آموزش استیک در ارزهای دیجیتال

1401/06/07


آموزش استیک در ارزهای دیجیتال؛استیکینگ (Stacking) یکی از بهترین روش ها برای کسب درآمد از ارز های دیجیتال هست. با آموزش استیک در ارزهای دیجیتال شما میتونید سود های ثابت و مشخص شده ای بدون ریسک خاصی برای خودتون بدست بیارید. سود استیکینگ ارزهای دیجیتال به دلیل این که از سود سپرده های بانکی خیلی بیشتره افراد زیادی رو به این زمینه علاقمند کرده. 

بعضی ها هم استیکینگ رو یه جایگزین مناسب تر و کم هزینه تر برای ماینینگ میدونن که راحت تر و با سرمایه کم تری میشه آغازش کرد. اما آیا واقعا استیکینگ این قدری که گفته میشه کارایی داره؟ آیا میتونه درآمد ثابتی رو بدون انجام هیچ ریسکی تضمین کنه؟ این روش چطوری باعث افزایش درآمد میشه؟ مکانیسم کلی و روش کار استیکینگ به چه شکلی هست؟ 

استیکینگ چیست

اگر این سوالات برای شما هم پیش اومده در این مقاله همراه ما باشید، چون که به همه این سوالات های مطرح شده پاسخ خواهیم داد. با آموزش استیک در ارزهای دیجیتال، مطالبی رو در اختیارتون قرار میدیم که با یک سرمایه معقول بتونید یک سرمایه گذاری خوب برای خودتون شروع کنید. 

به دلیل تنوع روش هایی که در این زمینه وجود داره مثل استکینگ قفل شده (Locking Stacking)، سوینگ های قفل شده (Locked Saving)، استیکینگ منعطف (Flexible Stacking)، استیکینگ های دیفای (DeFi Stacking) همه روش ها رو سعی میکنیم به صورت کامل براتون آموزش بدیم و همچنین با بیان مفاهیم اصلی این روش مثل POS، روش های محاسبه سود، انواع رمزارزها برای استیکینگ، استیک پول ها و ... اطلاعاتی رو برای شما ارائه خواهیم داد که بتونید مهارت و تخصص لازم رو در این زمینه کسب بکنید. 

استیکینگ چیست؟ 

استیکینگ (Stacking) به زبان ساده یعنی ذخیره کردن یک ارز دیجیتال به عنوان سپرده برای کسب درآمد. در واقع شما با ذخیره کردن ارز دیجیتالتون به جای راکد گذاشتن سرمایه تون باعث میشید که ماه به ماه ارزش دارایی هاتون رشد بکنه و این طوری سود به دست میارید. برای مثال میزان سرمایه ای رو که توی حساب صرافی تون به صورت راکد مونده میتونید با استیک کردن به کار بگیرید و یک منبع درآمد منفعل واسه خودتون ایجاد کنید. 

علاوه بر صرافی ها بعضی از کیف پول های دیجیتال هم گزینه اسیکینگ رو دارن که با استفاده کردن از اون میتونید مانع راکد موندن سرمایه توی کیف پولتون بشید و استفاده های بهتر و بیشتری از ارزهای ذخیره شدتون بکنید. 

استیکینگ چیست

در مواقعی که هیچ روش سرمایه گذاری یا کسب درآمدی به ذهنتون نمیرسه که با عملی کردن اون ها درآمد بیشتری کسب بکنید و جلوی کاهش ارز دارایی های خودتون رو بگیرید، استیک کردن سرمایه تون میتونه که یک روش ایده آل برای این کار باشه. این روش در طول این چند سال کاملا امتحان خودش رو پس داده و یک روش کاملا اثبات شده هست. 

توی کشور هایی که دارای نرخ تورم بالایی هستن، میشه از استیک کردن ارزهای دیجیتا به عنوان یک روش سرمایه گذاری عالی استفاده کرد تا ارزش سرمایه حفظ بشه و با بالا رفتن تورم کاهش پیدا نکنه. 

برای همین آموزش استیک در ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از مباحث داغ در بین معامله گرهای ایرانی مطرح هست و افراد زیادی در کنار انجام ترید، از این روش واسه کسب سود های ثابت و تضمین شده استفاده میکنن. مکانیسم استیکینگ جوری طراحی شده که هرچقدر تورم افزایش پیدایش بکنه میزان سود و درآمدی که میتونید از این طریق به دست بیارید هم افزایش پیدا میکنه. دلیلش هم اینه که سرمایه ای رو که وارد استیکینگ کردید، با افزایش تورم نه تنها ارزشش کم نمیشه بلکه به میزان بیشتری رشد میکنه. 

برای آموزش استیک در ارزهای دیجیتال بهتره که اول از همه از تاریخچه پیدایشش شروع بکنیم و بعد در مورد تفاوت روش اثبات سهام با الگوریتم اثبات کار مطالبی رو براتون بیان کنیم. دونستن این موضوعات برای درک مفاهیم پایه روش استیکینگ ضروریه و با یادگیری اون ها بهتر میتونید که این روش رو درک کنید. 

