مزایا و معایب صرافی های خارجی

1401/06/07


مزایا و معایب صرافی های خارجی؛ انواع صرافی های ارز دیجیتال با این هدف به وجود اومدن که بتونن کار خرید و فروش رو واسه معامله گرها و سرمایه گذارهایی که قصد دارن در زمینه کریپتوکارنسی فعالیت بکنن آسون کنن. به مرور این صرافی ها رشد کردن و امروزه شکل های مختلفی ازشون وجود داره، حتی بعضی هاشون خدمات مختلف و ویژه ای ارائه میکنن که توی بقیه صرافی ها وجود نداره.

 این تنوع و گستردگی باعث شده که شناسایی و انتخاب یک صرافی خوب واقعا کار سختی بشه و وقت زیادی رو بگیره، مخصوصا در مورد صرافی های خارجی سختی انتخاب از بینشون بیشتر حس میشه. 

با این که صرافی های خارجی به دلیل محدودیت های مالی و بین المللی قادر نیستن که به کاربرهای ایرانی خدمات ارائه بکنن، ولی با این حال باز هم انتخاب خیلی از اشخاص به جای کار کردن با صرافی های ایرانی صرافی های خارجی هست. 

برای همین شاید شما هم در این باره کنجکاو شده باشید که چه چیزی در مورد صرافی های خارجی وجود داره که باعث میشه کاربرهای ایرانی اون ها رو ترجیح بدن و ریسک های مختلفی رو برای انجام ترید از طریق صرافی های خارجی به خودشون تحمیل کنن. 

مزایا و معایب صرافی های خارجی

برای همین ضروریه که در مورد مزایا و معایب صرافی های خارجی بیشتر بدونید و اون ها رو به صورت دقیق بررسی کنید، تا بتونید با ویژگی ها و نقاط ضعفشون به طور کامل تری آشنا بشید. دونستن در این مورد میتونه خطر از دست رفتن پول و سرمایه تون رو تا حد زیادی کاهش بده. 

همچنین انتخاب یک صرافی درست کارایی شما رو به حدی میتونه بالا ببره که به خودی خود یک مزیت رقابتی خیلی خوب نسبت به معامله گرهای دیگه براتون ایجاد میکنه. اگر کنجکاو به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید و به بررسی مزایا و معایب صرافی های خارجی علاقه مندید، در این مقاله با ما همراه باشید چون که همه این موارد رو بررسی خواهیم کرد. 

مقاله پیشنهادی: صرافی ارز دیجیتال

مزایای صرافی های خارجی 

برای بررسی مزایا و معایب صرافی های خارجی اول از همه با تحلیل مزیت های این صرافی ها کار رو شروع میکنیم. وجود مزیت های فوق العاده توی صرافی های خارجی باعث شده که صرافی های ایرانی به هیچ وجه نتونن با اون ها رقابت بکنن. از جمله این مزیت ها که باعث این این برتری میشه عبارت هستند از مواردی مثل: 

• تعداد کاربران بالا 

تعداد کاربر بالا برای یک صرافی میتونه که مزیت خیلی با ارزشی باشه. در واقع هر چقدر که تعداد کاربر ها و معامله گر های یک صرافی بیشتر باشه، باعث میشه که تعداد بیشتری تراکنش توی اون صرافی انجام بگیره و در نتیجه سرعت انتقال تراکنش ها و انجام خرید و فروش ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا میکنه. برای همین توی صرافی های خارجی کم تر از چند ثانیه همه پوزیشین های معاملاتی که باز بکنید انجام میشن و خیالتون بابت سپری شدن زمان و از دست رفتن فرصت های مناسب راحت میشه. 

