بررسی آینده NFT ها

1401/06/09


این روزها توجه بسیاری از افرادی که توی حوزه ارزهای دیجتال دارن فعالیت میکنن به سمت ان اف تی ها (NFT) جلب شده. توی این مقاله قصد داریم که این موضوع رو بررسی بکنیم و نشون بدیم که NFT ها ظرفیت این رو دارن که چه انقلاب عظیمی در حوزه فناوری بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد بکنن. اگه که شما هم به بررسی آینده NFT ها علاقمند هستین، با ما همراه باشید. 

برعکس سال های قبل که قیمت ارزهای دیجتال رشد چشمگیری کرد، این روزها شاهد هستیم که ارزش بازار کریپتوکارنسی تقریبا ثابته و مثل قبل رشد نمیکنه. این مسئله باعث شده افرادی که به صورت حرفه ای توی این صنعت دارن فعالیت میکنن، به فکر پیدا کردن راه های جدید و نوآورانه در این زمینه باشن که ارزش سرمایه گذاری داشته باشه. حوزه NFT ها یکی از موضوعات جدیدی هست که با توجه به اخبار مربوط به متاورس که توسط شرکت متا منتشر شد، بحث در موردش دوباره داغ شده و سر زبون ها افتاده. 

با منتشر شدن اخباری از قبیل ورود ان اف تی ها به پلتفرم اینستاگرام، خرید زمین از طریق NFT ها در متاورس و خبرهایی از این قبیل، برای همه واضح هست که آینده فناوری بلاکچین با سرعت خیلی زیادی داره به این سمت میره. قطعا بررسی آینده NFT ها میتونه یک چشم انداز جدید ارائه بکنه، تا بتونید موقعیت های سرمایه گذاری تازه ای رو که داره توی فناوری بلاکچین شکل میگیره شناسایی بکنید و قادر باشید با سرمایه گذاری در این بخش سود های خیلی خوبی رو کسب کنید. 

NFT چیست؟

NFT چیست؟

برای بررسی آینده NFT ها اول از همه لازمه که با مفهوم ان اف تی به صورت دقیق آشنا بشید، تا بتونید به طور دقیق و اصولی این توکن ها رو تحلیل و آنالیز کنید. در واقع اگه قصدتون سرمایه گذاری توی این زمینه هست، داشتن آگاهی کامل در مورد ان اف تی ها قبل انجام هرگونه اقدامی یک ضرورت لازم و حیاتیه. 

توکن های غیر قابل تعویض یا NFT نوعی ارز دیجیتال هستند که در بستر یک شبکه بلاکچینی شکل میگیرند. تفاوتشون هم با ارزهای دیجیتال دیگه ای که وجود دارند، در این هست که برعکس بقیه ارزهای دیجیتال کاملا منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال رمزارز اتریوم به تعداد زیادی برای معامله بین افراد مختلف در دسترس وجود داره، ولی از هر NFT فقط یک عدد به صورت دیجیتالی موجود هست و هر شخص با خریدنش، مالک و صاحب اون ان اف تی میشه. 

مزیت منحصرد به فرد این توکن های غیر قابل تعویض (NFT) باعث شده که برعکس ارزهای دیجتال دیگه ای که تا بینهایت میشه ازشون تولید کرد نباشن و مثل یک سند مالکیت توی دنیای دیجیتال عمل بکنند. این ویژگی توکن های ان اف تی باعث شده پیش بینی ها به این سمت بره که آینده فناوری بلاکچین متعلق به NFT ها خواهد بود. 

انواع مختلف NFT

با توجه به این که بعد از پیدایش این توکن های غیر مثلی استفاده های مختلفی ازشون توی دنیای دیجیتال صورت میگیره، به طوری که از صنعت بازی های انلاین گرفته تا طراحی اثار هنری، خرید زمین مجازی و حتی در شبکه های اجتماعی، سایه ظهور NFT ها به طور محسوسی حس میشه؛ این موضوع باعث شده که انواع مختلف و متفاوتی از NFT ها به وجود بیاد که هرکدوم استفاده خاص خودش رو داره. توی این قسمت انواع مختلف ان اف تی رو که میتونه در آینده این صنعت تاثیر گذار باشه خدمتتون معرفی میکنیم. 

