هیت مپ یا نقشه بازار ارز دیجیتال چیست؟

1401/09/26
هیت مپ یا نقشه بازار ارز دیجیتال چیست؟

هیت مپ یا نقشه بازار ارز دیجیتال، چیزی که معامله گران و تریدرهای بازار از طریق اون قیمت ارزهای دیجیتال رو می بینن و بهترین تصمیم رو برای معاملات خودشون می گیرن. آیا چیزی در مورد هیت مپ بازار ارزهای دیجیتال شنیدین؟ می دونین که نقشه بازار ارز دیجیتال چه کاربردی داره؟ بهتره بدونین یکی از چالش هایی که علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باهاش روبرو میشن، درک مفاهیم و اصطلاحات مربوط به ترید و سرمایه گذاری هست. این درک به مرور و با کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بازار کریپتوکارنسی ها، راحت تر میشه. هیت مپ هم یکی از اصطلاحات رایج در بازار کریپتوکارنسی محسوب میشه که ابزاری هست که به وضعیت بازار از جمله قیمت، تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در بازه های زمانی و سهم هر رمز ارز از کل بازار اشاره می کنه.

شما برای اینکه بتونین قیمت ارزهای دیجیتال و تغییرات قیمتی رمز ارزها در بازه های زمانی مختلف رو مشاهده کنین، به هیت مپ یا نقشه بازار ارز دیجیتال نیاز دارین. هیت مپ امروزه به یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های بازار کریپتوکارنسی ها تبدیل شده و خیلی از معامله گران و تریدرها با مشاهده اون می تونن قیمت رمز ارزهای مورد نظر خودشون رو تشخیص بدن. این نقشه کمک زیادی به شما در زمان سرمایه گذاری می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله هیت مپ یا نقشه بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد هیت مپ یا Heatmap به شما ارائه کنیم و به بررسی معیارهای تعیین کننده در نقشه بازار بپردازیم و کاربرد هیت مپ رو مورد بررسی قرار بدیم.

هیت مپ یا نقشه بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

هیت مپ یا نقشه بازار ارزهای دیجیتال

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم هیت مپ یا نقشه بازار ارزهای دیجیتال رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که هیت مپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نقشه بازار ارزهای دیجیتال یا هیت مپ نوعی نمایش گرافیکی از داده هاست که در اون مقادیر به صورت رنگ نشون داده میشن. همچنین هیت مپ از جمله ابزارهای کاربردی برای مشاهده وضعیت بازار ارزهای دیجیتال هست که اطلاعات مهمی در رابطه با وضعیت رشد بازار، نوسانات قیمتی، حجم بازار و میزان عرضه در گردش ارزهای دیجیتال رو به ساده ترین شکل نشون میده. استفاده از نقشه بازار ارزهای دیجیتال می تونه باعث صرفه جویی در وقت شده و اطلاعات کاربردی رو در کمترین زمان ممکن به کاربران ارائه بده.

مقاله پیشنهادی: شاخص ترس و طمع چیست؟

جالب اینجاست که بدونین هیت مپ(Heatmap) یا نقشه بازار ارز دیجیتال ابزاری هست که داده های بازار رو ترکیب می کنه و سپس اون ها رو به صورت تصویری به کاربران و معامله گران ارائه می کنه. مزیت اصلی هیت مپ به عنوان یه ابزار کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی این هست که امکان انتقال حجم زیادی از داده ها رو در مدت زمان کوتاهی فراهم می کنه. کاربران بازار هم با استفاده از نقشه بازار ارزهای دیجیتال می تونن نمودارها، حرکات قیمتی رمز ارزها مختلف مثل بیت کوین، اتریوم، تتر و.... رو در طول روز مشاهده کنند. هیت مپ در اصل یه روش تجسم داده هست که با کمک اون داده ها و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به صورت رنگی نشون داده میشن.