تاریخچه روش استیکینگ 

برای اولین بار توی سال 2012 دو محقق به اسم سانی کینگ (Sunny King) و اسکات نادال (Scott Nadal) این روش رو ابداع کردن تا از این طریق بتونن ساختار شبکه بلاکچین رو بهینه تر بکنن. این طوری بود که توسعه دهنده های ارزهای دیجیتال شروع کردن تا از روش اثبات سهام در کنار الگوریتم اثبات کار استفاده بکنن، و بعد از این که این کار به صورت آزمایشی برای چندتا از رمزارزها جواب داد؛ به صورت گسترده ای بر روی بیشتر ارزهای دیجیتال و شبکه اختصاصی اون ها اعمال شد. 

تاریخچه روش استیکینگ

بعد از توسعه پیدا کردن این روش، کمپانی هایی که خدمات ساخت و ارائه کیف پول های دیجیتال رو انجام میدادن روی کیف پول هایی که طراحی میکردن این قابلیت رو هم اضافه کردن تا کاربرهاشون بتونن بدون هیچ واسطه ای و به طور مستقیم از طریق کیف پول های دیجیتال دارایی هاشون رو استیک بکنن. 

بعد از مدتی صرافی ها هم این روش رو به صورت یک روش کاربردی پذیرفتن و استیکینگ رو به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش جزو آپشن های خودشون قرار دادن. این طوری بود که این روش به صورت گسترده ای در بین فعالان حوزه رمزارزها مطرح شد. 

بعد از آشنایی با تاریخچه مختصر استیک کردن ارزهای دیجیتال، نوبت این هست که مفاهیم روش استیکینگ رو بررسی بکنیم و ببینیم که این روش چطوری در بستر شبکه بلاکچین کار میکنه و روند سود دهی در اون به چه شکلی انجام میشه. برای این کار لازمه که با الگوریتم های گواه اثبات سهام و اجماع اثبات کار آشنا بشید. 

روش اثبات سهام (POS) جانشین اثبات کار (POW) 

الگوریتک اجماع اثبات کار (POW) پایه و اساس حیات سیستم های بلاکچین هست و بقای بلاکچین ها رابطه تنگاتنگی با این الگوریتم داره.

 روش کار توی اجماع اثبات کار به این شکل هست که هر بلاک باید توسط کاربرهایی که توی اون شبکه فعالیت میکنن تایید بشه؛ کاربرها با ورود به هر بلاک و تایید تراکنش های اون، سیستم های پردازنده خودشون رو در اختیار اون شبکه میگذارن تا معادلات پیچیده ای که توسط الگوریتم ها طراحی شدن حل بشن و با حل شدن اون ها امکان انجام تراکنش برای کاربرهای دیگه فراهم میشه. 

به این سیستم روش اثبات کار گفته میشه که از الگوریتم های پایه ای شبکه بلاکچین هست. مشکل اصلی که راجعبه این این الگوریتم وجود داره اینه که با شلوغ تر شدن شبکه ها به مرور معادلات در بستر بلاکچین داره پیچیده تر میشه و برای ماین کردن هر بلاک باید از تجهیزات و پردازنده های قوی تری استفاده بشه. دستگاه های ماینر تخصصی هم به دلیل گرون بودن به آسونی قابل تهیه کردن نیستن و در صورت استفاده از اون ها مشکلات جانبی دیگه ای مثل تولید حرارت بالا و مصرف برق خیلی زیاد برای اون ها مطرح میشه. 

روش اثبات سهام (POS) جانشین اثبات کار (POW)

به دلیل ایجاد شدن چنین مشکلاتی الگوریتم جدید تری به اسم اثبات سهام (POS) به وجود اومد تا نقاط ضعف روش قبلی رو پوشش بده. توی روش اثبات سهام، بلاک ها استخراج نمیشن بلکه ساخته میشن. برای همین نیازی به پردازنده تخصصی و دستگاه ماینر نیست، بلکه کاربرها با به اشتراک گذاشتن ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارن به عنوان سهام وارد شبکه میشن تا تراکنش ها با اعتبار کوین های اون ها تایید بشه. 

بر اساس سن هر کوین و انتخاب راندومایز به صورت تصادفی هر بار یک کاربر انتخاب میشه و بعد از انجام تایید تراکنش ها میزانی از کارمزد به عنوان پاداش بهش تعلق میگیره. به کل این فرایندی که با ذخیره کردن ارزهای دیجیتال انجام میشه استیکینگ میگن.

پاداش ها هم درواقع همون سود های استیکینگ ارزهای دیجیتال هستن که در صورت استیک کردن رمزارز به کاربر تعلق میگیرن. گواه اثبات سهام در کنار الگوریتم اثبات کار، پویای خاصی به شبکه های بلاکچین بخشیده و باعث شده که سرعت تایید تراکنش ها افزایش پیدا بکنه و میزان مقیاس پذیری رو تا حد قابل قبولی بالا برده. استقبال از روش گواه اثبات سهام به قدری زیاد بوده که بعضی از کسانی که طرفدار این روش هستن، POS رو جانشین قطعی برای روش POW میدونن. 

