علم غیرمتمرکز(DeSci) چیست؟

1402/03/25

علم غیرمتمرکز(DeSci)؛ تحولی در دنیای علم با پشتوانه Web3! آیا تا الان چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ آیا می دونین علم غیرمتمرکز چیست؟ نقش DeSci در تحقیقات علمی چیست؟ علم غیرمتمرکز چه ویژگی هایی داره؟ چه چیزی باعث شده تا علم غیرمتمرکز منحصر به فرد بشه؟ موارد استفاده از DeSci کدامند؟ علم غیرمتمرکز چجوری می تونه مشکلات علم متمرکز رو برطرف کنه؟

علم غیرمتمرکز یا DeSci مخفف عبارت علم داده ها و جامعه غیرمتمرکز، حوزه نوظهور در علوم اجتماعی هست که سعی می کنه تا با استفاده از روش ها و اصول علم داده ها به برطرف کردن مسائل اجتماعی و اجرای تحقیقات همکارانه بپردازه. علم غیرمتمرکز به معنی ایجاد یه بستر برای تعامل و همکاری بین محققان و جوامع مختلف هست. ما سعی می کنیم در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینانس، اطلاعاتی درباره علم غیرمتمرکز یا DeSci به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های علم غیرمتمرکز بپردازیم و موارد استفاده از علم غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

علم غیرمتمرکز چیست؟

علم غیرمتمرکز چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که علم غیرمتمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که علم غیرمتمرکز یا DeSci یه مفهوم جدید در حوزه علوم اجتماعی هست که به استفاده از فناوری بلاک چین و سیستم های توزیع شده به معنی توسعه یه بستر علمی غیرمتمرکز برای انجام تحقیقات علمی هست. در حال حاضر سیستم علم غیرمتمرکز بر مبنای نشر مقالات توسط ناشران علمی و اعتبارزنی توسط انتشارات معتبر و داوری همتاها استوار هست. ولی این سیستم با چالش هایی مثل هزینه های بالا، دسترسی محدود به اطلاعات، تاخیر در نشر، نتایج تحقیقات و حتی نقص در شفافیت روبرو هست.

جالب اینجاست که بدونین به عنوان یه الگوی جدید، علم غیرمتمرکز از طریق استفاده از تکنولوژی بلاک چین و توزیع شده، محیطی رو به وجود میاره که محققان بتونن تحقیقات خودشون رو به صورت مستقل و متمرکز بر انتشارات علمی انجام بدن. در این رویکرد مقالات و نتایج تحقیقات به صورت عمومی در شبکه بلاک چین منتشر میشن و با استفاده از سیستم های توزیه شده، تایید و تصحیح میشن. علم غیرمتمرکز به محققان کمک می کنه تا بدون وابستگی به ناشرات و انتشارات معتبر، تحقیقات خودشون رو منتشر کرده و نتایج خودشون رو به صورت شفاف و باز در دسترس عموم قرار بدن.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

علم غیرمتمرکز چه ویژگی هایی دارد؟

علم غیرمتمرکز چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، علوم غیرمتمرکز تحولی با پشتوانه Web3هست. هدف این جنبش ایجاد زیرساخت های عمومی برای تامین مالی، ایجاد، بررسی و انتشار عادلانه دانش علمی هست. علم غیرمتمرکز ویژگی های زیادی داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره و منحصر به فرد بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های علم غیرمتمرکز بپردازیم.