انواع مختلف NFT

• کالای دیجیتال 

این نوع از ان اف تی ها اولین توکن های غیر قابل تعویضی هستن که به وجود اومدن، در واقع داستان پیدایش ان اف تی ها و سیر تکاملی شون با این نوع از توکن ها آغاز شد. اگر در اینترنت یک NFT رو مشاهده کردید که به صورت کالا هایی مثل موسیقی، عکس و یا هر نوع از فایل دیجیتالی داره عرضه میشه، شما در حال مشاهده یک ان اف تی کالایی هستید. این نوع از ان NFT ها به صورت مستقیم خرید و فروش میشن و قیمتشون میتونه از دو سه دلار تا چندصد هزار دلار متغیر باشه. 

• اثار هنری

بعضی NFT ها هم در بستر دیجیتال به صورت اثر هنری به وجود اومدند، و به خاطر ارزش هنریشون طرفدارهای خاص خودشون رو دارند. این ان اف تی ها جز پر فروش ترین و گرون ترین توکن های غیر قابل معاوضه طبقه بندی میشن، به طوری که ارزش بعضی از اون ها تا چندین میلیون دلار میرسه. البته همشون این طوری نیستن و نسخه های ارزون قیمتشون هم توی بازار وجود داره. 

• ملک و زمین 

حتما شما هم با شنیدن خبر به فروش رفتن زمینی که توی یکی از پلتفرم های جهان های مجازی در کنار زمین اسنوپ داگ بود، خیلی تعجب کردین. این زمین با قیمت 40,000 دلار خریداری شد، و مالک اون الان همسایه اسنوپ داگ هست؛ البته در دنیای مجازی. توی پلتفرم دنیاهای مجازی که گفته میشه اولین نسل از جهان های متاورس هستند، ملک و املاک به صورت ان اف تی خرید و فروش میشه و حتی اجاره داده میشه. این نوع از توکن ها که در قالب ملک معامله میشن، NFT هایی هستن که جدیدا به وجود اومدن و طرفداهای خاص خودشون رو دارند. 

چشم انداز NFT ها تا 5 سال آینده

چشم انداز NFT ها تا 5 سال آینده

بعضی تحلیل ها در مورد بررسی آینده NFT ها نشون دهنده اینه که تا چند سال اخیر در بد بینانه ترین حالت تا 10 میلیارد دلار و در خوش بینانه ترین حالت تا 60 میلیارد دلار حجم فروش این توکن های غیر قابل تعویض افزایش پیدا بکنه. 

از بین اثار هنری که سالانه به فروش میرن، NFT های هنری تونستن حدود 10 درصد از حجم فروش بازار رو به خودشون اختصاص بدن که با توجه به نوپا بودن این توکن ها عدد قابل توجهی هست، و پیش بینی میشه که با افزایش حجم معاملات NFT های کلکسیونی این روند همچنان افزایش پیدا بکنه. 

با راه پیدا کردن NFT ها به صنعت گیم و بازی های آنلاین، این صنعت هم از تاثیر ورود ان اف تی ها بی نصیب نمونده و برآورد میشه حدود پنج تا ده درصد از حجم فروش بازی ها به این توکن های غیر همتا اختصاص پیدا بکنه. پیش بینی میشه با جا افتادن این توکن های دیجیتالی در بین کاربران بازی های انلاین، صنعت گیم روز به روز بیشتر به سمت استفاده از NFT ها پیش بره و استفاده های نوآورانه تری از  این توکن ها توی بازی های مختلف صورت بگیره. 

به گفته اکثر کارشناس ها تا  5 سال آینده روند رشد ان اف تی با توجه به اتفاقاتی که در راهه همچنان مثبت باقی خواهد موند.

آینده رشد بازار NFT در بلند مدت

آینده رشد بازار NFT در بلند مدت 

ظهور NFT ها باعث شده شرکت های بزرگ و غول های صنعت دیجیتال توی پروژه های مختلفی که دارند، ازشون استفاده کنند. برای مثال شرکت نایک زمین هایی که در دنیا های آنلاین به فروش گذاشته میشن رو میخره و لوگوی خودش رو در اون زمین ها برای تبلیغات عرضه میکنه. پیش بینی میشه که پلتفرم اصلی متاورس هم بعد از عرضه شدن از ان اف تی ها برای خرید و فروش کالاهایی که توی اون وجود داره استفاده خواهد کرد. در کل آینده داره به سمتی میره که اکثر افراد به آینده این توکن های غیر قابل معاوضه بیشتر از ارزهای دیجتال دیگه امیدوار هستند.

