حمله سیبل(Sybil) در بلاک چین چیست؟

1402/03/20

حمله سیبل(Sybil)؛ اقدامی برای کنترل شبکه همتا با ایجاد کردن چندین هویت جعلی! آیا می خواهین تا اطلاعاتی درباره این حمله به دست بیارین؟ آیا می دونین حمله سیبل چیست؟ چه راه هایی برای جلوگیری از حمله سیبل در بلاک چین وجود داره؟ وظیفه ما در برابر حمله سیبل چیست؟ تاثیرات حمله سیبل روی یه شبکه بلاک چینی چیست؟ حمله سیبل چه چالش هایی در امنیت ارزهای دیجیتال ایجاد می کنه؟

دنیای دیجیتالی، فضایی هست که همه کدهای اون توسط انسان نوشته میشن، بنابراین حتی در پیشرفته ترین سرویس های دیجیتالی هم میشه باگ هایی برای نفوذ پیدا کرد. در همین راستا حملات سایبری خیلی در پلتفرم های مجاری صورت می گیره که یکی از اون ها حمله سیبل هست. این نوع حمله از سال 2002 مطرح بود. اخیرا حملات سیبل شبکه اجتماعی توییتر رو نشونه گرفتن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله حمله سیبل چیست؟ اطلاعاتی درباره حمله سیبل یا Sybil Attack به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های جلوگیری از حمله سیبل بپردازیم و تاثیر حمله سیبل بر بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

حمله سیبل چیست؟

حمله سیبل چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که حمله سیبل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که حمله سیبل یا Sybil Attack اقدامی هست که در اون تعدادی هویت جعلی یه شبکه رو کنترل می کنند، جوری که از دید ناظران بیرونی این هویت های جعلی مثل کاربران واقعی به نظر میرسن. البته باید بگیم که پشت این هویت های جعلی یه هویت حقیقی وجود داره که هویت های جعلی موجود رو کنترل می کنه. معمولا حمله سیبل جوری هست که هویت جعلی از طریق رای دهی مضاعف در شبکه های دموکراتیک یا شبکه های اجتماعی تاثیر دلخواه خودش رو می ذاره.

جالب اینجاست که بدونین حمله سیبل در بلاک چین از یه نود برای اجرای هویت های جعلی به صورت همزمان در یه شبکه همتا به همتا استفاده می کنه. هدف از این نوع حملات تضعیف اقتدار در یه سیستم معتبر با به دست آوردن اکثریت نفوذ در شبکه هست. هویت های جعلی در خدمت ایجاد این نفوذ هستن. نکته قابل توجه این هست که یه حمله سیبل موفق توانایی انجام اقدامات غیرمجاز در سیستم رو به عوامل تهدید میده.

مقاله پیشنهادی: حمله دوبار خرج کردن چیست؟

راه های جلوگیری از حمله سیبل

راه های جلوگیری از حمله سیبل

همونطور که گفتیم، حمله سیبل(Sybil) نوعی تهدید امنیتی در یه سیستم آنلاین هست که در اون یه نفر با ایجاد چندین نود یا حساب کاربری، سعی در کنترل شبکه داره. در حوزه کریپتو هم حمله سیبل با اجرای چندین نود در شبکه بلاک چین رخ میده. شما می تونین با استفاده از روش هایی از حمله سیبل جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های جلوگیری از حمله سیبل بپردازیم.

زنجیره اعتماد

یکی از راه های جلوگیری از حمله سیبل، زنجیره اعتماد هست. در شبکه های بلاک چینی اطلاعات شبکه و تاریخچه اون در بین همه نودهای شبکه پخش میشه. بنابراین اگه یه نود بخواد به نفع خودش اطلاعات رو دستکاری کنه، معمولا اطلاعات دستکاری شده اون با اطلاعات پایگاه داده دیگه نودها تناقض داشته و بلافاصله رد میشه. مراحل زنجیره اعتماد در بلاک چین، امکان ایجاد حملات سیبل رو کاهش میده.

مقاله پیشنهادی: حمله خسوف Eclipse Attack چیست؟

الگوریتم های اجماع

یکی دیگه از راه های جلوگیری از حمله سیبل، الگوریتم های اجماع هست. هر ارز دیجیتال از یک یا ترکیبی از الگوریتم های اجماع بهره می گیره. این الگوریتم ها انجام حملات سیبل(Sybil) رو واسه هکرها سخت می کنند. در این صورت هکر واسه اینکه بتونه هویت های جعلی خودش رو مدیریت کنه، باید چندین پردازنده قوی رو هدایت کنه که واسه مدیریت هر کدوم از اون ها به هزینه زیادی نیاز هست.

اعتبار بیشتر نودهای قدیمی

یکی دیگه از راه های جلوگیری از حمله سیبل، اعتبار بیشتر نودهای قدیمی هست. برخی از نودهای شبکه که سابقه طولانی تری دارن و اقدام خرابکارانه از اون ها سر نزده، اعتبار و قدرت مانور بیشتری در شبکه خواهن داشت. در این صورت نودهای جدید و جعلی هیچ رای یا قدرت مانوری در شبکه نخواهند داشت. یعنی اگه 50 حساب جعلی هم در شبکه وجود داشته باشه، همشون به اندازه یه نود قدیمی اعتبار و قدرت نخواهن داشت.

تاثیر حمله سیبل بر بلاک چین

تاثیر حمله سیبل بر بلاک چین

به نظر شما حمله سیبل چه تاثیری بر بلاک چین می ذاره؟ بهتره بدونین تاثیر حمله سیبل(Sybil Attack) در یه شبکه بلاک چینی معمولا روی دستیابی غیرضروری و بی مورد حق رای در تصمیم گیری ها متمرکز هست و به وسیله گره های تشکیل دهنده اون مدیریت میشه، ولی بعد از رخ دادن حمله سیبل یه موجودیت بیشتر از حق واقعی خود در تصمیم گیری ها دخالت می کنه. به این منظور شخص خرابکار تعداد زیادی اسم مستعار جعلی و غیرواقعی واسه خودش ایجاد کرده و اون ها رو کنترل می کنه.

نکته قابل توجه این هست که این حمله فاش نمیشه و ادامه دادن رفتار معمولی نودهاست. جوری که هر نود مستقل و متعلق به یه شخص خاص به نظر میرسه. بنابراین، کسی به وجود این حمله در شبکه شک نمی کنند. حمله سیبل در یه شبکه بلاک چینی عملا در حق رای و تصمیم گیری ها نمود پیدا می کنه. شبکه بلاک چین غیرمتمرکز هس و مدیریت اون بر عهده نودهای موجود در شبکه بلاک چینی هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله حمله سیبل چیست؟ اطلاعاتی درباره حمله سیبل یا Sybil Attack به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های جلوگیری از حمله سیبل بپردازیم و تاثیر حمله سیبل بر بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، حمله سیبل یا Sybil Attack اقدامی هست که در اون تعدادی هویت جعلی یه شبکه رو کنترل می کنند، جوری که از دید ناظران بیرونی این هویت های جعلی مثل کاربران واقعی به نظر میرسن.


نظرات کاربران در مورد حمله سیبل(Sybil) در بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :1+64 = ?