  • یکی از ویژگی های علم غیرمتمرکز، عدم وابستگی به مراکز قدرت و ناشران تک قلمی هست. در این رویکرد تمرکز قدرت و اتخاذ تصمیمات در اختیار یه گروه کوچیک نیست و به جای اون تصمیم گیری ها و تعاملات بین محققات و جوامع مختلف توزیع میشه.
  • یکی دیگه از ویژگی های علم غیرمتمرکز، شفافیت هست. علم غیرمتمرکز تاکید قوی بر شفافیت داره. نتایج تحقیقات، داده ها و مقالات در دسترس عموم قرار می گیرن و هر کسی می تونه اون ها رو مشاهده و بررسی کنه. این شفافیت به تایید و تصحیح مستقل نتایج تحقیقات کمک زیادی می کنه.
  • یکی دیگه از ویژگی های علم غیرمتمرکز که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه، همکاری و مشارکت هست. در علم غیرمتمرکز(DeSci) همکاری بین محققان و جوامع مختلف ترویج می کنه. از طریق فناوری بلاک چین و سیستم های تزویع شده، محققان می تونن داده ها و نتایج خودشون رو به اشتراک بذارن و به صورت همکارانه در تحقیقات علمی مختلف شرکت کنند.
  • یکی دیگه از ویژگی های علم غیرمتمرکز، امنیت هست. بهتره بدونین بلاک چین به عنوان فناوری پایه علم غیرمتمرکز، امنیت رو تضمین می کنه. با استفاده از مکانیسم رمزنگاری و سیستم توزیع شده، امکان دستکاری در داده ها کاهش پیدا می کنه و اعتماد در انتشار نتایج تحقیقات افزایش پیدا می کنه.
  • علم غیرمتمرکز(DeSci) امکان انتشار سریع تر نتایج تحقیقات رو فراهم می کنه. با حذف مراحل زمان بر وابسته به ناشران و فرایند داوری، نتایج به سرعت در دسترس عموم افراد قرار می گیرن. این کاهش زمان به محققان کمک می کنه تا از موضوعات تازه و مهم تری برای تحقیق و بررسی استفاده کنند.

 

موارد استفاده از علم غیرمتمرکز

موارد استفاده از علم غیرمتمرکز

علم غیرمتمرکز یا DeSci در انواع مختلفی از زمینه ها و صنایع قابل استفاده هست. در زیر چند مورد از موارد استفاده علم غیرمتمرکز رو واستون ذکر می کنیم:

  • تحقیقات علمی

علم غیرمتمرکز به محققان این امکان رو میده تا تحقیقات علمی خودشون رو به صورت مستقل منتشر کنند و نتایج خودشونرو با سایر افراد به اشتراک بذارن. این رویکرد می تونه در تسهیل همکاری و تبادل داده ها بین محققان و بهبود سرعت انتشار نتایج تحقیقات تاثیر گذار باشه.

  • صنعت و تجارت

یکی دیگه از موارد استفاده علم غیرمتمرکز، صنعت و تجارت هست. بعضی از شرکت ها و صنایع از علم غیرمتمرکز برای توسعه و بهینه سازی فرایندها، اطمینان از شفافیت تامین زنجیره تامین و همکاری با سایر مشارکت کننده ها استفاده می کنند. از جمله موارد استفاده میشه به صنایع فراوری غذا، لجستیک، حوزه بانکی و بیمه اشاره کرد.

  • داده ها و اطلاعات عمومی

علم غیرمتمرکز یا DeSci می تونه به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات عمومی کمک زیادی کنه. جالب اینجاست که بدونین این اطلاعات و داده ها می تونه شامل داده های جمعیتی، محیطی، آماری، اقتصادی و سایر موارد باشه. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و سیستم های توزیع شده، داده ها به صورت امن و شفاف در دسترس عموم مردم قرار می گیرن و می تونه واستون مفید باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله علم غیرمتمرکز چیست؟ اطلاعاتی درباره علم غیرمتمرکز یا DeSci به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های علم غیرمتمرکز بپردازیم و موارد استفاده از علم غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، علم غیرمتمرکز نوعی رویکرد جدید در علم هست که با استفاده از فناوری هایی مثل بلاک چین و سیستم های توزیع شده امکان شفافیت، همکاری و امنیت بیشتر در تحقیقات و انتشار نتایج رو فراهم می کنه. در این رویکرد تصمیم گیری و تعاملات علمی توسط یه گروه کوچیک نیست و به جامعه علمی و عمومی قابل دسترس هست.


نظرات کاربران در مورد علم غیرمتمرکز(DeSci) چیست؟
سوال امنیتی :8+53 = ?