همچنین تعداد کاربرهای بالا نشون دهنده وجود اعتماد بیشتر برای یک صرافی هست. به این معنی که هرچقدر تعداد کاربرهای یک صرافی بالا تر باشه، اعتبارش هم بالا تر میره. شاید برای همینه که صرافی های ایرانی توانایی رقابت با صرافی های خارجی رو ندارن، چون که به خاطر ارائه دادن خدمات محدود به یک کشور خاص و همین طور محدودیت های متعدد دیگه ای که براشون وجود داره؛ هیچ وقت نمیتونن که در سطح جهانی فعالیت بکن و مثل صرافی های خارجی از سرار جهان برای خودشون مخاطب جذب کنن. 

• امنیت بالا 

امنیت بالا یکی دیگه از مزیت های صرافی های خارجی هست که باید در مقایسه مزایا و معایب صرافی های خارجی بهش اشاره بکنیم، قطعا بدون امنیت هیچ صرافی توانایی حضور در بازار و ارائه خدمات رو نخواهد داشت، به همین دلیل همه صرافی ها از امنیت نسبی برخوردار هستن؛ ولی صرافی های خارجی امنیت شبکه شون به حدی پیش رفته هست که تقریبا همه لایه های نفوذشون به طور کامل بسته شده و خیلی کم پیش میاد که مورد حمله قرار بگیرن. 

امنیت بالا

علاوه بر وب سایت صرافی های خارجی کیف پول های دیجیتالی هم که ارائه میکنن، از لحاظ امنیتی تقریبا غیر قابل نفوذ هستن؛ برای همین روز به روز به مخاطبان و تعداد کاربران این صرافی ها اضافه میشه. تامین امنیت و خدمات رسانی امنیتی صرافی های خارجی به حدی بالاست که حتی برای این کار قسمت پشتیبانی مخصوصی دارن و به کاربرهاشون در این زمینه مشاوره میدن تا مشکلات امنیتی شون رو برطرف بکنن. 

ابزارهای معاملاتی حرفه ای 

نمیشه که از مزایا و معایب صرافی های خارجی حرف زد ولی به مزیتی مثل ابزارهای معاملاتی شون اشاره نکرد. از جمله به روز ترین و حرفه ای ترین ابزار های معاملاتی که برای صرافی های خارجی میتونیم اشاره کنیم،

ارائه ربات تریدر اختصاصی هست. در واقع اکثر صرافی های خارجی ربات معامله گر اختصاصی برای خودشون طراحی کردن که توی تحلیل بازار و قیمت رمزارزهای مختلف و همچنین در نحوه انجام خرید و فروش با استفاده از استراتژی های پیشرفته، به تریدر ها کمک میکنه که معاملات بهتری انجام بدن. 

ابزار های معاملاتی دیگه ای مثل استاپ لاس، مارجین و اندیکاتورهای پیشرفته که توسط صرافی های خارجی ارائه میشن، به تریدر ها کمک میکنن که توی کم ترین زمان ممکن بهترین تصمیم رو برای خرید یا فروش بگیرن. امکان استفاده از ابزارهای معاملاتی توی بعضی از صرافی های خارجی به قدری پیشرفته هستن که کاربرها میتونن با استفاده از این صرافی ها ابزارهای جدید و مورد نیاز خودشون تعریف بکنن و بسازن و از این ابزارها توی معاملات خودشون استفاده کنن. 

سرعت بالا 

علاوه بر این که تعداد بالای کاربران صرافی های خارجی باعث میشه تا سرعت خرید و فروش بالاتر بره، عوامل دیگه ای هم روی این مورد تاثیر میگذارن؛ برای مثال صرافی های خارجی از سرور های قوی استفاده میکنن که باعث میشه سرعت فوق العاده ای داشته باشن و شبکه شون هیچ وقت دچار اختلال و کندی سرعت نشه و روی این موضوع به قدری حساس هستن که گاهی سرورهای بیشتری رو اجاره و خریداری میکنن، تا همیشه قدرت سرورهاشون تعداد کاربرهای چند صد هزار نفری رو هم به راحتی پوشش بده. 