همچنین با ظهور صندوق های سرمایه گذاری جدید توی بازار های مالی که از NFT ها به عنوان یک ابزار معاملاتی برای کسری سازی، دریافت ضمانت، پرداخت وام و... استفاده میکنند، احتمال این وجود داره که این توکن ها توی بازه های زمانی بلند مدت هم همچنان به رشد قوی خودشون ادامه بدن و همچنان حجم معاملات و ارزش ذاتی شون بیشتر بشه. 

اکثر آمار ها و مدل هایی که NFT ها در اون توی بازه زمانی بلند مدت تحلیل شدند نشون دهنده این هست که ده تا بیست سال آینده فرایند رشدشون سعودی خواهد بود و هیچ تحلیلی که خلاف این موضوع رو نشون بده وجود نداره. مگر این که اتفاق غیر قابل پیش بینی بیوفته و این روند رو به هم بزنه. 

آینده رشد بازار NFT در بلند مدت

آینده رشد بازار NFT در بلند مدت

توی این مدل رگرسون نمایی میتونید مشاهده کنید که با چه سرعت و به چه میزانی ارزش ان اف تی ها در چند سال گذشته رشد کرده و پیش بینی میشه که این رشد کماکان ادامه دار باشه. در بعضی مدل های پیشرفته تر، نرخ رشد 100 تا 200 درصد هم به صورت میانگین ماهانه گزارش شده که رقم خیلی شگفت انگیزی هست. اما لازمه که بر اساس اصول فایننس این اصل رو هم در نظر بگیریم که هرچی نرخ رشد بیشتر برآورد بشه، به همون اندازه ضریب ریسک هم بالا تر میره؛ ولی در کل آمار ها در مورد آینده NFT ها خوشبینانه و مثبته. 

آینده NFT ها در حوزه هنر 

با ورود ان اف تی ها به بخش هنر و کالاهای لوکس، این صنایع روز به روز دارند استفاده های نوآورانه تر و متعددی از این توکن های دیجیتال میکنند. مثلا بعضی هنرمندان و سلبریتی ها با درست کردن NFT مخصوص خودشون، طرفدارهاشون رو تشویق میکنند که این ان اف تی ها رو خریداری کنن. همچنین حق کپی رایت بسیاری از اثار هنری معروف در قالب نسخه دیجیتال از طریق NFT  ها به فروش میرسه و به خاطر تقاضایی که برای خرید این گونه اثار هست، این توکن ها به تنهایی تونستن برای خودشون بازار اختصاصی تشکیل بدن. 

کوین تلگراف و نانفان گیبل گزارش کردن که توی سال 2021 به تعداد هشتصد هزا NFT در قالب اثار هنری و کلکسیونی به فروش رفته و همچنین پیش بینی کردن که تا پایان سال 2022 این رقم به یک میلیون نسخه برسه. با توجه به افزایش تقاضا و تمایل افراد برای خرید این نوع اثار هنری، به نظر میرسه که سرمایه گذاری در این زمینه میتونه که با کسب سود های خوبی همراه باشه، مخصوصا برای هنرمند ها و سلبریتی هایی که فن بیس بالا و طرفدار های دو آتیشه ای دارند این روند براشون خیلی سوداور بوده. 

نکته جالب دیگه در مورد NFT های هنری این هست که این توکن ها نسبت به اثار لوکس و سنتی فیزیکی بیشتر قیمت گزاری میشن و دلیلش هم تعداد بالای متقاضی هست که در فضای آنلاین براشون وجود داره. با توجه به سهم ده درصدی که در بازار فروش اثار لوکس نصیب توکن های ان اف تی شده، به نظر میاد ورود به این حوزه واقعا میتونه پرمنفعت باشه. برای مطالعه بیشتر درمورد نحوه خرید NFT  یه مقاله ای با همین عنوان در سایت صرافی اینانس مراجعه کنید.