استخر استیکینگ (Stacking Pool) 

بحث استخرهای استیکینگ یکی از جذاب ترین موضوع ها برای آموزش استیک در ارزهای دیجیتال هست، برای این که در صورت استفاده صحیح میتونه به صورت باور نکردنی سود شما رو افزایش بده. یک استیک پول به مجموعه ای از افرادی گفته میشه که به طور مشترک اقدام به نگهداری و ذخیره ارز دیجیتالشون میکنن. در واقع گروهی از اشخاص که استیکینگ انجام میدن، از طریق استخر استیکینگ (Staking Pool) به همدیگه متصل میشن تا از طریق هم افزایی نود هاشون بتونن به صورت بهتری فعالیت بکنن و بعد از پردازش شدن هر بلاک پاداش ها بینشون تقسیم میشه. 

استخراستیکینگ

هرچقدر که مقدار کوین های ذخیره شده برای استیکینگ زیاد باشه، به صورت تساعدی میزان سود هم افزایش پیدا میکنه؛ برای همین خیلی از افراد ترجیح میدن که به جای انجام استیک به صورت تکی، به استخرهای استیکینگ ملحق بشن که باعث میشه میزان سودشون به نسبت به روش های انفرادی به میزان چشمگیری بیشتر بشه. 

اگر شما هم تصمیم دارید که استیکینگ انجام بدید ولی در مورد پیوستن به استیک پول ها مردد هستید، بهترین راه برای از بین بردن تردیدتون اینه که با توجه به میزان سرمایه تون عمل بکنید. یعنی اگه مبلغی رو که قصد دارید برای استیکینگ اختصاص بدید مقدار زیادی هست و به تنهایی نرخ سود قابل قبولی رو براتون به همراه داره، میتونید که به تنهایی این کار رو انجام بدید. اما در صورتی که تعداد کوین های شما برای استیکینگ کمه و سود چندانی عایدتون نمیشه استیک پول میتونه گزینه بهتری براتون باشه. 

با توجه به این که گاهی از طریق سو استفاده از اسم استخرهای استیکینگ کلاهبرداری های متعددی از افراد ناآگاه انجام میشه، لازمه قبل از ورود به هر استخر استیکینگ راجعبش تحقیق کنید و از اعتبارش مطمئن بشید. در ادامه تصمیم داریم چند تا از بهترین استخرهای استیکینگی رو که وجود دارن براتون معرفی بکنیم. 

• استیک کیوب 

استخر استیک کیوب (Stack Cube) یکی از محبوب ترین استخرها در این زمینه هست که ارزهای دیجیتال مختلفی توی صفحه اول وب سایتش وجود داره، شما میتونید با انتخاب هر کدوم از این ارزهای دیجیتال که دوست داشتید از طریق این استخر استیکینگ رو شروع کنید و در زمان های مشخص شده سود مورد نظر خودتون رو دریافت بکنید. 

• بی تی سی پاپ 

استخر BTC Pop یکی دیگه از استخر های خوب و معروفه که برای خودش پلتفرم اختصاصی داره، شما از طریق فعالیت توی این استیک پول میتونید که بلافاصله فرایند کسب درامتون رو شروع کنید و از محیط کاربری خوبش لذت ببرید. همچنین علاوه بر استیکینگ، خدمات دیگه ای مثل مبادله ارزهای دیجیتال هم توی پلتفرم بی تی سی پاپ انجام میشه که میتونید از اون ها هم بهره مند بشید. 

• استیکینگ لب 

استخر استیکینگ لب (Stacking Lap) علاوه بر این که از طریق گواه اثبات سهام به کاربرهاش خدمات ارائه میکنه، از طریق کیف های مستر نود هم این امکان رو به وجود آورده که افراد مخلف بتونن ارزهای مورد نظرشون رو استیک بکنن. خدمات جانبی دیگه ای مثل سود های بیشتر برای کاربران ممتاز و کسب درآمد از طریق دعوت کردن از دوستان هم توی این سایت از جمله گزینه هایی هست که میتونید ازشون استفاده کنید. 

• مای کوینتینر 

برای افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی ندارن، استخر مای کوینتینر (My Cointainer) یک محیط کاربری ساده با داشبورد اختصاصی فراهم میکنه که به نسبت پیچیدگی کم تری در مقایسه با استخرهای استیکینگ دیگه داره. ویژگی های اصلی این استخر هم مشابه موارد قبلی هست و با پیوستن به این استخر میتونید سود های خوبی رو از طریق استیک کردن ارزهای دیجیتال مختلف کسب کنید. 

مای کوینتیر

انواع استیکینگ 

در این قسمت از آموزش استیک در ارزهای دیجیتال، قصد داریم که در مورد انواع مختلف استیکینگ براتون مطالبی رو ارائه کنیم و ویژگی هر کدوم از این روش ها رو به صورت جداگانه بررسی بکنیم. با توجه به این که انواع مختلفی از این روش ها وجود داره هرکدوم از این روش ها نسبت به همدیگه مزایایی دارن که میتونه روی میزان سود دریافتی تاثیر گذار باشه، برای همین بهتره که با دقت بیشتری به ویژگی هر کدوم از اون ها توجه کنید. 

