7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها

1401/06/08


7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها، امروزه از ان اف تی ها (NFT) به دلیل افزایش کاربردشون توی فناوری کریپتو به عنوان آینده صنعت بلاکچین یاد میشن. این کاربرد روز افزون توکن های غیر مثلی باعث شده که از افراد معمولی گرفته تا سلبریتی های معروف، تصمیم بگیرند که وارد خرید و فروش این توکن ها بشن. با انتشار اخبار مربوط به متاورس تقاضاها برای خرید فروش ان اف تی ها از قبل هم بیشتر شد و الان شرایط جوری شده که خود ان اف تی ها بیشتر از ارزهای دیجیتال به خاطر خاصیت درآمد زاییشون مورد توجه فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال هستند. 

به خاطر این افزایش تقاضا، کلاهبردارها هم این فرصت رو غنیمت شمردن و اسکمرهایی که در حوزه های مختلفی توی اینترنت کار میکردن، این روزها به صورت جدی از طریق NFT ها از مردم کلاهبرداری میکنند. برای این که توی دام این افراد فرصت طلب نیوفتید، تصمیم گرفتیم تا 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها رو که در بین کلاهبردارها متداول هست براتون معرفی کنیم؛ امیدواریم که از طریق آشنا شدن با این روش ها توی دام این افراد سو استفاده گر گرفتار نشید. 

با این که ان اف تی ها به دلیل آینده روشنی که براشون پیش بینی میشه در بین مردم از اقبال گسترده ای برخوردار شدند و یک فرصت سرمایه گذاری عالی محسوب میشن،

روش های رایج کلاهبرداری در NFT ها

با این حال چیزی که لازمه قبل از انجام دادن سرمایه گذاری و وارد کردن پولتون به این صنعت بهش توجه کنید، دونستن نکات ایمنی لازم و آشنا شدن با انواع روش های مختلفی هست که توی بازار ان اف تی ها در حال انجام شدنه.

قطعا خود NFT ها به دلیل این که ساختارشون متصل به شبکه بلاکچین هست جزو امن ترین دارایی های دیجیتالی محسوب میشن که تا حالا وجود داشته، ولی بعضی افراد به دلیل نا اشنا بودن به فضای معاملاتی این توکن های غیر مثلی؛ ندونسته کارهایی رو انجام میدن که کلاهبردارها و اسکمرها از این فرصت استفاده میکنن و دارایی افراد رو می دزدن.

روش های رایج کلاهبرداری در NFT ها

شما با خوندن 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها که در پایین توضیح دادیم خیلی ساده میتونید اطلاعات خودتون رو در زمینه امنیت این توکن های غیر مثلی بالا ببرید، تا به این راحتی ها توی دام کلاهبردار ها و افراد سو استفاده گر نیوفتید و همچنین راههای کسب درامد از NFT ها رو یاد بگیرید . لطفا تا پایان این مقاله ما رو همراهی کنید. 

1. روش پامپ و دامپ 

توی روش پامپ دامپ افراد سود جو میان و با وارد کردن سرمایه خودشون در بازار خرید و فروش یک ان اف تی خاص قیمتش رو دستکاری میکنن و به صورت غیر طبیعی بالا میبرنش و باعث میشن که حباب قیمتی شکل بگیره. بعد از این که قیمت NFT به دلیل افزایش تقاضاهای خرید خیلی بالا رفت، اشخاص سو استفاده گر توی اوج افزایش قیمت سریع پولشون رو به همراه سودی که کسب کردن از بازار خارج میکنن و باعث فرو ریختن قیمت ها و از دست رفتن پول کاربرهای عادی میشن. 

این روش کلاهبرداری توی بقیه بازارهای مالی هم استفاده میشه، اما در بازار NFT ها به عنوان یکی از اصلی ترین و متداول ترین روش هایی هست که کلاهبرداری های متعدد و بزرگی باهاش انجام شده. 

