تست نت Testnet چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟

1401/09/29
تست نت Testnet چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟

اگه بخواهین برنامه نویسی و توسعه بلاک چین رو شروع کنین، با دو مفهوم مین نت و تست نست(Testnet) روبرو میشین. ممکنه این سوال ها واسه شما پیش بیاد که تست نت چیست؟ چرا به تست نت نیاز داریم؟ تست نت در بلاک چین چه کاربردی داره؟ بهتره بدونین ارائه یه شبکه ارز دیجیتال بدون عیب و ایراد برای هر توسعه دهنده ای از اهمیت زیادی برخوردار هست. ساخت یه شبکه بدون هیچگونه اختلال و نقص فنی و امنیتی به بارها آزمون و خطا نیاز داره، ولی چجوری میشه بدون راه اندازی یه شبکه اون رو امتحان کرد؟ این کار با استفاده از تست نت یا Testnet امکان پذیر هست. تست نت یا شبکه آزمایشی همونطور که از اسمش پیداست، نوعی چرک نویس دیجیتالی هست که توسعه دهنده می تونن برای برطرف کردن مشکلات شبکه خود از اون استفاده کنند.

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که شامل اصطلاحات و مفاهیم زیادی هست. بنابراین، قبل از اینکه وارد بازار شده و معاملات خودتون رو انجام بدین، ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع اصطلاحات و مفاهیم رایج در بازار آشنا بشین. تست نت اصطلاحی در دنیای اینترنت و شبکه هست که راه خودش رو به دنیای ارزهای دیجیتال هم باز کرده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تست نت چیست؟ اطلاعاتی در مورد تست نت یا Testnet به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای تست نت در بلاک چین بپردازیم و اهمیت تست نت رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

پیشنهاد ما برای مطالعه: راهنمای انتخاب شبکه ارز دیجیتال

تست نت(Testnet) چیست؟

تست نت(Testnet) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تست نت یا Testnet رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که تست نت(Testnet) چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تست نت نوعی زنجیره بلوکی هست که برای امتحان و آزمایش شبکه تازه راه اندازی شده مورد استفاده قرار می گیره. سکه های تست نت از سکه های واقعی منحصر به فرد هستن و هیچ ارزش پولی ندارن. این شبکه به توسعه دهنده ها یا تسترها این امکان رو میده تا بدون نیاز به استفاده از سکه های واقعی تست خودشون رو انجام بدن. به عبارت دیگه، تست نت یه شبکه موازی هست که برای اهداف تست در نظر گرفته شده وساده ترین راه برای شناسایی تفاوت تست نت و شبکه واقعی، جستجوی آدرس هست.

جالب اینجاست که بدونین تست نت یا Testnet نمونه ای از یه شبکه بلاک چین هست که از همون نسخه یا نسخه جدیدتر نرم افزار اصلی استفاده می کنه. از تست نت برای بررسی و آزمایش یه بلاک چین بدون به خطر انداختن سرمایه های واقعی یا زنجیره اصلی استفاده میشه. سکه های رسمی در تست نت ارزش ندارن و میشه اون ها رو به صورت آزاد تهیه کرد. شبکه های تست می تونن در هر زمان بازشناسی بشن. از اونجایی که تست نت ها به صورت کاملا جدا از مین نت ها فعالیت می کنند، میشه در اون ها پروژه های بلاک چین رو بدون تداخل با تراکنش های مین نت به طور کامل آزمایش یا امتحان کرد.

کاربردهای تست نت در بلاک چین چیست؟

کاربردهای تست نت در بلاک چین

همونطور که گفتیم، تست نت نوعی شبکه آزمایشی هست که هدف از راه اندازی اون ارتقا بلاک چین اصلی هست که به عنوان یه جایگزین برای شبکه اصلی استفاده میشه تا ریسک از دست رفتن سرمایه و آسیب به بلاک چین اصلی رو کاهش میده. در اصل این شبکه به عنوان یه چرک نویس عمل می کنه که کاربردهای زیادی در بلاک چین داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای تست نت در بلاک چین بپردازیم.

• توسعه مستمر شبکه

یکی از کاربردهای تست نت در بلاک چین، توسعه مستمر شبکه هست. فناوری بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی خودش هست و نیاز به آزمایش و توسعه زیادی داره تا کم کم به جریان اصلی و مجاز تبدیل بشه. محیط تست نت برای تامین این کار به وجود اومده. مثلا یکی از مسائل اصلی که در بلاک چین برطرف میشه، مقیاس پذیری هست. تحقیق و توسعه مداوم، توانایی بلاک چین رو برای مدیریت تراکنش های زیاد افزایش میده. تست نت به عنوان یه شبیه سازی از نحوه کارکرد پروتکل شبکه اصلی در زندگی واقعی کار می کنه.

• آزمایش سازگاری Dappها با شبکه

یکی دیگه از کاربردهای تست نت در بلاک چین، آزمایش سازگاری Dappها با شبکه هست. هر برنامه غیرمتمرکز یا Dapp قبل از اجرا شدن بر روی بلاک چین، باید آزمایش های مختلفی رو پست سر بذاره و ایرادهای اون برطرف بشه. بسته های بروزرسانی جدید، قابلیت های جدید و.... قبل از اجرایی شدن در تست نت آزمایش میشن. بعضی از این تست نت ها عبارت هستن از آزمایش های امنیتی، تست بارگذاری، مهاجرت بلاک چین، آزمون یکپارچه سازی، آزمون مدیریت بحران و بازیابی بعد از حادثه.

مقاله پیشنهادی: برنامه غیر متمرکز یا DAPP چیست؟

• کاهش اختلالات شبکه

یکی دیگه از کاربردهای تست نت در بلاک چین، به حداقل رسوندن اختلالات شبکه هست. توسعه دهنده های بلاک چین همیشه سعی کردن تا چالش هایی مثل مقیاس پذیری، تعامل پذیری و.... رو کاهش بدن. همچنین اون ها باید در این مسیر به حفظ امنیت بلاک چین و ارتقای مداوم اون هم توجه داشته باشن. در بستر اینترنت توسعه دهنده ها می تونن پلتفرم هایی که در این راستا تولید می کنند رو بدون اینکه اختلالی در شبکه اصلی به وجود بیاد، آزمایش کنند و بازده کار خودشون رو مشاهده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تست نت چیست؟ اطلاعاتی در مورد تست نت یا Testnet به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای تست نت در بلاک چین بپردازیم و اهمیت تست نت رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، تست نت نمونه ای از یه شبکه بلاک چین هست که از همون نسخه یا نسخه جدیدتر نرم افزار اصلی استفاده می کنه. از تست نت برای بررسی و آزمایش یه بلاک چین بدون به خطر انداختن سرمایه های واقعی یا زنجیره اصلی استفاده میشه.


نظرات کاربران در مورد تست نت Testnet چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟
سوال امنیتی :3+80 = ?