• استیکینگ قفل شده 

لاکد استیکینگ (Locked Stacking) به فرایندی از استیکینگ گفته میشه که اکثرا از طریق حساب صرافی ها انجام میشه. توی این روش شما با قفل کردن مقداری از ارزهای دیجیتالتون در کیف پول صرافی، این امکان رو به وجود میارید که از این مبلغ در شبکه بلاکچین به عنوان الگوریتم گواه اثبات سهام استفاده بشه و بعد از پایان زمان مشخص شده میزان مبلغ اصلی به اضافه سودی رو که کسب کردید میتونید به صورت یکجا برداشت کنید. 

استیکینگ قفل شده

توجه داشته باشید که بعد از فعال کردن لاک استیکینگ، برای ارز دیجیتال مورد نظرتون تا پایان زمان مشخص شده اون رمزار به طور کامل قفل میشه و نمیتونید ازش برای انجام معاملاتتون استفاده کنید؛ اگر که تصمیم گرفتید که پیش از زمان مقرر از ارز استیک شده استفاده کنید، فرایند استیکینگ به صورت خودکار لغو میشه و هیچ سودی به شما تعلق نمیگیره. 

شما میتونید که در بازه های زمانی 15 روزه، 30 روزه، 60 روزه، 90 روزه، و حتی سالانه ارز دیجیتالتون رو قفل کنید و در مدت زمان مقرر شده سودتون رو دریافت کنید. مهم ترین نکته ای که در این باره باید بهش توجه کنید اینه که بهتره بازه زمانی رو انتخاب بکنید تا مجبور نشید کنسلش کنید تا امکان کسب کردن سود مورد نظرتون رو از دست ندید. همچین سرمایه حد اقل شما برای هر ارز دیجیتال باید به میزان مشخصی باشه، برای مثال واسه لاکد استیکینگ دات (DOT) حداقل باید 10 واحد از این رمزارز توی کیف پولتون موجود باشه. 

• استیکینگ سرد 

درواقع استیکینگ سرد (Cold Stacking) همون استیک قفل شده هست، با این تفاوت که در این روش از کیف پول های سرد برای نگهداری کردن ارز دیجیتال مورد نظر استفاده میشه. این روش امنیت بالاتری داره و برای مبالغ بالا در بازه های زمانی طولانی مدت خیلی مناسب تر و بهتر هست. یه مزیت دیگه استیکینگ سرد نسبت به استیکنگ قفل شده ساده این هست که با قرار دادن کوین هاتون توی کیف پول سرد، کم تر وسوسه میشید که از اون ها برای انجام کارهای دیگه ای استفاده بکنید. 

به طور کلی برای استیک کردن ارزهای دیجیتال مختلف با رقم های پایین تر و مدت زمان کوتاه بهتره که از روش استیکینگ قفل شده معمولی استفاده کنید. اما اگه به صورت جدی و حساب شده به این موضوع نگاه میکنید و امنیت بالا براتون در اولویت هست، استکینگ سرد گزینه بهتری براتون خواهد بود. 

• پس انداز قفل شده 

این روش که به بیشتر به اسم لاکد سوینگ (Locked Saving) معرف هست، یکی دیگه از گزینه های استیک کردن ارز دیجیتاله که توسط صرافی های مختلف ارائه میشه. 

تفاوت روش سیوینگ با بقیه انواع استیک در این هست که توی لاکد سیوینگ، ارز دیجیتال فقط در حساب صرافی ذخیره و قفل میشه؛ به این معنی که بر عکس روش های قبلی که با قفل شدن ارز دیجیتال از اون ها برای گواه اثبات سهام توی سیستم های بلاکچین استفاده میشد، در روش سیوینگ ارز دیجیتال جایی نمیره و توی حساب صرافی باقی میمونه. 

پس انداز قفل شده

در این روش صرافی ها مثل بانک ها عمل میکنن و از کاربرهاشون میخوان تا با سپرده گذاری پولشون توی حساب صرافی از طریق خریدن ارزهای دیجیتال مختلف، توی مدت زمان مشخص شده ای و با میزان تعیین شده سود دریافت کنن.

 نسبت به انواع قبلی استیک این روش اعتبار پایین تری داره، مخصوصا انجام اون توی صرافی هایی که معروف نیستن و اعتبار چندای ندارن اصلا توصیه نمیشه، چون که خطر از دست رفتن پولتون وجود داره. 

اما مزیتی که سوینگ لاک داره این هست که نسبت به انواع دیگه روش های استیک، میزان سودش بیشتره پس وجود ریسک بالا تر براش منطقی به نطر میرسه؛ اگه که بتونید به یک صرافی خوب با اعتبار بالا دسترسی پیدا کنید استفاده از این روش هم برای کسب سود های بالاتر خالی از لطف نیست. 

