادر هستش تا مستقیماً به سیستم ارز های دیجیتال متصل بشه و در اونا سهیم باشه. میتونین پرداخت ‌ها را بدون دخالت کردن بانک مرکزی بفرستین و بگیرین، به همین سبب به اون ارز دیجیتال غیر متمرکز میگن.

بهره گیری ارز های دیجیتال از سیستم ‌های غیر متمرکز و توزیع شده

ارز های دیجیتال افزون بر غیر متمرکز بودن، سیستمی توزیع شده هم هستن؛ یعنی ثبت تمامی تراکنش‌ ها در دسترس همه هستش و در رایانه‌ های گوناگونی نگهداری میشه. این مورد با سیستم سنتی بانک ‌‌ها که متمرکز هستن، در تضاد هستش ارز های دیجیتال به جای بهره گیری از سیستم بانکی مرکزی برای تأیید کردن تراکنش ‌ها، از الگوریتم ‌های ارز های دیجیتال بهره میبرن.

همین موقع هستش که استخراج‌ کننده های بیت‌ کوین پا به میدان میزارن و انجام محاسبات رمز نگاری برای هر تراکنش، فعالیت محاسباتی بسیاری را میخوان. ماینر ها از رایانه ‌های خودشون برای رمز نگاری و اضافه کردن تراکنش ‌های تازه به دفاتر کل بهره میبرن و به عنوان پاداش، مقدار نا چیزی ارز دیجیتال میگیرن.

به طور خلاصه توزیع به یک دفترکل هماهنگ میگن که توسط چندین شرکت‌ کننده در مکان های گوناگون به اشتراک گذاشته میشه و به عنوان ناظر و تأیید کننده تراکنش ‌ها عمل میکنه.

استخراج خودخواهانه ماینینگ 

استخراج خود خواهانه یا سلفیش ماینینگ یک استراتژی استخراج بیت کوین هستش که طبق اون گروهی از ماینر ها تصمیم میگیرن سود خودشون را به حداکثر برسونن. اونا این کار را با پنهان نمودن بلاک های استخراج شده خودشون از سایر استخراج کنند ه‌ها انجام میدن. در حالی که بیت کوین به وجود اومده تا سیستم توزیع پول متمرکز را از بین ببره، استخراج خود خواهانه یا سلفیش ماینینگ سبب میشه که عملیات استخراج متمرکز بشه.

استخراج ارز های دیجیتال قانونی است یا غیر قانونی؟

قانونی یا غیر قانونی بودن استخراج ارز های دیجیتال به طور کلی به دو مورد بسیار مهم بستگی داره که در ادامه مقاله " فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟ " اونا را بررسی میکنیم:

مورد اول: موقعیت جغرافیایی

خب مشخصاً هر کی از هر روش نا مشروعی اقدام به استخراج ارز های دیجیتال کنه کار غیر قانونی کرده. تعدادی از مجرم های اینترنتی از "Javascript" در مرورگر ها بهره میبرن یا با نصب کردن بد افزار ها روی دستگاه کاربران، توان پردازشی دستگاه اونا را به سرقت میبرن به این نوع از حمله های سایبری کریپتوجکینگ میگن.

استخراج ارزهای دیجیتال قانونی است یا غیر قانونی

لازم به ذکر هستش که دولت ‌ها در سر تا سر جهان، در مورد استخراج ارز های دیجیتال رویکرد های گوناگونی دارن. مبتنی بر گزارشی که کتابخانه کنگره ایالات متحده منتشر کرد، در آلمان استخراج بیت‌ کوین به عنوان یک سرویس در قلب سیستم ارز دیجیتال بیتکوین مقرر هستش. همچنین اکثر دولت ‌های محلی در چین، در حال استخراج بیت‌ کوین هستن که‌ این اکثر سازمان‌ ها را به توقف ماینینگ متمایل کرد.

 افزون بر این، تعدادی از کشور ها به سود استخراج ارز های دیجیتال را مالیات نوشتن و تعدادی دیگه این فعالیت ها را بدون احتیاج از پرداخت مالیات قبول دارن.

نحوه استخراج ارز های دیجیتال

اگه بخوایم به طور خلاصه بیان کنیم، ماینرها، اعتبار تراکنش ‌ها را تحلیل و بررسی میکنن و در ازای انجام این کار در قالب ارز های دیجیتال پاداش میگیرن. جهت درک چگونگی عملکرد استخراج ارز های دیجیتال، نخست می بایست فناوری و فرایندهای اون را درک کنین؛ این شامل درک فناوری بلاک چین و چگونگی کار اون هستش.