آینده NFT ها در صنعت بازی

بنا به گزارش های نیوزو (NewZoo)  گزارش شده درامد کل در سال 2021 از صنعت بازی های حدود 200 میلیارد دلار بوده که سهم پنج تا ده درصدی محاسبه شده برای توکن های ان اف تی در این صنعت به نظر جالب میرسه. همچنین برآورد میشه که تا پایان سال 2022 این میزان تا 15 درصد افزایش پیدا بکنه که رقم قابل توجهی هست. 

برای بلند هم پیشبینی شده این امکان وجود داره که تا 10 سال اینده استفاده از NFT ها یک شیوه متداول برای اثبات مالکیت کارکترها و تجهیزات خریداری شده باشه، مخصوصا اگه بازی در قالب متاورس عرضه بشه ضرورت استفاده از NFT اجتناب ناپذیر خواهد بود. تعویض آیتم های بازی توی گیم های مختلف امروزه در بین بازیکن های حرفه ای خیلی متداوله و ظهور ان اف تی ها میتونه که به این تعوض ها و خرید و فروش ها اعتبار بیشتری ببخشه. 

همچنین علاوه بر خرید و فروش زمین توی بازی های مختلف این امکان هم برای بازیکن ها به وجود اومده که با بازی کردن و استفاده از کارکترهایی که در بستر ان اف تی در دسترس هستن، بتونن با شکست دادن بازیکن های دیگه درامد کسب بکنند. 

تعداد بازی های NFT از چندصد بازی محدود توی این چند سال اخیر به چند هزار بازی رسیده و نشون میده که این توکن های دیجیتال با چه سرعت بالایی تونستن به این صنعت نفوذ کنن و کاربرد های متعددی پیدا بکنند. بررسی آینده NFT ها نشون دهنده این هست که با گذشت زمان بیشتر این توکن ها تاثیر بسیار عمیق تری توی صنعت بازی خواهند گذاشت. 

چنانچه این روزها میتونید افرادی رو مشاهده کنید که از طریق بازی کردن بعضی گیم های NFT درامد های خیلی بالایی به دست میارن و به راحتی پولدار میشن. برای مثال برآورد میشه که کاربر رنک یک بازی اکسی اینفینیتی ثروتش چیزی حدود 1 تا 5 میلیون دلار باشه. 

اگر که علاقمند به کسب درامد از طریق NFT ها هستید، سرمایه گذاری توی بازی هایی که با این توکن های غیر همتا امکان کسب درامد رو برای کاربر هاش فراهم میکنه، میتونه یک گزینه ایده آل برای ایجاد یک منبع درامدی جانبی باشه. اما به این نکته هم لازمه دقت داشته باشید که مثل هر سرمایه گذاری دیگه ای این بازی ها هم میتونن ریسک قابل توجهی داشته باشن و با وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی و یا یک انتخاب اشتباه، این امکان هست که سرمایه گذاریتون شکست بخوره؛ پس همیشه همه جوانب رو در نظر بگیرید و بعد اقدام کنید. 

آینده NFT ها در صنعت بازی

NFT ها در صنعت ورزش 

بازار ورزش هم مثل خیلی از صنایع و بازار های دیگه از نفوذ NFT ها بی نصیب نمونده. از جمع کردن کارت های ورزشی بازیکنان معروف به شکل NFT گرفته، تا ورزش های آنلاین (E.Sports) که از این توکن های دیجیتال توی سیستم بازی خودشون استفاده میکنند؛ گستردگی و کاربرد این توکن ها رو توی این صنعت نشون میده. بلیط های آنلاینی که از طریق اینترنت به فروش میره، مخصوصا فراگیر شدن ورزشهای الکترونیکی بعد از کرونا؛ بستری رو به وجود آورده این توکن های دیجیتال در این زمینه کارایی و کاربرد پیدا بکنن. 

