عدد نانس(Nonce) در بلاک چین چیست؟

1401/10/15
عدد نانس(Nonce) در بلاک چین چیست؟

نانس چیست و ارتباط نانس با بلاک چین چگونه است؟ در پاسخی کوتاه میشه گفت نانس یکی از مفاهیم اصلی در شبکه بیت کوین و بلاک چین هایی هست که از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنه و به ما در درک نحوه کارکرد این شبکه ها کمک زیادی می کنه. همچنین شبکه بلاک چین بیت کوین اولین شبکه پرداخت جهانی هست که بدون نظارت نهادی متمرکز فعالیت می کنه. با توجه به عدم کنترل بلاک چین توسط نهادی ناظر، اولین سوالی که ممکنه به ذهنتون برسه این هست که مسئله امنیت تراکنش ها در شبکه های بلاک چین مثل بیت کوین چجوری تامین میشه و چجوری میشه از عدد نانس در بلاک چین ارزهای دیجیتال استفاده کرد؟

بازار ارزهای دیجیتال این روزها شلوغ تر از هر روز دیگه شده و افراد زیادی در هر لحظه به دنبال دستیابی به موفقیت و سود بیشتر در این بازار پر رونق هستن. یکی از مهم ترین و کمیاب ترین بخش بازار ارز دیجیتال که خیلی از ماینرها در صدد رسیدن به اون هستن عدد نانس هست. نانس عددی یکبار مصرف هست که فقط یبار به دست میاد. بنابراین، بهتره شما هم با مفهوم نانس در بلاک چین آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله عدد نانس در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد عدد نانس یا Nonce به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای نانس در بلاک چین بپردازیم و نقش نانس در فرایند استخراج رو مورد بررسی قرار بدیم.

عدد نانس یا Nonce چیست؟

عدد نانس یا Nonce چیست؟

اگه در حوزه بلاک چین یا استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم عدد نانس یا Nonce رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که عدد نانس چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که عدد نانس یکی از اجزای بلاک ها در بلاک چین هست که یکی از کاربردهای اصلی اون در استخراج ارزهای دیجیتال هست. همچنین نانس مخفف عبارت عددی که تنها یبار به کار میره هست و به عددی گفته میشه به یه بلاک هش شده یا رمزنگاری شده در بلاک چین اضافی شده و زمانی که این عدد به همراه هش بلاک مجددا هش بشن.

جالب اینجاست که بدونین زمانی که عدد نانس یا Nonce به همراه هش بلاک مجددا هش بشن می تونن هشی به وجود بیارن که شرایط و محدودیت های تعریف شده توسط پارامتر سختی شبکه رو برآورده کنند. نانس همون عددی هست که استخراج کننده های بلاک چین به دنبال پیدا کردن اون هستن. زمانی که راه حل هش پیدا میشه، استخراج کننده ها در ازای اون ارز دیجیتال دریافت می کنند. در دنیای بلاک چین عدد نانس بخشی از داده هایی هست که توسط کلید عمومی ماینرها هش میشه. البته در فرایند استخراج در کنار عدد نانس که فقط یبار قابل استفاده هست از برچسب زمانی هم برای تولید علامت یکتای بلاک استفاده میشه.

کاربردهای نانس در بلاک چین

کاربردهای نانس در بلاک چین

در استفاده عمومی و خارج از علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات نانس معانی مختلفی داره از جمله موقعیت فوری داره. کلمه نانس به واسطه پیشرفت تکنولوژی وارد دستور زبان انگلیسی و سپس دارد دنیای کلمات عامه شده. نانس اوردرز هم یه اصطلاح معماری هست که طرح های سفارشی یا شاخه هایی از شفارشات کلاسیک یا قراردادهای طراحی در معماری رو توصیف می کنه. عدد نانس در بلاک چین موارد استفاده مختلفی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای نانس در بلاک چین بپردازیم.

• یکی از کاربردهای نانس در بلاک چین، احراز هویت هست. از اعداد نانس در پروتکل های احراز هویت استفاده میشه تا اطمینان حاصل بشه که ارتباطات قدیمی نمی تونن دوباره پردازش بشن و شخصی به واسطه اعداد قدیمی وارد سیستم بشه.

• یکی دیگه از کاربردهای نانس در بلاک چین، هش کردن هست. سیستم های اثبات کار از مقادیر نانس برای تغییر ورودی به یه تابع هش رمزنگاری استفاده می کنند. این کار به تحقق شرایط دلخواه و ایجاد سختی مطلوب کمک می کنه.

• یکی دیگه از کاربردهای نانس در بلاک چین، مقداردهی اولیه هست. یه بردار اولیه در رمزنگاری یه عدد نانس هست که برای رمزگذاری داده ها استفاده میشه. از این عدد فقط یبار در هر جلسه استفاده میشه و از تکرار توالی ها در متن رمزگذاری شده جلوگیری می کنه.

• یکی دیگه از کاربردهای عدد نانس در بلاک چین مدیریت هویت هست. بازیابی حساب، احراز هویت دو مرحله ای یا فقط یبار ورود به سیستم در بخش کاربرد عدد نانس در مدیریت هویت قرار می گیره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله عدد نانس در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد عدد نانس یا Nonce به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای نانس در بلاک چین بپردازیم و نقش نانس در فرایند استخراج رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، عدد نانس یکی از اجزای بلاک ها در بلاک چین هست که یکی از کاربردهای اصلی اون در استخراج ارزهای دیجیتال هست. همچنین نانس مخفف عبارت عددی که تنها یبار به کار میره هست و به عددی گفته میشه به یه بلاک هش شده یا رمزنگاری شده در بلاک چین اضافی شده و زمانی که این عدد به همراه هش بلاک مجددا هش بشن.


نظرات کاربران در مورد عدد نانس(Nonce) در بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :2+43 = ?