• دیفای استیکینگ 

دیفای استیکینگ (DeFi Stacking) بر پایه قرارداد های غیر متمرکز بوجود اومده، این روش در بستر شبکه های بلاکچینی و اغلب از طریق صرافی های غیر متمرکزی که دراین زمینه فعالیت میکنن انجام میشه. 

توی این روش میزان مشخصی از ارز دیجیتال که برای استیکینگ در نظر گرفته شده، تا زمان مورد نظر قفل میشه و بعد از اتمام بازه زمانی مشخص شده میزان سود و سرمایه اصلی قابل برداشت هست. مزیت دیفای استیکینگ این هست که تعداد زیاد تری از ارزهای دیجیتال رو با میزان مبالغ پایین تری پوشش میده و برای کسانی که قصد دارن تا با مبالغ پایین تر استیکینگ رو شروع بکنن میتونه گه گزینه مناسبی باشه. 

اما این روش به دلیل این که بیشتر در بستر صرافی های غیر متمرکز انجام میشه، میتونه کمی ریسک بالاتری داشته باشه؛ به این دلیل که فعالیت از طریق صرافی های غیر متمرکز کمی پیچیده تر از صرافی های معمولیه و با کوچیک ترین اشتباهی امکان از دست رفتن سرمایه و وجود داره. در روش دیفای استیکینگ بهتره که حواستون جمع باشه و با محیط پلتفرم های مرتبط قبل از انجام این نوع استیک ها اشنا باشید. برای این کار توصیه میکنیم که قبل از انجام هر نوع اقدامی، اول از همه اطلاعات خودتون رو در مورد دیفای افزایش بدید و آموزش بیشتری ببینید. 

• استیکینگ منعطف 

آخرین نوع استیکینگی که قصد داریم بهش بپردازیم استیکینگ منعطف (Flexible Stacking) هست. توی این روش موقع استیک کردن ارزهای دیجیتال، اون ارز برخلاف روش های دیگه قفل نمیشه و به کاربر اجازه داده میشه که همزمان با استیک کردن رمزارز، به طور منعطف بتونه مقداری از اون ها رو همزمان ترید هم بکنه. توی بعضی دیگه از صرافی ها، استیکینگ منعطف به صورت روزانه سودش واریز میشه و کاربر هر زمان که دلش خواست میتونه از اون برای کارهای دیگه ای ستفاده بکنه. 

استیکینگ منعطف

اسیکینگ منعطف این امکان رو به افراد میده که در شرایط بحرانی همیشه به ارزهای دیجیتالشون دسترسی داشته باشن و هر زمان که تمایل داشتن بتونن اون ها رو معامله کنن و همزمان سودشون رو هم دریافت بکنن.

 این ویژگی یک مزیت خیلی خوب نسبت به انواع دیگه استیکینگ محسوب میشه، اما در مقابل میزان سودی که از طریق استیکینگ منعطف به دست میاد از بقیه روش ها پایین تره و همچنین مبالغ بیشتری برای انجام این نوع از استیکینگ نیاز هست. برای مثال در صرافی بایننس میانگین تعداد ارزهای دیجیتال لازم برای شروع استیکینگ منعطف 30 تا 50 واحد ارز دیجیتال هست. 

محاسبه سود استیکینگ 

یک مبحث کاربردی دیگه در مورد آمورزش استیک در ارزهای دیجیتال نحوه محاسبه سود انواع استیکینگ های مختلف هست. اگر که شما در مورد سودهایی که برای انواع مختلف استیک ها اختصاص داده میشه اطلاعات کافی داسته باشید، میتونید که سود نسبی خودتون رو قبل از نجام هر نوع سرمایه گذاری محاسبه کنید و روش هایی رو انتخاب کنید که سود های بیشتری رو براتون به همراه دارند. 

عوامل متعددی در محاسبه کردن میزان سودی که به ارزهای دیجیتال استیک شده اختصاص پیدا میکنن وجود داره، از جمله مهم ترن این عوال میتونیم به مواردی مثل مدت زمان قفل کردن رمزار، نوسانات بازار، ولیدیتورها یا کمیسیون های تایید کننده و میزان سرمایه اشاره بکنیم؛ که در مورد هر کدوم در این بخش براتون توضیحات کاملی رو ارائه میدیم. 

• مدت زمان قفل کردن رمزارز 

این عامل یکی از تاثیر گذار ترین و مهم ترین عواملی هست که توی الگوریتم های POW برای محاسبه میزان سود در نظر گرفته میشه. هرچقدر که مدت زمان انتخاب شده برای قفل شدن یک ارز دیجیتال بیشتر باشه سود بیشتری براش در نظر گرفته میشه، ولی هر چقدر که بازه های زمانی انتخاب شده کوتاه تر باشه، میزان سود هم کاهش پیدا میکنه. 

بازه زمانی بهینه که ما بهتون توصیه میکنیم انتخاب کنید تا بتونید میزان سود قابل قبولی رو بدست بیارید دوره های میان مدت هست، یعنی مدت زمانی که نه خیلی کوتاه باشه که سودش کم و ناچیز باشه؛ و نه اون قدر بلند مدت باشه که مجبور باشید برای مدت زمان خیلی طولانی به پولتون دست نزنید. در واقع دوره های زمانی 1 تا 3 ماهه نسبت به بازه های زمانی دیگه معقول تر به نظر میرسن. 

