فرانت رانینگ(Front Running) چیست؟

1401/12/28

فرانت رانینگ یا Front Running؛ یکی از مفاهیم رایج در بازار ارزهای دیجیتال! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین فرانت رانینگ چیست؟ به نظر شما فرانت رانینگ چجوری اتفاق می افته؟ ربات فرانت رانینگ چجوری کار می کنه؟ چجوری فرانت رانینگ در بازار NFT رو تشخیص بدیم؟ چجوری میشه از فرانت رانینگ جلوگیری کرد؟ انواع حملات فرانت رانینگ کدام است؟

متاسفانه امروزه سوء استفاده هم در معاملات بازارهای بورس و هم در دنیای ارزهای دیجیتال و توکن های غیرمثلی یا NFT دیده میشه. یکی از این روش ها که اتفاقات پایش از بازارهای مالی به دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال باز شده، فرانت رانینگ هست. از طریق فرانت رانینگ افراد سودجو از معامله گران و تریدرهای بی احتیاط و ناآگاه سوء استفاده می کنند. هدف یا فرانت رانر این هست که بخشی از توکن ها رو با قیمت پایین بخره و بعدا اون ها رو با قیمت بالاتر بفروشه و همزمان از موقعیت خارج بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فرانت رانینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد فرانت رانینگ یا Front Running به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع حملات فرانت رانینگ بپردازیم و نحوه جلوگیری از فرانت رانینگ رو به شما یاد بدیم.

فرانت رانینگ چیست؟

فرانت رانینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فرانت رانینگ یا Front Running رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فرانت رانینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فرانت رانینگ نوعی حمله نهانی با استفاده از اطلاعات مخفی دور از دسترس سایر افراد برای کسب سود بیشتر نسبت به سایر معامله گران هست. هرجا پای پول در وسط باشه و تخلف مالی هم وجود داره. سرشار بازار کریپتو هم زمینه سازی زد و بندهای خیلی زیادی هست. افرادی که نفوذ زیادی در بازار کریپتو دارن، معمولا با معاملاتی نهانی در کسب سود از سایر تریدرها پیشی می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین فرانت رانینگ یا Front Running به فرایندی گفته میشه که معامله گر یا تریدر ارز دیجیتال با استفاده از ربات های معاملاتی، اطلاعات معاملات آتی رو به دست بیاره. این سوء استفاده به کاربر این امکان رو میده تا به قیمت ضرر کاربرانی که این اطلاعات رو معرفی کردن، از نوسانات بعدی قیمت سود ببرن. فرانت رانینگ با دستکاری کارمزدهای گس یا برچسب های زمانی انجام میشه و به اون هماهنگ سازی آهسته یا Slow Matching هم گفته میشه. کلاهبرداری فرانت رانینگ در صرافی های متمرکز هم اتفاق می افته. هدف اصلی یه فرانت رانر این هست که مقداری توکن رو با قیمت خیلی پایین تر بخره و همزمان با خروج از معامله اون ها رو با قیمت بالاتر بفروشه.

انواع حملات فرانت رانینگ کدامند؟

انواع حملات فرانت رانینگ

همونطور که گفتیم، حملات فرانت رانینگ بیشتر زمانی اتفاق می افته که معاملات در صرافی های غیرمتمرکز انجام میشن. در این معاملات شخص سودجو زمانی که با یه درخواست تراکنش سواپ بزرگ در استخر نقدینگی روبرو میشه، نسبت دارایی های استخر نقدینگی صرافی های دارای بازارساز خودکار رو دستکاری می کنه و قیمت هر دو جفت ارز رو تغییر میده و سعی می کنه تا با برنده شدن در مزایده قیمت گس، تراکنش رو فرانت رانر کنه. این نوع حملات انواع مختلفی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع حملات فرانت رانینگ بپردازیم تا با این موارد آشنایی داشته باشین.

·سرکوب(Suppression)

یکی از انواع حملات فرانت رانینگ، سرکوب یا Suppression هست. در چنین حمله ای، فرانت رانر سعی می کنه اجرای عملیات معامله هدف حمله خودش رو به تعویق بندازه. در این روش چندین تراکنش با گس پرایس(Gas Price) و گس لیمیت(Gas Limit) خیلی بالاتر و در نتیجه کارمزد بالاتر از معامله هدف از طریق قراردادهای هوشمند به شبکه ارسال میشن و در نهایت هم پردازش معامله اولیه به تاخیر می افته.

·درج(Insertion)

یکی دیگه از انواع حملات فرانت رانینگ، درج یا Insertion هست. در این نوع از حمله، بعد از اینکه فرانت رانر کار خودش رو انجام داد، وضعیت قرارداد تغییر می کنه و اون هم منتظر اجرای معامله تریدر اصلی می مونه. مثلا اگه تریدر اصلی قیمت خریدی بالاتر از بهترین پیشنهاد فروش در شبکه ارائه بده، فرانت رانر وارد میشه و دارایی مورد نظر رو با بهترین پیشنهاد فروش می خره و کمی بالاتر از پیشنهاد خرید تریدر اول برای فروش پیشنهاد میده. در نتیجه ممکنه معامله گر اول از اون خرید کنه.

·جابجایی(Displacement)

یکی دیگه از انواع حملات فرانت رانینگ که خیلی از معامله گران و تریدرهای بازار ازش می ترسن، جابجایی یا Displacement هست. در این نوع از حمله فرانت رانینگ، شبکه ای غیرقانونی از ماشین های استخراج یا ماینینگ یه بلاک قانونی از شبکه رو با بلاک خودش جایگزین می کنه. در این نوع حمله کارمزدی که از سوی فرانت رانر پیشنهاد میشه، نسبت به کارمزد پیشنهادی قربانی 10 برابر یا حتی بیشتر هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فرانت رانینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد فرانت رانینگ یا Front Running به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع حملات فرانت رانینگ بپردازیم و نحوه جلوگیری از فرانت رانینگ رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، فرانت رانینگ یکی از حملاتی هست که فضای دیفای رو تهدید می کنه و ابعاد نقش اون بر روی شبکه روز به روز پررنگ تر میشه. پروتکل های جدید دیفای بر روی کاهش اثرات مخرب اون بر سرویس خود کار می کنند، ولی هنوز راه حل کامل و جامعی در شبکه اتریوم برای اون وجود نداره.


نظرات کاربران در مورد فرانت رانینگ(Front Running) چیست؟
سوال امنیتی :1+69 = ?