سرعت بالا

از عوامل دیگه ای که میتونیم بهش اشاره کنیم که توی بالا رفتن میزان سرعت صرافی های خارجی تاثیر زیادی گذاشته، ارائه استیبل کوین های اختصاصی و مخصوص هر صرافی هست که کاربرهاشون میتونن با تهیه کردن این ارزهای پایدار به جای استفاده از پول یا ارز فیات که انتقال دادنش زمان میبره، در لحظه و با سرعت بالایی با استفاده از استیبل کوین ها هر معامله ای رو که دوست داشتن انجام بدن و پوزیشن های خرید و فروش متعددی رو بدون هیچ وقفه ای ایجاد کنن. 

معایب صرافی های خارجی 

همیشه در کنار مزایا و برتری ها، به مشکلات و محدودیت های هر مسئله هم باید توجه بشه تا یک تصویر واضح تر و شفاف تر از موضوع ارائه بشه، این مطلب در مورد برسی مزایا و معایب صرافی های خارجی هم صدق میکنه و لازمه که معایب و محدودیت های این صرافی هم در کنار مزایاشون بررسی بشن تا بهتر بشه در مورد کار کردن و یا کار نکردن با اون ها تصمیم گرفت. بزرگ ترین مشکلاتی که استفاده کردن از صرافی های خارجی به همراه میاره شامل موارد زیر هست. 

• خطر مسدود شدن دارایی 

جدی ترین خطر و مشکلی که کاربرهای ایرانی رو موقع استفاده کردن از صرافی های خارجی تهدید میکنه خطر مسدود دارایی های کاربران هست. در واقع با عضویت در این صرافی ها، شما دارید خطر از دست رفتن کل سرمایه خودتون رو در مقابل استفاده کردن از چند تا مزیت معاملاتی بیشتر به جون میخرید. 

خطر مسدود شدن دارایی

با کوچک ترین اشتباهی که باعث بشه تا موقعیت مکانی تون لو بره، حساب کاربری شما توسط صرافی های خارجی بسته میشه و پول توی حسابتون بلوکه میشه. مواقعی که مبلغ بلوکه شده زیاد باشه بعضی از صرافی های خارجی کمی شیطنت میکنن و حتی با تماس گرفتن و صحبت کردن باهاشون هم حاضر نمیشن که پولتون رو پس بدن که اگه به این مساله دقت نشه واقعا میتونه مشکل آفرین بشه. 

برای این که از خطر مسدود شدن در امان بمونید، لازمه که وی پی ان های قوی با آدرس آی پی (IP) ثابت خریداری بکنید تا موقعیت مکانیتون از این طریق قابل تشخیص نباشه. اما با همه این ها باز هم لازمه که دقت کافی رو در این مورد داشته باشید و احتیاط بکنید، چون که یه خاموشی بی موقع و یا وارد شدن به سایت صرافی با آی پی اصلی میتونه که شما رو لو بده و در این صورت خطر بسته شدن اکانتتون و بلوکه شدن پولتون وجود داره. 

• کارمزد های بالا 

مشکل بعدی که در مورد معایب صرافی های خارجی باید بهشون اشاره بشه میزان کارمز بالای اون هاست. استفاده از صرافی های خارجی به این شکل نیست که شما فقط با عضویت در اون ها بدون دادن هیچ هزینه ای به راحتی معامله بکنید، بلکه برای هر معامله ای که انجام میدید هر بار میزان مشخصی کارمزد از حساب شما کسر میشه.

توی بعضی دیگه از صرافی های خارجی هم این کارمزد موقعی کسر میشه که بخواید پولتون تون رو از حساب صرافی خارج کنید و به کیف پول دیجیتال شخصی خودتون منتقل بکنید. 

اکثر کاربرهای ایرانی که از این طریق معاملات خودشون رو انجام میدن از میزان کارمز بالای این صرافی ها شاکی هستن و میگن که این کارمزدها به قدری زیاد هست که برای انجام دادن ترید با مبالغ پایین به هیچ وجه بصرفه نیست. در حالی که از طریق صرافی های ایرانی با یک کارمزد ناچیزی میشه که انواع معاملات رو با مبالغ پایین به راحتی انجام داد. 

