تپ روت بیت کوین(Taproot) چیست؟

1401/09/25
تپ روت بیت کوین(Taproot) چیست؟

ما سعی می کنیم در مقاله تپ روت بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد تپ روت بیت کوین یا Taproot به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تپ روت بپردازیم و عملکرد Taproot رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. ممکنه اسم ارزهای دیجیتال رو به صورت گذرا شنیدین و یا سرمایه گذاری باشین که دوست دارین تا بخشی از پول خودتون رو روی یکی از ارزهای دیجیتال مختلف به امید سوددهی بالا سرمایه گذاری کنین. در هر صورت دنیای ارزهای دیجیتال وسیع و متنوع هست. همین موضوع هم عرصه قابل توجهی رو برای استراتژی های عالی درآمد ارائه میده، ولی به طور همزمان مشکلات خطرناک زیادی برای سرمایه گذاران مشتاق برای حرکت وجود داره که باید قبل از سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال اموزش های لازم رو فرا بگیرین.

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور مالی هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای سرمایه تبدیل بشه. بازار ارزهای دیجیتال شامل مفاهیم و اصطلاحات زیادی هست که باید اون ها رو بشناسین. یکی از این اصطلاحات هم تپ روت یا Taproot هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تپ روت بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد تپ روت بیت کوین یا Taproot به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تپ روت بپردازیم و عملکرد Taproot رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

تپ روت بیت کوین چیست؟

تپ روت بیت کوین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تپ روت یا Taproot رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که تپ روت بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تپ روت یا Taproot نوعی سافت فورک هست که برای افزایش حریم خصوصی و بهبود سایر فاکتورهای مرتبط با تراکنش های پیچیئه، اسکریپت های بیت کوین رو بهبود میده. همچنین تراکنش ها در شبکه بلاک چین بیت کوین با استفاده از ویژگی های مختلفی مثل زمان بندی انتشار، قابلیت چند امضایی و خیلی از موارد دیگه پیچیده تر میشن. توجه داشته باشین که طرح پیشنهادی تپ روت برای اولین بار توسط گرگ مکسول که توسعه دهنده Bitcoin Core بود، منتشر شد.

مقاله پیشنهادی: آدرس بیت کوین چیست و چه نقشی در تراکنش دارد؟

جالب اینجاست که بدونین تپ روت یا Taproot بزرگ ترین بروزرسانی ارز دیجیتال بیت کوین در چهار سال گذشته هست که این بروزرسانی به منظور ساده سازی پردازش تراکنش ها و کارآمدتر کردن اون ها در سرعت و هزینه هاست. تپ رون برای بهبود حریم خصوصی، مقیاس پذیری و امنیت شبکه بیت کوین توسعه داده شده و این اهداف بعد از ترکیب شدن تپ روت با بروزرسانی مرتبطی به اسم امضاهای سنور محقق میشه. توجه داشته باشین که بروزرسانی تپ روت در اصل از سه مرحله تشکیل شده که سه ارتقای جدای امضاهای شناور، تپ روت و تپ اسکریپت رو برای بیت کوین تعریف می کنه که در مجموع به عنوان تپ روت شناخته میشن.

مزایای تپ روت چیست؟

مزایای تپ روت چیست؟

همونطور که گفتیم، تپ روت یا Taproot نوعی بروزرسانی در بلاک چین بیت کوین هست که مقیاس پذیری و حریم خصوصی اون رو بهبود میده. از سایر مزایای این رخداد میشه به افزایش کارایی شبکه لایتنینگ، کاهش کارمزد برای تراکنش های پیچیده و انعطاف بیشتر شبکه اشاره کرد. همچنین تپ روت بهبودهای زیادی در وضعیت حریم خصوصی شبکه بیت کوین ایجاد می کنه. وقتی که این بروزرسانی با امضاهای شنور ترکیب بشه، کارآمدی پردازش تراکنش های اون هم بیشتر میشه. در کنار افزایش حریم خصوصی بهتر، این بروزرسانی مزایای زیادی هم به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در ادامه این بخش از مقاله به بررسی مزایای تپ روت بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟

• یکی از مزایای تپ روت این هست که میزان داده هایی که باید به بلاک چین انتقال داده بشه و در اونجا ذخیره بشن رو کاهش میده. بنابراین، فضای کمی در بلاک چین اشغال میشه و تراکنش های شبکه بیت کوین با سرعت بالاتری انجام می گیرن.

• یکی دیگه از مزایای تپ روت این هست که تراکنش ها بیشتر در هر بلاک پردازش میش که همین موضوع هم باعث میشه تا نرخ TPS شبکه بیشتر بشه.

• یکی دیگه از مزایای تپ روت این هست که کارمزد تراکنش ها کاهش پیدا می کنه و شما برای انجام تراکنش ها در شبکه بیت کوین می تونین کمترین کارمزد رو پرداخت کنین.

یکی از مزایای به خصوص تپ روت یا Taproot این هست که باعث میشه تا تراکنش ها به اندازه گذشته انعطاف پذیر نباشن. انعطاف پذیری تراکنش ها یعنی از لحاظ فنی قابلیت تغییر دادن تراکنش قبل از تایید شدن اون وجود داشته باشه. یعنی شما می تونین قبل از اینکه تراکنش های شما تایید بشه، اون ها رو تغییر بدین که با انجام بروزرسانی تپ روت، این امکان دیگه وجود نداره.

عملکرد Taproot چگونه است؟

عملکرد Taproot

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله نحوه عملکرد Taproot رو مورد بررسی قرار بدیم. بدون وجود بروزرسانی تپ روت بیت کوین هر کسی می تونه تراکنش هایی رو که از ویژگی های پیچیده ای مثل زمان بندی انتشار و الزامات چند امضایی استفاده کرده و نیاز به ایجاد چندین تراکنش رو دارن. خوشبختانه به روزرسانی بپ روت قابلیت مخفی کردن همه بخش های تراکنش بیت کوین از جمله این ویژگی رو به کاربران فراهم می کنه. به این ترتیب، حتی اگه تراکنش ها از ویژگی ها گفته شده استفاده کنند، مثل یه تراکنش واحد به نظر میرسه. این موضوع یه موفقیت بزرگ برای حامیان حریم خصوصی یا امنیت شبکه بیت کوین محسوب میشه.

بهتره بدونین Taproot قابلیت مخفی موندن روند اجرایی یه اسکریپت بیت کوین رو برای کاربران فعال در شبکه فراهم می کنه. مثلا خرج کردن بیت کوین با وجود استفاده از آپدیت تپ روت می تونه تراکنش رو در یه کانال لایتنینگ معامله همتا به همتا یا یه قرارداد هوشمند پیچیده غیرقابل تشخیص انجام بده. بنابراین، هر شخصی که این تراکنش رو کنترل می کنه چیزی به جز یه معامله همتا به همتا نمی بینه. البته توجه داشته باشین که این موضوع در معرض دید قرار گرفتن ولت فرستنده و کیف پول گیرنده رو تغییر نمیده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تپ روت بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد تپ روت بیت کوین یا Taproot به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تپ روت بپردازیم و عملکرد Taproot رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، تپ روت یا Taproot نوعی سافت فورک هست که برای افزایش حریم خصوصی و بهبود سایر فاکتورهای مرتبط با تراکنش های پیچیده، اسکریپت های بیت کوین رو بهبود میده. توجه داشته باشین که بروزرسانی تپ روت مزایای زیادی به همراه داره.


نظرات کاربران در مورد تپ روت بیت کوین(Taproot) چیست؟
سوال امنیتی :7+98 = ?