یکی از این کلاهبرداری های بزرگ که میتونیم بهش اشاره بکنیم پروژه کریپتوکیتیز بود. توی این پروژه که یک بازی ان اف تی محور بود بچه گربه های مختلفی به صورت NFT فروخته میشدن. بعد از رشد قیمت ان اف تی های گربه، قیمت توکن های غیر مثلی این بازی تا 2000 دلار هم بالا رفت؛ اما بعد از گذشت کم تر 6 ماه قیمت ان اف تی های بازی کریپتوکیتیز به قدری پایین اومد که به زیر 60 سنت رسید و خیلی از افراد پولشون رو به کلی از دست دادند.

 روش پامپ و دامپ

یه نمونه دیگه که میتونیم بهش اشاره بکنیم بازی اکسی اینفینیتی هست. هرچند که فعلا به صورت صد در صد مشخص نیست، اما بعضی از افراد عقده دارن که بازی محبوب اکسی اینفینیتی هم توسط یک روش پامپ و دامپ مورد سو استفاده قرار گرفته. 6 ماه پیش ارزش هر اکسی توی این بازی تا 1000 دلار بالا رفته بود، اما به صورت ناگهانی قیمت ان اف تی های این بازی به قدری پایین اومد که بعضی ها رو به شک انداخته. 

استفاده از پامپ و دامپ توی بازار ان اف تی ها به قدری متداول شده که بعضی کلاهبردارها با تشکیل تیم های بزرگ، سرمایه ای که دارند رو باهم دیگه یکجا جمع میکنن و اون پول رو به هر بازاز NFT که احساس کردن میتونه براشون سود آور باشه منتقل میکنن. بعد از گذشت مدت زمان کمی این افراد همه پولشون رو یکجا از بازار خارج میکنن، که علاوه بر این که توی اون بازار اختلال ایجاد میکنند، باعث میشن ارزش دارایی صاحبان ان اف تی ها توی بازار به کلی از بین بره.

چیزی که لازمه در مورد پامپ و دامپ بدونید اینه که به عنوان یه روش رایج کلاهبردی در NFT ها با این مدل به راحتی میشه از کاربران نا آگاه سو استفاده کرد. بهترین راهکاری که میتونید با عملی کردن اون گرفتار تله های پامپ و دامپ نشید این هست که سعی کنید همیشه ارزش واقعی یک ان اف تی رو قبل از خرید محاسبه بکنید. ببنید که آیا قیمت فعلی اون NFT با ارزش واقعی که میتونه داشته باشه برابری میکنه یا نه. اگه احساس کردید که میزان قیمت با مقدار ارزش واقعی یک ان اف تی همخوانی نداره، به هیچ وجه اون رو خریداری نکنید. 

2. فیشینگ در NFT ها 

مدل فیشینگ یه روش رایج کلاهبرداری در NFT ها هست و حتی از روش پامپ و دامپ هم خطرناک تره. اکثر روش های فیشینگی که برای کلاهبرداری ان اف تی ها استفاده میشه به این شکل هست که از کاربر خواسته میشه تا از طریق ثبت نام توی وبسایت خاصی خرید خودش رو انجام بده و یا حتما کیف پول بخصوصی داشته باشه تا از این طریق تراکنش هاش رو انجام بده. 

فیشینگ در NFT ها

اشخاص با وارد کردن اطلاعاتشون توی این سایت ها و یا استفاده از کیف پول های معرفی شده که تقلبی و فیک از آب در میان، به اسکمر ها و افراد کلاهبردار این دسترسی رو میدن که بتونن کنترل تمام داراییشون رو در اختیار بگیرند و توی یک چشم به هم زدن میبینن که کل پول و داراییشون از دست رفت. 

از نمونه هایی که مورد حمله کلاهبرداری فیشینگ قرار گرفتن میتونیم به مجموعه کریپتو بتز اشاره کنیم. اسکمر ها با استفاده از حفره های امنیتی ضعیفی که توی این وبسایت بود، تونستن که اطلاعات بیشتر کاربرها رو به سرقت ببرن و کیف پول اکثر این اشخاص به کلی تخلیه شد.