اگر که تصمیم دارید از صرافی های خارجی برای انجام دادن معامله های خودتون استفاده بکنید، حتما یادتون باشه میزان کارمزدی رو که از حساب کاربرهاشون کسر میکنن بررسی بکنید و در صورتی که دیدید مبلغ زیادیه، به دنبال صرافی های دیگه ای با کارمزدهای پایین تر باشید. 

• امکان کلاهبرداری 

توی بررسی مزایا و معایب صرافی های خارجی این مورد یکی دیگه از معایبی هست که باید موقع انتخاب صرافی خارجی خیلی بهش دقت بکنید. گاهی بعضی از افراد بدون دقت و تحقیق کافی پول خودشون رو وارد صرافی هایی میکنن که پروژه های کلاهبرداری هستن تا صرافی های واقعی. ثبت نام کردن توی این صرافی ها علاوه بر این که باعث میشه اطلاعات شخصی تون سرقت بشه این خطر رو هم داره کلیدواژه های کیف پولتون از طریق این سایت ها لو بره و همه دارایی دیجیتال خودتون رو از دست بدید. 

به دلیل این که امکان شکایت و پیگیری از صرافی های خارجی برای اکثر ایرانی ها وجود نداره، در صورتی که پولتون رو از دست بدید امکان این که دوباره بتونید به پولتون برسید و حقتون رو پس بگیرید خیلی کمه. در حالی که توی صرافی های ایرانی جای نگرانی نیست و قانون همیشه پشت شماست. 

• هزینه های اضافی 

علاوه بر کارمزد های بالاتر هزینه های اضافی دیگه ای هم برای کار کردن با صرافی های خارجی باید بپردازید که میتونه درامد خالص شما رو به شدت کاهش بده و یک عیب اساسی محسوب میشه. برای مثال هزینه های اضافه ای مثل خرید وی پی ان، اجاره کردن وی پی اس، دادن بخشی از پول و کارمزد برای سایت هایی که درامد ارزی رو نقد میکنن و... رو باید متمحل بشید که شاید هر کدوم به صورت جداگانه مبلغ زیاد چشمگیری نباشه، اما اگه همه این هزینه ها رو باهم جمع بکنید متوجه میشید که چه مبلغ قابل توجهی رو از دست میدید. 

• مشکل احراز هویت 

در مورد مزایا و معایب صرافی های خارجی که درباره شون مطرح میشه، احراز هویت یک مشکل جدی و اساسی برای کاربرهای ایرانی هستش که واقعا اذیتشون میکنه. 

مشکل احراز هویت

شما برای این که بتونید از امکانات ویژه و ابزارهای پیشرفته تر این صرافی ها استفاده بکنید، نیاز هست که فرایند احراز هویت صرافی های خارجی رو انجام بدید. این کار برای اشخاص ایرانی غیر ممکن هست و برای همین در صورت انجام معامله از طریق صرفی های خارجی هم اکثر افراد نمیتونن که از همه امکانات این صرافی ها به طور کامل استفاده بکنن. 

صرافی های خارجی یا صرافی های ایرانی؟ 

با توضیحاتی که در مورد مزایا و معایب صرافی های خارجی دادیم این سوال پیش میاد که واقعا کدوم صرافی ها برای انجام معاملات مختلف بهتر هستن، صرافی های ایرانی یا خارجی؟ 

در مورد جواب این سوال باید بگیم که به توجه به شرایط هر شخص جواب های مختلفی میتونه که وجود داشته باشه. برای اشخاصی که امکان داشتن حساب بانکی توی خارج از کشور رو دارند، قطعا صرافی های خارجی میتونن که گزینه بهتری باشن؛ چون که در این صورت هیچ محدودیتی برای انجام معامله از طریق صرافی های خارجی و محدودیت های احراز هویت وجود نخواهد داشت. 