نخستین چیزی که در مورد بلاک چین می بایست بدونین، دو مفهوم کلیدی، رمز گذاری کلید عمومی و ریاضیات هستش. ارز های دیجیتال کهن همچون بیت‌ کوین از دفتر کل غیر متمرکز معروف به بلاک چین بهره میبرن.

بلاک چین مجموعه ای از بلاک ‌های به هم متصل هستش که شامل داده ‌های کلیدی، از جمله توابع هش رمز نگاری شده هستش. این بلاک ‌ها که جزء جدا نا پذیر برای بلاک چین به شمار میره، گروهی تشکیل شده از داده ‌های تراکنش ‌هایی که به آخر دفترکل اضافه میشن هستش و این موجب شفافیت و با قابل رویت بودن تراکنش ‌ها در بلاک چین، به افراد اطمینان بیشتری میده.

اجزا و فرآیند بلا کچین بیت ‌کوین

چند مورد فرآیند اساسی در به وجود آوردن بلاک چین مهم هستن، جهت توضیخ بهتر و درک آسون تر از بیت‌ کوین بهره بردیم:

• بلاک‌ ها

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

بلاک ها قسمت ‌های جدا گانه‌ ای از هر بلاک چین هستن. هر بلاک دارای فهرستی از تراکنش‌ های انجام شده هستش. بلاک ها بعد از تأیید کردن قابل اصلاح نیستن؛ به وجود آوردن تغییر در بلاک ‌های کهن یعنی تغییر در هش اون بلاک هستش و اون دسته از بلاک‌ هایی که از مدت زمان انتشار بلاک اصلی به بلاک چین افزوده شدن می بایست توسط همه ی نود ها در شبکه یکتا به یکتا تایید بشه. به عبارتی، اصلاح بلاک ‌های قدیمی امکان پذیر نیست.

• تراکنش

تراکنش عاملی هستش که سبب شروع روند استخراج ارز های دیجیتال میشه. اگه بخوایم روان تر توضیح بدیم، تراکنش، تبادل ارز های دیجیتال میان دو طرف هستش. هر تراکنش فهرستی از اطلاعات را تشکیل میده که به بلاک تأیید نشده افزوده میشه بعد هر بلاک داده می بایست توسط نود های استخراج کننده تأیید بشه.

• ماینر ها

ماینر ها نود های منحصر به فردی هستن که وظیفه اونا تأیید کردن بلاک ‌ها در بلاک چین با تأیید هش اونا هستش. موقعی که ماینری بلاکی را تأیید میکنه، اون بلاک به بلاک چین افزوده میشه. نخستین دستگاه ماینر که به تمامی نود ها تعیین کنه تابع هش را حل کرده، پاداش میگیره.

• نانس 

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

یک نانس، توضیحی رمز نگاری شده برای توضیح عددی هستش که فقط یک بار استفاده شده. به طور کلی، یک نانس را به عنوان "یک مقدار تصادفی یا بدون تکرار " تعریف میکنه. در استخراج ارز های دیجیتال ، نانس در هر بلاک، بلاک چین به هش افزوده میشه.

• هش

هش، توابع رمز نگاری یک طرفه هستن که قابلیت تحلیل و بررسی قانونی بودن تراکنش ‌های ارز های دیجیتال را برای نود ها فراهم میکنه. هش جز جدایی ‌ناپذیر از هر بلاک، در بلاک چین هستش. هش با ترکیب داده‌ های هدر بلاک قبلی به وجود میاد.

• بلاک چین

بلاک چین خودش حاوی یک سری بلاک هستش که به ترتیب زمانی فهرست شدن از اونجا که بلاک ‌های منتشر شده بعد از اضافه کردن به بلاک چین غیر قابل تغییر هستن، سطحی از شفافیت فراهم میشه و تمامی افراد میتونن تراکنش ‌ها را ببینن و بررسی کنن.

• الگوریتم اجماع

الگوریتم اجماع، یک پروتکل در بلاک چین هستش که به یادداشت‌ های گوناگون در یک شبکه توزیع برای توافق جهت تأیید نمودن داده ‌ها، کمک میکنه. نخستین نوع الگوریتم اجماع "اثبات کار" هستش.

• نود ها

نود ها در حقیقت افراد و دستگاه ‌هایی هستن که در بلاک چین وجود دارن. 

• بلوک

به هر الگوریتمی که توسط ماینر حل بشه، بلوک میگن.

• دابل اسپندینگ

دابل اسپندینگ یعنی "دوبار خرج کردن". بر فرض مثال اگه از یک اسکناس یک کپی رنگی بگیرین نمیتونین به شخص فروشنده، اون برگه کپی را تحویل داده و در ازای اون کالا یا خدماتی دریافت کنین مطمئناً فروشنده متوجه تقلبی بودن اسکناس میشه. بنابراین پول های فیات، امکان دوبار خرج کردن را ندارن.