• نوسانات بازار 

سود هایی که برای استیک کردن یک ارز دیجیتال در اختیار هودلر ها قرار میگیره بر اساس قیمت هر رمزارز استیک شده محاسبه میشه. برای همین اگه بحرانی پیش بیاد و در بازه زمانی که ارز دیجیتال شما قفل شده قیمت ها کم بشن علاوه بر این که ارزش دارایی شما کاهش پیدا میکنه، سود محاسبه شده برای استیک رمزارز مورد نظرتون هم به میزان زیادی پایین میاد. 

نوسانات بازار

برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی همون طور که در قسمت قبلی هم گفتیم بازه های زمانی میان مدت بهترین گزینه ای هست که میتونه سود های نسبتا خوبی رو برای استیک کننده ها به همراه داشته باشه. 

همچنین اگه زیاد اهل ریسک کردن نیستید و یا اگه تشخیص دادید که نوسانات بازار خیلی زیاد هست، استفاده از بازه های زمانی کوتاه مدت تر هم یکی دیگه از گزینه های شما میتونه باشه تا از ارزش پولتون در مقابل نوسانات بازار محافظت بکنه. 

• کمیسیون های تایید کننده 

ولیدیتورها (Validator) یا کمیسیون های تایید کننده در الگوریتم اثبات سهام به شکل های مختلفی وجود دارن و به همین دلیل باعث میشن که بعد از تاید هر تراکنش میزان سود های مختلفی به استیک کننده ها اختصاص پیدا کنه. هرچند که انتخاب هر ولیدیتور اکثرا به صورت اتوماتیک انجام میگیره، ولی روی میزان سود کسب شده از طریق انجام استیکینگ تاثیر میگذاره. بهترین کاری که در این مورد میتونید انجام بدید اینه که ارزهای دیجیتالی رو برسی کنید که ولیدیتورهای شبکه شون نسبت به رمزارهای دیگه میزان کارمزد بالاتری دارن. 

• میزان سرمایه 

میزان مبلغی که قصد دارید تا از طریق اون با خرید ارزهای دیجیتال استیکینگ انجام بدید یکی دیگه از عواملی هست که به صورت چشمگیری میتونه اندازه سود شما رو افزایش و یا کاهش بده. هر چقدر که میزان سرمایه برای شروع استیک زیاد باشه میزان سود هم افزایش پیدا میکنه، اما در مبالغ پایین تر در عمل سود زیادی نصیب هولدر نمیشه. 

میزان سرمایه

برای حل کردن این مشکل راه حلی که پیشنهاد میشه این هست که از طریق استیک پول ها سرمایه گذاری هاتون رو انجام بدید. در حال حاضر برای سرمایه های پایین این مورد یکی از بهترین راه حل هایی هست که وجود داره. 

از طرفی استیک پول ها هم اگه به درستی انتخاب نشن خودشون به یک مشکل جدی برای استیک کننده ها تبدیل میشن. برای این که اکثرا قابل اعتماد نیستن و با ورود سرمایه تون به این استخرها همواره خطر از دست رفتن پولتون وجود داره. 

اگر که نمیتونید به استخر های استیکینگ اعتماد کنید با انتخاب بازه های زمانی بلند مدت تر هم میتونید میزان سود تون رو افزایش بدید. هرچند که ریسکتون با این کار هم افزایش پیدا میکنه، ولی برای مبالغ کم گزینه های چندانی در دسترس نیست و مجبورید بین استفاده کردن از استخرهای استیکینگ و یا انتخاب بازه های زمانی بلند مدت یکی رو انتخاب کنید. 

مزایا و معایب استیکینگ 

دونستن مزایا و معایب استیکینگ میتونه که موقع تصمیم گیری خیلی برای شما کمک کننده باشه، چون که میتونید با ذهن باز تری انتخاب های خودتون رو انجام بدید. این بخش میتونه که یکی از مهم ترین قسمت های آموزش استیک در ارزهای دیجیتال باشه، چون که میتونید از این طریق ویژگی های مثبت و منفی استیکینگ رو یک جا مشاهده کنید.

 دیدن خوبی های یک روش در کنار بدی هاش ماهیت واقعی اون رو مشخص میکنه و میتونه نشون دهنده این باشه که استیکینگ واقعا ارزش این رو داره که پول و وقت ارزشمندتون رو صرف این کار بکنید یا نه. 

انواع مزیت هایی که میتونیم در مورد استیک ارزهای دیجیتال به اون ها اشاره بکنیم عبارت هستند از: 

• ثبات شبکه بلاکچین 

شاید مهم ترین مزیتی که میشه در مورد استیکینگ بهش اشاره کرد، کمکی هست که به شبکه های بلاکچین برای ثبات پیدا کردنشون میکنه. در واقع گواه اثبات سهامی که بر پایه اون کل فرایند استیکینگ انجام میگیره، به حدی در بین کاربران شبکه های بلاکچین مختلف جا باز کرده که حتی بعضی از استخراج کننده ارزهای دیجیتال هم ترجیح میدن تا به جای ماین کردن به این زمینه ورود بکنن. 