اما برای اشخاصی که نمیتونن حساب های بانکی خارجی داشته باشن، استفاده کردن از صرافی های ایرانی میتونه که گزینه بهتری باشه. صرافی های ایرانی یک محیط کاملا امن رو برای کاربرهای خودشون به ارائه میکنن که انجام خرید و فروش از طریق از اون ها باعث میشه تا استرس های اضافی مثل مسدود شدن حساب و خطر بلوکه شدن دارایی توی این صرافی ها وجود نداشته باشه. 

صرافی ایرانی یا خارجی

با سرعتی که صرافی های ایرانی درحال پیشروی هستن هر روز دارن تعداد ارزهای دیجیتال بیشتری رو پوشش میدن و ابزار های معاملاتی جدید تر و به روز تری رو به سیستم معاملاتی خودشون اضافه میکنن. همچنین بعضی از صرافی های ایرانی بخش های آموزشی دارن که با زبان فارسی در اختیار کاربرها قرار داده میشه و استفاده کردن از این آموزش های تخصصی میتونه برای تریدرهایی که علاقه دارن تا سطح خودشون رو ارتقا بدن به میزان خیلی زیادی مفید باشه. 

پس توصیه کلی ما به شما درباره انتخاب از بین صرافی های ایرانی و خارجی این هستش که اگر توانایی افتتاح حساب از طریق بانک های خارجی رو دارید صرافی خارجی میتونه گزینه مناسب تری باشه؛ ولی در صورت نداشتن این امکان، کار کردن با صرافی های ایرانی میتونه که خیلی بهتر و بیشتر به شما کمک بکنه. 

نسل جدید صرافی های خارجی کدامند؟ 

صرافی های خارجی برای معامله ارزهای دیجیتال به دو نوع متمرکز و غیر متمرکز تقسیم میشن، توی قسمت های قبلی در مورد مزایا و معایب صرافی های خارجی که به صورت متمرکز فعالیت میکنن صحبت کردیم، اما در این قسمت به ویژگی های صرافی های خارجی غیر متمرکز خواهیم پرداخت. فرصت های نهفته و خطراتی که این صرافی ها دارن مثل قیچی دو لبه عمل میکنه و آشنایی کامل با اون ها میتونه شما رو با موضوعاتی آشنا بکنه که تا حالا از چشمتون دور بودن. 

صرافی های غیر متمرکز، نسل جدید تری از صرافی های موجود برای معاملات ارزهای دیجیتال هستن که با توسعه پیدان کردن دیفای (DeFi) برای اولین بار در بستر شبکه اتریوم شروع به فعالیت کردن و با گذشت زمان به تعدادشون توی شکبه های بلاکچین دیگه هم اضافه شد. روش کار این صرافی ها به این شکل هست که بر خلاف صرافی های متمرکز هیچ صفحه ای برای خودشون ندارن و فقط در بستر شبکه های بلاکچین فعال هستند. 

نسل جدید صرافی های خارجی کدئامند

از جمله مزیت هایی که در مورد این صرافی های خارجی غیر متمرکز میتونیم بهشون اشاره بکنیم عبارتند از: 

• عدم نیاز به احراز هویت، و انجام تراکنش های مختلف به صورت کاملا غیر متمرکز 

• امنیت بسیار بالا با بهره گیری از فناوری بلاکچین برای انجام هر خرید و فروش 

• امکان انتقال و جابه جایی پول، بدون بروکراسی و محدودیت های دستو پا گیر به سرار نقاط جهان

• ارائه خدمات جانبی مثل وام دادن، سپرده گذاری و فرصت های سرمایه گذاری در قالب قرارداد های غیر متمرکز 

• بیمه کردن دارایی کاربران از طریق قرارداد های دیفای و جبران خسارت اون ها در صورت وقوع حوادث متعدد 

در مقابل مزیت هایی که این صرافی های غیر متمرکز دارند، معایبی هم شاملشون میشه که از جمله مهم ترین موارد اون ها میتونیم به گزینه های زیر اشاره بکنیم: 

• ناشناس موندن هویت افراد باعث میشه که سو استفاده های متعددی از این روش بشه. 