همون طور که اطلاع دارین، ارز های دیجیتال در حقیقت کد هایی هستن که از اعداد و ارقام اتفاقی به وجود اومدن. امکان داره که به فکر کپی کردن کد بیت کوین بیوفتین و بعد بخواین اون را به افراد دیگه بفروشین ولی متاسفانه یا خوشبختانه باید بگیم که در ارز های دیجیتال، به این مورد، دابل اسپندینگ میگن که با بیت کوین حل شد و جلوی اون گرفته شد.

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

 

موقعی که تراکنش کافی به بلاک افزوده شد، اطلاعات دیگه ای از جمله داده ‌های هدر و هش بلاک قبلی و هش تازه به بلاک اضافه میشه. در نتیجه هدر آخرین بلاک و یک نانس جهت تولید هش تازه ترکیب میشه. این هش به بلاک تأیید نشده افزوده میشه و باید درادامه توسط ماینر تأیید بشه.

بعداً هش و سایر داده‌ ها به بلاک تأیید نشده افزوده میشه ماینر ها جهت مطمئن شدن از قانونی بودن هر بلاک، هش اون را تحلیل و بررسی میکنن. در این مرحله، بقیه استخراج ‌کننده ها در شبکه با تحلیل و بررسی هش هر بلاک، درست بودن یا نبودن بلاک تأیید نشده را تحلیل و بررسی میکنن.

هر بلاک بعد از تایید شدن در بلاک چین منتشر میشه. فرایندی زمان بر برای حل هش و اثبات صحت انجام کار هستش؛ از دید کاربر ها، یعنی این که انتقال بیت ‌کوین بین هر دو کاربر حالا تأیید شده و به عنوان قسمتی از یک بلاک به بلاک چین افزوده میشه. لازم به ذکر هستش این بلاک تازه به عنوان آخرین بلاک تأیید شده در آخر بلاک چین مقرر میشه. به این خاطر که دفاتر کل بلاک چین ماهیتی زمانی دارن.

مقاله پیشنهادی: بلاک در بلاک چین چیست؟

همکاری این اجزا در اکوسیستم بلاک چین

همه تراکنش ‌های دفتر کل با بهره گیری از رمز نگاری کلید عمومی محافظت میشن. همچنین برای تایید نمودن بلاک ‌ها، باید از تابع هش توسط نود های استخراج کننده در بلاک چین بهره برد.

چگونگی به روز رسانی بلاک چین

هیچ مرجع نظارتی متمرکزی برای مدیریت یا کنترل تراکنش‌ ها وجود نداره، همه مسئول حفظ دفتر کل بوده و به روز رسانی اونا، به طور مداوم در بلاک چین انجام میشه.

با بلاک چین ارز های دیجیتال ، هر فردی میتونه دفاتر کل را ببینه و به ‌روز رسانی کنه؛ این کار توسط رایانه افراد با ایجاد پیش بینی ‌های تصادفی جهت حل معادله‌ ای که سیستم بلاک چین عرضه میکنه، انجام میشه. هنگام موفقیت، تراکنش جهت تأیید شدن به بلاک داده بعدی افزوده میشه.

کلود ماینینگ یا استخراج ابری

کلود ماینینگ یا استخراج ابری یعنی خریدن یک نیروی هشینگ منحصر به فرد، از یک بدنه مرکزی که یک یا چند پلتفرم استخراج را مدیریت میکنه. چنین پلتفرم ‌هایی به طور معمول تعدادی از سخت ‌افزار های استخراج بیت کوین خودش را که میتونن به قیمت مناسبی در بازار دسترسی داشته باشن، اجاره میدن.

 به طور معمول در اوایل کاربر ها مبلغ اولیه را پرداخت میکنن که این ارزش و قیمت بستگی داره به نرخ هش که متغیر هستش و با این اقدام، اونا این اجازه را دارن تا در آینده هم، برای مدت زمانی با شرکت عرضه کننده این خدمات قرارداد ببندن.

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

بعد از اون، هر ماه قسمتی از درآمد اختصاص یافته به سهم نرخ هش کاربر ها، برای پرداخت هزینه‌ های عملیاتی همچون برق، سرمایش، تعمیر و نگهداری و ... در قالب سود، توسط شرکت حفظ و نگهداری میشه. در حقیقت سازمانی که یک سرویس استخراج ابری را عرضه میکنه، صاحب یک یا چندین مزرعه استخراج در سر تا سر جهان هستش. همه ی ای ‌سیک ‌ها و دستگاه‌ های مربوط به استخراج بیت کوین یا بقیه معدن های ارز دیجیتال، در این مزرعه ها مستقر هستن.