شما با دانلود اپلیکیشن هایی که ادعا میکنن برای دسترسی راحت کاربران برای مشاهده و خرید ان اف تی ها ساخته شدن، یا با مراجعه به سایت هایی که نا ایمن هستند، یا از طریق استفاده کردن از کیف پول هایی که برای اهداف فیشینگ طراحی شدند و هیچ گونه پشتوانه رسمی ندارند؛ عملا خودتون با دست خودتون این اختیار رو به دزد ها و افراد کلاهبردار میدین که مال و دارایی شما رو تصاحب بکنن. 

برای این که از اتفاق افتادن حوادثی از این قبیل جلوگیری بکنید، اول از همه سعی کنید که از کیف پول های معتبر و امن استفاده کنید و کلمات کلیدی کیف پول دیجیتالتون رو در اختیار هیچکس قرار ندید. موقع مراجعه به سایت های مختلف آدرس اون ها رو به دقت چک بکنید که با آدرس سایت مقصد شما همخوانی داشته باشه و صفحه فیشینگ نباشه. همچنین از دانلود کردن و نصب برنامه هایی که در مورد امنیتشون مطمئن نیستید به شدت خودداری کنید، تا از این طریق بتونید امنیت خودتون رو بالا ببرید. 

3. NFT های جعلی و سرقت شده 

بعضی مواقع هم پیش میاد که NFT های عرضه شده برای فروش اصلا ان اف تی نیستن و فقط جعل شدن تا کاربرها رو به سمت خودشون بکشن. بعد از انجام خرید، این نوع توکن های ان ف تی به سرعت ناپدید میشن و پولی که برای خرید اون هزینه کرید هم به همراه اون ان اف تی از بین میره، یا بهتره بگیم که به حساب شخص کلاهبردار منتقل میشه.

NFT های جعلی و سرقت شده

گاهی هم پیش میاد که شبیه یک ان اف تی معروف یک طرحی ساخته میشه که دقیقا همون ان اف تی نیست، ولی خریداران این توکن های غیر مثلی رو به اشتباه میندازه و باعث میشه که با قیمت بالایی بخرنش. بعد از انجام خرید، شخص تازه متوجه میشه که چقدر ضرر کردن. 

با توجه به این که سرعت عرضه ان اف تی ها روز به روز داره بیشتر میشه، استفاده کردن از ان اف تی های سرقتی و قلابی به عنوان یکی از 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها در بین اسکمر ها مورد استفاده قرار میگیره و اگه مراقب نباشید ممکنه که قربانی بعدی شما باشید. 

سال قبل هنرمندایی که با گذاشتن وقت و تلاش زیاد ان اف تی های هنری زیبایی رو تهیه کرده بودند، ادعا کردن که اثرشون به سرقت رفته و طرحی که روش کار کرده بودند به صورت های مختلف و با یه سری تغییرات جزئی برای فروش توی فروشگاه های NFT های هنری، توسط اشخاص دیگه ای عرضه شده بود. 

برای حل شدن این مشکل سایت هایی وجود دارند که ازطریق استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میتونن کپی بودن و جعلی بودن ان اف تی ها رو تشخیص بدن، همچنین فروشگاه های توکن ها غیر مثلی هم روز به روز دارند مجهز تر میشن و سختگیری خودشون رو برای انتشار ان اف تی های مختلف بیشتر و بیشتر میکنن. با این حال باز هم قبل از خرید هر نوع ان اف تی باز هم لازمه که راجعبش تحقیق بکنید تا دچار این نوع از کلاهبرداری ها نشید. 

به صورت کلی و خلاصه دو راه برای این که گرفتار این روش کلاهبرداری نشید وجود داره. اولیش این هست که از سایت ها و پلتفرم های معتبر و معروف، ان اف تی های خودتون رو خریداری بکنید؛ چون که این سایت ها به دلیل قوانین سفت و سختشون از انتشار توکن های سرقت شده و جعلی به شدت خودداری میکنند تا اعتبارشون ضربه نخوره. دومین مورد هم این هست که با یک تحقیق و سرچ ساده توی گوگل، میتونید متوجه بشید که ان اف تی مورد نظر چقدر معتبره؟ آیا ارزش خرید داره یا نه. 