• بعضی اشخاص کلاهبردار با ادعای تاسیس صرافی غیر متمرکز از تریدرهای ناآگاه سو استفاده میکنن. 

• در صورتی که ناخواسته اشتباهی مرتکب بشید، امکان بازیابی تراکنشتون برای پیگیری وجود نخواهد داشت.

• نسبت به صرافی های متمرکز سرعت تراکنش ها پایین تره و اعتبار سنجی برای هر معامله زمان بیشتری میبره. 

• نسبت به صرافی های متمرکز این صرافی ها میزان نقدینگی پایین تری رو برای انجام معاملات پوشش میدن.

صرافی های غیر متمرکزی که در بستر انواع شبکه های بلاکچین در حال فعالیت هستند همگی جزو صرافی های خارجی هستن و هیچ صرافی ایرانی وجود نداره که به این شکل خدمات خودش رو ارائه بده. 

به علت این که هویت افراد توی این صرافی ها مشخص نیست و محیط کاربریشون خیلی پیچیده و سخته، کوچک ترین اشتباه میتونه به قیمت از دست رفتن کل سرمایه تون تموم بشه. برای همین بهتون توصیه میکنیم که اگر آشنایی کامل و کافی با سیستم های دیفای ندارید به هیچ وجه از این صرافی ها استفاده نکنید، چون که حتی جزئی ترین اشتباه هم هزینه جبران ناپذیری براتون خواهد داشت. 

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب صرافی های ایرانی کدامند؟

سخن پایانی 

قطعا برای تصمیم گیری بهتر و راحت تر بررسی مزایا و معایب صرافی های خارجی میتونه بهتون کمک بکنه که ریسک ها و خطراتی که توی این صرافی ها در کمین کاربران ایرانی هست رو به خوبی بشناسید و از اون ها اجتناب بکنید.

 همچنین آشنا شدن با مزیت های صرافی های خارجی میتونه بهتون این چشم انداز رو بده که آیا کار کردن با اون ها به جای صرافی های ایرانی واقعا ارزش ریسک و خطر کردن رو داره یا نه و اگه این مقاله رو با دقت خونده باشید تا حالا باید به جواب این سوالتون رسیده باشید. 

به طور کلی بزرگ ترین مزیتی که برای صرافی های خارجی اشاره کردیم عبارت بود از امکانات معاملاتی بهتر اون ها و سرعت بالاتر شون نسبت به صرافی های ایرانی و بزرگ ترین عیبشون هم این هست که به دلیل ارائه نکردن خدمات به کاربران ایرانی، کار کردن با این صرافی ها همیشه ریسک مسدود شدن دارایی و بسته شدن حساب کاربری تون رو به همراه خواهد داشت. 

در آخر با پایان یافتن این مقاله امیدواریم که تونسته باشید مزایا و معایب صرافی های خارجی رو به صورت کامل درک بکنید و توی انتخاب صرافی مود نظرتون برای انجام ترید عاقلانه تر و آگاهانه تر تصمیم گیری کنید. 


نظرات کاربران در مورد مزایا و معایب صرافی های خارجی
  • کدوم صرافی خارجی برای کاربران ایرانی مناسبه؟ میشه راهنمایی کنین

    کار با صرافی های خارجی خیلی خطرناکه من یبار حسابم بسته شد

    کار کردن با صرافی های خارجی ریسکه هر لحظه ممکنه حساب ادم مسدود بشه

    •  بله ممکنه کار با صرافی های خارجی ریسک باشه ولی ما راهها و ترفند های مختلف کم کردن این ریسک ها رو بیان کردیم که میتونین با به کار بردنشون ریسک رو کمتر کنین.

    •  بله ممکنه کار با صرافی های خارجی ریسک باشه ولی ما راهها و ترفند های مختلف کم کردن این ریسک ها رو بیان کردیم که میتونین با به کار بردنشون ریسک رو کمتر کنین.

سوال امنیتی :8+33 = ?