توکن کاربردی Utility Token چیست؟

1401/10/12
توکن کاربردی Utility Token چیست؟

توکن کاربردی یا Utility Token؛ رایج ترین اصطلاح در بازار ارزهای دیجیتال! بهتره بدونین توکن ها عناصر مهمی در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستن و دسته بندی های مختلفی دارن. یکی از مهم ترین و اصلی ترین انواع تون ها، تون کاربردی هست که هر پروژه ای با اهداف خاص ممکنه از اون استفاده کنه. ولی واقعا معنی توکن کاربردی چیست و چه کاربردهایی می تونه داشته باشه؟ توکن های کاربردی یا Utility Token برخلاف سایر کوین ها و توکن ها معمولا از قبل استخراج میشن و توسط توسعه دهنده یه شبکه ارزهای دیجیتال به صورت یکجا به وجود میان. معمولا سرمایه گذاری در پروژه ها، ارزهای دیجیتال نوظهور و خرید توکن کاربردی از طریق فرایند ICO یا عرضه اولیه سودآوری زیادی به دنبال داره و میشه از این راه درآمد کسب کرد.

کلمه توکن کاربردی یکی از مفاهیم رایج بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال هست. با اینکه خیلی از افراد کلمه ارز دیجیتال رو برای همه رمز ارزها به کار میبرن، ولی باید بدونیم که ارزهای دیجیتال در دسته بندی های مختلفی قرار می گیره و هر کدوم کاربرد خاصی دارن. ارز دیجیتال رو میشه به طور کلی به دو دسته اصلی کوین و توکن تقسیم کرد. توکن های امنیتی و توکن های کاربردی از جمله رایج ترین انواع توکن ها به حساب میان. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله توکن کاربردی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن کاربردی یا Utility Token به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع توکن های کاربردی بپردازیم و عملکرد توکن کاربردی رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

توکن کاربردی چیست؟

توکن کاربردی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم توکن کاربردی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم رایج در بازار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن کاربردی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن کاربردی یا Utility Token نوعی توکن هست که در یه پروژه یا پروتکل ارز دیجیتال کاربردهای خاصی داره و کاربران با استفاده از اون می تونن اقدامات و کارهای مشخصی رو در شبکه انجام بدن. برلی مثال توکن BAT نوعی توکن ابزاری هست که به عنوان پاداش برای تولیدکننده های محتوا داده میشه. البته توجه داشته باشین که توکن های کاربردی مثل بیت کوین قابل استخراج نیستن و توسعه دهنده های اون ها ابتدا همه این توکن ها رو استخراج کردن و بازار عرضه کردن.

مقاله پیشنهادی: توکنومیک TOKENOMIC چیست؟

جالب اینجاست که بدونین توکن های کاربردی یا Utility Token از توکن های امنیتی منحصر به فرد هستن. مورد دوم شامل حقوق مالکیت شرکت هست. مثل شکلی از ارز دیجیتال غیرمتمرکز که برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیره. از طرف دیگه، توکن های کاربردی فقط می تونن در اکوسیستم بلاک چین خاص خودشون برای دسترسی به محصولات و خدمات شرکت مورد استفاده قرار بگیرن. یه توکن صرافی غیرمتمرکز به شما این امکان رو میده تا توکن ها رو مبادله کنین و یا فعالیت هایی رو در اون صرافی انجام بدین. بنابراین، شما نمی تونین با استفاده از توکن مخصوص صرافی عملیات های پرداخت سایر پلتفرم ها رو انجام بدین.

انواع توکن های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال

انواع توکن های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، توکن کاربردی یا توکن سودمند، نوع خاصی از دارایی دیجیتال هست که برای سرمایه گذاری یا تامین مالی پروژه های جدید، استارت آپ ها، شرکت ها یا گروه های توسعه ای عرضه میشن. در برخی از منابع از اسم توکن ابزاری هم برای معرفی این دارایی ها استفاده میشه. توکن های کاربردی مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع توکن های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم تا این توکن ها رو بشناسین.

• ارز دیجیتال بیسیک اتنشن(Basic Attention Token)

یکی از انواع توکن های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال بیسیک اتنشن هست که با نماد اختصاری BAT نشون داده میشه و با استاندارد ERC-20 فعالیت می کنه. با استفاده از این توکن معامله گران به خدمات مختلف پلتفرم بیسیک اتنشن دسترسی دارن. همچنین BAT توکنی برای پرداخت هزینه های مربوط به تولید و انتشار محتوا هست. توسعه دهنده های این پلتفرم، توکن کاربردی BAT رو برای مدیریت امور اقتصادی یه پلتفرم مبتنی بر بلاک چین راه اندازی کردن که موفقیت های زیادی رو پشت سر گذاشته.

• ارز دیجیتال گولم(Golem)

یکی دیگه از انواع توکن های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال گولم یا Golem هست که با نماد اختصاری GNT شناخته میشه.  گولم پلتفرمی برای اجاره توان پردازشی و قدرت سخت افزاری به صورت مجازی هست. با استفاده از این پلتفرم توسعه دهنده ها می تونن توان پردازشی رو از تامین کننده های سخت افزاری اجاره کنند. پلتفرم گولم به صورت غیرمتمرکز اداره میشه و سعی می کنه تا هزینه های اجاره توان پردازشی رو کاهش و در طرف مقابل درآمد تامین کننده ها رو هم افزایش بده.

عملکرد توکن کاربردی چگونه است؟

عملکرد توکن کاربردی چگونه است؟

بهتره بدونین توکن های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال فقط می تونن در بلاک چین خاص خودشون برای دسترسی به محصولات و خدمات پروژه مورد استفاده قرار بگیرن. توکن صرافی غیرمتمرکز فقط به شما کمک می کنه تا توکن ها رو مبادله کنین. این توکن های صرافی غیرمتمرکز می تونن به عنوان پاداش برای کابران پلتفرم یا به عنوان بهره برای افرادی که وجوه خودشون رو از طریق پلتفرم به وام گیرنده ها قرض میدن صادر بشه. همچنین توکن های کاربردی می تونن به عنوان مشوق هایی برای انگیزه دادن به یه اقدام خاص در بلاک چین عمل کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن کاربردی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن کاربردی یا Utility Token به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع توکن های کاربردی بپردازیم و عملکرد توکن کاربردی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن کاربردی یا Utility Token نوعی توکن هست که در یه پروژه یا پروتکل ارز دیجیتال کاربردهای خاصی داره و کاربران با استفاده از اون می تونن اقدامات و کارهای مشخصی رو در شبکه انجام بدن. توکن های کاربردی فقط می تونن در اکوسیستم بلاک چین خاص خودشون برای دسترسی به محصولات و خدمات شرکت مورد استفاده قرار بگیرن.


نظرات کاربران در مورد توکن کاربردی Utility Token چیست؟
سوال امنیتی :6+65 = ?