رانندگی در متاورس: ورود شرکت های خودرو سازی به متاورس

1401/06/07


در عصر امروزی پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فناوری های جدید برای استفاده کاربران در سراسر جهان، به یک اولویت کاری برای توسعه دهندگان و شرکت های پیشرو در فناوری تبدیل شده و این شرکت ها هر روزه سعی میکنن تا امکانات جدیدی رو برای مردم فراهم کنن تا بتونن تعامل و ارتباط راحت تری با دیگر افراد جامعه بگیرن. 

یکی از این تکنولوژی های ساخته شده توسط بشر، متاورس هست. متاورس یا دنیای مجازی همون طور که از اسمش پیداست، یک دنیای غیر واقعی و مجازی هست که افراد میتونن توسط عینک های VR به این جهان متصل بشن.

 یکی از هیجان انگیز ترین کارهایی که توسعه دهنگان متاورس انجام دادن اینه که هر کاری که در دنیای فیزیکی انسان ها قادر به انجامش هستن، در دنیای متاورس هم شبیه سازی شده و کاربران میتونن در این دنیا، کاری هایی مانند بازی کردن، ارتباط با یکدیگر، تعامل با دنیای اطراف، رانندگی و... رو تجربه کنن. 

در این مقاله به موضوع رانندگی در متاورس و ورود شرکت های خودروسازی به متاورس می پردازیم تا شما با آگاهی و علم بیشتری قدم در این حوزه بردارین.

متاورس چیست؟

با اینکه با مفهموم متاورس از دهه 90 میلادی آشنا بودیم؛ اما کسی تا به حال موفق نشده بود اونو به صورت عملی پیاده کنه. در اواخر دهه 90 میلادی نیل استفنسون Neal Stephenson کتابی به نام snow crash رو منشتر کرد و گفت که انسان ها میتونن زندگی سخت و مشقت باری که در دنیای واقعی تجربه کردن رو با دنیای مجازی بسیار آسان وساده تر بکنن.

 او در این کتاب مفاهیمی مانند متاورس و آواتار رو در قالب یک داستان پیش بینی کرد؛ که بعد از سال ها و به کمک ارز های دیجیتال تونستند ساخت دنیای مجازی رو محقق کنن.

متاورس چیست

متاورس یه شبکه مجازی یک پارچه، از شبکه های سه بعدی هست؛ که توسط هدست های VR قابل دسترسی هستش. کاربران در متاورس میتونن با استفاده از حرکات دست و پا و فرمان های صوتی حرکت کنن؛ که کاربر با ایجاد حس فیزیکی واقعی بودن در متاورس رو احساس کنه بدون اینکه در اونجا حضور داشته باشه.

برای درک بهتر این موضوع، می تونین بازیHorizen  یا Rec Room World رو با واقعیت مجازی انجام بدین و تجربه حضور در اون مکان رو حس کنین. اما مردم در متاورس فقط به بازی کردن راضی نیستند و میخوان تمام کاراشون رو در متاورس پیاده بکنن.

 برای مثال حضور افراد در صنعت مد و موسیقی، در متاورس مورد توجه قرار گرفته و خواننده ها دوس دارند کنسرتشون رو در متاورس برگزار کنن. حتی تیم های سرشناسی مانند منچستر سیتی در حال ساخت استادیوم های مجازی هست تا بتونه تماشگرا در متاورس بازی ها رو تماشا کنن. 

واژه متاورس از دو کلمه متا Meta به معنی برتر، و ورس Verse  به معنی جهان، تشکیل شده؛ یعنی جهان برتر. به عبارتی متاورس یک شبکه مجازی هستش که کاربرا تو اون میتونن به شکل مجازی، توسط عینک های Vr یا Virtual Reality در ارتباط باشن.

رانندگی در متاورس

رانندگی در متاورس از سرگرمی هایی هست که شرکت های مطرح خودرو سازی برای اجرای اون دست به کار شدن. در ادامه میخوایم به رانندگی در متاورس و شرکت های فعالی که در زمینه رانندگی برای تحقق رویاهای افراد مختلف و همچنین اقداماتی که در این حوزه انجام دادن رو مورد بررسی قرار میدیم. پس با ما همراه باشید.