معیارهای تعیین کننده در نقشه بازار

معیارهای تعیین کننده در نقشه بازار

هیت مپ یا نقشه بازار ارزهای دیجیتال در اصل راه هایی هستن که از طریق اون ها می تونین تعیین کنین که نقدینگی در بازار کجاست و ارائه دهنده های نقدینگی چطور رفتار می کنند. همچنین نقشه بازار ارز دیجیتال اساسا نمایش بصری از سفارشات حدی هست که در دفترچه سفارشات قرار داده شده. معیارهای مختلفی در نقشه ارزهای دیجیتال تعیین کننده هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی معیارهای تعیین کننده در نقشه بازارا بپردازیم تا با این معیارها آشنایی داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: پیشنیازهای معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

• مساحت

یکی از معیارهای تعیین کننده در نقشه بازار ارز دیجیتال، مساحت خانه هاست. بهتره بدونین در هیت مپ بازار مساحت و اندازه هر خونه با خونه دیگه فرق داره. دلیل این اتفاق خیلی مهمه. مساحت هر خونه در نقشه بازار ارز دیجیتال یا هیت مپ نشون دهنده سهم اون ارز دیجیتال از کل بازار هست. مثلا اگه به نقشه بازار نگاه کنین، می فهمین که بیت کوین حدود 46.5 درصد از کل حجم بازار رو از آن خودش کرده و مساحت و اندازه خونه بیت کوین در هیت مپ بزرگ تر از سایر رمز ارزهاست.

• رنگ

یکی دیگه از معیارهای تعیین کننده در نقشه بازار ارز دیجیتال، رنگ خونه هاست. سه رنگ مختلف در نقشه بازار وجود داره که نشون دهنده اطلاعات مهمی هستن.  این رنگ ها عبارت هستن از سبز، قرمز و خاکستری. رنگ سبز نشون دهنده وضعیت خوب ارز دیجیتال هست. به عبارت دیگه اگه رنگ خونه ای سبز باشه، یعنی قیمت اون ارز دیجیتال در روند صعودی قرار گرفته و اگه رنگ خونه ای قرمز باشه، به این معنی هست که قیمت اون ارز دیجیتال روند نزولی داره. همچنین رنگ خاکستری هم به معنی خنثی بودن قیمت ارز دیجیتال هست.

کاربرد هیت مپ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد هیت مپ در بازار ارز دیجیتال

معامله گران یا افرادی که وارد بازار ارزهای دیجیتال وارد میشن، فقط یه دلیل دارن که اون هم کسب سود هست. به طور تقریبی میشه گفت که محاله کسی با هدفی غیر از این وارد بازار بشه. در ابتدای مثاله گفتیم که برای کسب سود بیشتر از این بازار باید اطلاعات و دانش کافی داشته باشین. همچنین آشنایی با تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال توانایی تصمیم گیری در زمان مناسب و... برای پولدار شدن در بازار از اهمیت زیادی برخوردار هستن. ولی یکی دیگه از ابزارهایی که می تونه به شما کمک کنه، نقشه بازار ارزهای دیجیتال یا هیت مپ هست. مهم ترین کارایی هیت مپ بررسی سریع وضعیت بازار ارزهای دیجیتال و تصمیم گیری برای زمان ورود یا خروج از بازار هست.

ذهن افراد به اطلاعاتی که به صورت تصویری یا بصری دریافت می کنه، واکنش سریع تری نشون میده و اون رو زودتر تحلیل می کنه. اطلاعاتی که در نقشه بازار ارزهای دیجیتال وجود داره، به صورت تصویری قابل درک تر هست. مهم ترین کاربرد هیت مپ در بازار ارزهای دیجیتال، فهم وضعیت کلی بازار به صورت فوری و یکجا هست. مهم ترین هدف نقشه بازار ساده سازی هست که به بهترین شکل ممکن انجام شده. داده ها و اطلاعات در هیت مپ به صورت دو بعدی نشون داده میشه، ولی بهتره بدونین که این داده ها در واقع ماتریس هایی هستن که درک اون ها خیلی سخته.

جمع بندی و نتیجه:

 همونطور که گفتیم، هیت مپ از جمله ابزارهای کاربردی برای مشاهده وضعیت بازار ارزهای دیجیتال هست که اطلاعات مهمی در رابطه با وضعیت رشد بازار، نوسانات قیمتی، حجم بازار و میزان عرضه در گردش ارزهای دیجیتال رو به ساده ترین شکل نشون میده.


نظرات کاربران در مورد هیت مپ یا نقشه بازار ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :5+31 = ?