در حال حاضر ارزش NFT های ورزشی که وجود داره حدود 100 میلیون دلار برآورد میشه و انتظار میره که از اینی هم که هست بیشتر بشه. دلیل این انتظارات به این خاطر هست که بعد از گسترش کرونا زیر ساخت هایی ایجاد شد، تا اکثر ورزش های سنتی به فضای اینترنت راه پیدا بکن و پیش بینی میشه در آینده شرایطی به وجود خواهد اومد که ان اف تی ها ضریب نفوذشون توی ای حوزه به دلیل تلفیق شدن با اینترنت بیشتر میشه. 

سال 2020 کل سهم NFT ها در بازار ورزش حدود 0.99 درصد بود و این مقدار در سال 2021 تونست که به 1.6 درصد برسه و تا آخر سال 2022 پیش بینی میشه که بیش از 2 درصد درامد کل این صنعت از طریق توکن های NFT کسب بشه. 

بررسی آینده NFT ها توی صنعت ورزش هم مثل بقیه صنایع چشم انداز مثبتی رو نشون میده. پیش بینی های و دیدگاه مثبت در کنار تحلیل جایگاه  فعلی توکن های ان اف تی، نشون دهنده این هست که NFT ها در آینده ای نه چندان دور انتقلاب بزرگی رو توی بازارهای مالی و انواع صنایع ایجاد خواهند کرد. شاید هم این پیش بینی ها بیش از حد خوش بینانه باشن و احتمال عملی شدنشون در واقعیت پایین باشه. 

 اما این نکته رو هم نباید نادیده گرفت که با توجه به افزایش علاقه شرکت های بزرگ برای به کار گرفتن NFT ها، هیچ کدوم از این پیشبینی ها عملی شدنشون دور از ذهن نیست و با توجه به ظرفیت های اشباع نشده ای که وجود داره، زمان فعلی بهترین موقع واسه شناسایی این موقعیت های ناب و بینظره. 

آینده NFT در متاورس

آینده NFT در متاورس 

متاورس به جهان های دیجیتالی گفته میشه از طریق استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قصد دارن تا تجربه کاربری متفاوتی رو برای کاربرهای خودشون به ارمغان بیارند. این بحث به صورت جدی برای اولین بار زمانی مورد توجه قرار گرفت که مارک زاکربرگ توی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که قصد داره شرکت جدید به اسم متا تاسیس بکنه و به صورت خیلی جدی روی تکنولوژی متاورس سرمایه گذاری کنه. 

طبیعیه که وقتی شخص آینده نگری مثل زاکربرگ تصمیم گرفته وارد این صنعت بشه، قطعا میشه به این نتیجه رسید آینده داره به این سمت میره. جالب ترین موضوع درباره متاورس اینه که در کنار NFT ها این دنیا های مجازی میتونن شکل خیلی واقعی تری به خودشون بگیرن. در این صورت امکان کار کردن، خرید و فروش و کسب درامد مثل دنیای واقعی در دنیای متاورس هم در سایه استفاده از NFT ها امکان پذیر میشه.

بررسی آینده NFT ها نشون میده که در بازه زمانی بین 10 تا 20 سال اگه پروژه متاورس بتونه به موفقیت برسه، ارزش توکن های ان اف تی هم همراه با اون به صورت چشمگیری افزایش پیدا میکنه. 

یک نمونه دیگه از کمپانی های معروفی که به سمت متاورس تمایل پیدا کرده شرکت اپیک گیمز (Epic Games) هست. این شرکت توی یک بیانیه اعلام کرده که بر روی تولید محصولاتی متمرکز شده که در فضای متاورس قابلیت اجرا داشته باشند. 

با سرمایه گذاری های متعددی که داره مورد متاورس انجام میشه در آینده ای نزدیک شاهد این خواهیم بود که شرکت های بزرگ هرکدوم جهان های مجازی مختص به خودشون رو خواهند داشت و این روند رو در حال حاضر توی پلتفرم های اولیه ای که به وجود اومدن کماکان شاهد هستیم. برای این که این جوامع مجازی مستقل بتونن باهم دیگه یک ساختار واحد رو تشکیل بدن و بستری رو به وجود بیارن که حق مالکیت افراد مختلف در مورد دارایی های مجازی شون حفظ بشه، تنها گزینه این هست که از طریق استفاده از قابلیت NFT ها این امکان رو به وجود بیاد. 