ورود شرکت های خودروسازی به متاورس

رانندگی با ماشین ممکنه اولین معرفی متاورس برای بسیاری از مردم باشه، ترکیبی از فناوری‌ دنیای متاورس و خودروهای امروزی. این قابلیت به‌عنوان یک پلتفرم رسانه‌ای متحرک، رانندگی رو از سایر رقبا بهتر و کاربردی تر میکنه. تغییر از دنیای واقعی به دنیای مجازی به دلیل فناوری های پیشرفته امروزه بسیار سریع انجام میشه.

 از اونجایی که بیشتر مردم به دنیای دیجیتالی بیشتر از دنیای واقعی آگاه شدن،طولی نمیکشه که وقتمون رو پای صفحه نمایش نسخه های مورد نظر خود از متاورس ها بزاریم و در دنیای متاورس کسب تجربه و تعامل داشته باشیم.

شرکت ها و صنایع متعددی نقش اساسی در توسعه مفهوم متارس داشتن از جمله شرکت هایی مثل روبلاکس، مایکروسافت، متا یا همان فیس بوک، انویدیا، یونیتی، آمازون و خیلی از شرکت های دیگه از حامیان متاورس به شمار میاد.

هولو راید استارتاپی هست که توسط شرکت خودرو سازی محبوب آئودی پشتیبانی میشه و هم اکنون رانندگی در خودرو های مجازی خودش رو به فروش میرسونه. مدیر عامل هولو راید قصد داره شرکت رو به جایی برسونه که به عنوان یکی از موسسات حمل و نقل در سطح شهر مورد استفاده قرار بگیره.

ورود شرکت های خودروسازی به متاورس

در این قسمت از مقاله رانندگی در متاورس: ورود شرکت های خودرو سازی به متاورس قصدداریم شرکت های که خودروهای خودشون رو به متاورس وارد کردن رو به شما معرفی کنیم. 

1. آئودی

آئودی اولین تولیدکننده خودرو در جهان بود که سرگرمی‌های خودروی واقعیت مجازی VR رو از استارت‌آپ holoride وارد دنیای متاورس کرد. این شرکت گفته: محتوای مجازی با حرکات بی‌درنگ رانندگی سازگار هست و این سرویس در مدل‌هایی با آخرین به‌روزرسانی‌های جعبه ابزار اطلاعات سرگرمی مدولار که MIB 3 نامیده میشه در دسترس قرار میگیره.

مک لارن

 آئودی قصد داره این فناوری جدید رو در جشنواره فناوری جنوب به جنوب غربی ایالات متحده معرفی کنه. در ماه مارس 2022، اولین نگاه به بازدیدکنندگان از نحوه استفاده از هولرید در یک وسیله نقلیه در حال حرکت به نمایش گذاشته میشه. همچنین این شرکت گفته: از ژوئن 2022، مسافران صندلی عقب آئودی میتونن از عینک های VR برای تجربه ای همه جانبه از بازی ها، فیلم ها و سایر محتوای تعاملی استفاده کنن.

این شرکت گفته که تجربه VR یک ماشین سواری رو به یک رویداد بازی چند وجهی تبدیل میکنه. فناوری holoride با حرکات رانندگی در زمان واقعی خودرو همگام میشه. به عنوان مثال، اگر مسافری در حال انجام یک بازی با یک سفینه فضایی باشه و ماشین شتاب بگیره،سفینه فضایی نیز شتاب میگیره. این استارتاپ همچنین ارزدیجیتال خودش رو راه اندازی کرد تا محتوای خودشون رو بیشتر با این پلتفرم تطبیق بده. سال گذشته این شرکت در یک دور سرمایه گذاری 10 میلیون یورو جمع آوری کرد و سپس 30 میلیون یورو ارزش گذاری شد.

اولین مدل‌های آئودی که از خدمات هولورید بهره میبرن، شامل آئودی A4، A5، A6، A7، A8، آئودی Q5، Q7، Q8، آئودی e-tron و آئودیe-tron GT کواترو می باشد. جعبه ابزار اطلاعات سرگرمی مدولار این سرویس قبل از اینکه در سایر نقاط اروپا، کانادا، ژاپن و چین در دسترس قرار گیرد، در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده راه اندازی خواهد شد.

 برای استفاده از سرویس VR، کاربران به یک هدست مخصوص نیاز دارن که بتونن از طریق بلوتوث کم انرژی به صورت بی سیم به خودرو متصل بشن. 