• کم هزینه بودن 

برعکس ماین کردن که هزینه های خیلی بالایی داره، استیکینگ با هزینه های خیلی پایین تری میتونه انجام بشه.

کم هزینه بودن

درواقع برای انجام این کار هیچ دستگاه تخصصی و خاصی رو لازم ندارید، تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید یک لپ تاپ ساده هست و مبلغ کمی پول که با اون بتونید ارز دیجیتال مورد نظرتون رو برای استیک کردن خریداری کنید. 

برای کسایی که امکان تهیه دستگاه های ماینر رو به علت گرون بودنشون ندارن، روش استیکینگ یکی از بهترین راه های جایگزینی هست که میتونن ازش استفاده کنن. 

• ایجاد درآمد جانبی 

اگر سرمایه ای در دست دارید که به خاطر شرایط بد بازارهای مالی نمیتونید وارد اون ها بشید، استیک کردن ارزهای دیجیتال یکی از بهترین راه هایی میتونه باشه که از طریق اون میتونید یه درآمد جانبی منفعل واسه خودتون ایجاد کنید. برعکس انجام ترید و خرید و فروش که ریسک های متعددی رو داره، استیکینگ ریسک خیلی بالایی نداره، میزان سودی هم که قراره به دست بیارید به صورت نسبی از قبل مشخص شده. خیلی راحت بدون نیاز به هیچ نوع تخصصی کافیه که رمزارزهای کیف پولتون رو استیک کنید تا فرایند کسب درآمدتون شروع بشه. 

علاوه بر این مزایا، استیک ارزهای دیجیتال معایبی رو هم برای سرمایه گذار ها به همراه داره که از جمله مهم ترین این موارد عبارت هستند از: 

• هک شدن 

هکرها با روش های مختلفی از افرادی که قصد دارن تا از طریق استیکینگ سرمایه خودشون رو رشد بدن کلاهبرداری میکنن. برای مثال سایت های تقلبی با سو استفاده کردن از اسم استیکینگ پول برای خودشون استخر تاسیس میکنن و پول افراد رو مورد سرقت قرار میدن. همچنین توی سیستم های دیفای که هویت افراد مشخص نیست، هکرها حضور گسترده ای دارن و افراد نا آگاه که در مورد نکات امنیتی اطلاعات خاصی ندارن برای این هکرها طعمه های آسونی محسوب میشن. 

برای جلوگیری از این اتفاقات سعی کنید که از صرافی های معروف و معتبر برای انجام استیکینگ استفاده کنید و توی پلتفرم هایی که شناخت کافی از اون ها ندارید به هیچ وجه عضو نشید. 

• سقوط بازار 

در صورتی که بازار سقوط بکنه ممکنه ارز دیجیتالی که برای استیکینگ تهیه کرده بودید ارزشش نصف بشه و در این صورت هرچقدر هم که از طریق استیک سود به دست بیارید باز هم ضررتون جبران نخواهد شد. نکته مهمی که لازمه بدونید اینه که حتی در صورت قفل شدن ارز دیجیتالتون هم میتونید فرایند استیک رو کنسل بکنید و به سرعت ارز دیجیتالتون رو بفروشید. 

سقوط بازار

اما بعضی از افراد خیلی سطحی به موضوع نگاه میکنن و بعد از انجام استیک بازار رو چک نمیکنن. این طوری میشه که بعد از پایان مدت زمان بازه زمانی وقتی برای دریافت سود مراجعه میکنن، متوجه میشن که نه تنها سودی نکردن بلاکه ضرر های سنگینی رو هم متحمل شدن. 

بهترین استراتژی برای مقابله با این مشکل این هست که همیشه سعی کنید در کف قیمت ارز دیجیتال مورد نظرتون استیکینگ رو فعال بکنید تا در صورت سقوط بازار هم ضرر خاصی متوجه شما نشه. 

• نیاز به حداقل سرمایه 

درسته که نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال، استیک کردن رمزارزها سرمایه خیلی زیادی نمیخواد، اما با این حال باز هم به یک مبلغ حداقلی برای شروع این کار نیاز دارید که با توجه به نوع رمزارها و قیمت اون ها متفاوته. این مبلغ میتونه نسبت به صرافی هایی خدمات استیکینگ رو ارائه میکنن متفاوت باشه و برای دونستن در مورد حد اقل این مبلغ باید به سایت صرافی مراجعه بکنید که با اون کار میکنید. به عنوان مثال صرافی بایننس حد اقل مبلغ برای استیک کردن رمزارز دات رو به میزان ارزش خرید 50 واحد از این ارز دیجیتال در نظر گرفته. 