آینده NFT در متاورس

NFT ها و پلتفرم های دیجیتال

یکی دیگه از کاربرد ان اف تی ها که در حال حاضر وجود داره، استفاده کردن از این توکن های دیجیتال توی پلتفرم های آنلاین مختلف هست که میتونه تاثیر قابل ملاحضه ای روی برسی آینده NFT ها داشته باشه. به عنوان مثال کیوریشن دائو (Curation DAO) یکی از این نمونه هاست که به عنوان یک جامعه باز این امکان رو برای کاربرهاش به وجود آورده تا هر ارزشی رو که قادر به خلق اون هستند، بتونن از طریق بازارهای دائو به فروش برسونن. انجام این خرید و فروش ها مبتنی بر استفاده از NFT های خاصی هست که توی این پلتفرم وجود دارن. 

آودیوس (Audius) یه پلتفرم آنلاین دیگه هست که در زمینه موسیقی فعاله و این امکان رو به کاربر هاش میده تا با تبدیل آثارشون به NFT های کلکسوینی اون ها رو از این طریق به فروش برسونند و درامد کسب کنن. این پلتفرم یک فضای تعاملی بسیار مناسبی رو برای هنرمندان مستقل تونسته که به وجود بیاره. اگه بخوایم به موارد بیشتری اشاره کنیم، میتونیم پلتفرم های دیگه ای مثل واف آف، متاپلکس و ریدیوم رو هم نام ببریم که همگی در بستر استفاده از NFT دارند فعالیت میکنند. 

با بررسی آینده NFT ها میتونیم به این نتیجه برسیم که علاوه بر صنایع مختلف، پلتفرم های آنلاین هم میتونن در آینده ای نزدیک دچار تغییرات متعددی بشن و استفاده از ان اف تی به عنوان یک رکن کلیدی در اون ها عمل بکنه. شاید مهم ترین خبر در این باره انتشار اخباری در مورد شبکه های اجتماعی اینستاگرام و توییتر بود، که در اون اشاره شده این دو شبکه اجتماعی محبوب در حال کار روی نسخه های جدید هستند که در اون نسخه توکن های غیر قابل معاوضه NFT قابل خرید و فروش خواهد بود. 

توییتر روی یه سرویس جانبی به اسم چیپر کش (Chipper Cash) داره کار میکنه که از طریق اون کاربرهای توییتر قادر خواهند شد در صورتی که ان اف تی خاصی رو مشاهده کردند، خریداریش بکنن. اینستاگرام هم در حال کار کردن وی یک ابزار جدیده که از طریق اون NFT  ها در مقایسه با عکس های معمولی قابل تشخیص میکنه، و این امکان رو به کاربرهاش خواهد داد که از این طریق به خرید فروش توکن های ان اف تی اقدام بکنن. 

NFT ها و پلتفرم های دیجیتال

کلام آخر 

با توجه به اطلاعات و تحلیل هایی که با بررسی آینده NFT ها براتون ارائه کردیم، میتونیم این ادعا رو داشته باشیم که یک انقلاب تکنولوژی دیگه در حال شکل گیری هست که به زودی این دهکده جهانی رو در بر میگیره و NFT ها به زودی به یک ابزار کاربردی برای خرید و فروش و انجام معاملات مختلف تبدیل میشن. 

شاید منظور بعضی کارشناسان حوزه های دیجیتا در مورد کارایی و ظرفیت های کشف نشده فناوری بلاکچین، قابلیت هایی باشه که NFT ها در آینده ای نزدیک قادر خواهند بود ایجاد کنند. به هر حال چیزی که الان مسلم هست اینه که اگه به دنبال فرصت های سرمایه گذاری جدیدی هستید، NFT ها یکی از مواردی میتونن باشن که این فرصت رو در اختیارتون قرار میدن. 


نظرات کاربران در مورد بررسی آینده NFT ها
  • کالکشن DEP ROOKS شامل مجموعه ای از ان اف تی های کلاغ هست که هر کدام شخصیت منحصر به فردی خودش را دارد كه با چندين نرم افزار و بدون استفاده از هوش مصنوعي به صورت انيميشن طراحي و ساخته شده است. https://www.metarooks.io/store_avatar_avatar-1

سوال امنیتی :7+75 = ?