4. کلاهبرداری اینفلوئنسرها 

با ورود سلبریتی ها و افراد معروف به دنیای NFT ها داستان کمی عوض شده، به طوری که گاهی بعضی از سلبریتی ها دونسته و یا ندونسته باعث میشن که قیمت یک ان اف تی خاص رشد قابل توجهی بکنه. وقتی که یک اینفلوئنسر میاد برای یک NFT خاص تبلیغ میکنه، اشخاص زیادی به سمت اون توکن حجوم میارن و باعث میشن که قیمتش به میزان چشمگیری رشد بکنه. 

این مدل ممکنه که یک روش رایج کلاهبرداری در NFT ها نباشه و نسبت به روش های دیگه خیلی کم مشاهده بشه، ولی به هر حال یک شیوه کلاهبرداری و سو استفاده محسوب میشه. اگر که بخوایم در این باره چند مورد و مثال بزنیم، میتونیم که به رپ معروف تاکاشی سیکس ناین اشاره بکنیم. این رپر که با چهره های عجیب و غریبی توی شبکه های اجتماعی ظاهر میشه، یک NFT به اسم ترول رو برای طرفدارهاش معرفی کرد که یکی از طرح های آلبوم جدیدش بود. 

کلاهبرداری اینفلوئنسرها

این شخص ادعا کرد که طرفداراش میتونن با خرید این توکن ان اف تی امکانی رو به وجود بیارن تا کار های خیریه و نیکو کارانه متعددی صورت بگیره و همچنین از طریق رشد کردن قیمت توکن ترول سود کسب خواهند کرد. حالا با گذشت زمان صدای طرفدارها در اومده، به خاطر این که نه تنها هیچ امور خیر خواهانه ای انجام نشده، اکثر افراد احساس میکنن که با خرید این توکن پولشون رو از دست دادن. 

کیم کاردشیان هم یکی دیگه از چهره های جنجالی هست که با تبلیغات در مورد ارزهای دیجیتال و ان اف تی های مختلف توی شبکه اجتماعی شخصیش سر و صدای زیادی رو به پا کرده، به طوری که چندین نهاد دولتی از این اینفلوئنسر به خاطر این تبلیغات و سو استفاده هایی که از این طریق از مردم عادی کرده شکایت کردن. 

پس اگه یه وقت سلبریتی مورد علاقه شما دیدید که داره یک ا اف تی خاصی رو تبلیغ میکنه، سریع و چشم بسته برای خرید اون توکن اقدام نکنید؛ چون که با این کارتون باعث میشید اون سلبریتی و یا اشخاصی که بهش پول دادن تا یک توکن ان اف تی بخصوصی رو تبلیغ بکنه سود اصلی رو ببرند، بدون این که منفعت خاص و قابل توجهی به شما برسه و در عمل بعد از گذشت مدتی دستتون خالی خواهد موند. مگه این که طرفدار دو آتیشه ای باشید و با آگاهی از این که پولتون از دست میره، باز هم به خاطر سلبریتی مورد علاقه تون این کار رو بکنید.

5. مزایده های قلابی 

توی اینترنت بعضا فضاهای معاملات ثانویه ای تشکیل میشه که در اون ها ان اف تی های مختلف به حراج و مزایده گذاشته میشن. راجعبه این مزایده ها بهتره بدونید که اکثر مواقع بیشترشون جعلی و قلابی هستند. به خاطر این که توی اکثر پلتفرم های مطرح برای خرید، ان اف تی این توکن ها با توجه به تقاضایی که براشون وجود داره فروخته میشن و نیازی نیست که یک بازار ثانویه دیگه در قالب حراجی براشون شکل بگیره. 

مزایده های قلابی

اگر که در فضای مجازی چنین صرافی هایی رو مشاهده کردید سعی کنید در اون ها شرکت نکنید. چون که هدف از برگزاری این صرافی ها فقط اینه که با ایجاد تقاضای کاذب برای یک ان اف تی، کسی که او نو خریداری کرده بتونه با قیمت بالا تری بفروشدش و سود کنه. 