رانندگی در متاورس

همچنین این شرکت درباره هولوراید اظهار نظر کرده و گفته: در آینده، اتوماسیون پیشرونده سفر با ماشین نه تنها اشکال جدیدی از سرگرمی رو در حین رانندگی ممکن میسازه،

بلکه فرصت‌های بیشتری برای یادگیری و کار در جاده باز خواهد کرد. هنگامی که رانندگان دیگر مجبور نباشن در آینده روی رانندگی تمرکز کنن، میتونن توجه خود رو به چیزهای دیگر معطوف کنن.

 مانند کار، مطالعه، تماشای فیلم یا بازی. وی افزود سفر هماهنگ با حرکت، همچنین میتونه بیماری حرکتی که مسافران در حال مطالعه یا نگاه کردن به دستگاه‌های الکترونیکی هستن رو کاهش بده.

2. مک لارن

VR به جدیدترین ابزار فروش برای خودروسازانی تبدیل شده که به دنبال انتقال این سرویس به خارج از نمایشگاه و به وسایل نقلیه هستن. ارائه تجربیات واقعیت افزوده به خودروسازان کمک میکنه تا از بین مردم متمایز دیده بشن و در دنیای دیجیتالی امروزی که به سرعت در حال رشد هستش، کسب درآمد کنن.

هیوندای

مفهوم فراجهان یک اصطلاح گسترده، یک دنیای مجازی مشترک رو توصیف میکنه که از طریق واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده واقعی تر میشه. شرکت خودروسازی بریتانیایی مک لارن اخیراً با اولین شریک متاورس خود، InfiniteWorld همکاری کرده تا تجربه دیجیتالی عمیق تری رو به مشتریان ارائه بده. این شرکت شامل ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض NFT برای نمایش ابرخودروهای لوکس مک لارن هست. 

این خودروساز گفته: این NFT ها در بازار مک لارن در دسترس خواهند بود و مزایای منحصر به فرد مانند دسترسی به تجربیات منحصر به فرد خریدار رو ارائه خواهند کرد.گرت دانسمور، مدیر بازاریابی مک لارن، گفته: تصمیم ما برای انتخاب InfiniteWorld برای شراکت ورود به متاورس، گام بعدی در سفر دیجیتالی web3 ما هست. 

این مشارکت جدید و هیجان‌انگیز که تقاضای روزافزونی از سوی مشتریان و طرفداران ما داره، از تخصص InfiniteWorld برای ایجاد و ارائه طیف وسیعی از محتوای دیجیتال در بازار مک‌لارن استفاده میکنه. وی افزود: هدف از این همکاری، افزایش مرزها و ارتقای تجربه شغلی و ویژگی هایی که هر دو مترادف با برند مک لارن در همه کارهای ما هستن، میباشد

.بعد از این رویداد ها سایر خودروسازان نیز علاقه مند به عرضه محصولات خود از طریق متاورس هستن.در نمایشگاه CES 2022، هیوندای مفهوم متا تحرک خودش رو برای پیشروی یک اتصال متاورس با دستگاه هوشمند که تحرک از طریق VR گسترش میده، معرفی کرد.

3. هیوندای

شرکت خودرو سازی هیوندای از دیگر شرکت های درحال توسعه برای استفاده بهتر رانندگان در حوزه متاورس هستش. این شرکت یک پلتفرم سرگرمی برای رانندگان به نام روبلاکس (Roblox) رو برای کاربران معرفی کرده.

هیوندای

 فعالیت های هیوندای در متاورس به کاربران این امکان رو میده که ارتباط و تعامل بهتری رو با کاربرانی تجربه کنن که بخشی از پلتفرم سرگرمی روبلاکس هستن. متاورس روبلاکس همچنین به خریدار این امکان رو میده که خودرو رو در نمای 360 درجه بررسی کنن.

4. نیسان

شرکت خودرو سازی نیسان یکی دیگه از شرکت های پیشرو در ساخت و تکامل خودرو های متاورس و رانندگی در این حوزه میباشد. این شرکت در حال توسعه فناوری خودرور های نامرئی به مرئی هستش که در هر دو پلتفرم AR و سه بعدی کاربرد داره

این فناوری، رانندگی رو با هدف ارائه اطلاعاتی که تا قبل از این برای کمک به رانندگی در دسترس افراد نبوده، به متاورس متصل میکنه؛ اما این کار زمان بر هستش و مدت زمان زیادی این شرکت لازم داره تا این فناوری رو به مرحله اجرا و بهره برداری برسونه.