پس، اگه شرکتی قدرتی برابر با یک پتاهش در ثانیه را در وب سایت خودش به فروش برسونه، احتیاج به تعدادی دستگاه داره که بتونن نرخ هشی برابر با یک پتاهش در ثانیه را تحویل بدن. در حقیقت، شرکت میتونه به جای این که به شکل مستقیم ارز های دیجیتال را برای خودش استخراج کنه، با فروش مجازی نرخ هش خودش، بیشتر هزینه اولیه ‌ای جهت خرید سخت‌ افزار استخراج را در مدت زمان کمی جبران کنه .لازم به بیان هستش که در زمینه استخراج ابری کلاهبرداری و سرقت ‌های بسیاری صورت میگیره.

مزرعه استخراج یا فارم ماینینگ

در این بخش از مقاله " فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟" میخوایم یه توضیح مختصر در خصوص مزرعه اسخراج بدیم که مطمئناً تا به امروز به گوشتون خورده. فارم ماینینگ یا همون مزرعه استخراج، یک پایگاه اطلاعاتی هستش که مخصوصاً برای استخراج بیت کوین یا یک ارز دیجیتال دیگه راه ‌اندازی شده هستش. برای راه ‌اندازی مزرعه استخراج، به علم و دانش فنی، تجهیزات بسیار، منابع مالی و انرژی احتیاج هستش.

هر دستگاه ای ‌سیک، مقدار بسیاری گرما و صدا تولید میکنه. بنابراین به طور تقریبی نگهداری از تعداد بسیاری از اونا در خانه، آپارتمان و در مناطق شهری امکان پذیر نیست.

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

 استخراج‌ کننده‌ های خبره و عظیم ترجیح میدن که تجهیزات استخراج خودشون را به سوله ‌هایی خارج از شهر ببرن که مشکل اعتراض همسایه ‌ها را نداشته باشن. سوله‌‌ هایی که با تجهیزات تهویه هوا و خنک‌ کننده مجهز شدن و به منبع برق و اینترنت پایدار هم دسترسی دارن.

جهت راه ‌اندازی مزرعه استخراج یا فارم ماینینگ، مراحل بسیاری را می بایست پشت سر بذارین. اول این که باید قوانین استخراج درکشور را تحلیل و بررسی کنین و نیز بررسی تعرفه برق، هزینه دستگاه‌ های استخراج و تهویه مزرعه، گرفتن مجوز از مراجع قانونی و پشت سرگذاشتن مراحل خریدن تجهیزات از جمله کار های مورد نیاز و اساسی جهت اقدام به این کار هستش.

در بستر بلاک چین ارز های دیجیتال استخراج میکنیم یا سرمایه گذاری؟

پس از استخراج ارز های دیجیتال، کاربر ها قادر هستن تا این ارز های دیجیتال را بخرن و روی اونا سرمایه گذاری کنن. ارز های دیجیتال همواره در بستر شبکه هستن و از شبکه خارج نمیشن. پس، هر کاری که در خصوص ارز های دیجیتال انجام بدین، در بستر شبکه مربوطه میمونه و به اون وابسته هستش.

حرف آخر

شبکه ارز های دیجیتال ، برای این که غیر قابل نفوذ باشن، از یک سری الگوریتم های ریاضی بهره میبرن که تنها با ابزار قدرتمند، همون رایانه های قوی قابل حل هستش. نخستین کامپیوتری که بتونه مسئله را حل کنه، به عنوان پاداش، مقداری ارز های دیجیتال میگیره و همچنین استخر استخراج، استخری از اطلاعات داده شده توسط ماینر هایی هستش که قدرت پردازششون را جهت رسیدن به نتیجه مطلوب تر در مدت زمان کوتاه تر با هم به اشتراک میذارن.

در مقاله مقاله " فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟ " سعی بر این داشتیم تمامی موارد را با ریز جزئیات توضیح بدیم که نقطه تاریک و نا مفهومی در این خصوص نداشته باشین امیدواریم مطالب کافی و مفید باشه.


نظرات کاربران در مورد فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟
  • مانینگ هم یه روش خوب برای کسب درآمد از بازاره

    برای شرکت در فرایند استخراج حتما باید عضو یه استخر شد؟

    • به صورت انفرادی هم میشه اما میشه گفت سود کمتری داره.

    کدوم ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج دارند؟

    • ارزهای دیجیتال الگوریتم اثبات کار قابل استخراج هستند.

سوال امنیتی :9+82 = ?