این روش رایج کلاهبرداری در NFT ها اغلب به صورتی تشکیل میشه که هویت برگزار کننده ها همیشه مخفی میمونه و مشخص نمیشه که پشت برگزاری رویداد مزایده ها چه شخص و یا اشخاصی هستند. گاها قیمت ها با حیله گری های افراد مختلف و شگرد هایی که به کار گرفته میشه به قدری بالا میره که یک اثر ان اف تی 30 دلاری به قیمت 300,000 دلار فروخته میشه و بعد از انجام معامله هم شخص خریدار نمیتونه هیچ ادعایی در این مورد داشته باشه، چون که خودش با دست خودش این مبلغ رو برای خرید اون ان اف تی پرداخت کرده. 

مهم ترین و اصلی ترین نکته در مورد رویداد های حراج ان اف تی این هست که نسبت به برگزار کنندگان مزایده و همچنین ان اف تی هایی که قراره به فروش برسه آگاهی لازم کسب بشه و ارزششون به صورت دقیقی مورد بررسی قرار بگیره. در این صورت امکان هر نوع سو استفاده ای پایین میاد و اگه واقعا ان اف تی رو مشاهده کردید که دیدید ارزش خریدن و نگهداری داره، در این صورت میتونید که خریداریش کنید. 

6. روش فیک ریوارد 

ممکنه برای شما هم پیام هایی با این مضمون ارسال بشه که شما برنده یک NFT رایگان به ارزش 1000 دلار شدید، یا بهتون وعده داده بشه که با خریدن یک ان اف تی مشخص، مبلغی به میزان 3000 ساتوشی جایزه دریافت خواهید کرد. به این روش گول زدن افراد برای وادار کردنشون به خریدن یک ان اف تی خاص، فیک ریوارد (Fake Reward) یا پاداش تقلبی گفته میشه که یکی از 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها هست و به میزان خیلی زیادی از این شگرد کلاهبرداری توی فضای مجازی برای فریب دادن افراد استفاده میشه. 

روش فیک ریوارد

با گرفتار شدن توی دام های فیک ریوارد دو حالت پیش میاد. اولین حالت اینه که شما مجبور میشید تا یک ان اف تی خاص رو خریداری کنید و در آخر هم میبینید که هیچ جایزه ای بهتون تعلق نگرفت. دومین حالت هم این هستش که با اقدام به خرید اون NFT، اطلاعات کیف پول شما لو میره و کنترل داراییتون از دستتون خارج میشه. 

فیک ریواردها به صورت خیلی وسوسه انگیزی طراحی میشن تا حتی کسی رو که در مورد NFT ها بی علاقه هست هم تشویق بکنن که برای خریدشون اقدام بکنه. پس باید موقع گشت و گذار توی اینترنت برای پیدا کردن ان اف تی های با ارزش مراقب باشید که توی تله های فیک ریواردی که پهن شده گرفتار نشید. 

کاربردی ترین استراتژی که بهتر هست در این مورد پیاده سازی بکنید این میتونه باشه، که کلا به وعده ها و پاداش هایی که برای خرید NFT ها داده میشه بی اعتنا باشید. چون همونطور که از قدیم گفتن هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره. توی دنیای ارزهای دیجیتال، مخصوصا برای توکن های ان اف تی هم منطقی نیست که یک توکن غیر مثلی همینطوری و به صورت رایگان عرضه بشه و یا برای خریدنش وعده های عجیب غریبی داده بشه. 

7. کلاهبرداری از طریق شبکه های مجازی 

ان اف تی ها کم کم دارن با شبکه های اجتماعی پیوند های عمیق و غیر قابل گسستنی برقرار میکنن. از اخبار نسخه جدید اینستاگرام و توییتر که قراره ان اف تی های مختلفی رو پشتیبانی بکنن گرفته، تا تعاملات مختلف کاربران شبکه های اجتماعی مثل تلگرام برای مبادله و تعویض ان اف تی ها، همگی نشون دهنده اینه که تا حد غیر قابل تصوری این توکن های غیر مثلی تونستن که توی این شبکه ها مطرح بشن. به این دلیل به همون اندازه و حتی شاید بیشتر، کلاهبردار ها و اسکمر ها هم تونستن توی فضای شبکه های اجتماعی مختلفی نفوذ بکنن. 

