توکن سهمی(Equity Token) چیست؟

1402/03/22

توکن سهمی(Equity Token)؛ نوعی توکن اوراق بهادار که شبیه سهام سنتی عمل می کنه! آیا می خواهین تا اطلاعاتی درباره این توکن ها به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از توکن سهمی چیست؟ به نظر شما چرا توکن های سهمی به وجود اومدن؟  توکن سهمی یا Equity Token چجوری صادر میشه؟ توکن های سهمی چه مزایایی به همراه دارن؟ تفاوت توکن های کاربردی و توکن های سهمی چیست؟

با پذیرش رو به رشد تکنولوژی بلاک چین و فناوری ارزهای دیجیتال، کسب و کار و مشاغل هم به دنبال عرضه نسخه دیجیتالی و رمزنگاری سهام خودشون هستن. عرضه سهام توکنیزه شده یا توکن سهمی یه روش نسبتا جدید و مناسب واسه جمع آوری سرمایه هست که در اون یه شرکت یا کسب و کار سهام خودش رو به شکل دارایی های دیجیتال روی بلاک چین منتشر می کنه تا فروخته بشن و سرمایه جذب بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله توکن سهمی چیست؟ اطلاعاتی درباره توکن های سهمی یا Equity Token به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای توکن های سهمی بپردازیم و تفاوت توکن های کاربردی و سهمی رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکن سهمی چیست؟

توکن سهمی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن سهمی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن سهمی(Equity Token) یا توکن سهامی نوعی توکن اوراق بهادار هست که بیشتر شبیه سهام سنتی عمل می کنه. افرادی که دارای توکن سهمی هستن، دارای نوعی مالکیت در سرمایه گذاری های خودشون هستن و هر توکن سهمی نشون دهنده درصدی از اون دارایی یا سرمایه گذاری هست که اون ها در اختیار دارن. در اکثر مواقع، یه توکن سهمی نشون دهنده مالکیت مال، دارایی یا سهام یه شرکت شخص ثالث هست.

جالب اینجاست که بدونین توکن های سهمی یا Equity Token دارای انواع مختلفی هستن، ولی رایح ترین و پرکاربردترین اون ها عبارت هستن از فیوچرز، قراردادهای آپشن، املاک و مستغلات رمزنگاری شده و شرکت های توکنیزه شده. به کمک توکن های سهامی، سرمایه گذاران و هولدرها نه تنها حق مالکیت، بلکه بخشی از سود شرکت و حق رای درباره اینده توکن ها رو هم به دست میارن. تنها تفاوت چشمگیر بین توکن سهمی و سهام سنتی، روش ثبت و ذخیره اون هاست. توکن سهمی در بلاک چین ثبت میشه، در حالی که سهام سنتی در پایگاه داده!

مقاله پیشنهادی: توکن حاکمیتی چیست؟

توکن های سهمی چه مزایای به همراه دارند؟

توکن های سهمی چه مزایای به همراه دارند؟

همونطور که گفتیم، توکن سهمی مجموعه ای از داده های رمزگذاری شده هست که به عنوان یه گواهی سهام عمل می کنه. توکن های سهامی دارای اطلاعات قراردادی مشابه با گواهی های سهام فیزیکی هستن، با این تفاوت که اطلاعات اون روی یه بلاک چین ثبت میشه. توکن سهمی مزایای زیادی به همراه دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای توکن های سهمی بپردازیم.

  • یکی از مزایای توکن های سهمی این هست که Equity Token به صورت گسترده ای آزمایش شده. شباهت اون به انتشار سنتی سهام و مقررات سفت و سخت اون گواهی میده که یه گزینه مطمئن هست.
  • یکی دیگه از مزایای توکن های سهمی این هست که توکن سهامی به خریداران یا دارنده ها این امکان رو میده تا در تصمیم گیری ها و فعالیت های شرکت مشارکت داشته باشن.
  • یکی دیگه از مزایای توکن های سهمی این هست که تا وقتی که شرکت یا پروژه مورد نظر فعالیت خودش رو ادامه بده، توکن سهمی(Equity Token) ارزش خودش رو حفظ می کنه.
  • توکن سهمی این امکان رو فراهم می کنه تا منافع سرمایه گذاران و دارنده ها با سود شرکت هماهنگ و همسو بشه.

مقاله پیشنهادی: توکن اوراق بهادار(Security Token) چیست؟

هدف راه اندازی توکن سهمی چیست؟

هدف راه اندازی توکن سهمی چیست؟

به نظر شما هدف راه اندازی توکن سهمی چی می تونه باشه؟ بهتره بدونین با پیدایش تکنولوژی بلاک چین، خیلی از شرکت ها و پروژه ها به این فکر افتادن که مدل عرضه اولیه سهام رو به یه طرح عملیاتی جدید منتقل کنند. به منظور رسیدن به این هدف، توکن سهمی به وجود اومد. در حقیقت، توکن سهمی یا Equity Token نماینده مالکیت یه دارایی در بلاک چین هست. با این کار شرکت ها می تونن سهام و حق رای رو در یه بلاک چینن منتشر کنند. علاوه بر این، یه وام دهنده می تونه توکن هایی رو به وجود بیاره که نشون دهنده بدهی شرکت هست.

نکته قابل توجه این هست که توکن های سهمی(Equity Token) می تونن به وسیله عرضه عمومی یا خصوصی ارائه بشه. این انعطاف پذیری عالی همچنین با قابلیت تضمین حقوق سرمایه گذاران همراه هست که نه تنها در توسعه شبکه بلاک چین مشارکت دارن، بلکه بر اساس نحوه توسعه توکن در بازار بلاک چین، پرداخت های پولی هم به دست میارن. توکن سهمی قابل تعویض هست و توسط یه نهاد نظارتی در کشور صادرکننده مدیریت و کنترل میشه.

مقاله پیشنهادی: توکن کاربردی Utility Token چیست؟

تفاوت توکن کاربردی با توکن سهمی

سرمایه گذاران و افرادی که با مفهوم سرمایه گذاری سهام آشنایی دارن، توکن های سهمی(Equity Token) رو اساس فرایند فکری مشابه عرضه های عمومی اولیه محسوب می کنند. یکی از تفاوت های اشکار در مقایسه توکن های کاربردی و دارایی در این واقعیت هست که توکن های اولی تنظیم نمیشن، چون به جای سرمایه گذاری خاص در یه دارایی یا شرکت مثل توکن های سهمی دسترسی به یه سرویس رو فراهم می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن سهمی چیست؟ اطلاعاتی درباره توکن های سهمی یا Equity Token به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای توکن های سهمی بپردازیم و تفاوت توکن های کاربردی و سهمی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن سهمی(Equity Token) یا توکن سهامی نوعی توکن اوراق بهادار هست که بیشتر شبیه سهام سنتی عمل می کنه. توکن های سهمی مزایای زیادی به همراه دارن که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از سرمایه گذاران و افراد قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.


نظرات کاربران در مورد توکن سهمی(Equity Token) چیست؟
سوال امنیتی :2+40 = ?