مقاله پیشنهادی: معرفی برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس

کاربرد متاورس در آینده

کاربرد متاورس در آینده

1. متاورس به عنوان یک محصول

در ژانویه 2020، متیو بال، نویسنده و سرمایه‌گذار، متداول‌ترین توصیف ارجاع‌شده رو منتشر کرد: شبکه گسترده‌ای از جهان‌های سه ‌بعدی و شبیه‌سازی‌های دائمی و بی‌درنگ ارائه شده که میتونن به طور همزمان هر کدام با یک حس حضور فردی متفاوت توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران تجربه بشن.

 طبق تعریف او، متاورس یک محصول یا خدمت هست که دارای چهار ویژگی اصلی از جمله پایداری، همزمانی و قابلیت همکاری میباشد.با این حال، بن تامپسون، استراتژیست فناوری، استدلال کرده که این توصیف در واقع با آنچه که اینترنت در حال حاضر وجود دارد و انجام میده، فاصله چندانی نداره و در آینده متاورس نیز به شکل تکامل یافته ای از اینترنت، در تمام جهان مورد اسفتاده قرار میگیره.

2. متاورس به عنوان یک مکان

متاورس به عنوان مکانی توصیف شده که در اون کاربران میتونن با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشن و خود و وسایلشون رو در چندین مکان دیجیتالی انتقال بدن؛ نمونه‌هایی مانند پلتفرم‌های بازی و سازندگان مانند Roblox، Epic Games Fortnite یا Manticore Games Core که در اون بازیکنان و آواتارهای اونا میتونن به‌طور یکپارچه از یک دنیای مجازی به دنیایی دیگر منتقل بشن.

3. متاورس در لحظه

اخیراً، Shaan Puri، کارآفرین استارت‌آپی، تعریف دیگه ای از متاورس کرده و اون رو به عنوان نقطه‌ای در زمان در نظر گرفته.

متاورس در لحظه

به عبارت دیگه، متاورس لحظه‌ای هست که در اون زندگی دیجیتالی ما هویت‌های آنلاین، تجربیات، روابط و دارایی‌ها، پر معنادارتر از زندگی فیزیکی‌مان میشه. این دیدگاه بر تجربه انسانی تمرکز میکنه و فراجهان یا همان متاورس رو به جای تغییر تکنولوژیک، یک تغییر جامعه شناختی در آینده تبدیل میکنه.

مقاله پیشنهادی: خرید زمین در متاورس

جمع بندی

فعالیت در دنیای متاورس برای کاربران سراسر جهان بسیار جذاب و چالش برانگیز هست و افراد دوس دارن تعاملات و فعالیت های بیشتری رو در این حوزه داشته باشن و در زندگی روزمره از برخی امکانات کاربردی دنیای متاورس بهره ببرن. اما به دلیل اینکه هنوز اقدامات جدی در این حوزه صورت نگرفته و شرکت های پیشرو در فناوری در سالهای اخیر به تازگی وارد این حوزه شدن، کمی زمان میبره تا به مرحله اجرا و استفاده برای زندگی روزمره بشه. 

به طور کلی کاوش در متاورس به تازگی آغاز شده و چه کسی میدونه که در نهایت این دنیای محبوب و مجازی به چه سمتی کشیده میشه؟ و آیا مانند ظهور اینترنت در قرن 20 به یک انقلاب تکنولوژی تبدیل میشه یا پروژه با شکست مواجه میشه؟

ما در این مقاله به موضوع رانندگی در متاورس و ورود شرکت های خودروسازی به متاورس پرداختیم و کاربرد این حوزه رو برای شما بیان کردیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین.

 


نظرات کاربران در مورد رانندگی در متاورس: ورود شرکت های خودرو سازی به متاورس
  • واقعا دنیا داره به جای شگفت انگیزی تبدیل میشه! ایده ی محشریه که تو ماشین با یه عینک VR وارد دنیا متاورس بشی و ازش استفاده کنی.

سوال امنیتی :1+30 = ?