کلاهبرداری از طریق شبکه های مجازی

کلاهبرداری از طریق شبکه های مجازی آخرین مورد از 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها هست که قراره براتون معرفیش کنیم. این روز ها شبکه های اجتماعی همونقدر که مفید و کاربردی شدن و تونستن فاصله ارتباطی رو کاهش و سرعت انتقال اطلاعات رو افزایش بدند، به همون اندازه بستری رو برای افراد سودجو فراهم کردن که اگه مراقب نباشید، ممکنه که از این طریق دچار آسیب بشید و صنعت ان اف تی ها هم از این سو استفاده ها توی این شبکه ها بی نصیب نمونده. 

گاهی ممکنه توی شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام براتون پیغام بیاد که با کلیک رو لینک زیر از ان اف تی های ما هم دیدن کنید و یا حتی گاهی ممکنه افرادی بهتون پیام بدند و ازتون درخواست کنن که ان اف تی شما رو به صورت مستقیم و بدون واسطه خرید بکنن و یا بخوان چنین NFT هایی رو به شما بفروشن. در این مواقع باید حسابی حواستون رو جمع بکنید، چون که ممکنه لینکهایی رو که براتون میفرستن تا روشون کلیک کنید، ترفندی باشه برای سرقت اطلاعات شما. 

گاهی کلاهبردار ها موقعی که تصمیم گرفتید یک ان اف تی رو از یک فروشگاه خریداری کنید، با استفاده از ترفند هایی سعی میکنند که معامله رو پای شبکه های اجتماعی بکشونن و توی این شبکه ها از طریق راه های مختلفی که بلند، نه تنها هیچ توکن NFT به شما نمیفروشن، بلکه کل اطلاعات و دارایی شما رو هم از این طریق مورد سرقت قرار میدن. 

برای جلوگیری از اتفاق افتادن چنین حوادثی هیچ وقت از طریق شبکه های اجتماعی ان اف تی خرید و فروش نکنید. حداقل تا زمانی که اینستاگرام نسخه جدیدش رو برای خرید و فروش NFT عرضه بکنه دست نگه دارید. در عوض سعی کنید که از طریق فروشگاه های معروف و پلتفرم های معتبری که ان اف تی عرضه میکنن توکن های غیر مثلی خودتون رو خرید و فروش کنید. اینجوری در عمل از امکان هرگونه سو استفاده جلوگیری میکنید. دروبسایت صرافی اینانس هم مطالبی در مورد نحوه خرید NFT ها وجود داره که می تونین با مراجعه به اونها اطلاعات مفیدی به دست بیارین.

جمع بندی و سخن پایانی 

صنعت ان اف تی ها به دلیل نوظهور بودنشون و فضای معاملاتی که دارند و هچنین سرعت تغییر و تحول سریعشون، بستری رو برای اسکمر ها و کلاهبردار ها به وجود آورده که باعث میشه افراد مختلف در صورت نداشتن آگاهی کافی توی دام این کلاهبردار ها گرفتار بشن و داراییشون به سرقت بره. به همین خاطر توی این مقاله 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها و راه های مقابله با اون ها رو براتون توضیح دادم و امیدواریم این اطلاعات بتونه در بالا بردن ضریب امنیت معاملات شما موقع انجام مبادلات ان اف تی های مختلف کمک کننده باشه. 

در آخر دونستن این نکته هم خالی از لطف نیست. به دلیل این که ان اف تی ها سرعت تحول خیلی بالایی دارند همیشه سعی کنید که خودتون رو به روز نگه دارید و اگه دارایی خاصی رو به صورت ان اف تی خریداری کردید و نگهداری میکنید، همیشه اخبار مربوط به ان اف تی ها رو دنبال کنید؛ تا از این بازار پر سرعت و پر تحول جا نمونید. 


نظرات کاربران در مورد 7 روش رایج کلاهبرداری در NFT ها
سوال امنیتی :8+67 = ?