• مشکلات کد نویسی 

یکی دیگه از مشکلاتی که موقع انجام استیک ارزهای دیجیتال کاربرها ممکنه به اون بر بخورن وجود مشکلات کد نویسی مخصوصا توی سیستم های غیر متمرکزی مثل دیفای هست، که میتونه باعث بشه تا پول کاربر برای همیشه توی یک بلاک قفل بمونه و قابل بازگشت به کیف پول نباشه که مشکل بزرگی تلقی میشه. 

اگه میخواید دچار چنین مشکلاتی نشید باید انتخاب صرافی های معروف رو برای انجام استیکینگ در اولویت قرار بدید و به هیچ وجه از طریق کیف پول های دیجیتال و پلتفرم هایی که شناخت کافی از اون ها ندارید هیچ نوع استیکی انجام ندید، چون که وجود یه باگ کوچیک کافیه تا پولتون برای همیشه توی زنجیره های پیچیده شبکه بلاکچین به دام بیوفته.

بهترین ارز برای استیک 

سایت تخصصی بای بیت لرن که به صورت تخصصی در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت میکنه، برای سال 2022 لیستی از بهترین ارزهای دیجیتال برای استیک کردن رو معرفی کرده و ما هم تصمیم گرفتیم تا در این بخش این لیست رو منتشر کنیم.

بهترین ارز برای استیک

 توجه کنید که ارزهای دیجیتال معرفی شده بر اساس اولویت از اولین تا نوزدهمین رمزارز رتبه بندی شدن و قرار دادنشون توی گزینه های انتخابی تون برای استیک کردن، میتونه سود شما رو نسبت به انتخاب ارزهای دیجیتال دیگه فزایش بده. لیست رتبه بندی های ارائه شده به این شکل هست: 

1. BitDAO (BIT) / ارز بیت دائو

2. Tether (USDT) / ارز تتر 

3. Ethereum 2.0 (ETH) / ارز اتریوم

4. USD Coin (USDC) / ارز یو اس دی کوین

5. Terra (LUNA) / ارز ترا

6. Polkadot (DOT) / ارز پولکادات 

7. Tezos (XTZ) / ارز تزوس

8. Polygon (MATIC) / ارز پالیگان 

9. Binance (BNB) / ارز بایننس 

10. Hydra (HYDRA) / ارز هایدرا 

11. Algorand (ALGO) / ارز الگورند 

12. PancakeSwap (CAKE) / ارز پنکیک سواپ 

13. Solana (SOL) / ارز سولانا

14. Avalanche (AVAX) / ارز آوالانچ 

15. ApeSwap Finance (BANANA) / ارز ایپ سواپ فاینانس 

16. SushiSwap (SUSHI) / ارز سوشی سواپ 

17. Chronicle (XNL) / ارز کرونیکل 

18. Cardano (ADA) / ارز کاردانو 

19. Akash (AKT) / ارز آکاش 

این نوزده ارز دیجیتال در شش ماه گذشته نسبت به بقیه رمزارزها بالاترین سود ها رو از طریق استیکینگ تونستن که به خودشون اختصاص بدن.

 اما به دلیل این که با گذشت زمان رتبه بندی ها همواره در حال تغییر هستند؛ بعد از چک کردن لیست و پیدا کردن ارز دیجیتال مورد نظرتون، لازمه که یک بار دیگه هم از طریق صرافی تون میزان سود خودتون قبل از انجام استیک به صورت دقیق محاسبه کنید. 

مقاله پیشنهادی: استخراج یا mining ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی و نتیجه گیری 

در این مقاله توضیحات جامع و کاملی رو برای کسانی که علاقمند هستن تا درباره استیکینگ اطلاعات کاملی رو به دست بیارن سعی کردیم ارائه کنیم. در مورد آموزش استیک در ارزهای دیجیتال، اول از همه راجعبه خود استیکینگ و مفاهیم پایه اش بحث رو شروع کردیم و بعد در مورد الگوریتم اثبات سهام که استیکینگ از طریق اون انجام میشه توضیحاتی رو ارائه دادیم. در ادامه به راجعبه مباحثی مثل استخرهای استیکینگ، انواع استیک و نحوه محاسبه سود در اسیکینگ پرداختیم و مازایا و معایب این روش رو سعی کردیم که به صورت کامل بررسی کنیم. 

در آخر هم لیستی از بهترین ارزهای دیجیتال بر اساس اولویت و رتبه بندی شون منتشر کریدم که میتونه به شما توی انتخاب ارز مناسب برای انجام استیکینگ کمک بکنه. امیدواریم که تونسته باشید با مطالبی که در مورد آموزش استیک در ارزهای دیجیتال براتون ارائه دادیم اطلاعات کافی و لازم رو بدست آورده باشید و از طریق مطالعه این مقاله جواب همه سوال هایی که در این مورد توی ذهنتون بود براتون مشخص شده باشه. 


نظرات کاربران در مورد آموزش استیک در ارزهای دیجیتال
  • واقعا مقاله جامع و کاملی بود. ممنون از راهنمایی که در مورد استکینگ کردین. کاش ریسک های استیک و ترید ارزهای دیجیتال رو با هم مقایسه میکردین.

سوال امنیتی :8+81 = ?